Dyr försäkring, för glin!|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dyr försäkring, för glin!
alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
sp_UserOfflineSmall Offline
1081149
September 27, 2006 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Förövrigt är det ju inte farten som dödar utan dom hastiga stoppen. :bgrin:

Kunde inte hålla mig 😉

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
sp_UserOfflineSmall Offline
1081183
September 27, 2006 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Det vara ett medelpris som går upp drastiskt om man råkar ut för något, på så sätt skulle det vara lika för alla till en början och dom som råkar ut för något får betala för sig utan att bestraffa resterande av befolkningen, hatar verkligen kolektiv bestraffning.

Jag förstår precis hur du menar och jag avskyr också kollektiv bestraffning.

Men i praktiken skulle ditt exempel bli sådant att jag betalar, säg, 1000:- i månaden för att försäkra min bil.
Vi snackar inte någon extrem kärra utan en tämligen ordinär bil (typ Audi 100).

Efter fem månader krockar jag med en annan bil och olyckan är mitt fel.
Mina sketna 5000:- kommer inte alls att täcka kostnaderna för krocken utan min premie höjs. Rejält.
Säg att jag ska betala 150 000:- till försäkringsbolaget innan nästa olycka jag orsakar innan bolaget har gått +-0.
Vilken premie är rimlig att sätta då?
En för hög premie skulle innebära att jag inte har råd och därmed säger upp försäkringen.
En för låg premie skulle innebära att jag aldrig hinner betala igen summan innan jag förmodligen krockar igen eller innan jag säger upp försäkringen.

Hur ska bolaget då gå med vinst? Helt enkelt genom att riskklassa olika förare och bilar och därmed "kollektivt bestraffa" alla bilägare.

Sen att höjningen gäller för alla är ju för att sjukhuskostnaderna gäller alla också. Även om det inte märks på skatten så är det ju en utgift staten slipper.

freddegbg wrote: Fick bocka i i försäkringspapprena att person under 25 år har tillgång till bilen, och det är ju okej då, annars hade man väl inte skrivit så?

Det där med tillgång och att äga är inte samma sak.

Tanken är att den rutan ska bockas i om det finns personer under 25 som lånar bilen, t.ex. din kusin som behöver bilen p.g.a. kulan eller för att du, när du bor hemma, ska på bio.
Inte för att din pappa ska stå som ägare för en bil som är tillgänglig för yngre utan begränsning (i praktiken du som äger).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 174
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL