Coore wrote: Tja, om du ser det andra jag skrev så gav jag källor till forskning, så inte är allt jag har skrivit rena hypoteser.
Att det även finns andra typer av gödsel som samtidigt är organiska är också ren fakta.
Nej, jag är absolut ingen lantbrukare och tycker inte att jag direkt har utgett mig för att vara det.
Du menar dessa?
Coore wrote: Sen är det ju andra världsproblem som skulle gynnas av en icke köttätande kost. Ett av världens största problem är tillgången av vatten. För att tillgodose en köttätare med mat under ett dygn krävs drygt 15 000 liter vatten, medan en vegans dagliga intag endast kräver drygt 1 000 liter vatten.
http://www.goveg.com/environme.....-water.aspStudier har även visat att en person som är vegetarian lever i genomsnitt 4-5 år längre än en köttätare.
International Congress on Vegetarian Nutrition No4, Loma Linda, CA , ETATS-UNIS (08/04/2002)
2003, vol. 78, no 3, SUP (174 p.) (52 ref.), pp. 526S-532SBenskörheten påverkas negativt av en köttdiet. En studie som har gjort på äldre kvinnor visade att vid 80 års ålder hade de kvinnor som haft en vegetarisk kost hade förlorat 18% av deras mineralen i skelettet medan de som åt kött hade förlorat 35% av mineralerna.
Sellmeyer D.E., Stone K.L, Sebastian A. and Cummings S.R. 2001. A high ratio of dietary animal to vegetable protein increases the rate of bone loss and the risk of fracture in postmenopausal women. The American Journal of Clinical Nutrition. 73 (1) 118-22.
Nu är det emellertid inte dom uppgifterna/påståendena jag ifrågasätter, även om jag är tveksam till dom. Vilket håll man vill vinkla saker och ting åt beror helt och hållet på vilka källor man öser ur, dock är denna del inget jag bryr mej speciellt mycket om eftersom vad man äter eller inte är helt och hållet upp till en själv.
Det är problematiken i att få ett "Coore"-jordbruk att fungera i praktiken som är det intressanta.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
emokid wrote: Slam från reningsverk går väl använda? Kina gör något sånt på vissa håll. Vet inte hur Kuba gör, men de använder iaf inte konstgödsel då de inte har råd att köpa det. Förr köpte de det från Sovjet, men blev tvungna att ändra hela sitt jordbruk.
Möjligt att det går där, men om jag kommer ihåg rätt från högstadiekemin alt. biologin så går det inte här i Sverige. Anledningen är att vi har för mycket gifter av olika slag som vi inte med dagns teknik kan rena bort från slammet. Om vi däremot skulle lyckas med det så vore det jättebra gödsel.
December 6, 2006
Coore wrote: Precis, då skulle man alltså istället för att ha gödsel använda sig av en större yta och få ut lika mycket.
Så du menar att istället för att använda gödsel ska man istället köpa / äga mera hektar marker ?
Vet du hur svårt det är att köpa marker nu för tiden när alla bönder slåss om markerna ?
Det finns mer jordbrukare per ha mark än vad som är vinstbyggande vilket resulterar i att man får hålla sig med den marken man har och göra sitt bästa för att det ska växa så mycket så möjligt på vallarna = sprida gödsel och konstgödsel.
January 4, 2001
Ilg@dd: Håller helt med dig om att det finns mycket "vinklad fakta". Därför såg jag till att länka till ett par riktiga rapporter från forskare.
opA87 wrote: Så du menar att istället för att använda gödsel ska man istället köpa / äga mera hektar marker ?
Vet du hur svårt det är att köpa marker nu för tiden när alla bönder slåss om markerna ?
Det finns mer jordbrukare per ha mark än vad som är vinstbyggande vilket resulterar i att man får hålla sig med den marken man har och göra sitt bästa för att det ska växa så mycket så möjligt på vallarna = sprida gödsel och konstgödsel.
Du tror inte den problematiken skulle ändras lite när ytorna med boskap minskas och mer yta till jordbruk ökar drastiskt?
Coore wrote: Ilg@dd: Håller helt med dig om att det finns mycket "vinklad fakta". Därför såg jag till att länka till ett par riktiga rapporter från forskare.
Men ingen av dessa behandlar gödsel.
Coore wrote:
Du tror inte den problematiken skulle ändras lite när ytorna med boskap minskas och mer yta till jordbruk ökar drastiskt?
Jisses.. Ett rungande nej.
Du må ha gått mången skoltimme, men i det här fallet är du helt ute och cyklar.
Grödorna saknar helt vetskap om tamdjursbestånden och drar i sej all näring dom kan få, och detta oberoende av hur stora arealer som brukas.
Det enda du åstadkommer genom det förfarandet är att en större yta kommer att armas ut istället för en mindre.
Visst, det finns säkert någon miljömupp som skulle försöka bedriva verksamhet på det sättet, men knappast någon som är någorlunda insatt i jordbruk. En sommar, sedan finns det ingen som helst ekonomisk bärighet i att så på de markerna, och som opA87 skrev tidigare så vill man helst kunna skörda åtminstone 2ggr, helst 3, men här är det frågan om ifall det skulle gå att skörda ens 2 ggr på de premisserna. (Nu pratar jag söderöver, här i norr blir det nog aldrig mer än 2ggr oavsett hur du gödslar.)
Nu antar jag att du kanske kontrar med att du menar växelvis sådd på ytorna, men skall du få ett väl fungerande jordbruk på sättet du tänker så skulle det innebära att du skulle behöva minst 3-4 ggr så mycket odlingsbar mark eftersom du kommer att måsta lägga marken du senast odlat på i träda i 2-3 år innan den återhämtat sej någorlunda. Med det inte sagt att den hinner bli lika produktiv som tidigare, det kan behövas längre tid också beroende på omgivningen. (Djurliv, skog och annan växtlighet som kan återvinnas av jorden.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
På tal om marker i träda så är det avskaffat av EU så nu behöver vi / dom inte lägga marker i träda längre.. så vi har börjat bruka våra moss-marker igen där de förhoppningsvis ska bli hö under nästa eller kommande år igen. *woho*
Hos oss brukar vi vallarna i 3-4 år sedan plöjjer vi upp dom för att så i ettårigt spannmål, kommande år plöjjer vi upp dom igen och sår igen vallen med gräs & spannmålsblandningar för att det under första året ska bli spannmål och kommande år växer gräset upp för att bli vall igen... har vi tur med vädret så kan gräset hinna växa upp för att följa med på 3:e skörden samma år som spannmålet växer upp.
Om och om.. och om igen... för att göra om och om igen..
1 Guest(s)