June 28, 2005
Har en rätt stor samling original cd skivor sen man var i ungdomens år och kunde handla rätt mkt musik.
Nu vill jag göra en digital samling på min hårddisk, och då använda mig av id tagning eller vad det heter.
Är detta Lagligt för det finns ju många lagar och det blir lite förvirrat.
Inga av dem skivorna har det nya kopierings skyddet på sig, kanske bra att veta.
Sen har jag hört att Virus kan ligga i id taggarna, winamp bl.a varnat för det. Vad ska man tänka på???
Mkt tacksam för svar !!!
Så länge du inte använder MP3'orna till fildelning eller sprider dem på annat vis ska det väl vara ok vad jag kan förstå..
Låt säga att du vill skicka in dom i en egen MP3-spelare, hurum göra isf??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 25, 2003
Zebster wrote: Men det därra med virus i taggarna då vad är det där för ngt?
Jag har ~10000 (Självklart lagliga, demobandslåtar) mp3or, och har inte märkt av något.
Kör tom. den version av winamp som säger att man ska byta så fort man kan för att det är problem med det där, men jag har då inte haft några problem.
January 12, 2004
Visst får man kopiera en skiva man har köpt, men man betalar straff-
avgift på tomskivor, som ska täcka de förluster som drabbar skivbolaget
eftersom man inte köpte 2 skivor istället.
För ett tag sedan ville de tokhöja straffet för att köpa tomma skivor,
men det gick inte igenom (inte än iaf). Straffet skulle även drabba
de som köper minneskort till mp3-spelare osv.
Slutsats: De lever i en alternativ verklighet.
Min teori:
Efter detta blir det en staffavgift för de som råkar ha fönstret öppet när
de spelar musik. Desto högre man spelar, desto längre bort når ljudet.
Avgiften kommer att justeras därefter, om de lyckas mäta hur många
decibel det handlar om.
Nästa steg blir att ta ut en avgift om man har fest eller liknande. Man blir
skyldig att fylla i en blankett där man anger antal besökare, vilka låtar
som spelades och hur många gånger de spelades. Straffet blir 10kr per låt.
August 11, 2004
Agge wrote:
Nästa steg blir att ta ut en avgift om man har fest eller liknande. Man blir
skyldig att fylla i en blankett där man anger antal besökare, vilka låtar
som spelades och hur många gånger de spelades. Straffet blir 10kr per låt.
En bättre liknelse är väl att arrangören måste betala straffavgift för varje besökare för att på vissa fester förekommer det hembrännt() osv.
October 7, 2002
Det är okej att rippa och göra MP3:or av dem, men bara om de inte är kopieringsskyddade. Och naturligtvis är det inte tillåtet att sprida dem vidare till halva internet, men det är ju en senare fråga.
Förtydligande eftersom alla ovan skrivit att det alltid är okej: De ändrade lagen i år. I ändringen ingår bland annat att det blir förbjudet att kringgå alla former av kopieringsskydd, hur korkade de än må vara. Ja, det är dumt så det bara skriker om det, men så ser lagen ut. Och ja, i praktiken kommer ingen att märka om du gör det, men eftersom du frågade vilka lagregler som gäller så är det lika bra att ge dig det som gäller, och inte det som gäller i praktiken. 🙂
October 7, 2002
elmor wrote: Det värsta är att dom vill tillåta mjukvarupatent samt förbjuda att hänvisa till redskap för att kringgå kopieringsskydd :cy:
Det värsta är att även om Europaparlamentet satte stopp för din farhåga nummer ett så har de redan lyckats få igenom din farhåga nummer två i väldigt stora delar av västvärlden - däribland Sverige!
1 Guest(s)