December 6, 2006
Från och med 1 maj kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.
http://www.teknikensvarld.se/n...../index.xml
.. eftersom vi har lite bilförare här, vad säger ni ? Tycker detta verkar stenkorkat som vanligt..
Ja, visst ! Jätte bra för miljön.. men va fan, ska vi behöva tanka mera med dom priserna som är idag så förstår jag inte riktigt meningen.. innan sommaren kommer vi nå 14kr/litern, folk kommer gnälla som fan.. men så kommer vintern och då kostar den 14,50 och ingen gnäller längre utan bara "gillar" läget.
För ett par år sedan när bensinen nådde 13kr/liter så var de ett sjuhelsikes liv om detta.. nu hör man knappt något på tv, radio eller tidningar när de höjs eller sänks... någon enstaka notis bara.
December 11, 2002
Ja eller så hade politikerna kopplat på hjärnan istället och insett att det enda vettiga drivmedlet i dagsläget är diesel.
El, etanol, biogas och allt annat trams kommer inte i närheten vad det gäller effektivitet och utsläpp. Etanol som alla var så galet kåta på för bara något år sen är ju så gott som dött nu. Vem tusan tankar den skiten idag?
Biogas... need I say more?
El... det konceptet kommer aldrig funka utan en bränslecell. Och hur kommer elförbrukningen se ut när alla kör elbilar? Ska varje svensson ha sitt egetkraftverk i garaget då? Helt bisarrt att man envisas så otroligt med att vi ska ha elbilar när det redan från början är en återvändsgränd.
Tills någon får en vettig prisbild på bränsleceller kan jag absolut inte se någon annan bättre lösning än att alla kör diesel.
December 16, 2003
Om nu INTE priset kompenseras för skillnaden i 5% högre etanolinblandning, hur mycket gör det på priset?
Du tappar 23% i "volymeffektivitet" av 5% -> 1,6% av totalen -> 20 öre per liter. Tankar du 50 liter gör det en tia (räkna om till körsträcka vid pris på 14kr/l).
Enligt många sidor på nätet blir faktiskt förbränningen effektivare och renare med inblandning av etanol upp till 30 % (eller om det bara var mest kostnadseffektivt...)
Mycket gny för en tia per tank.....
Sen är etanol ett ineffektivt sätt att energi ur växtgrödor. Metanol ger mer per kg biomassa men alla stirrar sig blinda på etanol. Föutom att metanol är tokgiftigt (som om bensin var godis) så vet jag inte varför.
Diesel är bra, RME nog bättre (körde TDI Golf på det)
Det bästa är nog bränsleceller... men innan dess....
1 Guest(s)