Dyr försäkring, för glin!|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dyr försäkring, för glin!
Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080027
September 22, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket jävla tjaffs det blivit här...

Ungdomar står för en hel del olyckor, dethåller jag med om, men att tro att de flesta skedde i motorstarkabilar är bara löjligt.

Är jag 25 bast och glider runt i en porsche så kommer jag kanske gasa till lite extra någon gång, men det betyder inte att jag jämt gör så. För skulle det skita sig så kommer det kosta apa att reparera åbäket.

Så bilen har inte ett skit med något att göra, det är personen bakom ratten till 110% man ska fokusera på.

Två av mina vänner dog i två olika bilolyckor med nån veckas mellanrum och båda av dem satt i bilar med mindre än 120hk. Känner många andra som har krockat och ingen av dem hade motorstarka bilar (och de var unga).

Därmed INTE sagt att alla olyckor sker med svaga bilar.

Försäkringen, ska precis som någon tidigare skrevs, baseras på en grund som alla börjar med, och sker det en olycka så höjs premien för den enskilde individen, inte för hela årsgruppen.

Varför ska jag som 24-åring inte ha råd med försäkringspengarna för en sporthoj, då jag aldrig varit inblandad i en olycka under alla år jag haft körkort?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080028
September 22, 2006 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote:
Fisk: Jag gnäller inte på långtradarchaffisar så. Jag brukar ofta släppa in tradare i luckor och tackar alltid när de låter en köra om. Men det händer ibland att man hamnar bakom tradare som försöker köra om, och man får ligga bakom i flera kilometer innan omköraren inser att han inte kommer lyckas köra om för att hans bil bara är spärrad 1-2km över den andres. De som gör någerlunda snabba omkörningar är så klart inga problem. Men de som ligger jämnsides flera kilometer för att till sist få släppa på gasen är irriterande.

Klart du gnäller.

Om en tradare gör 1-2 km/h fortare än den man kör om så kommer man om relativt snabbt ändå.

Sen att du är duktig på att tacka osv är ett plus i kanten, finns folk som tror bara för att man kör lite saktare då ska man jämnt vara ute i vägrenen och köra.

Slut på OT från mig nu... Tror jag iaf 🙂

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080037
September 22, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: För skulle det skita sig så kommer det kosta apa att reparera åbäket.

Det är väl just det som det inte gör? Det kostar andra försäkringstagare. Visst din premie höjs men inte alls i den grad som din kvadade Porche.

Om du nu ska ha en bil på flera hundra hästkrafter, och har råd att inhandla den så har du också råd att betala försäkringen. Annars köp en mindre bil. Och ni som har problem att göra omkörningar med en bil på 70-100 hk. Lär er använda växellådan som sagt. Herregud.

Behöver inte en T5'a för att göra en relativt snabb omkörning. Om du behöver en T5'a så gör du omkörning i ett krön eller när du har möte och "beräknar" / tror du hinner om.! Annars behöver du ingen T5'a.

"Alla de anledningarna ger polisen rätt att neka dig att köra vidare. Detta är saker som enligt mig spelar större roll än just åldern och hastigheten.".

Och andra citat som "Det är inte hk som spelar roll, utan människian bakom ratten".

Hur ska en sådan försäkringsbedömning gå till?
Ska försäkringsbolagen göra ett test varje år med förartester, hälsokontroller, psykkontroller för att se hur "anpassad" du är för att köra bil?

Om du ger folk som precis tagit körkort MÖJLIGHET att skaffa en bil på 150 hk till en försäkring lika dyr som för en som haft körkort 10 år, den möjligheten så tar han den = ännu mer olyckor.

Och på någon lät det som om jag var för detta förslag. Dum-nöt- läs om mitt inlägg! Jag är för det som redan finns i så fall mer.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080043
September 22, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

För att kunna göra snabba omkörningar så behövs det inte så mkt pulver under huven. Jag klarar mig gott och väl med 112hk på min gamla GTI. Sen att man kunde göra omkörningar med närmare möten när man hade 218hk är en annan sak.

Det som orsakar många olyckor är att folk inte tittar långt fram utan tittar mer där huven slutar på sin egen bil. Framförhållning och att kunna "läsa" trafiken klarar man sig långt med.

Att jag sen tycker att det är lite dyrt med potentare bilar är en annan sak. Dock så betalade jag 21k/år för min impreza. Om man vill ha trevliga saker får man vara beredd att betala för sig.

Att kunna skrapa ihop pengar till en engångskostand ( läs bilköp ) går oftast. Men att få fram pengar till en konstant betalning ( läs försäkring ) kan vara värre.

/ Mikael - som letar efter ny potent bil till våren 😀

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080068
September 22, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=hawkie] Har kört väldigt många bilar, och de bilar jag varit mest olycksdrabbad i har varit disel bilar på 60-90hk medans jag aldrig haft problem med 400hk evo.. hur kan detta komma sig?

VARFÖR ska det vara SÅ svårt att köra en effektfullare bil när man är yngre? Betyder ju inte ett skit hur mycket bilen har i effekt... har sett fler volvosar i diket än supror, fler saabar på träden än skylines etc.

Räkna hur många supror det finns och kolla hur mycket olyckor det är. Sen kollar du hur många volvo det finns och hur mycket olyckor det är med dem.

Det har varit mycket snack om gamlingar i den här tråden. En bra anledning till att de är med om få olyckor är att det är väldigt få gamlingar som kör bil. Sen är det som någon sa sällan de har några större hastigheter därav inga omfattande skador.

Är man ung drabbas man av att massa idioter ska bus-köra och tror de är odödliga. Det är bara att acceptera tyvärr. Alla som gnäller om det kan ju fundera på om det finns någon realistisk lösning på problemet. Samma gäller med motorstarka bilar.

Supror räknas som högrisk bilar oavsett vem som kör. Du har ju ett minsta belopp på premien som inte är så jättelåg om man säger så. Så visst kostar den! Kostnad som uppenbarligen folk är villiga att betala.

Det hela handlar ju om att spara 8 miljarder kronor (7.9) / år. Som försäkringskassan fått betala ut eftersom de som krockat med bara trafikförsäkringar åtdragit sig personliga skador.

Det jag stör mig på är att enda anledningen till att ändra detta, är för att man sänker andra skatter som inte alls påverkar mig så att det skulle försvara en sådann höjning i premien. Men visst, vissa gör ju storvinst på detta...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080087
September 22, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Böterna höjs med, men det är inget Alliansen har med att göra.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....83,00.html
Det ska sparas in på en trafikkostnad på 8miljarder sen ska dom samtidigt börja dra in mycket mer via böter med. (Visst, gör man fel får man så klart stå för det)

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080143
September 22, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote:
Det är väl just det som det inte gör? Det kostar andra försäkringstagare. Visst din premie höjs men inte alls i den grad som din kvadade Porche.

Och just det som gör att jag tycker är bättre att alla börjar på en grad, sen när olyckan sker så borde man få högre premie, betydligt hörge än den man får idag, istället för att höja premien för _alla_...

Om du nu ska ha en bil på flera hundra hästkrafter, och har råd att inhandla den så har du också råd att betala försäkringen. Annars köp en mindre bil. Och ni som har problem att göra omkörningar med en bil på 70-100 hk. Lär er använda växellådan som sagt. Herregud.

Behöver inte en T5'a för att göra en relativt snabb omkörning. Om du behöver en T5'a så gör du omkörning i ett krön eller när du har möte och "beräknar" / tror du hinner om.! Annars behöver du ingen T5'a.

Varför ska staten bestämma vilken bil man ska få köra? Vill jag ha en bil med urbota många hästar för att kunna glida runt i så borde jag väl få göra det till ett rimligt försäkringspris såvida jag inte gjort något tidigare som säger något annat?

Jag har kört bilar från 70 till idiotmånga hästar och omkörningarna går fortare om man har fler hästar, allt kan man inte göra med en växellåda. Visst, att växla ner till trean tex när man ska köra om funkar, men har du en hässtark motor behöver inte du den nedväxlingen, har inget med att man inte kan växla att göra, utan man gör det som är bekvämt 🙄

Och andra citat som "Det är inte hk som spelar roll, utan människian bakom ratten".

Stämmer ju till 100%, vad är det som är svårt att begripa? Jag och min farsa körde samma bil i flera år, vad är det som säger att han kör bättre än mig bara för att han är äldre? Vad är det som säger att jag är farligare i trafiken än han bara för att jag är 24? JAG har inte gjort något att få en såfdan stämpel på mig som försvårar det för mig att köpa egen bil och försäkra den.

Hur ska en sådan försäkringsbedömning gå till?
Ska försäkringsbolagen göra ett test varje år med förartester, hälsokontroller, psykkontroller för att se hur "anpassad" du är för att köra bil?

Nej, men de behöver inte utgå från att alla under en viss ålder är galna idioter som inte kan köra.

Och varför inte införa läkarkontroller med jämna perioder för alla som kör fordon överhuvudtaget?

Om du ger folk som precis tagit körkort MÖJLIGHET att skaffa en bil på 150 hk till en försäkring lika dyr som för en som haft körkort 10 år, den möjligheten så tar han den = ännu mer olyckor.

*host*bullshit*host*

det enda somkmmer att hända med det nya förslaget är följande:

Folk som gillar starka motorer kommer fortsätta köra dem. Till skillnad från nu, där man efter tex en trim besiktigar bilen så gör man som man gör med många hojar, man tar bort trimmet inför olika kontroller och betalar mindre premie för försäkringen.

Detta system finns ju redan för motorcyklar och den fungerar inte, varför skulle den fungera för bilar?

Avatar
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080147
September 22, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk vad komiskt det skulle se ut om alla tjänstemannabilar var en massa Nissan Micra. 😀

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080155
September 22, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101: Du kapar mina citat. Jag sa aldrig att "Det är inte hk som spelar roll, utan människian bakom ratten" inte stämmer. Men det är svårt kontrollera det.

Vi måste förstå att försäkringsbolagen måste ha en faktor de kan kontrollera.

Dessutom är det ju precis det staten vill göra det du säger. De kommer skita fullständigt i hurvida du kör ihjäl folk med din bil. Men så länge det kostar staten pengar i form av Försäkrngskassan / Sjukvård så har de också rätt att ställa krav. Nu överför dom istället kostnaderna till bolagen.

Bolagen i sin tur till de som kör bilarna.

Men som sagt. Jag är fortfarande emot själva bytet av system. Förstår inte varför ni tror jag sagt nått annat där.

Men att påstå att motoreffekt inte leder till högre hastigheter = farligare trafik är ju bara löjligt.

Jag ska inte säga så mycket själv. Har en Saab 900 på 150 kusar tror jag. Så kunde väl varit "snålare". Men jag inser i alla fall att motoreffekt leder till att olyckorna överlag ökar. Sen att just du kör omsorgsfullt är ju bra.

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1080158
September 22, 2006 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101: Jag citerar dig!

"Och just det som gör att jag tycker är bättre att alla börjar på en grad, sen när olyckan sker så borde man få högre premie, betydligt hörge än den man får idag, istället för att höja premien för _alla_..."

Hur skulle det fungera om försäkringssystemet var uppbyggt så att man fick betydligt högre premie när olyckan var framme än att höja den för alla?
Hur ska försäkringsbolaget kunna förutspå vilken typ av olycka det kommer att bli för enskilda personer?
Det är ju inte säkert att den som har varit med om en olycka någonsin behöver betala en försäkring mer under sin livstid pga av invaliditet.
Försäkringsbolagen får betala ut miljonbelopp under åren för en eller flera som har blivit skadad för livet.

Låt oss säga att Fredrik 24år är ute och glänser med sin nya BMW på 300hk.
Han tar med sig två kompisar en fredagskväll och tar sig en tur på stan.
Sedan när dom åker hem på kvällen så tänker han "Nu djävlar ska mina kompisar få se vad bra Bmw går" och han trampar plattan i botten.
Efter ca 1km så är han uppe i ca 240km och håller ögonen styvt på vägen, men plötsligt så dyker det upp en bil framför honom efter ett backkrön.
Han hinner inte sakta ner så han tar chansen och kör om framförvarande bil i hög fart.
Men när han kör om så får han möte med en annan bil och olyckan är oundviklig.
Han frontalkrockar med bilen han fick möte med, bilen han körde om väjar och kör i diket.

Skadorna blev följande:

Fredrik blev förlamad från midjan och neråt, blev rullstolsbunden.

Ena kompisen han hade i bilen fick ett öga skadat och ett brutet nyckelben.

Den andra kompisen fick svåra nackskador.

Bmw´n som Fredrik ägde blev det bara skrot av och bilen han körde om
fick svåra plåtskador pga att den fick köra i diket.
Edit: Den han frontade med dog och bilen blev totalkvaddad!

Även så fick föraren i bilen han körde om whiplashskador pga av dikes körningen.

----------------------------------------------------------------------------------
I polisutredningen efter olyckan så var det klart att Fredrik var orsak till det hela.
Bmw´n han körde hade han ägt i ca 2 månader före olyckan och betalade ca 1000kr/mån på en Helförsäkring som är uppdelad på det här viset:

Trafik 200kr/mån
------------------
Brand
Glas
Stöld 300kr/mån
Räddning
Rättsskydd
------------------
Vagnsskada 500kr/mån

Kom ihåg det är bara fictiva priser, men dom siffrorna är inte omöjliga.

Så då kommer vi till det stora frågan, hur många måste Fredriks Trafikförsäkring ersätta efter olyckan?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080180
September 22, 2006 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor.

Att någon tycker det är roligt är helt ointressant, bygg en bana att leka på då.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080185
September 22, 2006 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor.

Att någon tycker det är roligt är helt ointressant, bygg en bana att leka på då.

Hmm, jag är nog lite av en blådåre jag också ser jag.. Tror Saab 9000 som jag kör med är på runt 130 hk, men är inte säker. Hur som haver stormar den fram fint i 110km/h på E14, fast den går nog oftast i 70km/h längs de mindre landsvägarna.
BTW så köpte jag den inte för motorstyrka, visste knappt hur många hästar den var på innan jag tittade i papperena som hastigast, den var bara billig, drar lite soppa och i skapligt skick + att jag behövde en ny (Gammel) bil. Har faktiskt ingen aning om hur fort den kan gå.
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080192
September 23, 2006 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor.

Att någon tycker det är roligt är helt ointressant, bygg en bana att leka på då.

Nej förtusan. Man ska betala för sig vilken bil man än har.

Just nu åker jag runt i en Golf GTI -88 med pigga 112hk och en Volvo 240 Turbo -83 med lite vassare saker i på ca: 200hk.

Volvon är köpt för att åka brett med i vinter (går även fint i vått före). Bägge bilarna är halvförsäkrade, ingen mening att ha mer på bilar i 10k klassen. Men när jag hade min impreza så betalade jag gladeligen mina pengar för försäkringen.

Finns folk som har råd att skaffa värre bilar men inte att försäkra och underhålla. Då ska man välja en annan bil enligt mig.

Själv tycker jag 21k är lite väl blodigt men de beror ju helt på vad man prioriterar. Jag går inte ut 2-3ggr i månaden och bränner 500-1000kr på krogen per gång osv.

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1080240
September 23, 2006 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom]PLS! man reggar väl alltid bilen i sin farsas namn eller något...

bara om man är en bortskämd snorunge som inte vill ta ansvar... 🙄 :bgrin:

Eller om man är en bortskämd unge med en massa pengar....vilket jag inte är direkt.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080272
September 23, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor.

Att någon tycker det är roligt är helt ointressant, bygg en bana att leka på då.

Uppenbarligen är det ju rätt vanligt. Annars hade både saab och volvo gjort förluster på T och Aero modellerna.

Omkörningarna går snabbare, på så sätt är du i andra filen under en mycket kortare tid.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080293
September 23, 2006 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor.
.

Om du tycker att 1,1l motorer och 75hk är tillräkligt så har du inget emot att sitta i en sådan http://www.sdsauto.lv/auto/tir.....oyager.jpg och fisa i 40km/h i 2:an?

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080304
September 23, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Herrejisses...

Som om olyckor inte sker med småbilar på75 hk...

Bara naivt sätt att tänka om man verkligen tror att högre premier kommer förhindra olyckor...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080323
September 23, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart olyckor SKER med en bil på 75 hk. Har någon sagt något annat CSM ?
Dock ÖKAR risken med en bil som har mer hästkrafter.

De flesta är inte förare av den typen att de aldrig trycker på plattan.
En snabb bil är ingen rättighet, utan risken ökar och då får du också betala vad det kostar.

Varför ska dom som lungt och sansat kör till jobbet med sin lilla Nissan Micra 1.1, utan att göra farliga omkörningar behöva betala för att DU ska få ha en Impreza (eller nått) och ha "lite kul" och kunna "showa off"?

Om du nu ska göra det så får du också betala för det.

De som kör med sin Nissan Micra är inte farliga för andra på samma sätt, de är mindre, väger mindre, går inte lika fort, kör oftast lugnare (vet om fordonets begränsningar). Dessutom kostar de inte skjortan om de nu skulle kvaddas. Utan det är relativt billigt för försärkingen att ersätta.

Det är väl fullständigt rimligt att en bil som är "lyxbil" och inte nödvändig för transport ska få betala vad de kostar.

Snabba bilar är ÖVERREPRESENTERADE i olycksstatistiken. Unga förare i kombination med snabba bilar är ÄNNU SÄMRE. Därför är premien skyhög för just dom! Just därför.

Kom med ett förslag på ett bättre försäkringssytem, med bättre faktorer som bolagen kan ta ställning till än nuvarande.

Och att påstå att ni verkligen behöver bilen för att det är säkrare göra omkörningar är ganska roligt. Köp en automatare om ni inte kan ta er tid att växla ner innan en omkörning. Jag har själv aldrig haft problem göra snabba säkra omkörningar med en bil på 70hk ungefär.

Förstår inte när du behöver så många hästkrafter för en omkörning. Lurar du dig själv ens med det argumentet? Om inte- så kan du väl försöka förstå varför inte många andra än dom med Impreza's förstår argumetet.

Och nej, förmodligen kommer inte högre premier hindra så många olyckor i sig. Men de som nu vill ha bilen får betala för vad det kostar! Stor skillnad. Plus att en och annan kanske i slutändan inte har råd att köpa Imprezan på grund av kostnaderna.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080327
September 23, 2006 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Klart olyckor SKER med en bil på 75 hk. Har någon sagt något annat CSM ?
Dock ÖKAR risken med en bil som har mer hästkrafter.

De flesta är inte förare av den typen att de aldrig trycker på plattan.
En snabb bil är ingen rättighet, utan risken ökar och då får du också betala vad det kostar.

Varför ska dom som lungt och sansat kör till jobbet med sin lilla Nissan Micra 1.1, utan att göra farliga omkörningar behöva betala för att DU ska få ha en Impreza (eller nått) och ha "lite kul" och kunna "showa off"?

Om du nu ska göra det så får du också betala för det.

De som kör med sin Nissan Micra är inte farliga för andra på samma sätt, de är mindre, väger mindre, går inte lika fort, kör oftast lugnare (vet om fordonets begränsningar). Dessutom kostar de inte skjortan om de nu skulle kvaddas. Utan det är relativt billigt för försärkingen att ersätta.

Det är väl fullständigt rimligt att en bil som är "lyxbil" och inte nödvändig för transport ska få betala vad de kostar.

Snabba bilar är ÖVERREPRESENTERADE i olycksstatistiken. Unga förare i kombination med snabba bilar är ÄNNU SÄMRE. Därför är premien skyhög för just dom! Just därför.

Kom med ett förslag på ett bättre försäkringssytem, med bättre faktorer som bolagen kan ta ställning till än nuvarande.

Och att påstå att ni verkligen behöver bilen för att det är säkrare göra omkörningar är ganska roligt. Köp en automatare om ni inte kan ta er tid att växla ner innan en omkörning. Jag har själv aldrig haft problem göra snabba säkra omkörningar med en bil på 70hk ungefär.

Förstår inte när du behöver så många hästkrafter för en omkörning. Lurar du dig själv ens med det argumentet? Om inte- så kan du väl försöka förstå varför inte många andra än dom med Impreza's förstår argumetet.

Och nej, förmodligen kommer inte högre premier hindra så många olyckor i sig. Men de som nu vill ha bilen får betala för vad det kostar! Stor skillnad. Plus att en och annan kanske i slutändan inte har råd att köpa Imprezan på grund av kostnaderna.

Men kul för dig att du nöjer dig med en bil på 70 hk, jag gör det inte och har hittills fått betala mer för det. Vissa gillar vanilj, andra choklad, några gillar 75hk medan andra gillar 275 hk. Alla har inte så många hästar bara för att de inte kan växla (som vissa här hela tiden tror det handlar om :roll:) eller för att de är fartgalna. Har du provat dra ett tungt släp med din bil med sina vackra 75 hästar?

Som jag även skrev tidigare så finns detta system för motorcyklar och den funkar ju jääääättebra 🙄

De som får ta smällen är alla de andra, att ta bort eventuella trim och strypa en bil inför en registreringsbesiktning och sedan smälla på delarna igen direkt efteråt kommer vara det de som vill ha motorstarka bilar kommer att göra.

Medan familjen med sin T5a eller T6a kommer få åka på en smäll, för om jag inte missminner mig helt så skulle premien höjas för _alla_, eller hur?

Det ni inte verkar fatta är att höjningen gäller alla med _minst_ 1000-2000, oavsett ålder och bil. Vad motiveras den höjningen med?

Hade förståt det bättre om det hade varit en specifik höjning för motorstarka bilar och unga förare, men inte när alla fordonsägare kommer att få premien höjd.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080337
September 23, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Omkörningarna går snabbare, på så sätt är du i andra filen under en mycket kortare tid.

Det är nog ett av de löjligaste argument jag hört.
För att du ska behöva vara kortare tid i andra filen måste du göra en omkörning utan marginal. Annars räcker det gott att växla ned ett snäpp med en vanlig bil.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 189
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL