August 11, 2005
Jimbo66 wrote: [quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
csm101 wrote: [quote=Jimbo66][quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
Då bör du nog sätta dej i skolbänken och studera lite mer fysik tycker jag..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=csm101][quote=Jimbo66][quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
Då bör du nog sätta dej i skolbänken och studera lite mer fysik tycker jag..
Det stämmer ju? Vilken stämning är det bland 10-15bilar i kö bakom en bil som ligger och fiser i 70 på 110väg? Ungefär samma som när lastbilar envisas om att köra om bara för att fartspärren är 2km/h högre på den ena än andra. Men dåligt humör på medtrafikanterna körs det mer aggresivt och fler olyckor inträffar. Kör då en bil lungt och sansat i 150km/h så försvinner all den här irritationen, man har inte en massa bilar bakom en som gör alla möjliga galna omkörningar för man fisser runt osv.
June 26, 2004
csm101 wrote: [quote=Jimbo66][quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
¨
Ungdomar ligger i topp när det gäller olyckstatistik, visst är gamlingar med i olyckor men inte alls på samma sätt som dom yngre.
En ung har bättre reaktionsförmåga, men en äldre har något som är betydligt viktigare i trafiken och det är erfarenhet samt högre förmåga att
förutse risker.
En 18 åring som nyss har tagit körkortet är som en körande krutdurk,
det är bara att konstatera.
Det tar många, många år i trafiken för att bli en förare som man kan kalla "Säker".
Dom har gjort många studier ang detta och dom stämmer väldig bra när man ser vilka åldrar som försäkringbolagen har mest att göra med.
beta wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101][quote=Jimbo66][quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
Då bör du nog sätta dej i skolbänken och studera lite mer fysik tycker jag..
Det stämmer ju? Vilken stämning är det bland 10-15bilar i kö bakom en bil som ligger och fiser i 70 på 110väg? Ungefär samma som när lastbilar envisas om att köra om bara för att fartspärren är 2km/h högre på den ena än andra. Men dåligt humör på medtrafikanterna körs det mer aggresivt och fler olyckor inträffar. Kör då en bil lungt och sansat i 150km/h så försvinner all den här irritationen, man har inte en massa bilar bakom en som gör alla möjliga galna omkörningar för man fisser runt osv.
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd][quote=csm101][quote=Jimbo66][quote=csm101][quote=Jimbo66] csm101: Bonus systemet fungerar så att om du har minst 15 skadefira år så slipper du bonus förslust.
Vid nytecknande av försäkring så har du full bonus, du får inte mindre premie pga av år du har haft bilen (Iofs så blir ju bilen äldre och då sjunker premien pga av det, men inte pga något sorts bonus system).
Det som påverkar premien är din ålder och var du bor någonstans (Sk Tariff områden).
Alltså, jag hänger inte med här.
Låt oss säga att jag är 24 bast och haft körkort sen jag varit 18 men jag har aldrig ägt ett fordon. Om jag då köper en bil och försäkrar den, räknas det då som att jag har 6 skadefria år?
Eller börjar den räkningen från det att jag försäkrar ett fordon hos försäkringsbolaget?
Det börjar från och med den dagen du är ägare till ett fordon och försäkrar det.
Ja, och då var det som jag skrev tidigare rätt med andra ord.
Och till er som diskuterar gamlingar vs yngre; yngre orsakar fler olyckor, det är rätt klart, men att vara naiv och tro att gamlingar inte är med i många olyckor är löjligt.
Att köra försiktigt är en sak, men att hålla 70 på en 110-väg är precis lika farligt som att hålla 150 på en 110-väg.
Då bör du nog sätta dej i skolbänken och studera lite mer fysik tycker jag..
Det stämmer ju? Vilken stämning är det bland 10-15bilar i kö bakom en bil som ligger och fiser i 70 på 110väg? Ungefär samma som när lastbilar envisas om att köra om bara för att fartspärren är 2km/h högre på den ena än andra. Men dåligt humör på medtrafikanterna körs det mer aggresivt och fler olyckor inträffar. Kör då en bil lungt och sansat i 150km/h så försvinner all den här irritationen, man har inte en massa bilar bakom en som gör alla möjliga galna omkörningar för man fisser runt osv.
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
För att på motorväg är 150km/h en relativt lugn hastighet. Helt omöjligt att säga emot. De tog upp det i något bilprogram för ett par år sedan i Tyskland med, rusningstrafiken kör folk antingen i ~110km/h på autobahn (på de ställena med fri hastighet) och kör väldigt okoncentrerat och håller på med massa skit samtidigt. Medans de som ligger i runt 200km/h och uppåt tillämpar aktiv körning och verkligen är koncentrerade. Samma sak gäller överallt. Personer som KÖR bil istället för att ÅKA bil kör säkrare. 150km/h råkar ju tillochmed min gubbfarsa hamna i ibland för han blir fartblind och inte märker att han sakta ökar hastigheten.
150km/h behöver verkligen inte alls vara vårdslöst alltså.
Vem har du helst framför dig? En person som kör aktivt eller en som bara slöåker med och bytar cd-skivor, äter big mac eller vad som?
Har en känsla av att Hawkie med kommer hålla med om det här med aktiv körning är säkrare än degbunkar som bara åker med.
beta wrote: [quote=ilg@dd]
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
För att på motorväg är 150km/h en relativt lugn hastighet. Helt omöjligt att säga emot. De tog upp det i något bilprogram för ett par år sedan i Tyskland med, rusningstrafiken kör folk antingen i ~110km/h på autobahn (på de ställena med fri hastighet) och kör väldigt okoncentrerat och håller på med massa skit samtidigt. Medans de som ligger i runt 200km/h och uppåt tillämpar aktiv körning och verkligen är koncentrerade. Samma sak gäller överallt. Personer som KÖR bil istället för att ÅKA bil kör säkrare. 150km/h råkar ju tillochmed min gubbfarsa hamna i ibland för han blir fartblind och inte märker att han sakta ökar hastigheten.
150km/h behöver verkligen inte alls vara vårdslöst alltså.
Vem har du helst framför dig? En person som kör aktivt eller en som bara slöåker med och bytar cd-skivor, äter big mac eller vad som?
Har en känsla av att Hawkie med kommer hålla med om det här med aktiv körning är säkrare än degbunkar som bara åker med.
Upplysningsvis finns inga vägar i Sverige som tillåter 150km/h, ej heller kan man jämföra Svenska vägar med autoban.
Och därmed sätter jag punkt för min del, jag ser ingen anledning att diskutera mer om detta med dej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd]
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
För att på motorväg är 150km/h en relativt lugn hastighet. Helt omöjligt att säga emot. De tog upp det i något bilprogram för ett par år sedan i Tyskland med, rusningstrafiken kör folk antingen i ~110km/h på autobahn (på de ställena med fri hastighet) och kör väldigt okoncentrerat och håller på med massa skit samtidigt. Medans de som ligger i runt 200km/h och uppåt tillämpar aktiv körning och verkligen är koncentrerade. Samma sak gäller överallt. Personer som KÖR bil istället för att ÅKA bil kör säkrare. 150km/h råkar ju tillochmed min gubbfarsa hamna i ibland för han blir fartblind och inte märker att han sakta ökar hastigheten.
150km/h behöver verkligen inte alls vara vårdslöst alltså.
Vem har du helst framför dig? En person som kör aktivt eller en som bara slöåker med och bytar cd-skivor, äter big mac eller vad som?
Har en känsla av att Hawkie med kommer hålla med om det här med aktiv körning är säkrare än degbunkar som bara åker med.
Upplysningsvis finns inga vägar i Sverige som tillåter 150km/h, ej heller kan man jämföra Svenska vägar med autoban.
Och därmed sätter jag punkt för min del, jag ser ingen anledning att diskutera mer om detta med dej.
Nej, i Sverige finns inte mer än 120km/h.
Varför inte jämföra svenska vägar med autobahn? Sossarna ville ju bygga ut e22:an till 4filig motorväg och det är inte ens en speciellt stor väg i dagsläget.
Varför ville du inte diskutera med mig? Är du en sån degklump som "åker" bil istället för kör bil? Sånna som alltid kör på folk bakifrån just för att dom inte kör aktivt?
Föresten, hur vet du ens hur gammal jag är? Det enda jag har gjort är att förespråka aktivkörning framför åkare och fisskärringar/gubbar.
Edit: Upplysningsvis får man inte iheller köra bil i sverige om man är upprörd, ledsen, sur, trött, påverkad osv. Alla de anledningarna ger polisen rätt att neka dig att köra vidare. Detta är saker som enligt mig spelar större roll än just åldern och hastigheten.
beta wrote: [quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd]
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
För att på motorväg är 150km/h en relativt lugn hastighet. Helt omöjligt att säga emot. De tog upp det i något bilprogram för ett par år sedan i Tyskland med, rusningstrafiken kör folk antingen i ~110km/h på autobahn (på de ställena med fri hastighet) och kör väldigt okoncentrerat och håller på med massa skit samtidigt. Medans de som ligger i runt 200km/h och uppåt tillämpar aktiv körning och verkligen är koncentrerade. Samma sak gäller överallt. Personer som KÖR bil istället för att ÅKA bil kör säkrare. 150km/h råkar ju tillochmed min gubbfarsa hamna i ibland för han blir fartblind och inte märker att han sakta ökar hastigheten.
150km/h behöver verkligen inte alls vara vårdslöst alltså.
Vem har du helst framför dig? En person som kör aktivt eller en som bara slöåker med och bytar cd-skivor, äter big mac eller vad som?
Har en känsla av att Hawkie med kommer hålla med om det här med aktiv körning är säkrare än degbunkar som bara åker med.
Upplysningsvis finns inga vägar i Sverige som tillåter 150km/h, ej heller kan man jämföra Svenska vägar med autoban.
Och därmed sätter jag punkt för min del, jag ser ingen anledning att diskutera mer om detta med dej.
Nej, i Sverige finns inte mer än 120km/h.
Varför inte jämföra svenska vägar med autobahn? Sossarna ville ju bygga ut e22:an till 4filig motorväg och det är inte ens en speciellt stor väg i dagsläget.
Varför ville du inte diskutera med mig? Är du en sån degklump som "åker" bil istället för kör bil? Sånna som alltid kör på folk bakifrån just för att dom inte kör aktivt?
Föresten, hur vet du ens hur gammal jag är? Det enda jag har gjort är att förespråka aktivkörning framför åkare och fisskärringar/gubbar.
Edit: Upplysningsvis får man inte iheller köra bil i sverige om man är upprörd, ledsen, sur, trött, påverkad osv. Alla de anledningarna ger polisen rätt att neka dig att köra vidare. Detta är saker som enligt mig spelar större roll än just åldern och hastigheten.
Jag använder bilen för att transportera mej från punkt A till punkt B, med andra ord är bilen en transportmedel. Vill man köra bil för att det är skoj bör man uppsöka en bana ämnad för detta.
Var skrev jag något om din ålder? Att du är en "småkille" läser jag mellan raderna på dina inlägg.
Jag har för övrigt inte förorsakat en endaste olycka under mina snart 23 år som bilförare, trots att jag kör 1500-2000mil/år. Har full bonus på min bilfärsäkring som jag anskaffade vid första bilköpet vid 17 års ålder.(I samma veva som jag flyttade hemifrån.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd]
Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan.
:cy:
Hur kan man ens tänka tanken att skriva "lugnt och sansat" och "150km/h" i samma mening?
För att på motorväg är 150km/h en relativt lugn hastighet. Helt omöjligt att säga emot. De tog upp det i något bilprogram för ett par år sedan i Tyskland med, rusningstrafiken kör folk antingen i ~110km/h på autobahn (på de ställena med fri hastighet) och kör väldigt okoncentrerat och håller på med massa skit samtidigt. Medans de som ligger i runt 200km/h och uppåt tillämpar aktiv körning och verkligen är koncentrerade. Samma sak gäller överallt. Personer som KÖR bil istället för att ÅKA bil kör säkrare. 150km/h råkar ju tillochmed min gubbfarsa hamna i ibland för han blir fartblind och inte märker att han sakta ökar hastigheten.
150km/h behöver verkligen inte alls vara vårdslöst alltså.
Vem har du helst framför dig? En person som kör aktivt eller en som bara slöåker med och bytar cd-skivor, äter big mac eller vad som?
Har en känsla av att Hawkie med kommer hålla med om det här med aktiv körning är säkrare än degbunkar som bara åker med.
Upplysningsvis finns inga vägar i Sverige som tillåter 150km/h, ej heller kan man jämföra Svenska vägar med autoban.
Och därmed sätter jag punkt för min del, jag ser ingen anledning att diskutera mer om detta med dej.
Nej, i Sverige finns inte mer än 120km/h.
Varför inte jämföra svenska vägar med autobahn? Sossarna ville ju bygga ut e22:an till 4filig motorväg och det är inte ens en speciellt stor väg i dagsläget.
Varför ville du inte diskutera med mig? Är du en sån degklump som "åker" bil istället för kör bil? Sånna som alltid kör på folk bakifrån just för att dom inte kör aktivt?
Föresten, hur vet du ens hur gammal jag är? Det enda jag har gjort är att förespråka aktivkörning framför åkare och fisskärringar/gubbar.
Edit: Upplysningsvis får man inte iheller köra bil i sverige om man är upprörd, ledsen, sur, trött, påverkad osv. Alla de anledningarna ger polisen rätt att neka dig att köra vidare. Detta är saker som enligt mig spelar större roll än just åldern och hastigheten.
Jag använder bilen för att transportera mej från punkt A till punkt B, med andra ord är bilen en transportmedel. Vill man köra bil för att det är skoj bör man uppsöka en bana ämnad för detta.
Var skrev jag något om din ålder?
Jag har för övrigt inte förorsakat en endaste olycka under mina snart 23 år som bilförare, trots att jag kör 1500-2000mil/år. Har full bonus på min bilfärsäkring som jag anskaffade vid första bilköpet vid 17 års ålder.(I samma veva som jag flyttade hemifrån.)
Jag såg "Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan. " som en peak på att jag skulle vara under 25 av det.
För mig är bilen med ett transportmedel, jag har ingen bil som är till för nöjeskörning. Med ca 70hk är det ingen nöjesmaskin. Fast jag vill hålla med Lodisen. Yngre personer i skitbilar som t.ex. 9000 turbo/740:is osv som man får för 5-10k är det inte hela världen om man smäller bilen och det är ändån bilar med närmare 200hk för under 10kkr.
Sen, bilar med små motorer (som min) lär en att köra på fel sätt. Ska jag komma upp i 110km/h får jag trycka plattan i mattan redan innan jag ens är på påfarten till motorvägen och så fort det lutar uppåt så är det fullgas igen. Denna körstilen man "lär" sig är extremt farlig så fort man sätter sig i en "normal" bil med 150-200hk för man är uppe i 160-170km/h innan man vet ordet av och man kör faktiskt bara som man lärt sig med mindre bilar.
Jag kör inte så mycket själv. 180mil/månad till jobbet sen privat ut över det bara och det jag råkat ut för är att få sladd förr-förra vintern med en skåpbil men tack vare aktiv körning han jag parera sladden och lungt och försiktigt hålla bilen på vägen tills det var säkert att slappna av och hoppa ut i diket. (liten lätt skåpbil + kraftig snöstorm fungerar som ett gigantiskt segel)
Edit: Menade inte att bilen skulle vara en nöjesmaskin för att man kör "aktivt" utan att man ska köra koncentrerat hela tiden och "känna" vägen, avsöka faror osv.
February 19, 2003
har en 850T5 från 94. jag är 23år. Jag betalar 13000:- / år i helförsäkring.
13000:- per år trotts att jag haft körkort utan en repa sedan jag va 18.
Ska jag ha råd att ha kvar bilen får jag väl dra ner på andra kostnader om försäkringen höjs ytterligare, ska jag behöva köra runt på gamla slitna däck bara för att ha råd? vilken fantastisk trafiksäkerhet det kommer bli om folk blir tvugna att tumma på sådant för att ha råd?
kommer ju bli billigare att konstant åka taxi än att ha egen bil 🙄
Ang att en bil med liten motor skulle vara säkrare är ren bluff.
Att göra en omkörning med min T5 går mycket smidigt och lätt. att göra det med en seg bil som tar en halvminut för att köra om e ju vidrigt.
Dessutom brukar bilar med stor motor också levereras med stora bromsar och styvare chassie. En klen bil med minimal motor skulle jag inte vilja sitta i vid en tvärbromsning och/eller om man t.ex. skulle behöva väja för något.
Att man straffas för att man har en BRA bil tycker jag är vansinnigt.
October 22, 2002
beta wrote:
Det stämmer ju? Vilken stämning är det bland 10-15bilar i kö bakom en bil som ligger och fiser i 70 på 110väg? Ungefär samma som när lastbilar envisas om att köra om bara för att fartspärren är 2km/h högre på den ena än andra. Men dåligt humör på medtrafikanterna körs det mer aggresivt och fler olyckor inträffar. Kör då en bil lungt och sansat i 150km/h så försvinner all den här irritationen, man har inte en massa bilar bakom en som gör alla möjliga galna omkörningar för man fisser runt osv.
Varför ska inte en långtradare köra om en annan långtradare som kör saktare? Långtradare har lika stor "rätt" att köra om som personbilar, att det tar lite längre tid är en annan sak. Antar att du lägger dig bakom personbilarna du kommer ifatt och inte kör om?
Men om du har så enormt bråttom varje gång du är ute på vägarna och blir nå grymt irreterad på all tung trafik så kan du ju nästa gång åka 5 minuter tidigare så behöver du inte stressa.
Förståelsen för tung trafik verkar inte finnas bland yngre människor. Borde ingå när man tar körtkort att få provköra en tom lastbil och få prova att få stopp på den. Att åka med en långtradare en dag för att få se att man inte kör som man gör för att jävlas utan för att man måste.
/Mikael - blott 22 år med 3,5 år som långtradarchafför
beta wrote: [quote=ilg@dd]
Jag använder bilen för att transportera mej från punkt A till punkt B, med andra ord är bilen en transportmedel. Vill man köra bil för att det är skoj bör man uppsöka en bana ämnad för detta.
Var skrev jag något om din ålder?
Jag har för övrigt inte förorsakat en endaste olycka under mina snart 23 år som bilförare, trots att jag kör 1500-2000mil/år. Har full bonus på min bilfärsäkring som jag anskaffade vid första bilköpet vid 17 års ålder.(I samma veva som jag flyttade hemifrån.)
Jag såg "Det är på intet sätt förvånande att försäkringspremierna är hutlösa, och att ungdomar under 25 år får betala mest, det ser jag ett praktexempel på i inlägget ovan. " som en peak på att jag skulle vara under 25 av det.
För mig är bilen med ett transportmedel, jag har ingen bil som är till för nöjeskörning. Med ca 70hk är det ingen nöjesmaskin. Fast jag vill hålla med Lodisen. Yngre personer i skitbilar som t.ex. 9000 turbo/740:is osv som man får för 5-10k är det inte hela världen om man smäller bilen och det är ändån bilar med närmare 200hk för under 10kkr.
Sen, bilar med små motorer (som min) lär en att köra på fel sätt. Ska jag komma upp i 110km/h får jag trycka plattan i mattan redan innan jag ens är på påfarten till motorvägen och så fort det lutar uppåt så är det fullgas igen. Denna körstilen man "lär" sig är extremt farlig så fort man sätter sig i en "normal" bil med 150-200hk för man är uppe i 160-170km/h innan man vet ordet av och man kör faktiskt bara som man lärt sig med mindre bilar.
Jag kör inte så mycket själv. 180mil/månad till jobbet sen privat ut över det bara och det jag råkat ut för är att få sladd förr-förra vintern med en skåpbil men tack vare aktiv körning han jag parera sladden och lungt och försiktigt hålla bilen på vägen tills det var säkert att slappna av och hoppa ut i diket. (liten lätt skåpbil + kraftig snöstorm fungerar som ett gigantiskt segel)
Edit: Menade inte att bilen skulle vara en nöjesmaskin för att man kör "aktivt" utan att man ska köra koncentrerat hela tiden och "känna" vägen, avsöka faror osv.
Så du menar att det är okej att ungdomar under 25 krockar och ser till att försäkringspremierna skjuter i höjden, för att du påstår att dom kör aktivt?
Sanningen och faktum är att 25-åringarna och därunder står för mest olyckor och då ofta i höga hastigheter, sen kan du hävda att dom "kör aktivt" bäst du vill.
Problemet är som vanligt dålig erfarenhet att hantera bilen när något oförutsett händer, och då gör det en jäkla skillnad om du kryper i 70 eller brassar i 150km/h på en 110-väg. Dels risken för allvarliga personskador och dels plåtskador med medföljande reparationskostnader.
Äldre personers krockade bilar går många gånger att reparera tack vare att de kör långsammare, medans 25-åringens oftast blir skrot + att 25-åringen kanske inte ens får användning av sin ersättning för den kvaddade bilen. (Läs, blir en notis i tidningen på acdelning familjenytt, födda och dödda.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Jimbo66 wrote:
Det tar många, många år i trafiken för att bli en förare som man kan kalla "Säker".
Det där stämmer inte, det finns massvis med förare som varit i trafiken i många år som är farliga/dåliga.
Däremot tar det många mil innan, men det är väldigt svårt att visa en statistik på det.
beta wrote:
Sen, bilar med små motorer (som min) lär en att köra på fel sätt. Ska jag komma upp i 110km/h får jag trycka plattan i mattan redan innan jag ens är på påfarten till motorvägen och så fort det lutar uppåt så är det fullgas igen. Denna körstilen man "lär" sig är extremt farlig så fort man sätter sig i en "normal" bil med 150-200hk för man är uppe i 160-170km/h innan man vet ordet av och man kör faktiskt bara som man lärt sig med mindre bilar.
Jag kör inte så mycket själv. 180mil/månad till jobbet sen privat ut över det bara och det jag råkat ut för är att få sladd förr-förra vintern med en skåpbil men tack vare aktiv körning han jag parera sladden och lungt och försiktigt hålla bilen på vägen tills det var säkert att slappna av och hoppa ut i diket. (liten lätt skåpbil + kraftig snöstorm fungerar som ett gigantiskt segel)
Jag har bara haft bilar med 75-90hk och jag har aldrig haft några problem med att komma upp i 110 på motorvägspåfarterna med dem. Har lätt kunnat överstiga den hastigheten genom att ha fullgas längs hela sträckan.
Lär dig använda växellådan!
Jag har även kört motorstarkare bilar utan att börja köra som en dåre.
En bra bilförare häver en sladd, en säker bilförare får aldrig sladd. Har du hört det uttrycket?
Och lugna ner era quotes FFS!
January 13, 2003
Json_81 wrote:
Jag har bara haft bilar med 75-90hk och jag har aldrig haft några problem med att komma upp i 110 på motorvägspåfarterna med dem. Har lätt kunnat överstiga den hastigheten genom att ha fullgas längs hela sträckan.
Lär dig använda växellådan!
Jag har även kört motorstarkare bilar utan att börja köra som en dåre.En bra bilförare häver en sladd, en säker bilförare får aldrig sladd. Har du hört det uttrycket?
Vem som helst kan få sladd, försök inte smitta undan med det. Min morsa fick sladd med min bmw med automatare på asfalt, isfläck. Helt omöjligt att se och är väldigt oförutsägbart.
Visst, jag kan med få upp min bil i 110km/h på påfarten om jag drar 2:an till 70-80km/h sen 3:an till 110km/h och riktigt låter skiten jobba. (den är väldigt lågt växlad desutom. Den gör lika mycket i 3:an som bmw´n gjorde i 2:an).
Edit: ilgad, nej jag anser inte att det är ok att ungdomar kör vårdslöst och kvaddar hit och dit. Det har jag inte iheller sagt. Har polare som är som de du beskriver, de kör fort (oftast i 740 och liknande) och de kör INTE aktivt. Sitter och pillar på stereon osv hit och dit. Det är inte OK. Men det jag har försökt att säga att personer som även om de kör fort visst kan köra kontrollerat och bara för man ligger en bit över hastighetsbegränsningarna på stora, raka, fina vägar gör det automatiskt inte de personerna som en större trafikfara. Jag kör 10mil/dag 6 dagar/vecka och mitt största problem i trafiken är INTE fortkörare utan det är idioter som inte kan använda backspeglar och vrida på huvudet. Det är inte alls ovanligt att personer kör ut rakt framför en eller försöker påbörja en omkörning när man ligger bredvid (behöver inte köra för fort för att köra om så gnäll inte om det).
Fisk: Jag gnäller inte på långtradarchaffisar så. Jag brukar ofta släppa in tradare i luckor och tackar alltid när de låter en köra om. Men det händer ibland att man hamnar bakom tradare som försöker köra om, och man får ligga bakom i flera kilometer innan omköraren inser att han inte kommer lyckas köra om för att hans bil bara är spärrad 1-2km över den andres. De som gör någerlunda snabba omkörningar är så klart inga problem. Men de som ligger jämnsides flera kilometer för att till sist få släppa på gasen är irriterande.
June 26, 2004
Json_81: Det är inte speciellt svårt att få en statistik över vilka åldrar som ställer till
mest problem.
Det är bara att titta på vilken åldersgrupp som har flest försäkringsärenden i sammanband med olyckor.
Åldersgruppen i åldern 18 - 24år är mest riskfylld,
sedan så sjunker riskerna fram tills ca 75års ålder då går det uppåt igen.
Varför tror du det är dyrare försäkring och högre självrisk för en 20åring än en som är i 40års åldern?
Inte beror det på att försäkringsbolaget vill "Djävlas" med 20åringarna utan det beror på
att det kostar försäkringsbolaget många gånger mer att ha en som är 20 än en som är 40.
Visst finns det hur många sk "klantskallar" i 40års åldern men dom är långt ifrån lika många som dom som är 20.
January 13, 2003
Json_81 wrote: Visst kan vem som helst få sladd. Men vem tror du får det lättast?
300hk bakhjulsdriven BMW eller 75hk Golf?
Vad tror du skillnaden är på att ligga i 150 o 70 när man får sladd?
Självklart ligger man inte med en BMW i 150 på kurviga vägar när det är minusgrader ute. Det är inte aktivkörning. Det är idiotisk körning. (bmw´n hade 150hk just for the record)
Att få sladd med en 300hk bakhjulsdriven bmw är säkerligen lättare att rätta än en 75hk framhjulsdriven golf. Det lärde man sig till och med när man läste traktorkort för 7år sedan. Hästkrafterna spelar ingen roll alls där. Det är var bilen driver, hastighet, däck och viktförhållanden.
På tal om sladd kan jag faktiskt även tillägga att jag är possitiv till regelbunda halkkörningsprov med ett par års intervall. Tror det skulle kunna rädda en hel del liv om man fick uppbackning sen man läste till körkortet att få känna på och häva sladd igen. Även om man har kört i 20år utan att hjulen varit nära att släppa kan det alltid hända nästa höst/vinter.
1 Guest(s)