Dyr försäkring, för glin!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dyr försäkring, för glin!
Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
sp_UserOfflineSmall Offline
1079707
September 21, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Jimbo66][quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

bara om man är en bortskämd snorunge som inte vill ta ansvar... 🙄 :bgrin:

M.M bortskämd snorunge.. Som inte vill ta ansvar.. Preics de, det handlar om!.. 10 poäng till dig!

löjligt, låter mer som att ni är avundsjuka.

är 21 år och är väldigt ansvarsfull, dock har jag bilen på farsan av olika skäl, jag kör ansvarsfullt och har en volvo 740. det är ju inte så att han betalar det utan jag betalar ju allt.

vem vill inte betala mindre, bara dumheter ni sitter och disskuterar, sluta gnälla.

Då kommer bortföklaringen.
"Det är mammas bil. Hon använder den till jobbet och jag lånade den nu."
Inte så mycket försäkringsbolagen kan göra åt det.

Det har blivit mycket hårdare koll än det var tidigare pga av "Fusket" eller snarare bedrägeriet.
Så det är en hel del ungdomar och föräldrar som har fått smaka på det sura äpplet det sista året.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1079723
September 21, 2006 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Säljer bilen nu innan det är försent...

Det kommer vara omöjligt att äga en schysst bil om man inte vill leva på nudlar resten av livet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1079734
September 21, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimbo66 wrote:
csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).

Alltså, jag hänger inte med här.

Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?

Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1079737
September 21, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Jimbo66][quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

M.M bortskämd snorunge.. Som inte vill ta ansvar.. Preics de, det handlar om!.. 10 poäng till dig!

är 21 år och är väldigt ansvarsfull, dock har jag bilen på farsan av olika skäl, jag kör ansvarsfullt och har en volvo 740. det är ju inte så att han betalar det utan jag betalar ju allt.

vem vill inte betala mindre, bara dumheter ni sitter och disskuterar, sluta gnälla.

Jag jobbar på Folksam och det du gör får man inte göra.
Skulle du bli inblandad i en olycka och det kommer fram
att du har bilen på din far fastän det är du som använder
den (inofficiellt äger den), så får du det inte roligt.
Det är ägaren och den som brukar bilen till stora delar som
ska stå för försäkringen, inte någon annan.
Du ska inte tro att skadereglerarna är så dumma att dom inte kollar
upp det om det händer något.

Exakt, och dom kan inte bevisa något.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1079743
September 21, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
[quote=Json_81]Jag tycker det är rimligt.
Måste man nu av någon anledning ha en bil med massvis med hästar så får man ju vara beredd att betala för det.

Men det orimliga är att för en ensamstående 3 barns mamma är 1700-2300:- om året mycket pengar. Och tänk då om hon har krockat en gång då blir höjningen ännu mer.

som han sa. Varför köpa en bil med massa hästar? Bättre köpa en bensinsnål liten fiat ellet något sånt. Någon som inte har massa hästkrafter och inte räknas som lyxbil eller ungdomsbil. Finns massor med sånna bara välja!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1079744
September 21, 2006 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

Hey nu får du förklara..

1: avundsjuk hur? var? varför ?
2: gnäller what da fuck man?
3: ja vem vill inte betala mindre..
4: läste du mitt inlägg ?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1079747
September 21, 2006 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade min första bil stående på mig själv.
Fick betala typ 800:- i månaden för trafikförsäkring.

Idag har jag en annan bil och den står på morsan och jag betalar 450:- i månaden för halv eller hel, lite osäker på vilken det är.

hawkie
Member
Medlem
1079755
September 21, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

Hey nu får du förklara..

Det är för att du myglar som vi andra får betala genom en hög premie. Så ja, alla vill betala mindre men inte på andras bekostnad. Har du inte råd med bilen, äg den inte.

Eller vill du köra mammas bil för evigt? 🙂

csm101
Member
Medlem
1079765
September 21, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

Hey nu får du förklara..

Det är för att du myglar som vi andra får betala genom en hög premie. Så ja, alla vill betala mindre men inte på andras bekostnad. Har du inte råd med bilen, äg den inte.

Eller vill du köra mammas bil för evigt? 🙂

Om mamma äger en sportbil, varför inte? 😉

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1079783
September 21, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite smått orolig över det här jag med, trots att jag är blå-smurf.

Det är en bra grund-tanke. Man överför kostnaderna från "skatt" till de verkligen berörda. De som uttnytjar fordonen ska betala.

De som har snabbare fordon ska betala mer, än de som kör med mindre "snabba".

Folk idag inser inte vad det egentligen kostar "att leka". Genom att överföra kostnaderna från samhället (kollektivet) till indviden så gör man dom medvetna om riskerna / kostnaderna.

En snabb lyxbil är ingen rättighet, utan det kostar- och då ska man också betala för det. Varför ska exempelviss den som åker tunnelbana betala?

Problemet är att skatterna ligger högt redan för bilskatt och speciellt bensinen ger väldiga inkomster (mer än vad vägarna kostar....). För att detta ska gå "jämnt" för en vanlig Svensson, så måste ju kostnaderna sänkas motsvarande lika mycket inom skatten (kostnaderna för samhället / sjukvården förblir ju ungefär lika mycket, kanske lägre, eftersom snabba bilar försvinner litegran och folk kanske förhoppningsvis kör "försiktigare").

Dock måste ju skatterna sänkas.
Frågan är om just det här förslaget är så bra egentligen. Då skatterna förmodligen inte kommer sänkas den nivån. Vi är redan vana med nuvaranda system, och försäkringsbolagen har redan anpassat sina system. Så ganska tveksam jag med, även om jag förstår tanken bakom, men det är farligt då många "behöver" bilen. Tycker inte man ska "leka för mycket" utan att utforska resultatet av allt mer.

csm101
Member
Medlem
1079793
September 21, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Lite smått orolig över det här jag med, trots att jag är blå-smurf.

Det är en bra grund-tanke. Man överför kostnaderna från "skatt" till de verkligen berörda. De som uttnytjar fordonen ska betala.

Folk idag inser inte vad det egentligen kostar "att leka". Genom att överföra kostnaderna från samhället (kollektivet) till indviden så gör man dom medvetna om riskerna / kostnaderna.

En snabb lyxbil är ingen rättighet, utan det kostar- och då ska man också betala för det. Varför ska exempelviss den som åker tunnelbana betala?

Problemet är att skatterna ligger högt redan för bilskatt och speciellt bensinen ger väldiga inkomster (mer än vad vägarna kostar....). För att detta ska gå "jämnt" för en vanlig Svensson, så måste ju kostnaderna sänkas motsvarande lika mycket inom skatten (kostnaderna för samhället / sjukvården förblir ju ungefär lika mycket, kanske lägre, eftersom snabba bilar försvinner litegran och folk kanske förhoppningsvis kör "försiktigare").

Frågan är om just det här förslaget är så bra egentligen. Då skatterna förmodligen inte kommer sänkas den nivån. Vi är redan vana med nuvaranda system, och försäkringsbolagen har redan anpassat sina system. Så ganska tveksam jag med, även om jag förstår tanken bakom, men det är farligt då många "behöver" bilen. Tycker inte man ska "leka för mycket" utan att utforska resultatet av allt mer.

Jag hänger inte riktigt med när fokl refferarar till skatter angående sjukvården vid olycka.

Är det inte ens försäkring som täcker de kostnaderna vid en personskada (och annan skada på fordon etc) när en olycka skett? Och försäkringsbolagen får väl inga pengar från staten. Således är det bolagens kunder som, via sina premier, betalar för tex sjukvårdskostnaderna.

flexen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1079819
September 21, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är egentligen ingen nyhet, jag har säkert läst om detta minst två gånger innan valet och visste redan innan vad som skulle hända om de borgerliga vann. Någonstans måste man ju ta in pengar om man nu ska ta bort fastighetsskatt och annat 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1079827
September 21, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: [quote=dree] [quote=Json_81]Jag tycker det är rimligt.
Måste man nu av någon anledning ha en bil med massvis med hästar så får man ju vara beredd att betala för det.

Men det orimliga är att för en ensamstående 3 barns mamma är 1700-2300:- om året mycket pengar. Och tänk då om hon har krockat en gång då blir höjningen ännu mer.

som han sa. Varför köpa en bil med massa hästar? Bättre köpa en bensinsnål liten fiat ellet något sånt. Någon som inte har massa hästkrafter och inte räknas som lyxbil eller ungdomsbil. Finns massor med sånna bara välja!

Precis, om hon dessutom jobbar är det rätt stora skattesänkningar på gång.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1079829
September 21, 2006 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Lite smått orolig över det här jag med, trots att jag är blå-smurf.

Att dom som kör "snabba" fordon ska få betala mer är ju ren och skär idioti. Finns säkerligen lika många åldringar med sin lilla corolla som är farligare i trafiken. Bara för att man har en bil med många kusar under huven så betyder det inte att dom kör över hastigheterna mer än någon annan.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1079846
September 21, 2006 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller inte med riktigt.

Visst, gamlingar är säkert farliga. Det håller jag utan att diskutera med om.

Men de åsdakommer inte lika allvarliga olyckor. Varför? Lägre hastighet, mindre lek.

Visst gör de dumma saker i trafiken, men det är oftast inget som är mer än parkeringsskador, små krockar och liknande.

Jag tvivlar inte en sekund på att folk som kör med snabba bilar vålar fler olyckor än folk som kör Carola.

Dessutom har inte åldern något med faktorn att göra. Utan vi distkuterar bilen. En snabbare bil = större risk. Sen kan du ställa upp ytterligare faktorer UTÖVER bilen. Men inte blanda BILEN och ÅLDERN i en faktor. Det är som att jämföra päron och äpplen.

Om en gamling är så farlig, så orsakar den för eller senare en olycka. Då stiger även premien för denna. (eller?)

Vad är farligare ?
1. 18 åring med Porche.
2. 18 åring med Toyota Camry

Gamlingars skador kostar helt enkelt inte lika mycket. De vållar inte kostnader på samma sätt. Parkerings- matriellaskador är relativt billiga. Det dyra är säkert när folk blir skadade fysiskt och ska ha vård / rehabilitering / sveda o värk / ersättningar hit och dit. Gamlingar orsakar inte detta på samma sätt. (tror jag)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1079847
September 21, 2006 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=dree][quote=Jimbo66][quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

Jag vet flera fall där det kollats upp extra noga angående sådant fusk, bl.a hade vi bilar stående vid verkstaden jag jobbade på tidigare där vi inte fick röra bilarna föränn det var klargjort hur det låg till. I ett fall vet jag att det blev rejält avdrag p.g.a detta vid utbelaningen av ersättningen. Det är ju inte så många 60-åringar som kör runt i dyra BMW'er med värstingstereo, plastkjolar, och lullullfälgar med 265'or direkt.
En av skadereglerarna sa att dom var väldigt nitiska numera, och det med rätta..Inte ska min premie skjuta i höjden för att några småglin tror dom är Ronnie Pettersson efter att ha haft körkort 3-4 veckor.

F.Ö behöver man inte speciellt många hästar i bilen för att nå 110Km/h.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1079853
September 21, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings][quote=dree][quote=Jimbo66][quote=Polekatt][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

Jag vet flera fall där det kollats upp extra noga angående sådant fusk, bl.a hade vi bilar stående vid verkstaden jag jobbade på tidigare där vi inte fick röra bilarna föränn det var klargjort hur det låg till. I ett fall vet jag att det blev rejält avdrag p.g.a detta vid utbelaningen av ersättningen. Det är ju inte så många 60-åringar som kör runt i dyra BMW'er med värstingstereo, plastkjolar, och lullullfälgar med 265'or direkt.
En av skadereglerarna sa att dom var väldigt nitiska numera, och det med rätta..Inte ska min premie skjuta i höjden för att några småglin tror dom är Ronnie Pettersson efter att ha haft körkort 3-4 veckor.

F.Ö behöver man inte speciellt många hästar i bilen för att nå 110Km/h.

Nej, 70 räcker för att sparka upp min lilla farmorbil till 190 mätarfart (~170km/h real hastighet).

Men sen är det illa att de ungdomar som kör år ut och år in i princip ska betala lika mycket i försäkring som bilen kostar varje år även om de inte är med om en enda olycka. Varför ska jag betala min bil 6 gånger om tills jag blir 24 även om jag inte smäller med den och inte har varit med om en enda trafikförseelse what so ever.

hawkie
Member
Medlem
1079855
September 21, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Håller inte med riktigt.

Visst, gamlingar är säkert farliga. Det håller jag utan att diskutera med om.

Men de åsdakommer inte lika allvarliga olyckor. Varför? Lägre hastighet, mindre lek.

Visst gör de dumma saker i trafiken, men det är oftast inget som är mer än parkeringsskador, små krockar och liknande.

Jag tvivlar inte en sekund på att folk som kör med snabba bilar vålar fler olyckor än folk som kör Carola.

Dessutom har inte åldern något med faktorn att göra. Utan vi distkuterar bilen. En snabbare bil = större risk. Sen kan du ställa upp ytterligare faktorer UTÖVER bilen. Men inte blanda BILEN och ÅLDERN i en faktor. Det är som att jämföra päron och äpplen.

Om en gamling är så farlig, så orsakar den för eller senare en olycka. Då stiger även premien för denna. (eller?)

Vad är farligare ?
1. 18 åring med Porche.
2. 18 åring med Toyota Camry

Gamlingars skador kostar helt enkelt inte lika mycket. De vållar inte kostnader på samma sätt. Parkerings- matriellaskador är relativt billiga. Det dyra är säkert när folk blir skadade fysiskt och ska ha vård / rehabilitering / sveda o värk / ersättningar hit och dit. Gamlingar orsakar inte detta på samma sätt. (tror jag)

Kom inte hit och snacka om individualism när du sätter alla 18 åringar i en och samma grupp! Generaliseringen har börjat! Skulle det vara rättvist så hade alla haft en låst premie och fått den högre när man väl har orsakat en olycka.

Har kört väldigt många bilar, och de bilar jag varit mest olycksdrabbad i har varit disel bilar på 60-90hk medans jag aldrig haft problem med 400hk evo.. hur kan detta komma sig?

VARFÖR ska det vara SÅ svårt att köra en effektfullare bil när man är yngre? Betyder ju inte ett skit hur mycket bilen har i effekt... har sett fler volvosar i diket än supror, fler saabar på träden än skylines etc.

Nä, du har fel. Dock har statistiken rätt. Jag betalar 9000 per år för evon och då är f-bolaget medvetna om effekten, det är överkommligt. Dyrt men jag överlever, handlar om prioriteringar. 18 000 / år därimot... det är ju lite löjligt? Ni kan ju inte sänka skatten så mycket så att jag kan tjäna in de 9000 jag betalar extra i försäkring.. det är ju inte möjligt!

Varför ska jag ha en så hög premie???

Det som händer nu är ju självklart. Folk kommer skita i att försäkra och skatta bilarna. Bara de rika kommer ha råd att åka fint. Men det var ju det ni ville? Eller hur? Kryssa i pappas brabus och inte veta var växelspaken sitter...

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1079891
September 21, 2006 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).

Alltså, jag hänger inte med här.

Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?

Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?

Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1079908
September 22, 2006 - 5:10 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Har kört väldigt många bilar, och de bilar jag varit mest olycksdrabbad i har varit disel bilar på 60-90hk medans jag aldrig haft problem med 400hk evo.. hur kan detta komma sig?

VARFÖR ska det vara SÅ svårt att köra en effektfullare bil när man är yngre? Betyder ju inte ett skit hur mycket bilen har i effekt... har sett fler volvosar i diket än supror, fler saabar på träden än skylines etc.

Räkna hur många supror det finns och kolla hur mycket olyckor det är. Sen kollar du hur många volvo det finns och hur mycket olyckor det är med dem.

Det har varit mycket snack om gamlingar i den här tråden. En bra anledning till att de är med om få olyckor är att det är väldigt få gamlingar som kör bil. Sen är det som någon sa sällan de har några större hastigheter därav inga omfattande skador.

Är man ung drabbas man av att massa idioter ska bus-köra och tror de är odödliga. Det är bara att acceptera tyvärr. Alla som gnäller om det kan ju fundera på om det finns någon realistisk lösning på problemet. Samma gäller med motorstarka bilar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL