January 13, 2003
ilg@dd: Tyckte det mest var väldigt komiskt av dig. "Bilen är ett transportmedel mellan A och B" Sen så var den helt plötsligt en nöjesmaskin. *psst* Man får inte accelerera kraftigt ens för det klassas som "vårdslös körning" 😉 (Jo, löjligt men iaf) Men iaf, drog mest upp det för att visa att även du trivs med effektstarka bilar och tydligen har din roligaste bil varit en av de mest effektstarka bilarna.
Sen, att köra "legala race" som du kallar det skulle jag vilja säga är mer ansvarslöst än att köra en 20-30km/h på motorväg ibland. Mest för at, på motorväg har man alltid koll rakt fram och vad som händer, när man kör "race" koncentrerar man sig mer på att komma först till hastighetsbegränsningen än att hålla koll på vad som händer runt om.
beta wrote: ilg@dd: Tyckte det mest var väldigt komiskt av dig. "Bilen är ett transportmedel mellan A och B" Sen så var den helt plötsligt en nöjesmaskin. *psst* Man får inte accelerera kraftigt ens för det klassas som "vårdslös körning" 😉 (Jo, löjligt men iaf) Men iaf, drog mest upp det för att visa att även du trivs med effektstarka bilar och tydligen har din roligaste bil varit en av de mest effektstarka bilarna.
Sen, att köra "legala race" som du kallar det skulle jag vilja säga är mer ansvarslöst än att köra en 20-30km/h på motorväg ibland. Mest för at, på motorväg har man alltid koll rakt fram och vad som händer, när man kör "race" koncentrerar man sig mer på att komma först till hastighetsbegränsningen än att hålla koll på vad som händer runt om.
Jag använde den kärran dagligdags för att åka till och från jobbet bl.a.
"Roligaste" bilen innefattar så mycket mer än vad som finns under huven, t.ex varit på många cruisings och större fester med den. Kör man legala race så avser iaf jag race under kontrollerade former på område avstängt från vanlig trafik(Dvs endast 2 bilar i bredd på en i övrigt tom väg.) , t.ex på en nedlagd flygplats eller för ett race avsedd plats, vilket hände en del gånger..Allt under ordningsmaktens insyn och med tillstånd för detta.
Jag har då aldrig hört talas om någon som blivit åtalad för vårdslös körning för att ha accelererat för fort? Det måste vara frågan om någon som "burnat" häftigt och dragit iväg snabbt i något samhälle då eller?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=beta]ilg@dd: Tyckte det mest var väldigt komiskt av dig. "Bilen är ett transportmedel mellan A och B" Sen så var den helt plötsligt en nöjesmaskin. *psst* Man får inte accelerera kraftigt ens för det klassas som "vårdslös körning" 😉 (Jo, löjligt men iaf) Men iaf, drog mest upp det för att visa att även du trivs med effektstarka bilar och tydligen har din roligaste bil varit en av de mest effektstarka bilarna.
Sen, att köra "legala race" som du kallar det skulle jag vilja säga är mer ansvarslöst än att köra en 20-30km/h på motorväg ibland. Mest för at, på motorväg har man alltid koll rakt fram och vad som händer, när man kör "race" koncentrerar man sig mer på att komma först till hastighetsbegränsningen än att hålla koll på vad som händer runt om.
Jag använde den kärran dagligdags för att åka till och från jobbet bl.a.
"Roligaste" bilen innefattar så mycket mer än vad som finns under huven, t.ex varit på många cruisings och större fester med den. Kör man legala race så avser iaf jag race under kontrollerade former på område avstängt från vanlig trafik(Dvs endast 2 bilar i bredd på en i övrigt tom väg.) , t.ex på en nedlagd flygplats eller för ett race avsedd plats, vilket hände en del gånger..Allt under ordningsmaktens insyn och med tillstånd för detta.
Jag har då aldrig hört talas om någon som blivit åtalad för vårdslös körning för att ha accelererat för fort? Det måste vara frågan om någon som "burnat" häftigt och dragit iväg snabbt i något samhälle då eller?
Då missuppfattade jag dig. Jag trodde du menade att du rejsade med polare på allmänväg men utan att köra över hastighetsbegränsningen. Då var det ju en helt annan sak.
Fullgaskörning är klassat som vårdslöskörning men det är sällan någon åker på det. Men iaf. Du körde på bana istället för på gatan så det spelar ingen roll i sammanhanget.
Marcan: Visst är det kul. En upplysning om att försäkringen höjs spårar ut till allt från motoreffekt till dyra bilar och ålder.
February 4, 2003
hawkie wrote: [quote=davidhellmyrs]Ja men betala för dig då stackars Beta om du behöver din bil på >200 hästkrafter.
Eftersom du tjänar så mycket pengar så kan du väl betalat 52% i skatt.
Men herregud. Har du ens läst vad någon skrivit?
Jag har aldrig förespråkat det förslag som ligger på bordet.
Och din liknelse vart är den relevant?
Inom sociala försäkringar är vi solidariska mot våra medmänniskior som kanske är sjukare. Därför betalar inte folk som har större benägenhet att bli sjuka mer skatt.
Jag vill inte vara solidarisk för att du ska köra runt med din fina bil. Betala för det själv du. Om du inte har råd så får du sälja bilen. Tyvärr.
Sen så är självklart den nya föraren farligare, bilen spelar inte så stor roll i det hela faktiskt.
Nej. Men en ung förare i en snabb bil är farligare än en ung förare i en långsam bil.
Du har hela livet på dig att arbeta till dig en fin snabb bil. Då har du också tid att visa för försäkringsbolagen att du kör ett antal år skadefritt. Du behöver inte den nya bilen prompt när du fyller 18 år liksom.
Nu vänder jag mig inte mot dig Fisken. Men liksom jag kan förstå varför försäkringssytemen ser ut som de gör, sen att vissa av er säger att de är fel gör mig bara irriterad. Fisken förstår i alla fall, och betalar för sig.
Men ni andra som tror att man kan sköta ett försäkringsbolag, utan att ta hänsyn till riskerna, och tror att ni hade överlevt ett år i branchen med samma premier för 18 åringar som för 35 åringar vill jag be er starta ett bolag. Ni kommer få många kunder, men inte överleva länge.
November 22, 2001
optimuz wrote: Klart det är en mänsklig rättighet att ha en bil med 200+ hk, bara löjligt att tycka något annat! 🙄
Hur kul är det, allvarligt talat, att köra en bil med 75hk?! Jag har iaf inte min bil bara för att ta mig mellan punkt a och b och att jag ska få betala mycket mer fastän jag aldrig orsakat en enda olycka, medan flera jag känner som har mindre motorstarka bilar gjort det finner jag konstigt...
Tycker man bör betala försäkring efter vad man uträttat, har man inte krockat borde man inte behöva betala mer än någon annan. Krockar man däremot kan man väl betala mer...
Vill du ha en leksak så är det bara att betala för det.
Tror du har missuppfattat det här med försäkring lite. Det är något man betalar för att man ska slippa betala en massa när olyckan är framme.
Jag vet inte om alla som diskuterar här har hela bilden klar för sig.
Höjningen görs för att man ska kunna sänka skatten. Vilket är bra, för då flyttas kostnaden från samtliga medborgare till de som faktiskt har bil.
Och btw, turbomodellerna av V70 ligger på 160-170 HK. Att du räknar en T5'a som en normal familjebil får mig att fundera på din verklighetsuppfattning.
De flesta jag känner med familjebilar har under 150hk i dem.
August 11, 2005
Json_81 wrote:
Och btw, turbomodellerna av V70 ligger på 160-170 HK. Att du räknar en T5'a som en normal familjebil får mig att fundera på din verklighetsuppfattning.
De flesta jag känner med familjebilar har under 150hk i dem.
Skitsnack, 2,4 och 2,5turbo ligger på 210 hk vardera och 850t5 på 225 medan v70/s70 t5 ligger på 250 hk.
De flesta jag känner har lite mer än 150 hk i sin a bilar, en helt normal v70 kommer i 140 hk och 170 hk och de flesta jag känner väljer den starkare motorn på 170 hk, vilket egentligen inte säger ett piss...
och en T5 är den optimala familjebilen, man har utrymme, säkerhet och prestanda (i lagom dos) vilket gör att du kan använda bilen till allt.
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Json_81] Och btw, turbomodellerna av V70 ligger på 160-170 HK. Att du räknar en T5'a som en normal familjebil får mig att fundera på din verklighetsuppfattning.
De flesta jag känner med familjebilar har under 150hk i dem.
Skitsnack, 2,4 och 2,5turbo ligger på 210 hk vardera och 850t5 på 225 medan v70/s70 t5 ligger på 250 hk.
De flesta jag känner har lite mer än 150 hk i sin a bilar, en helt normal v70 kommer i 140 hk och 170 hk och de flesta jag känner väljer den starkare motorn på 170 hk, vilket egentligen inte säger ett piss...
och en T5 är den optimala familjebilen, man har utrymme, säkerhet och prestanda (i lagom dos) vilket gör att du kan använda bilen till allt.
Vad kan du göra med en T5 som du inte kan med 140hk?
Är det 210hk på de nyare modellerna då?
De jag kollade på var några år.
September 5, 2001
davidhellmyrs wrote: [quote=hawkie][quote=davidhellmyrs]Ja men betala för dig då stackars Beta om du behöver din bil på >200 hästkrafter.
Eftersom du tjänar så mycket pengar så kan du väl betalat 52% i skatt.
Men herregud. Har du ens läst vad någon skrivit?
Jag har aldrig förespråkat det förslag som ligger på bordet.
Och din liknelse vart är den relevant?
Inom sociala försäkringar är vi solidariska mot våra medmänniskior som kanske är sjukare. Därför betalar inte folk som har större benägenhet att bli sjuka mer skatt.
Jag vill inte vara solidarisk för att du ska köra runt med din fina bil. Betala för det själv du. Om du inte har råd så får du sälja bilen. Tyvärr.
Sen så är självklart den nya föraren farligare, bilen spelar inte så stor roll i det hela faktiskt.
Nej. Men en ung förare i en snabb bil är farligare än en ung förare i en långsam bil.
Du har hela livet på dig att arbeta till dig en fin snabb bil. Då har du också tid att visa för försäkringsbolagen att du kör ett antal år skadefritt. Du behöver inte den nya bilen prompt när du fyller 18 år liksom.
Nu vänder jag mig inte mot dig Fisken. Men liksom jag kan förstå varför försäkringssytemen ser ut som de gör, sen att vissa av er säger att de är fel gör mig bara irriterad. Fisken förstår i alla fall, och betalar för sig.
Men ni andra som tror att man kan sköta ett försäkringsbolag, utan att ta hänsyn till riskerna, och tror att ni hade överlevt ett år i branchen med samma premier för 18 åringar som för 35 åringar vill jag be er starta ett bolag. Ni kommer få många kunder, men inte överleva länge.
Liknelsen är relevant därför att han har en möjlighet att äga bilen och betala den och klara vardagen utan att leva på nudlar. Likaså klarar du dig på att betala 52% utan att leva på nudlar.
Jag har en effektfull bil. Jag betalar en dyr försäkring. Jag vill inte att den ska bli dyrare för att de blåa vill ha mindre skatt. Det finns dyrt, sen finns det löjligt dyrt. 14 000 per år som jag betalade förra året var dyrt, nu iår sänktes premien till 9000/år. Ska den höjas till 18 000 för att du ska få 800kr mer i lön?
Det tycker jag är orimligt om något.
February 4, 2003
Hawkie: Liknelsen är fortfarande inte relevant. Skatt är ett helt annat system. Visst, kan jag betala 52 % skatt, även om jag tycker det är orimligt. Men jag har ingen möjlighet att välja bort att betala skatt. Dock har du möjlighet att välja bort att betala försäkringen på bilen. Vet du hur? Köp en bil du inte gnäller över kostnaderna på.
Varför ska skattebetalare betala / subventionera din försäkring?
Det är inte bara jag som får 800kr högre i lön heller. Hela ditt grann-kvarter är med och betalar för att du ska ha en fin bil.
Nu resonerar Moderaterna som så att de tycker att du själv ska betala för vad det kostar, och inte resten av kollektvivet / skattebetalarna. Och grundtanken i det är MYCKET RÄTT. En sak är sociala försäkringar där ska vi vara solidariska, men jag har svårt att rättfärdiga att du behöver en bil varpå du betalar en försäkring på 18.000 för att dra ett släp ibland.
Det är klart det är tråkigt för dig att du kanske inte får råd att ha en effektfull bil. Men du kan inte både ha äpplet, och spara det. Du får välja. Vill du ha cash i fickan, eller vill du lägga allt på bilen. Du har ett val. Alternativt fixa löneförhöjning. Men tycker folk vill ha alldeles för hög klass på sina grejer idag, utan att egentligen ha så hög lön. Det kostar, var beredd på det.
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Json_81] Och btw, turbomodellerna av V70 ligger på 160-170 HK. Att du räknar en T5'a som en normal familjebil får mig att fundera på din verklighetsuppfattning.
De flesta jag känner med familjebilar har under 150hk i dem.
Skitsnack, 2,4 och 2,5turbo ligger på 210 hk vardera och 850t5 på 225 medan v70/s70 t5 ligger på 250 hk.
De flesta jag känner har lite mer än 150 hk i sin a bilar, en helt normal v70 kommer i 140 hk och 170 hk och de flesta jag känner väljer den starkare motorn på 170 hk, vilket egentligen inte säger ett piss...
och en T5 är den optimala familjebilen, man har utrymme, säkerhet och prestanda (i lagom dos) vilket gör att du kan använda bilen till allt.
Vad kan du göra med en T5 som du inte kan med 140hk?
Är det 210hk på de nyare modellerna då?
De jag kollade på var några år.
I dagsläget så betalar den som har en bil med 250 hk mer än den som har en liknande bil fast med mindre hk, således betalar de som har starka motorer redan mer.
Och för mig personligen är det roligare med en lite mer effektstark motor. Därför skulle jag kunna tänka mig en t5 som en riktig bra kompromiss.
Volvos S/V/70(N)/60 turbomotorer har legat på minst 200 hk i princip hela tiden, innan var de på 200 nu är de på 210.
Varför göra en turbomotor som pressar fram 160 hk när de har turbolösa motorer som utan problem har en effekt på 170?
Det jag kan tänka mig vore ifall du har tittat lite fel på tex äldre s40 lr nåt, där de har 1,8 och 2,0l och deras turbomodeller skulle jag kunna tänka mig ha 160hk med tanke på att den var en betydligt mindre bil än 850 och S/V70
November 22, 2001
csm101 wrote:
I dagsläget så betalar den som har en bil med 250 hk mer än den som har en liknande bil fast med mindre hk, således betalar de som har starka motorer redan mer.Och för mig personligen är det roligare med en lite mer effektstark motor. Därför skulle jag kunna tänka mig en t5 som en riktig bra kompromiss.
Volvos S/V/70(N)/60 turbomotorer har legat på minst 200 hk i princip hela tiden, innan var de på 200 nu är de på 210.
Varför göra en turbomotor som pressar fram 160 hk när de har turbolösa motorer som utan problem har en effekt på 170?Det jag kan tänka mig vore ifall du har tittat lite fel på tex äldre s40 lr nåt, där de har 1,8 och 2,0l och deras turbomodeller skulle jag kunna tänka mig ha 160hk med tanke på att den var en betydligt mindre bil än 850 och S/V70
Du vill alltså ha massa effekt för att det är roligt. Och varför skulle du då inte få betala för det?
Det jag hade kollat på var en V70, men med 2.0T, dina siffror stämmer säkert på 2.4/2.5 modellerna.
August 11, 2005
Json_81 wrote:
Du vill alltså ha massa effekt för att det är roligt. Och varför skulle du då inte få betala för det?Det jag hade kollat på var en V70, men med 2.0T, dina siffror stämmer säkert på 2.4/2.5 modellerna.
Men det du inte begriper är att de som har starka bilar även i dagsläget betalar betydligt mer för dem och jag har inte sagt att jag inte vill betala för den.
Finns det ens v70 med 2,0l? (dvs fyra cylindrar?)
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Json_81] Du vill alltså ha massa effekt för att det är roligt. Och varför skulle du då inte få betala för det?
Det jag hade kollat på var en V70, men med 2.0T, dina siffror stämmer säkert på 2.4/2.5 modellerna.
Men det du inte begriper är att de som har starka bilar även i dagsläget betalar betydligt mer för dem och jag har inte sagt att jag inte vill betala för den.
Finns det ens v70 med 2,0l? (dvs fyra cylindrar?)
Jo, jag begriper mycket väl att det kostar mer redan idag, men att det är subventionerat pga att alla i samhället betalar skatt.
Tycker du verkligen det är ett bra system?
Det stod så, jag kan inte säga säkert. Har ingen större koll på volvo o deras motorer.
December 31, 2001
Tycker priserna är sjuka som dom är redan i dag.
Min kusins S40 kostar honom 12000 om året om han skulle skriva den på sig själv och runt 5000 på hans föräldrar så valet är ju självklart.
Fast man inte har bilen som en leksak utan köper en helt normal bil så får man punga ut med någora otrolig mängder bara för att det är en turbo.
Vill man kunna köra om någon utan att växla ner till 4an så är det helt plötsligt en leksak.
Death On Wings wrote: Tycker priserna är sjuka som dom är redan i dag.
Min kusins S40 kostar honom 12000 om året om han skulle skriva den på sig själv och runt 5000 på hans föräldrar så valet är ju självklart.Fast man inte har bilen som en leksak utan köper en helt normal bil så får man punga ut med någora otrolig mängder bara för att det är en turbo.
Vill man kunna köra om någon utan att växla ner till 4an så är det helt plötsligt en leksak.
Har man ingen stake och vill klara sej själv så, varför inte..
Själv skulle jag skämmas ögonen ur mej om jag skulle åka räkmacka på mina föräldrar på det viset, plus att man riskerar bli utan dineros ifall olyckan är framme.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Json_81] Du vill alltså ha massa effekt för att det är roligt. Och varför skulle du då inte få betala för det?
Det jag hade kollat på var en V70, men med 2.0T, dina siffror stämmer säkert på 2.4/2.5 modellerna.
Men det du inte begriper är att de som har starka bilar även i dagsläget betalar betydligt mer för dem och jag har inte sagt att jag inte vill betala för den.
Finns det ens v70 med 2,0l? (dvs fyra cylindrar?)
Jo, jag begriper mycket väl att det kostar mer redan idag, men att det är subventionerat pga att alla i samhället betalar skatt.
Tycker du verkligen det är ett bra system?
Det stod så, jag kan inte säga säkert. Har ingen större koll på volvo o deras motorer.
Men i samma anda så borde andra subventioner också tas bort, ta subventioner inom kultur, varför ska alla skattebetalare betala för dem när de inte går på teater? Låt oss då införa ett system där de som går på teater betalar för sig själv och de som går på bio betalar för sig.
Det är på fel premisser ni argumenterar för ett sådant system som införts. Hade det varit de som haft motorstarka bilar som drabbats så hade det varit en sak, men nu drabbas alla och det försvarar det med att de som har många hk ska få betala för sig, vilket de _redan gör_.
November 22, 2001
csm101 wrote:
Men i samma anda så borde andra subventioner också tas bort, ta subventioner inom kultur, varför ska alla skattebetalare betala för dem när de inte går på teater? Låt oss då införa ett system där de som går på teater betalar för sig själv och de som går på bio betalar för sig.
Det är på fel premisser ni argumenterar för ett sådant system som införts. Hade det varit de som haft motorstarka bilar som drabbats så hade det varit en sak, men nu drabbas alla och det försvarar det med att de som har många hk ska få betala för sig, vilket de _redan gör_.
Bio subventionerat? Bevisa det.
Jag håller med om att de som går på teater och museum borde få betala själva, helt klart.
Så du tycker att höjningen bara skulle vara för motorstarka bilar?
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Tycker priserna är sjuka som dom är redan i dag.
Min kusins S40 kostar honom 12000 om året om han skulle skriva den på sig själv och runt 5000 på hans föräldrar så valet är ju självklart.Fast man inte har bilen som en leksak utan köper en helt normal bil så får man punga ut med någora otrolig mängder bara för att det är en turbo.
Vill man kunna köra om någon utan att växla ner till 4an så är det helt plötsligt en leksak.
Har man ingen stake och vill klara sej själv så, varför inte..
Själv skulle jag skämmas ögonen ur mej om jag skulle åka räkmacka på mina föräldrar på det viset, plus att man riskerar bli utan dineros ifall olyckan är framme.
Tycker det bara är korkat att betala mer än vad man behöver.
Aldrig att jag skulle betala den summan om jag inte kunde skriva den på mina föräldrar.
Har iofs aldrig hört någon haft några problem när dom krockat att bilen vart skriven på deras föräldrar, dock är det inga monster bilar mina polare har.
1 Guest(s)