November 27, 2003
Jag hÀnde ÀndÄ bara tÀnkt ha stearinljus ikvÀll, men vi kan vÀl sÀga att det Àr för att visa nÄgon form av stöd för det hÀr.
Jag tycker i regel inte om sÄdana hÀr jippon för de flesta mÀnniskor som deltar gör det bara idag och sen skiter de fullstÀndigt i resten av Äret. Jag tycker det Àr bÀttre att jobba for att göra en skillnad i vardagen, inte under en timme av hela Äret.
//Andreas
April 24, 2007
jJag kanske kollar runt hÀr hemma o slÀcker nÄn lampa som Àr pÄ i onödan men det hÀnder ÀndÄ sÀllan att det blir sÄ.
Jag sparar alltid ström nĂ€r jag kan av mĂ„nga skĂ€l, miljö, ekonomi, och pĂ„ sommaren; undvika vĂ€rmebölja inomhus đ
Foldingen Àr vÀl undantaget för regeln.
April 13, 2007
Delph1 wrote: Jag hÀnde ÀndÄ bara tÀnkt ha stearinljus ikvÀll, men vi kan vÀl sÀga att det Àr för att visa nÄgon form av stöd för det hÀr.
Jag tycker i regel inte om sÄdana hÀr jippon för de flesta mÀnniskor som deltar gör det bara idag och sen skiter de fullstÀndigt i resten av Äret. Jag tycker det Àr bÀttre att jobba for att göra en skillnad i vardagen, inte under en timme av hela Äret.
//Andreas
SÄ sant. DÀrför gillar jag inte riktigt rosa bandet. Folk Àr som galna efter prylar med ett rosa band pÄ, Ä de Àr sÄÄ goda mÀnniskor dÄ. Men att snÀsa av kollegan gÄr utmÀrkt, köpa produkter frÄn ett miljövidrigt företag Àr helt okej osv.
March 14, 2001
Delph1 wrote: http://www.lampinfo.se
//Andreas
Jösses vilka glÀdjesiffror det var pÄ den sidan. Spara 600kr per lampa, ja visst möjligen i vissa fall men lÄngt ifrÄn alla sparar det.
ApropÄ miljövidrigt, lÄgenergilampan med sitt kvicksilver kan ju inte bli mycket vÀrre.
November 27, 2003
Snorch wrote: Jösses vilka glÀdjesiffror det var pÄ den sidan. Spara 600kr per lampa, ja visst möjligen i vissa fall men lÄngt ifrÄn alla sparar det.
ApropÄ miljövidrigt, lÄgenergilampan med sitt kvicksilver kan ju inte bli mycket vÀrre.
Jo och i en del tabeller har dom rĂ€knat fel, men jag tog det första jag kom pĂ„ đ
//Andreas
April 13, 2007
Snorch wrote: Jösses vilka glÀdjesiffror det var pÄ den sidan. Spara 600kr per lampa, ja visst möjligen i vissa fall men lÄngt ifrÄn alla sparar det.
Om den lÀmnas till Ätervinningen för miljöfarligt avfall, oftast batteriboxen, sÄ Àr den inte miljöfarlig. Glödlampor ska ÄxÄ sorteras som miljöfarligt avfall, eftersom de innehÄller bly.
March 14, 2001
emokid wrote: Om den lÀmnas till Ätervinningen för miljöfarligt avfall, oftast batteriboxen, sÄ Àr den inte miljöfarlig. Glödlampor ska ÄxÄ sorteras som miljöfarligt avfall, eftersom de innehÄller bly.
Om det hade varit sÄ enkelt hade inga Àmnen blivit förbjudet att anvÀndas.
Kvicksilver Àr vÀldigt farligt, bÄde för miljö och hÀlsa, det oavsett om det lÀmnas till Ätervinning eller inte.
Glödlampor innehÄller inte bly eftersom det Àr förbjudet sen RoHS-direktivet infördes 2006, det begrÀnsar bl.a anvÀndningen av bly i all elektronik som slÀpps pÄ marknaden
April 13, 2007
Snorch wrote: Om det hade varit sÄ enkelt hade inga Àmnen blivit förbjudet att anvÀndas.
Kvicksilver Àr vÀldigt farligt, bÄde för miljö och hÀlsa, det oavsett om det lÀmnas till Ätervinning eller inte.Glödlampor innehÄller inte bly eftersom det Àr förbjudet sen RoHS-direktivet infördes 2006, det begrÀnsar bl.a anvÀndningen av bly i all elektronik som slÀpps pÄ marknaden
Jo det har du rÀtt i. Farliga Àmnen ska inte vara i hemmen framför allt.
Hade glömt bort RoHS. Tack.
April 24, 2007
emokid wrote: FeltÀnk frÄn min sida. Sorry!
Men nu kan vi iaf glÀdja oss Ät att vi kan ha lÄÄnga givande diskusioner om vad vi ska göra för miljön.
Du behöver inte be om ursĂ€kt đ
Menade varför du gjorde det dÄ risken finns att intresset för trÄden dör innan den dagen.
April 13, 2007
DÄ trÄden blivit en allmÀn miljötrÄd fortsÀtter jag hÄlla den allmÀn med..
10 Goda skÀl att vÀlja ekologiskt, enligt ICA.
1. Trendfaktorn
2. Snygga förpackningar
3. Det smakar bÀttre
4. Lyckliga djur
5. Alla andra gör det
6. Naturligare mat
7. Sambon tjatar
8. Miljön, miljön, miljön...
9. Impa pÄ tjejen
10. Det Àr billigt!
Dessa skÀl kan man tycka vad man vill om. Vissa stÀmmer nog, som t.ex Trendfaktorn, medans Lyckliga djur kanske inte Àr helt rÀtt. Vad Àr böndernas Äsikt? Visst Àr det sÄ att ekologiskt innebÀr att djuren plÄgas mer av flugor Ä mygg? NÄgot man kan göra Ät det?
April 24, 2007
emokid wrote: DÄ trÄden blivit en allmÀn miljötrÄd fortsÀtter jag hÄlla den allmÀn med..
10 Goda skÀl att vÀlja ekologiskt, enligt ICA.
1. Trendfaktorn
2. Snygga förpackningar
3. Det smakar bÀttre
4. Lyckliga djur
5. Alla andra gör det
6. Naturligare mat
7. Sambon tjatar
8. Miljön, miljön, miljön...
9. Impa pÄ tjejen
10. Det Àr billigt!Dessa skÀl kan man tycka vad man vill om. Vissa stÀmmer nog, som t.ex Trendfaktorn, medans Lyckliga djur kanske inte Àr helt rÀtt. Vad Àr böndernas Äsikt? Visst Àr det sÄ att ekologiskt innebÀr att djuren plÄgas mer av flugor Ä mygg? NÄgot man kan göra Ät det?
FrĂ„ga opA87 vetja đ
February 12, 2002
Sorry om jag bumpar en gamal trÄd men blir bara sÄ förbannad nÀr jag hör om sÄnt hÀr.
Har nÄgon undersökt konsekvenserna av att för mÄnga pÄ en tranformatorstation slÄr av och pÄ strömmen samtidigt?
(Eller ja, om ni som uppmanar till sÄdant hÀr betéende fÄr som ni vill sÄ mÀrker vi den 28onde... :bgrin: )
Teori: Att laga alla frÄnskiljare, transformatorer osv som gÄr sönder i den hÀr processen tÀr mer pÄ miljön Àn om vi aldrig slagit av strömmen x 100...
2 Guest(s)