Edgar Allan Poe|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Edgar Allan Poe
Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 6, 2002 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har, faktiskt på inrådan av NH:s egen Jerry, börjat läsa lite Poe och jag tänkte att det kunde vara trevligt att diskutera författaren i fråga. Höra vad andra tycker. Jag har läst lite både på engelska och på svenska och enligt mitt tycke så är behållningen oerhört mycket större på engelska. Detta eftersom jag tycker att historierna i sig inte är några litterära underverk men att Poe använder ett så trevligt språk. Själva behållningen för mig ligger i att språkbruket är så skojjigt komplicerat och komplext, detta förloras tyvärr till stor del vid översättning.

Vad tycker ni andra? Om det finns någon därute som läser Poe. Om inte så tycker jag i alla fall att ni ska prova.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
230597
December 6, 2002 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara läst poo på svenska, var ganska liten och låg sömnlös hela natten efteråt. hu.
jag lite problem med att läsa på engelska dock, måste nog öva upp den förmågan 🙂

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
230600
December 6, 2002 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag är ju inget underbarn själv heller så visst får man använda ordlistan ibland. Men det är helt klart värt det.

Öwall
Member
Medlem
230607
December 6, 2002 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

det är inte svåra ord jag har problem med egentligen, utan att få flyt på läsandet.
jag håller på med Ivanhoe nu, har inte kommit så långt iofs.
försökte läsa A farewell to arms (okej, jag var tvungen - skolan), och det var nog den drygaste boken jag läst. läste halva, skrev en bokredovisning, fick *VG+ 🙂

*VG+ är väl ungefär bättre än 4, men inte riktigt lika bra som 5 på gamla skalan, för er som är gamla 🙂

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
230610
December 6, 2002 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja för att få flyt måste man väl helt enkelt utsätta sig så mycket som möjligt för språket. Läsning är nog ett ypperligt sätt. Datorspel skall dock helelr inte underskattas. Leisure Suits Larry 1 och Monkey Island utgör själva stommen i mina engelskakunskaper, och jag har faktiskt MVG i Engelska A (läser Engelska B för tillfället).

Men Poe måste ju vara väldigt bra om man vill öva upp läsning, just för att Poes engelska är så mysigt intrikat.

Öwall
Member
Medlem
230613
December 6, 2002 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läser också Engelska B nu, och hade också MVG på A kursen, men det var knappt 🙂 Engelskaläraren rekommenderade mig att läsa lite engelskalitteratur under sommmarlovet, men det gjorde jag inte. utan tillgång till skolbibliotek får man ju inte tag på böcker ju 🙁

men det gick bra på ett föredrag jag höll om Hemingway, speciellt slutet var uppskattat; "...and in 1961 he shot himself in the head. The end."

det ska nog gå väl i engelska B betyget också hoppas jag.
jag får ta och ta tag i Ivanhoe nu, har inte läst på ett bra tag... dumma dator.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
230630
December 6, 2002 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, vilket ypperligt förfarande, det att läsa Poe. Missminner jag mig inte var det över ett år sedan vi diskuterade honom; fastnade du på vägen?

Vissa verk har en behållning utöver den rent språkliga. Som ett exempel har vi hans något kända dikt "the Raven". Språkligt är den otroligt genomarbetad, men även så sett till dess plot. Hur ska man tolka den: är det som händer i strid med naturens lagar eller inte? Faktum är att rent teoretiskt är allt det som sker möjligt, men på det sätt berättaren framställer det upplevs det övernaturligt.

Jag läser också engelska, men på lite högre nivå. Problemet är att vi får läsa så otroligt mycket skräp - om vi ställer det i kontrast till den mängd bättre litteratur vi läser. Jag kommer nog överge dessa engelskastudier till sommaren. Jag verkar ha fått en (o)vana att provläsa saker på universitetet...

Öwall
Member
Medlem
230634
December 7, 2002 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vissa verk har en behållning utöver den rent språkliga. Som ett exempel har vi hans något kända dikt "the Raven"

det är den som är med i simpsons va??
"nevermore"

Jerry
Member
Medlem
230738
December 7, 2002 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Hm...ja.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
230754
December 7, 2002 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, det var länge sedan vi diskuterade Poe och det tog ett tag för mig att komma igång. Jag klamrade mig fast vid fantasyn och deckarna ett tag till. Jag har haft lite svårt för att uppskatta gamla kända författare som till exempel Lagerlöf. Varför vet jag inte men hennes verk (har dock inte läst så mycket) passar inte riktigt mig. Jag trodde att Poe skulle erbjuda liknande besvikelser så jag la honom på is ett tag. Nu alldeles nyligen började han dock klaga över att det blev kallt så jag tog upp honom igen. Det blev en positiv överraskning.

"The Raven" har jag inte läst men utgör den alltså en koppling mellan så kulturellt skilda saker som Poe och The Simpsons? Världen är komplex. 🙂

Vad studerar ni förresten? Själv läser jag naturvetenskapligt (på gymnasiet, om det inte framgått).

Öwall
Member
Medlem
230755
December 7, 2002 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

ja, kopplingen mellan the raven och The simpsons är inte starkare än att Lisa läser den för Bart på ett halloweenavsnitt.

Jag läser andra året på teknikprogrammet.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
230762
December 7, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade behövt den här diskussionen för två veckor sen. Vi hade en debatt i skolan där alla skulle företräda en känd författare. Jag fick på Poe och gjorde bort mig fullständigt.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
230769
December 7, 2002 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är ju bara att beklaga Mathias, men du kan ju be om en returmatch nu efter det att du har tagit del av våra synpunkter.

Hur företräder man författare i en debatt förresten? Det handlar väl mest om tycke och smak?

Och du, du blev väl inte golvad av Selma? Måste bara få veta. wink

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
230933
December 7, 2002 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi hade inte med Selma.

Vi skulle välja en författare från en lista och sen spela teater. Alltså spela den personen och föra fram hans/hennes åsikter. jag visste ju ingenting om Poe och gjorde bort mig fullständigt

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
230954
December 7, 2002 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, ja det var beklagligt. Jag vet förresten inte så mycket om Poe själv. Har läst lite av det han har skrivit men för allt jag vet om honom i övrigt skulle han ha kunnat extraknäckt som maffiatorped också.

Jerry
Member
Medlem
231218
December 7, 2002 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjae...förra läsåret läste jag på Chalmers och fann att det var lika meningslöst som jag hade förväntat mig. Jag kan avslöja att det inte är något att imponeras av, civilingenjörer. Maken till dumma personer har jag aldrig mött. Nej, jag generaliserar inte. Dessutom läste jag attiska (en dialekt av antik grekiska).

Nu studerar jag engelska på helfart och litteraturvetenskap på halvfart, och kommer fortsätta med det fram till sommaren. Därefter blir det förmodligen juridik med fortlöpande humanistiska kurser på halvfart (litt. vet, konst vet., filosofi samt något utdött språk som är kul att kunna).

Hm...det var hela mitt curriculum vitae, även det framtida.

Jo, lite "pretto" är jag allt. 🙂

Skrytsam också....besserwisser...tjae...det mesta..

Jerry
Member
Medlem
231219
December 7, 2002 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Selma kan dra något gammalt över sig...

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
231366
December 8, 2002 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nog kan Selma dra något gammalt över sig, det var mycket bra skrivet. Men vad är det för fel på civilingenjörer, kan vi inte få höra lite skvaller från Chalmers?

Mitt curriculum vitae är inte riktigt utstakat ännu men någonting inom kemi eller fysik blir det nog.

Och lite besserwisser får man väl vara? Jag menar, vissa vet ju helt enkelt mer än andra och då har man ju ett visst ansvar att försöka förmedla sin kunskap, eller hur? wink

Öwall
Member
Medlem
231371
December 8, 2002 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print
[quote=Quaero]

Mitt curriculum vitae är inte riktigt utstakat ännu men någonting inom kemi eller fysik blir det nog.

curriculum vitae, vad betyder det?
har för mig att vitae betyder liv eller nåt, men ändå, ska ni vara besserwissers så får ni faen förklara.

Jag tänker inte läsa på chalmers, har redan pillrat bort Fysik B och Matte D och E från mina gymnasiestudier 🙂
(kommentarer från håriga rymdbestar undanbedes)

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
231374
December 8, 2002 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Curriculum vitae betyder ungefär levnadslopp. Söker man jobb så får man ju lämna in en CV, vilket står för curriculum vitae, dvs vad man har gjort och åstadkommit i livet.

Varför har du valt bort matte och fysik? Det är ju intressanta kurser, tycker jag i alla fall. Och vilka är de håriga rymdbestarna som inte får kommentera ditt inlägg?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 125
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL