September 5, 2001
Det är en manifestation som handlar om att släcka alla lampor en timma lördagen den 28 mars 2009 mellan kl 20.30 – 21.30. Målet är att en miljard människor på jorden ska delta. Syftet är att stödja ett kraftfullt agerande i klimatfrågan.
Alingsås kommun anser att Earth Hour är ett beaktansvärt initiativ. Invånare i alla kommuner och länder har möjlighet att medverka på ett enkelt sätt för att visa att man anser att klimatfrågan är angelägen.
Alingsås kommun vill informera om Earth Hour och ser gärna att invånare, föreningar, organisationer och företag deltar i manifestationen. Kommunstyrelsen i Alingsås har beslutat om att inte släcka ned gatubelysning och allmänna platser etc, utan väljer som kommun att satsa på att genomföra en rad åtgärder som ska ge långsiktiga effekter för att minska klimatpåverkan. Som exempel kan nämnas den kommande bo- och energimässan EnBo 09 som äger rum i april, likaså Passivhuscentrum som drivs i Alingsås, samt kommunens medverkan i Energimyndighetens program Uthållig kommun.
Kul att min kommun gör något konkret åt saken.
Undrar hur många elbolag det blir som får problem med sina transformatorstationer när alla tänder lyset igen.
Lär kunna bli hyfsade strömavbrott på en del ställen.
:cy:
*Edit*
Hittade en intressant krönika om tokerierna:
http://www.aftonbladet.se/klim.....4725717.ab
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Undrar hur många elbolag det blir som får problem med sina transformatorstationer när alla tänder lyset igen.
Lär kunna bli hyfsade strömavbrott på en del ställen.
:cy:*Edit*
Hittade en intressant krönika om tokerierna:
http://www.aftonbladet.se/klim.....4725717.ab
Från tråden du länkade till:
Nej. Det ger en massa människor inre tillfredsställelse. Så att de känner sig så där skönt, grönt miljömedvetna. Nästa dag gasar de till jobbet, äter en blodig biff på lunchen, och strax efter flyger de på semester runt halva jorden.
Ungefär vad jag tänker/tycker om detta också. Det handlar ju bara om att folk ska få visa att dom minsan bryr sig om miljön. Äh, så löjligt, bryr man sig så behöver man inte visa det genom någon löjlig sak som denna utan man ser till att leva energisnålt.
April 13, 2007
Håller med om att det mycket väl för många kan ge en falsk samvetslättnad. Men kan det vägas upp av att en del får ökad medvetenhet? I Sverige är ju medvetenheten ganska stor numera, men det ser inte likadant ut i alla länder.
Har ni själva ändrat något i erat beteende? Man behöver ju inte sluta leva för att minska sin negativa miljöpåverkan.
January 4, 2001
Visst, vi kanske är medvetna om det, men att köpa sig en miljöbil och sen tycka att man har gjort sitt tycker jag är lite fel.
Jag kan inte hjälpa det, men om jag stöter på någon som pratar om att rädda miljön och fortfarande är köttätare så får personen en hyckleri-stämpel av mig. Personen kan berätta stolt hur han har bytt till lågenergilampor, men att sluta äta korv, shit, det är för stor uppoffring. Så mycket är ju inte miljön värd?
Jag har inte ändrat mig, har alltid levt energisnålt.
January 18, 2004
Does lighting candles for Earth Hour defeat the purpose? :bgrin:
EDIT: Uuuuhhh, "The Christian Science Monitor" :cy:
August 11, 2002
Jag kan förstå genomslagskraften av att genomföra en 'nedsläckning' av större städer men som många säger så är det nog inte många som lägger om sin livsstil efter det här. Får ju hoppas att folk inser att de inte behöver lika många lampor tända som i normalfall.
ps. jag tror att någon forskare aka dr frankenstein kommer utnyttja det här tillfället av extra elektricitet!1
Coore wrote: Visst, vi kanske är medvetna om det, men att köpa sig en miljöbil och sen tycka att man har gjort sitt tycker jag är lite fel.
Jag kan inte hjälpa det, men om jag stöter på någon som pratar om att rädda miljön och fortfarande är köttätare så får personen en hyckleri-stämpel av mig. Personen kan berätta stolt hur han har bytt till lågenergilampor, men att sluta äta korv, shit, det är för stor uppoffring. Så mycket är ju inte miljön värd?Jag har inte ändrat mig, har alltid levt energisnålt.
Nja, nu har jag inga som helst siffror på saker och ting, men nog tror jag att det skulle få ena jäkla konsekvenser om alla människor skulle lägga om kosten och bara käka grönsaker. För att få lönsamhet i att odla mycket grönsaker tarvas mycket gödsel, och varifrån skulle det behovet tillgodoses vid ett sådant mardrömscenario?
Det enda alternativet vore "konstgödsel" antar jag, och det lär knappast förbättra miljön på sikt.
Så nog är veganer och allt vad dom kallar sej samma goda kålsupare som traditionella allätare vad det gäller miljön i mina ögon..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 23, 2002
Släcker väl lampen hemma när jag drar till polaren för att kolla på fotbollen.
Där blir det dock inget tal om att släcka ner, det är för fan VM-kval! Dessutom kostar det fan mer för mig samt drar mer ström att starta upp allt igen än att låta det vara.
Jävla påhitt det här.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Nja, nu har jag inga som helst siffror på saker och ting, men nog tror jag att det skulle få ena jäkla konsekvenser om alla människor skulle lägga om kosten och bara käka grönsaker. För att få lönsamhet i att odla mycket grönsaker tarvas mycket gödsel, och varifrån skulle det behovet tillgodoses vid ett sådant mardrömscenario?
Det enda alternativet vore "konstgödsel" antar jag, och det lär knappast förbättra miljön på sikt.
Så nog är veganer och allt vad dom kallar sej samma goda kålsupare som traditionella allätare vad det gäller miljön i mina ögon..
Nu har jag dålig koll på hur konstgödsel påverkar miljön. Men det finns andra sätt att framställa organiskt gödsel än att ta avföring från djur. Tror verkligen inte att det skulle bli något problem. Gödsel behövs ju inte ens egentligen, den extra tillväxten kan ju ersättas med de stora ytorna som blir lediga från alla betande djur.
Sen är det ju andra världsproblem som skulle gynnas av en icke köttätande kost. Ett av världens största problem är tillgången av vatten. För att tillgodose en köttätare med mat under ett dygn krävs drygt 15 000 liter vatten, medan en vegans dagliga intag endast kräver drygt 1 000 liter vatten.
http://www.goveg.com/environme.....-water.asp
Studier har även visat att en person som är vegetarian lever i genomsnitt 4-5 år längre än en köttätare.
International Congress on Vegetarian Nutrition No4, Loma Linda, CA , ETATS-UNIS (08/04/2002)
2003, vol. 78, no 3, SUP (174 p.) (52 ref.), pp. 526S-532S
Benskörheten påverkas negativt av en köttdiet. En studie som har gjort på äldre kvinnor visade att vid 80 års ålder hade de kvinnor som haft en vegetarisk kost hade förlorat 18% av deras mineralen i skelettet medan de som åt kött hade förlorat 35% av mineralerna.
Sellmeyer D.E., Stone K.L, Sebastian A. and Cummings S.R. 2001. A high ratio of dietary animal to vegetable protein increases the rate of bone loss and the risk of fracture in postmenopausal women. The American Journal of Clinical Nutrition. 73 (1) 118-22.
Ja, det finns många anledningar...
February 12, 2003
Coore wrote: Sen är det ju andra världsproblem som skulle gynnas av en icke köttätande kost. Ett av världens största problem är tillgången av vatten. För att tillgodose en köttätare med mat under ett dygn krävs drygt 15 000 liter vatten, medan en vegans dagliga intag endast kräver drygt 1 000 liter vatten.
http://www.goveg.com/environme.....-water.asp
Så det ska inte vara ett fritt val att välja om man vill äta kött eller inte, tycker du?
Studier har även visat att en person som är vegetarian lever i genomsnitt 4-5 år längre än en köttätare.
International Congress on Vegetarian Nutrition No4, Loma Linda, CA , ETATS-UNIS (08/04/2002)
2003, vol. 78, no 3, SUP (174 p.) (52 ref.), pp. 526S-532S
Jag är gladeligen dement i 4-5 år mindre än jag skulle varit i vanliga fall. 🙂
1 Guest(s)