Earth Hour 28 mars kl. 2030-2130|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Earth Hour 28 mars kl. 2030-2130
Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
sp_UserOfflineSmall Offline
1222350
March 28, 2009 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Nu förstår jag inte riktigt hur du menar..

Förklara gärna lite mera av det där.. :bok:

Alltså, om du går ut i skogen så ser du ju att det finns massa växtlighet, men inte är det någon som går och sprider gödsel där. 🙂
Gödsel är ju till för att det ska växa snabbare.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1222354
March 28, 2009 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: men inte är det någon som går och sprider gödsel där. :).

jo någon är det allt

"Ja både pudlar och varje muffla och får springer runt i driverna och lämnar sina spår
Snön är ju bra på alla sätt, men det är djurens toalett"

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1222355
March 28, 2009 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

D'OH!

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1222360
March 28, 2009 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Alltså, om du går ut i skogen så ser du ju att det finns massa växtlighet, men inte är det någon som går och sprider gödsel där. 🙂

Säg att du skämtar, för så där tokigt kan du väl ändå inte resonera på allvar?
Fråga vilken lantbrukare som helst och du får veta att du måste gödsla för att få grödan att gro med någon ordning. Hur filosoferar du angående näringstillförseln annars?
Sen angående skogen.. Du ser ingen skillnad på näringstillförsel på en åkerlapp och den?
Jisses.
Hoppas verkligen att den där smileyn var ett tecken på att du skämtar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coore
Member
Medlem
1222361
March 28, 2009 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Säg att du skämtar, för så där tokigt kan du väl ändå inte resonera på allvar?
Fråga vilken lantbrukare som helst och du får veta att du måste gödsla för att få grödan att gro med någon ordning. Hur filosoferar du angående näringstillförseln annars?
Sen angående skogen.. Du ser ingen skillnad på näringstillförsel på en åkerlapp och den?
Jisses.
Hoppas verkligen att den där smileyn var ett tecken på att du skämtar.

Eftersom du inte kommenterade det andra jag skrev utan bara detta så antar jag att du tyckte att det andra jag skrev var vettigt?

Som jag sa tidigt så är jag knappast någon gödsel-expert. Jag trodde att gödsel enbart var till för att det skulle växa snabbare. Jag står dock fast vid att jag inte tror att gödsel kommer bli något problem. Eftersom varken du eller jag har några siffror på detta så är det knappast värt att fortsätta diskutera. För vad du TROR, det är inte värt någonting för mig, och vice versa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1222365
March 28, 2009 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Eftersom du inte kommenterade det andra jag skrev utan bara detta så antar jag att du tyckte att det andra jag skrev var vettigt?

Som jag sa tidigt så är jag knappast någon gödsel-expert. Jag trodde att gödsel enbart var till för att det skulle växa snabbare. Jag står dock fast vid att jag inte tror att gödsel kommer bli något problem. Eftersom varken du eller jag har några siffror på detta så är det knappast värt att fortsätta diskutera. För vad du TROR, det är inte värt någonting för mig, och vice versa.

På ditt tidigare kan jag väl bara svara att det finns förmodligen lika många rapporter som talar positivt som negativt om veganism, själv har jag väl ingen direkt åsikt om vilket val människor gör angående vad dom vill äta.
Själv tror jag på en varierad kost, dvs med både kött och grönsaker, men skulle nog inte för den skull försöka inbilla mej sitta nått pinnhål högre än de som valt en annan kost än den jag föredrar och njuter av att inmundiga.

Angående gödsel så säger det väl sej själv att jorden utarmas om man inte tillför gödsel(kväve) på ett eller annat vis. I skogen sköter detta sej självt genom t.ex nedfallna löv, vindfällen som multnar upp, gräs, blommor och ris som vissnar om hösten och multnar, djurskit, etc etc.. Detta sker som de flesta redan vet inte naturligt på odlingsbar mark, alternativen är då träda eller konstgödsel. Träda är då det sämre alternativet eftersom du då intet får ur jorden på en 3-4 års-period om det nu skall göras riktigt.
Några siffror eller någon slags statistik har jag däremot inte att servera dej angående detta, det är snarare logik som säger att så är naturens gång. Bifogar några ämneslänkar i texten iaf, även om jag är ganska bevandrad om både skog och mark.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coore
Member
Medlem
1222366
March 28, 2009 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte att jag heller inbillar mig att jag "sitter något pinnhål högre". Men liknande kommentarer brukar du ju vara duktig på att komma med.

Det var snarare siffror på hur gödselfrågan skulle se ut om man stänger ner köttproduktionen jag efterfrågade.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1222367
March 28, 2009 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Tycker inte att jag heller inbillar mig att jag "sitter något pinnhål högre". Men liknande kommentarer brukar du ju vara duktig på att komma med.

Jag vill nog mena att ditt tidigare inlägg:

Coore wrote: Visst, vi kanske är medvetna om det, men att köpa sig en miljöbil och sen tycka att man har gjort sitt tycker jag är lite fel.
Jag kan inte hjälpa det, men om jag stöter på någon som pratar om att rädda miljön och fortfarande är köttätare så får personen en hyckleri-stämpel av mig. Personen kan berätta stolt hur han har bytt till lågenergilampor, men att sluta äta korv, shit, det är för stor uppoffring. Så mycket är ju inte miljön värd?

Jag har inte ändrat mig, har alltid levt energisnålt.

känns kryddad med den inställningen, men det är ju min åsikt.

Coore wrote:
Det var snarare siffror på hur gödselfrågan skulle se ut om man stänger ner köttproduktionen jag efterfrågade.

Ja, nu var det just alternativen till vanlig gödsel i form av djurskit jag var inne på.
Som du ser i LÄNKEN jag postade i förra inlägget så verkar väl inte konstgödseln vara så speciellt bra för användning helt och hållet heller.
ATT det måste gödslas på ett eller annat sätt för att få ett lönande jordbruk torde vi väl vara överens om nu?

Coore
Member
Medlem
1222368
March 28, 2009 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Så eftersom jag skrev det så sa jag indirekt att jag tycker att jag är bättre än alla andra? Lägg ner för fasen...

Jag har aldrig sagt att konstgödsel är ett bra alternativ. Men inbilla dig vidare att jag har sagt det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1222369
March 28, 2009 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Så eftersom jag skrev det så sa jag indirekt att jag tycker att jag är bättre än alla andra? Lägg ner för fasen...

Just meningen "men om jag stöter på någon som pratar om att rädda miljön och fortfarande är köttätare så får personen en hyckleri-stämpel av mig." tycker jag ger den bilden, ja. Speciellt när det inte finns någon egentlig grund som stödjer att din valda linje skulle vara mer miljövänlig vid storskalighet.

Coore wrote:
Jag har aldrig sagt att konstgödsel är ett bra alternativ. Men inbilla dig vidare att jag har sagt det.

Vad finns det då för alternativ när du vill ha bort tamboskapen? Träda och/eller linda? Knappast några bönder som kommer att vilja vara verksamma på dom premisserna.

*Edit*
Ojsan, blev visst inlägg nummer 10 000 det där..
Får väl avslutningsvis vara lite snällare i det då..
Visst Coore, du har så rätt så..
😀

*Edit 2*
Ontopic...
Släckte inte en enda pryl mer än vanligt ikväll.
😎

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1222373
March 29, 2009 - 3:35 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Alltså, om du går ut i skogen så ser du ju att det finns massa växtlighet, men inte är det någon som går och sprider gödsel där. 🙂

Haha, du borde gjort lumpen Coore. Skogen har inte så mycket att erbjuda när man är galet hungrig. Kommer aldrig att sluta äta kött då det är det bästa jag vet.

Hade jag fått välja mellan växtligheter och kött hade jag valt kött utan problem.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1222380
March 29, 2009 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Men oj vilken besvikelse. Vi sparade lika mycket ström som 10 villor använder under ett år. Det är ju nästan ingenting i sammanhanget? Jag gillade verkligen detta och kan förstå ett visst symbolvärde, men ändå.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1222383
March 29, 2009 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Klart gödsel är till för att det ska växa snabbare ?
Har du sett en vall där det inte spridits skit på och en som det gjorts det på förstår du skillnaden varför man spri´r gödsel på vallarna.

Om inte vi skulle sprida gödsel nu på våren skulle det ta flera veckor till innan vi fick in 1:a skörden som vi börjar med i slutet på maj början på juni vilket skulle resultera i att vi inte skulle få någon 3:e skörd heller för den delen. Men vi sprider både konstgödsel och vanlig flytgödsel på de flesta vallar för att verkligen köra igång vallen efter vinteruppehållet.. även där ser man skillnad på vallar som inte fått konstgödsel och dom som fått.

Coore
Member
Medlem
1222385
March 29, 2009 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Klart gödsel är till för att det ska växa snabbare ?
Har du sett en vall där det inte spridits skit på och en som det gjorts det på förstår du skillnaden varför man spri´r gödsel på vallarna.

Om inte vi skulle sprida gödsel nu på våren skulle det ta flera veckor till innan vi fick in 1:a skörden som vi börjar med i slutet på maj början på juni vilket skulle resultera i att vi inte skulle få någon 3:e skörd heller för den delen. Men vi sprider både konstgödsel och vanlig flytgödsel på de flesta vallar för att verkligen köra igång vallen efter vinteruppehållet.. även där ser man skillnad på vallar som inte fått konstgödsel och dom som fått.

Precis, då skulle man alltså istället för att ha gödsel använda sig av en större yta och få ut lika mycket.

Dehman: Du missförstod ganska rejält vad jag skrev, läs om, läs rätt.

Ilgadd: Jag har väl aldrig ens sagt att jag själv bryr mig något vidare om miljön? Men visst, jag orkar inte diskutera det med dig då din åsikt om mig är värd ytterst lite.
När det gäller gödslet så tror jag knappast att vi behöver ha så stor andel av tamboskap vi har idag för att tillgodose gödselbehovet. Sen som jag sa tidigare så finns det andra sätt att framställa organiskt gödsel, tex kompost.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1222402
March 29, 2009 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Precis, då skulle man alltså istället för att ha gödsel använda sig av en större yta och få ut lika mycket.

Ilgadd: Jag har väl aldrig ens sagt att jag själv bryr mig något vidare om miljön? Men visst, jag orkar inte diskutera det med dig då din åsikt om mig är värd ytterst lite.
När det gäller gödslet så tror jag knappast att vi behöver ha så stor andel av tamboskap vi har idag för att tillgodose gödselbehovet. Sen som jag sa tidigare så finns det andra sätt att framställa organiskt gödsel, tex kompost.

Bara att konstatera att du lever i lalalaland vad det gäller ett bärkraftigt jordbruk och det lär knappast vara enbart jag som inser det, men kanske bara jag som sätter det på pränt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1222405
March 29, 2009 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: När det gäller gödslet så tror jag knappast att vi behöver ha så stor andel av tamboskap vi har idag för att tillgodose gödselbehovet. Sen som jag sa tidigare så finns det andra sätt att framställa organiskt gödsel, tex kompost.

Det är en vacker tanke, men frågan är om det är praktiskt genomförbart?

//Andreas

Coore
Member
Medlem
1222407
March 29, 2009 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Bara att konstatera att du lever i lalalaland vad det gäller ett bärkraftigt jordbruk och det lär knappast vara enbart jag som inser det, men kanske bara jag som sätter det på pränt.

Tja, du kan ju fortfarande inte komma med några siffror, så allt du säger är rena hypoteser, och som sagt, hypoteser från dig väger inte speciellt tungt hos mig.

Delph1 wrote: Det är en vacker tanke, men frågan är om det är praktiskt genomförbart?

//Andreas

Jag tror absolut att det är praktiskt genomförbart. Men tyvärr har jag ingen fakta på det.

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1222410
March 29, 2009 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Slam från reningsverk går väl använda? Kina gör något sånt på vissa håll. Vet inte hur Kuba gör, men de använder iaf inte konstgödsel då de inte har råd att köpa det. Förr köpte de det från Sovjet, men blev tvungna att ändra hela sitt jordbruk.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1222411
March 29, 2009 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag tror absolut att det är praktiskt genomförbart. Men tyvärr har jag ingen fakta på det.

Precis, allt du säger är rena hypoteser, hypoteser från dig väger inte speciellt tungt hos mig.
Att du måste gödsla för att få grödor varje år är mer fakta och logik hos envar som besökt ställen där du har mer än ett par meter mellan betongbyggnaderna.
Har du öht försökt odla något någon gång, eller är det som jag misstänker bara en teorilantbrukare bakom nicket "Coore"?

Coore
Member
Medlem
1222416
March 29, 2009 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Precis, allt du säger är rena hypoteser, hypoteser från dig väger inte speciellt tungt hos mig.
Att du måste gödsla för att få grödor varje år är mer fakta och logik hos envar som besökt ställen där du har mer än ett par meter mellan betongbyggnaderna.
Har du öht försökt odla något någon gång, eller är det som jag misstänker bara en teorilantbrukare bakom nicket "Coore"?

Tja, om du ser det andra jag skrev så gav jag källor till forskning, så inte är allt jag har skrivit rena hypoteser.
Att det även finns andra typer av gödsel som samtidigt är organiska är också ren fakta.
Nej, jag är absolut ingen lantbrukare och tycker inte att jag direkt har utgett mig för att vara det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL