Dyr försäkring, för glin!|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dyr försäkring, för glin!
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080341
September 23, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=hawkie] Omkörningarna går snabbare, på så sätt är du i andra filen under en mycket kortare tid.

Det är nog ett av de löjligaste argument jag hört.
För att du ska behöva vara kortare tid i andra filen måste du göra en omkörning utan marginal. Annars räcker det gott att växla ned ett snäpp med en vanlig bil.

Mmm, Json göra omkörningar med 2½ton bil och släp med 75hk-motor. Skulle varit kul att se dig i trafiken. Som du själv sa, du ville ha en anledning att ha mer än 75hk. Sund inställning du har. Ligga i 50km/h och maxvarva ut 1:an och 2:an innan du lägger i 3:an för sen orkar den inte mer. Använd växellådan pojk så fixar du omkörningar med den också. 🙄

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080342
September 23, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101: Jag har ALDRIG varit för höjningen som de blåa just nu gör. Redan skrivit i första inlägget att jag är lite emot, och rädd för vad förändringen kan åsdakomma. Speciellt i och med att man kanske inte sänker motsvarande skatter i motsvarandra grad.

Men dock har jag hela tiden ställt mig frågande till att du inte förstår att du får betala med din plånbok om du har snabbare bil. Vissa gillar päron, vissa gillar bananer. Men bananer är dyrare än päron!

Du behöver inte 200 hästkrafter för att dra ett dragfordon. Och om du nu verkligen behöver det, och kör drag så ofta så får du betala för det. Har många gånger kört drag med en bil på 130 hästkrafter, har inte haft några som helst problem. Tyvärr.

Borttagning av trim inför besiktning kommer ske för de mest entusiastiska. Men inte ALLA, långtifrån så många som köper färdigt snabba bilar. Och smäll du med din olagligt trimmade bil, så får vi se hur många ören försäkringsbolaget behöver betala ut i slutändan. Ta den risken du.

EDIT: Beta du gör dig själv bara löjligare. Känns som du kommer med förslag som du inte ens tänkt igenom. Det är inte rättigheten att köra släp du försvarar för fem öre.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080344
September 23, 2006 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs: Nej, men när alla moralkärringar här börjar gnälla som om alla kom direkt från ett möte med FI och säger "Man behöver inte mer än 75hk" "Ge mig en anledning till varför man behöver mer än 75hk" "Använd växellådan så fixar du det med 75hk" osv. är det ju inte konstigt. Jag får ju försöka få alla trångsynta människor här att förstå att 75hk INTE är tillräkligt ens för en vanlig svenssonfamilj. Förslaget var genomtänkt. Det finns många bilar över 2ton och många flyttar eller köra tunga saker och behöver släp någon gång. Så då kan alla dom som gnällt här om att 75hk är tillräkligt köra med bilar på 2ton+ och dra släp och grejer och använda sin förbaskade växellåda till att få upp skiten i fart. Är det löjligt att överbevisa trångsynta människor nu med?

Edit: ilg@dd: Du som är så perfekt, inte drar på eller någonting. Hur kunde "Dodge Dart Swinger -72, med en vässad 360, 727, 8 3/4 diffspärrad axel. 300-350 hästar gissningvis." vara din roligaste bil? Du använde ju inte mer än ~100hk, bilen är stor, tung och ful och har ingen väghållning eller ingenting. Varför trimmade du den? Helt onödigt, då drack den ju bara mer och det är ju onödigt när man är så duktig som du och klankar ner på ungdomar och själv kör som Guds bästa barn.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080347
September 23, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Klart olyckor SKER med en bil på 75 hk. Har någon sagt något annat CSM ?
Dock ÖKAR risken med en bil som har mer hästkrafter.

De flesta är inte förare av den typen att de aldrig trycker på plattan.
En snabb bil är ingen rättighet, utan risken ökar och då får du också betala vad det kostar.

Varför ska dom som lungt och sansat kör till jobbet med sin lilla Nissan Micra 1.1, utan att göra farliga omkörningar behöva betala för att DU ska få ha en Impreza (eller nått) och ha "lite kul" och kunna "showa off"?

Om du nu ska göra det så får du också betala för det.

De som kör med sin Nissan Micra är inte farliga för andra på samma sätt, de är mindre, väger mindre, går inte lika fort, kör oftast lugnare (vet om fordonets begränsningar). Dessutom kostar de inte skjortan om de nu skulle kvaddas. Utan det är relativt billigt för försärkingen att ersätta.

Det är väl fullständigt rimligt att en bil som är "lyxbil" och inte nödvändig för transport ska få betala vad de kostar.

Snabba bilar är ÖVERREPRESENTERADE i olycksstatistiken. Unga förare i kombination med snabba bilar är ÄNNU SÄMRE. Därför är premien skyhög för just dom! Just därför.

Kom med ett förslag på ett bättre försäkringssytem, med bättre faktorer som bolagen kan ta ställning till än nuvarande.

Och att påstå att ni verkligen behöver bilen för att det är säkrare göra omkörningar är ganska roligt. Köp en automatare om ni inte kan ta er tid att växla ner innan en omkörning. Jag har själv aldrig haft problem göra snabba säkra omkörningar med en bil på 70hk ungefär.

Förstår inte när du behöver så många hästkrafter för en omkörning. Lurar du dig själv ens med det argumentet? Om inte- så kan du väl försöka förstå varför inte många andra än dom med Impreza's förstår argumetet.

Och nej, förmodligen kommer inte högre premier hindra så många olyckor i sig. Men de som nu vill ha bilen får betala för vad det kostar! Stor skillnad. Plus att en och annan kanske i slutändan inte har råd att köpa Imprezan på grund av kostnaderna.

Tar detta lite personligt även fast det troligtvis inte är menat så.

Jag har aldrig klagat över min premie på imprezan när jag hade den. Jag visst om det när jag köpte den och betalade.

Sen som du uttrycker det så har man inte en sån bil för att ha "lite kul" eller kunna "showa off". Jag köpte min eftersom du får en skapligt potent och trevlig bil för någorlunda små pengar.

Sen att jag gillar att köra fort på lite kurviga vägar är en annan sak. Eller att jag är ute på isen och kör på vintrarna eftersom det är bland det roligaste du kan göra med en bil.

/ M - som köper, äger och betalar vad det kostar!!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080348
September 23, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men betala för dig då stackars Beta om du behöver din bil på >200 hästkrafter.

Och om du inte flyttar släp mer än 3-4 ggr per år så kan du väl be någon kompis om att låna hans 240 när du väl behöver det?

Att dra in drag-funktionen i sammanhanget känns inte genomtänkt för alls. Och om du tänker använda det som huvudargument så finns det inget att diskutera vidare med. För jag tror inte ens du själv köper det som argument, för det är inte det du försöker försvara som sagt.

fisken: Jag har aldrig ställt mig mot dig. Ursäkta om det ställt sig så. Dock mot de andra som inte förstår att dyrare bilar, snabbare bilar, yngre förare kostar mer, eftersom det är dyrare bilar, smäller oftare kostar kollektivet mer borde få betala "försäkringen" i högre grad.

Snabba bilar kan vara kul. Har själv en bil på 150 hästar. Det är ingen Nissan Micra, men ingen F1'a heller. Men man får ju förstå att risken ökar. Dock inte för alla, men för de flesta. Försäkringar = kollektivt.

Sen som du uttrycker det så har man inte en sån bil för att ha "lite kul" eller kunna "showa off". Jag köpte min eftersom du får en skapligt potent och trevlig bil för någorlunda små pengar.

Eller att jag är ute på isen och kör på vintrarna eftersom det är bland det roligaste du kan göra med en bil.

Går det ihop riktigt ?

🙂

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080351
September 23, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Ja men betala för dig då stackars Beta om du behöver din bil på 200 hästkrafter.

Och om du inte flyttar släp mer än 3-4 ggr per år så kan du väl be någon kompis om att låna hans 240 när du väl behöver det?

Att dra in drag-funktionen i sammanhanget känns inte genomtänkt för alls. Och om du tänker använda det som huvudargument så finns det inget att diskutera vidare med. För jag tror inte ens du själv köper det som argument, för det är inte det du försöker försvara som sagt.

Klart det är ett bra argument. Hade det varit som du, json och ilg@dd vill ha det hade ingen haft en bil på över 75hk och då hade ni fått pröjsa stort för att hura lastbilar så fort ni ska köpa en soffa. Jag betalar för mig, jag har inga 200hk utan just 70hk, mer du ska gnälla på?

Omröstning: Ha det som json, david och ilg@dd vill ha det, max 75hk, använda växellådan och antingen hyra lastbil eller köra i 50 så fort man ska flytta något.

Eller så accepterar ni bara helt enkelt att folk vill (och behöver OFTAST) ha effekt så man kan använda bilen utan att behöva kasta ner den i 2:an vid uppförsbacke, osv.

Edit: "eftersom det är dyrare bilar, smäller oftare kostar kollektivet mer borde få betala "försäkringen" i högre grad. " Jag skulle nästan kunna sätta en månadslön (~30k) på att det oftare är bilar under 50kkr som kör av vägen och krockar osv. För att yngre förare sällan har råd med bilar för ½ mille!

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080352
September 23, 2006 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: csm101: Jag har ALDRIG varit för höjningen som de blåa just nu gör. Redan skrivit i första inlägget att jag är lite emot, och rädd för vad förändringen kan åsdakomma. Speciellt i och med att man kanske inte sänker motsvarande skatter i motsvarandra grad.

Här är vi iaf på samma sida, om man uttrycker det så.

Men dock har jag hela tiden ställt mig frågande till att du inte förstår att du får betala med din plånbok om du har snabbare bil. Vissa gillar päron, vissa gillar bananer. Men bananer är dyrare än päron!

Återigen, det är inte bara snabba bilar som får en premiehöjning, utan _alla_ och då kan man inte rättfärdiga det med argument om ungdomar och starka bilar.

Du behöver inte 200 hästkrafter för att dra ett dragfordon. Och om du nu verkligen behöver det, och kör drag så ofta så får du betala för det. Har många gånger kört drag med en bil på 130 hästkrafter, har inte haft några som helst problem. Tyvärr.

omg... ja, 75 hk som du hela tiden snackade om är ju bara "några" hk ifrån de 130 som du drog ditt släp med 🙄 Men dra ett tungt släp med din bil på 75 hk så får vi se vem som har fördelen när man ska dra om en traktor som ligger och häckar i 40 på 90 väg.
Och nej, hur mycket du än vexläar ner kommer du kunna påstå att det går undan lika fort som om dragbilen hade 250 hk.

Du kan inte förneka det, motorstarka bilar används till betydligt fler saker än streetracing.

och enligt nårga andra här så tror de att 115 hk räcker. Ja det gör det så länge viktförhållandet är rätt. En golf med 120 hk är kvick, medan en v70 på 140hk är betydligt långsammare.

Så ett förslag vore ifall de gick på kg/hk när de satte sin premie. Då skulle de som har sportbilar ändå få betala mer, och de som använda sina bilar till annat skulle även de betala mer, men inte lika mycket.

Borttagning av trim inför besiktning kommer ske för de mest entusiastiska. Men inte ALLA, långtifrån så många som köper färdigt snabba bilar. Och smäll du med din olagligt trimmade bil, så får vi se hur många ören försäkringsbolaget behöver betala ut i slutändan. Ta den risken du.

Jaaa du... Hade jag haft en sportbil hade jag tagit den risken. Varför?

Jo därför att om vi säger att min försäkringspremie hamnar på 22000 om året för en sportbil så besiktigar jag den utan trim (eller strypt) och får ner premien. Pengarna som blir i skillnad kan jag istället lägga undan på banken eller något.

Skulle jag smälla så hade det ändå inte gjort något, för om det är en annan bil inblandan och jag är den skyldige till krocken/olyckan så kommer denne att få sina reparationer betalade (förutsatt att jag har minst halvförsäkrat bilen). personskadorna täcks upp utan trafikförsäkringen.

Så då är det jag som står där utan ersättning för min bil. Och beroende på hur _JAG_ har kört fram tills dess så kanske jag har xx xxx:- på banken som jag får klara mig bäst med.

Ställer jag den risken mot det faktum att jag nu verkligen kör lugnt, precis som alla andra, (även med min toktrimmade bil), så kan det mycket väl bli en möjlighet.

Eller så fixar jag bara försäkringen hos någon bilsportsförsäkring, där de har några krav på bilen, men där de för övrigt är betydligt billigare än alla de andra...

Möjligheterna är oändliga och för at spara pengar är folk redo att göra en hel del...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080353
September 23, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe jag ger upp. Orkar inte diskutera detta.
Tror inte ens ni lurar er själva.

BETA du har ju inte ens läst vad någon skrivit. Vi har aldrig sagt att du aldrig FÅR. Utan att du får betala. Om du ska hålla dig på den nivån, så finns det ingen vits att fortsätta argumntera med dig.

Den som har en V70, har antagligen haft ett bra jobb. En familj. Han har haft körkortet ett par år. Samlat ihop sig en hyffsat bra bonus + ett antal år utan skador. Detta resulterar i en lägre krock. Han har dessutom mer erfarenhet, krockar inte lika lätt som den nya föraren.

Så gör om "omröstningen" till:

Vad är farligare. En ny förare med en Impreza ? Eller en ny förare med en Nissan Micra?

En chockhöjning för den med Volvon som använder kroken på bilen kommer inte ske. Det handlar om 2000kr kanske. Jag vet inte. Desto hårdare kommer det slå på dom som köper en snabb bil, utan trafik-erfarenhet. = nya förare.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080354
September 23, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det är en mänsklig rättighet att ha en bil med 200+ hk, bara löjligt att tycka något annat! 🙄

Hur kul är det, allvarligt talat, att köra en bil med 75hk?! Jag har iaf inte min bil bara för att ta mig mellan punkt a och b och att jag ska få betala mycket mer fastän jag aldrig orsakat en enda olycka, medan flera jag känner som har mindre motorstarka bilar gjort det finner jag konstigt...

Tycker man bör betala försäkring efter vad man uträttat, har man inte krockat borde man inte behöva betala mer än någon annan. Krockar man däremot kan man väl betala mer...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080356
September 23, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz: Försök starta ett försäkringsbolag med dom premisserna.

Där ALLA nya förare som är 18 år kan försäkra sin nya Impreza för säg 5000kr per år. På samma vilkor som en som haft körkort i 25år!

Få ihop den budgeten. Där sedan 20-30 % kanske av dom som köpte sin Impreza krockar, vilket resulterar i kostnader på enorma summor.

Långt över premie-intäkterna (+ eventuella självrisker). Kassan tar snabbt slut. Konkurrs.

Vad leder det till?
- Jo högre kostnader för alla när premie-beräkningarna görs om nästföljande år.

Allt måste vara hållbart.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080357
September 23, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

david: Saken med varför man behöver mer än 75hk var till början riktiad till json som skrev
"Av vad jag kunnat läsa hittils i tråden så finns det några som verkar tyvcka att det är en mänsklig rättighet att köra 200hk+ bil.
Jag skulle vilja se en vettig anledning för en vanlig privatperson att ha mer än 75hk motor. "
och jag har verkligen gett honom 2 BRA anledningar till varför man behöver mer än 75hk. Större bil (t.ex. Crysler voyager som jag länkade till) och när man drar saker vilket alla behöver göra då och då.
Jag har inte gnällt på att premien höjs utan jag har sagt att man visst behöver effekt, vilket du lär hålla med om med tanke på dom aspekterna.
Jag har sagt att hastigheten inte behöver göra att man kör vårdslöst utan att det är hur man kör (koncentrerat/okoncentrerat (dvs aktivt/passivt)).
Sen att jag behöver betala upp till 2 gånger bilens värde/år genom försäkringspremie kan jag tycka är lite surt men jag betalar med för mig.

Edit: Som jag sa david, jag kan nästan sätta en månadslön på att ungdomar till iaf 90% krockar med bilar med ~100hk i effekt än med en impreza osv. Av just samma anledning som du själv skrev. När man är äldre har man råd med en sån bil (För en impreza är väl inte mycket billigare än en v70)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080360
September 23, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag inte orkat läsa alla nya inlägg, men jag menar inte att man inte ska få ha mer än 75hk. Du får gärna ha 5000hk om du vill, men gnäll inte om att det kostar.

Angående släp, du drar knappast släp med en sportbil, det är där försäkringarna springer iväg inte "arbetsbilar".

Och en normal kombi med 130hk drar du det mesta med utan problem.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080361
September 23, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Hehe jag ger upp. Orkar inte diskutera detta.
Tror inte ens ni lurar er själva.

BETA du har ju inte ens läst vad någon skrivit. Vi har aldrig sagt att du aldrig FÅR. Utan att du får betala. Om du ska hålla dig på den nivån, så finns det ingen vits att fortsätta argumntera med dig.

Den som har en V70, har antagligen haft ett bra jobb. En familj. Han har haft körkortet ett par år. Samlat ihop sig en hyffsat bra bonus + ett antal år utan skador. Detta resulterar i en lägre krock. Han har dessutom mer erfarenhet, krockar inte lika lätt som den nya föraren.

Så gör om "omröstningen" till:

Vad är farligare. En ny förare med en Impreza ? Eller en ny förare med en Nissan Micra?

En chockhöjning för den med Volvon som använder kroken på bilen kommer inte ske. Det handlar om 2000kr kanske. Jag vet inte. Desto hårdare kommer det slå på dom som köper en snabb bil, utan trafik-erfarenhet. = nya förare.

Håller också på att tröttna här, dags o bege sig till nya jaktmarker känns det som...

Det var en jättefin fördom du hade om V70 😉

Och svaret på din fråga är: det är den nya föraren som är farlig.

Jag har även sagt det förr, jämför detta med motorcyklar och hur det fungerar där, det är ju så de vill att de ska se ut, men funkar det? Nej, det gör det inte.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080365
September 23, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Nu har jag inte orkat läsa alla nya inlägg, men jag menar inte att man inte ska få ha mer än 75hk. Du får gärna ha 5000hk om du vill, men gnäll inte om att det kostar.

Angående släp, du drar knappast släp med en sportbil, det är där försäkringarna springer iväg inte "arbetsbilar".

Och en normal kombi med 130hk drar du det mesta med utan problem.

Jo, 130-200hk (beroende på bilstorlek) så drar man det mesta. Du ville ha en vettig anledning till att ha mer än 75hk och det fick du. 200hk är verkligen ingen sportbil iheller. Det är ju närmare standard på bilar idag så länge man inte går ner på bilar i golfklassen där 110-140hk är standard på de mindre motorerna, 180-230hk på gti-bilarna.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080367
September 23, 2006 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote:
Jo, 130-200hk (beroende på bilstorlek) så drar man det mesta. Du ville ha en vettig anledning till att ha mer än 75hk och det fick du. 200hk är verkligen ingen sportbil iheller. Det är ju närmare standard på bilar idag så länge man inte går ner på bilar i golfklassen där 110-140hk är standard på de mindre motorerna, 180-230hk på gti-bilarna.

Att dra massa tunga saker har inte till vanligheterna. Och ett normallastat släp är inga problem att dra med under 100hk heller.

200hk är inte standard, kollar du på de vanliga modellerna ligger de på 130-150.
En vanlig Golf 1.6 har 100hk.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080370
September 23, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

json: Ja, som jag sa. Småbilar ligger på Styvt 100hk. 207 ligger på 110 t.ex. och den är tom mindre än golfen om jag inte har fel för mig. 2,4-2,5l är väl mer vanlig motorstorlek på familjebilar? Då har man ju direkt dom 200hk. Sen är där ju mellanklassen med 93, v50, bmw 3-serie osv och där är det ju vanligast med antingen 1,8l turbo eller 2l sugmotor och där är 185-200hk där med. Förutom i din 93:a då för du valde väl en snik-saab. Sen finns där ju alltid 4dörrars familjebilar med 500hk+ som hänger med en porsche 996turbo på bana men de räknas ju inte riktigt hit (rs8, m5 osv)
Saken var den, 75hk räcker i en liten liten bil på ~1ton men ska man lasta eller dra något i en familjebil (95 osv) så räcker inte 75hk så långt då det är 1,5-2ton vi snackar att den lilla snurran ska dra då. Det är bara det jag har försökt få fram nu på snart en sida men det verkar vara svårt att få fram ibland.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080371
September 23, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: J

Sen som du uttrycker det så har man inte en sån bil för att ha "lite kul" eller kunna "showa off". Jag köpte min eftersom du får en skapligt potent och trevlig bil för någorlunda små pengar.

Eller att jag är ute på isen och kör på vintrarna eftersom det är bland det roligaste du kan göra med en bil.

Går det ihop riktigt ?

🙂

Klart det går ihop! 😀

Att jag genom märkesklubben kom i kontakt med isåka så är det grymt kul. Sen kan man ju diskutera vad som är bäst, att jag är ute på en plogad sjö och åker brett eller om jag åker brett i vanliga trafiken?

Står fast vid att jag har råd (prioriterar) en fin bil och betalar därefter också.

Tråkigt för dig att du inte haft kul i en bil någongång, men de kan ju bero på dina 75hk bilar du åker omkring med :bgrin:

Sen så är självklart den nya föraren farligare, bilen spelar inte så stor roll i det hela faktiskt. Finns dom som kör med utsidan av skallen även om dom sitter i en Micra. Använder man insidan så är det ingen fara.

/ M - får en mystisk känsla att du försöker racka ner på mig....

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080380
September 23, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote:
Edit: ilg@dd: Du som är så perfekt, inte drar på eller någonting. Hur kunde "Dodge Dart Swinger -72, med en vässad 360, 727, 8 3/4 diffspärrad axel. 300-350 hästar gissningvis." vara din roligaste bil? Du använde ju inte mer än ~100hk, bilen är stor, tung och ful och har ingen väghållning eller ingenting. Varför trimmade du den? Helt onödigt, då drack den ju bara mer och det är ju onödigt när man är så duktig som du och klankar ner på ungdomar och själv kör som Guds bästa barn.

Den gick jäkligt snabbt upp till 110km/h, vilket är skoj vid legala race, det var även en fröjd att göra omkörningar, vilka gick snabbt och smidigt.
Du har läst på bra, samtliga rätt angående den bilen, förutom att den skulle vara stor, tung och ful. Den var storleksmässigt nån enstaka cm längre än en Volvo 240, och vägde ungefär lika mycket. (Samma skatteklass och ungefär lika dyr/billig försäkring.) Noterbart är att jag själv stod för försäkringen utan att gnälla eftersom jag visste på förhand att en häststark bil kostar att hålla igång. Att jag vässade den beror helt enkelt på att motorn som satt i var ganska sleten, och som många vet är många moderata trimmprylar billigare än orginal, så varför inte mata motorintresset med lite roligare grejjer. Bränsleförbrukningen låg dock bara på låga 1-1,2l/mil vid långkörning i 90-100km/h. .Därmed har det inget med att köra fort att göra, det rådde 110km/h som högsta hastighet även då jag hade den bilen. Men kostar det så smakar det, och jag var villig att betala för det.

*Edit*
Jag har aldrig menat att det inte ska få finnas hästkraftstinna bilar, bara att har man en häftig bil al'a sportbil, då skall man betala en högre premie..Simple as that.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080381
September 23, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=hawkie] Omkörningarna går snabbare, på så sätt är du i andra filen under en mycket kortare tid.

Det är nog ett av de löjligaste argument jag hört.
För att du ska behöva vara kortare tid i andra filen måste du göra en omkörning utan marginal. Annars räcker det gott att växla ned ett snäpp med en vanlig bil.

Varför tror du saab och volvo är en av världens säkraste bilar? För att dom är kompisar med träden? Nej, det är för att motorn och växlarna optimeras för att kunna göra snabba omkörningar.

Man växlar ner när man kör om, oavsett om du har 400hk eller 40hk, just av den anledningen.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1080382
September 23, 2006 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Ja men betala för dig då stackars Beta om du behöver din bil på >200 hästkrafter.

Eftersom du tjänar så mycket pengar så kan du väl betalat 52% i skatt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL