EC/TE Gymnasielinje??|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EC/TE Gymnasielinje??
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2002 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

tjoo, snart ska jag välja linje står här och väger vilken linje jag ska söka i första hand, antigen TEknik eller EL.
Så svårt att välja.
Är ganska teknisk intresserad av elektronik,teknik så dom linjerna är ganska lika.

Så nu frågar jag er som går eller har gått TE/EL.

*Vad är det som är jobbigt/kul på el/teknik?

* Kan mag gå Teknik, och få behörighet att bli elektriker?

*Vad kan man vidareutbilda sig till om man har gått EL? isåfall till vad?

*är det mycket Prov,tester,arbeten som ska var inne om man går teknik/EL?

//mvh Robin

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
240331
December 25, 2002 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går på teknikprogrammet, det är väldigt stor skillnad på den linjen i olika städer, men jag kan berätta hur jag har det iallafall:

Jag upplever att det är en fortsättnming på högstadiet, det är bara teori, inga praktiska kurser alls.
I ettan hade jag nästan två mattelektioner om dagen, om man räknar fysik och kemi som matte (och det gör jag, för det är tillräckligt många siffror)

Jag har kunnat välja en elinriktning, jag vet inte hur mycket behörighet det ger mig att pilla med elgrejer bara 🙂

Jag länkar till timplanen som jag har här, så kan du få en uppfattning iallafall:

http://www.teknisboras.se/utbi.....plan.phtml

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
240373
December 25, 2002 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: tjoo, snart ska jag välja linje står här och väger vilken linje jag ska söka i första hand, antigen TEknik eller EL.
Så svårt att välja.
Är ganska teknisk intresserad av elektronik,teknik så dom linjerna är ganska lika.

Så nu frågar jag er som går eller har gått TE/EL.

*Vad är det som är jobbigt/kul på el/teknik?

* Kan mag gå Teknik, och få behörighet att bli elektriker?

*Vad kan man vidareutbilda sig till om man har gått EL? isåfall till vad?

*är det mycket Prov,tester,arbeten som ska var inne om man går teknik/EL?

//mvh Robin

Jag går på teknikprogrammet i Vänersborg.

1. Det jobbigaste är helt klart matten och fysiken men nu har man börjat
fatta lite fysik så nu ligger man på MVG- men annars går det på fint.

2. Har inte fått höra nått om att man skulle får behörighet men jag läser
el-kurs nu i ettan och det går fint. Tror faktiskt inte att det skulle vara
några problem att få elbehörighet med lite tjat wink

3. Går som sagt inte el så jag vet inte

4. Tycker inte det är så farligt med tester och prov på teknik i Vänersborg
förutom att man ska lämna in en A4 i veckan ungefär men den
uppgiften ska man resonera i grupp så den kan man inte få IG på så
det är ingen fara. Men man har ju prov lite då och då som på alla
andra linjer.

PS. Vi fick bärbara datorer nu när vi började på teknikprogrammet.
AMD Duron 1000mhz 20GB mm 😀 DS.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
240433
December 25, 2002 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte vad det kallas nuförtiden men det ända rätta ät att välja:
Naturvetenskapligtprogram med inriktning El-tekniskt.
Se ialla fall till så att du läser fysik B, matte E. Kemi B kan du skita i om du inte vill bli Kemist eller biolog eller något sånt. Då får du behörighet till ingenjörsprogrammen vilket man ska läsa efter gymnasiet.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
240445
December 25, 2002 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

tjoffs....går teknik i <<
http://te2.dyndns.org/te2/1/ar.....rocent.xls

Det är inte bara fysik/matte/kemi som innehåler mer eller mindre komplicerad matte...kontruktion är ett annat exempel.

Teknik...det är inte mycket teknik...det är natur utan Språk o biologi där dem ersatta med DataECDL/AutoCAD, fast som Öwall nämnde, det skilljer sig markant, från skola till skola. (Trodde först inte han o jag gick samma prog, när vi småprata lite).

Du kan ju titta in på våran klass sida, ger väl inte så mycket kanske men det visar ju lite olika moment vi håller på med.
http://te2.dyndns.org

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
240448
December 25, 2002 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

titta höger?

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
240449
December 25, 2002 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

e vafan....vänster....kör nämnligen min skärm, spegelvänd för jag har linser

DaLook
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
240458
December 25, 2002 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går andra året på EC-programet i Timrå Gymnasie.

För mig är det en breeze, och eftersom jag vill bli elektriker efteråt är det det helt rätta programet för mig.
När jag har gått mitt 3:e år kan jag söka jobb, och när jag hittat ett jobb har jag en prövotid på 2år med nedsatt lön. Efter det är jag "fullfjädrad" elektriker.

Jag kan inte se något negativt med EL alls, mycket praktiska övningar.

Kan inte kommentera EL på andra orter, eller Teknik dock.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
240465
December 25, 2002 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag gick teknikprogrammet i ca 4 veckor...

den korta tiden är p.g.a. att det visade sig att utbildningen var riktad mot fabriker... datorundervisningen var mycket inriktad på att kunna sköta löpande band och liknande...
andra inriktningar man kunde välja var bl.a. industridesign (att bestämma var och vilka knappar som skulle sitta på en maskin)...

detta kan ju iofs vara för att jag bor i Västerås med ABB och det köret...

personligen skulla jag ha valt EL... skulle själv vilja gå det och ångrar så här i efterhand att jag inte valde det...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
240480
December 25, 2002 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går el inriktning data. Våran klass är helt underbar, vi gör inte så mycket på lektionerna så lärarna gillar oss inte men vi har en bra sammanhållning iaf.
Vi läser massa data, bara data förutom svenska och religion. (Vi läser naturligtvis de ämnena som alla måste läsa fast de är vi klara med) Om du vill hålla på praktiskt med datorer så tycker jag att du ska välja el. MEN tänk på att första året är det bara grunddata, inget annat data utan massa ellära och elektronik (väldigt enkel sådan dock). Man läser bara Matte A på elprogrammet om du nu inte vill läsa mer. Om du vill studera vidare ser det inte ljust ut, du bör läsa fysik, kemi och mer matte för att göra det.

Jag valde EL för att det är en sk yrkesförberedande linje och jag tror att vi läser mycket mer data än de på teknikprogrammet jag har iaf läst massa TCP/IP vi har lärt oss att administrera Novell/Win2K vi har även läst Linux samt massa annat. Just nu läser vi en kurs som är på 200 poäng vet inte vad den heter men där håller vi på att sätta upp egna nätverk och lite annat, den kursen är mycket upp till vad läraren och eleverna vill.

Tilläggas skall också att innan denna datainriktning fanns så fanns det en nätverkstekniker utblidning på skolan för komvux elever. Jag fick höra att vi skulle läsa lika mycket som dem och alltså bli nätverkstekniker.... Man ska inte tro på allt man hör, det vet jag. Nu vet jag det ännu mer vi läser inte alls lika mycket som dem, så framtiden för mig är just nu väldigt oviss jag har ett brinnande intresse för datorer, kan lite av varje vilket ni kanske märkt här på forumet.... Men jag vet inte om jag får nått jobb på denna utbildning jag gått, men jag tror/hoppas att jag ska kunna få det för läsa vidare vill jag ju inte, för då hade jag valt teknik om jag velat gå någon högskola. Hoppas på att få ett jobb som nätverkstekniker eller nått i den stilen. För om jag ska börja läsa vidare "måste" jag läsa mer bla mer matte, det vill jag inte!

Detta är som de andra skrivit väldigt individuellt för skolorna och du ett gott råd, lyssna inte på nån SYO. De vet inte ett skit! Ring och fråga till den skola du tänkt gå på och fråga efter någon ellärare om du vill veta mer.

damn vilket långt inlägg detta blev då.

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
240488
December 25, 2002 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=DaLook]Jag går andra året på EC-programet i Timrå Gymnasie.

För mig är det en breeze, och eftersom jag vill bli elektriker efteråt är det det helt rätta programet för mig.
När jag har gått mitt 3:e år kan jag söka jobb, och när jag hittat ett jobb har jag en prövotid på 2år med nedsatt lön. Efter det är jag "fullfjädrad" elektriker.

Jag kan inte se något negativt med EL alls, mycket praktiska övningar.

Kan inte kommentera EL på andra orter, eller Teknik dock.

Låte intressant, jo en elektriker känar jäkligt bra runt 25000 papp.

Hur är det, kan man vidareutbilda sig om man har gått el till en högra el kunnande person 🙂 ?

Fick ni läsa MaB, Engelska B?

Jo man kan tjäna ganska bra som elektriker, men pengar är inte allt. Även fast man inte vill plugga vidare när man är ung så ska man se till att man har behörighet att plugga vidare.

Sen tycker jag att industrin är mer intressant som arbetsplats än att jobba inom byggsvängen, kan tänka mig att man blir hyfsat less på att dra kablar i lägenheter....

Det kommer oftare ny teknik till industrin och jobbet är nog mer variationsrikt där.

Bara lite input från en gammal gubbe........... 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
240489
December 25, 2002 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt ont om elektriker i sverige, du får nog mer om du hamnar på rätt ställe..

elingengör, lärare.. finns en massa..

Ni får väl troligen massa timmar ni får välja själva vad ni vill plugga, ta då matte eller vad du vill ha med dig.. själv tyckte jag matte va så förbannat tråkigt då så jag valde ännu mer datorkurser o hade tänkt att läsa matten nu på distans istället, känns skönare..

Smirnoff
Member
Medlem
240495
December 25, 2002 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Jag går el inriktning data. Våran klass är helt underbar, vi gör inte så mycket på lektionerna så lärarna gillar oss inte men vi har en bra sammanhållning iaf.
Vi läser massa data, bara data förutom svenska och religion. (Vi läser naturligtvis de ämnena som alla måste läsa fast de är vi klara med) Om du vill hålla på praktiskt med datorer så tycker jag att du ska välja el. MEN tänk på att första året är det bara grunddata, inget annat data utan massa ellära och elektronik (väldigt enkel sådan dock). Man läser bara Matte A på elprogrammet om du nu inte vill läsa mer. Om du vill studera vidare ser det inte ljust ut, du bör läsa fysik, kemi och mer matte för att göra det.

Jag valde EL för att det är en sk yrkesförberedande linje och jag tror att vi läser mycket mer data än de på teknikprogrammet jag har iaf läst massa TCP/IP vi har lärt oss att administrera Novell/Win2K vi har även läst Linux samt massa annat. Just nu läser vi en kurs som är på 200 poäng vet inte vad den heter men där håller vi på att sätta upp egna nätverk och lite annat, den kursen är mycket upp till vad läraren och eleverna vill.

Tilläggas skall också att innan denna datainriktning fanns så fanns det en nätverkstekniker utblidning på skolan för komvux elever. Jag fick höra att vi skulle läsa lika mycket som dem och alltså bli nätverkstekniker.... Man ska inte tro på allt man hör, det vet jag. Nu vet jag det ännu mer vi läser inte alls lika mycket som dem, så framtiden för mig är just nu väldigt oviss jag har ett brinnande intresse för datorer, kan lite av varje vilket ni kanske märkt här på forumet.... Men jag vet inte om jag får nått jobb på denna utbildning jag gått, men jag tror/hoppas att jag ska kunna få det för läsa vidare vill jag ju inte, för då hade jag valt teknik om jag velat gå någon högskola. Hoppas på att få ett jobb som nätverkstekniker eller nått i den stilen. För om jag ska börja läsa vidare "måste" jag läsa mer bla mer matte, det vill jag inte!

Detta är som de andra skrivit väldigt individuellt för skolorna och du ett gott råd, lyssna inte på nån SYO. De vet inte ett skit! Ring och fråga till den skola du tänkt gå på och fråga efter någon ellärare om du vill veta mer.

damn vilket långt inlägg detta blev då.

får tacka för denna långa svar, gud vad svart att välja linje.

först och främst är jag lite skrajj för all matte/fysik på Teknik.
Om jag väljer Teknik så ska jag sattsa som fan på att komma in på flygskolan i västårs.

El är också väldigt lockande, är väldigt intresserad av el.

Sen undrar jag en sak ni som går TE, hur mycket tid får ni lägga ner på skolarbete för att få bra betyg?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
240601
December 25, 2002 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

EL går dem som inte har nog poäng för att komma in på TE

Smirnoff
Member
Medlem
240612
December 25, 2002 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe i gävle så behöver man fler poäng för att komma in på El än teknik!

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
240793
December 26, 2002 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

fordon, är svårare att komma in på än teknik/el hos mig.. så ni kan tänka er 🙂

Smirnoff, får man fråga vad du har för betyg i säg, matte...och tycker du matte är kul?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
240808
December 26, 2002 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm.. teknik programmet varierar som sagt mycket...
Jag går Teknikprogrammet med inriktning datorteknik... Det svåraste är ju Kemin och Fysiken enligt mig...
Du kan ju göra teknik programmet ganska slappt och lätt ifall du vill... Om du bara struntar i att läsa någon mera matte än MatteC och om du skiter i FysikB... Men då kan det bli lite svårt att komma in på några vettiga högskolor....

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
240815
December 26, 2002 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: hehe i gävle så behöver man fler poäng för att komma in på El än teknik!

Samma här, du vet färre platser på EL...

Smirnoff
Member
Medlem
240820
December 26, 2002 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Biblo wrote: fordon, är svårare att komma in på än teknik/el hos mig.. så ni kan tänka er 🙂

Smirnoff, får man fråga vad du har för betyg i säg, matte...och tycker du matte är kul?

fick ett Vg i matte iår, tycker att matte är ganska kul..

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
240905
December 26, 2002 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff: Hur många poäng har du egentligen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 222
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL