January 30, 2001
Det skulle vara intressant om någon har hört ifall hur långt Echelon-projektet har förgreningar. Är kanske Telia eller Bredbandsbolaget etc. inblandade? Man kan ju bli paranoid av allt man läser... För att störa ev. avlyssning skulle de som vill kunna skicka en textsträng som innehåller ett antal ord av de som sägs vara "triggers" i varje mail till exempel. Jag minns tyvärr inte var jag såg den listan med "triggers". Nån som vet var?
Och är det någon som känner till ett bra PGP-program med fri källkod förutom det "officiella" PGP?
August 2, 2001
De hade ju anti echelon dagen för ett par veckor sedan när tanken var att alla skulle skicka mail med dessa triggers jag har dock inte hört något om hur det gick.
Min tanke är att ej samtliga mail kan avlyssnas sådan datorkapacitet finns framförallt om folk anvädner kryptering. Det som kan och görs däremot är att specifika avsändare avlyssnas ex. Ericsson, regeringen osv. men dessa har krav på kryptering så även har kan det bli svårt att dekryptera alla mail som anställda skickar. Finns även smarta sätt att förhindra avlyssning t.ex. att skicka meddelanden inkodade i en jpeg bild att byta ut en del av bildinformationen mot meddelandetext. Ommöjligt för ett program att kontrollera alla bilagor och försöka leta efter eventull gömd text.
Jag var med och diskuterade Echelon även på dvdforum.nu för ett tag sedan http://www.dvdforum.nu/forum/i.....38;forum=6
1 Guest(s)