March 27, 2003
Nu har jag bara 2 veckor kvar till muck och tänkte skaffa mig en bil till sommaren. Den ska vara liten och pålitlig, men framförallt billig (till hösten blir jag fattig student).
Hade väl tänkt mig nått i prisklassen 50.000 till 70.000 men gå inte bara på priset när ni nu ska ge tips på bilar...
Såklart vill jag ha en snygg (inte ful i alla fall) bil. Jag har funderat på följande:
VW Golf 4
VW Polo
VW Beetle
Audi A3
Ge gärna lite kritik på dessa bilar. Det är ju relativt nya modeller så jag lär behöva köpa en ganska tidig årsmodell, fördelar och nackdelar med det?
Sen kan man snacka lite skatt och försäkring, vad kostar en halvförsäkring för en kille på 20 år?
February 1, 2002
1. Golf 4
2. Audi A3
3. Polo
4. Beetle
Kolla försäkringen själv på t.ex http://www.trygghansa.se
May 23, 2005
Polo känns väldigt budget och tjejig
Beetle är upp till var och en om den känns okey. Den var rätt okej att köra, men helt klart speciell stil.
Audi A3 lär ju vara dyr att äga jämfört med Golf IV, men betydligt snyggare och roligare.
Men som studentbil måste ju den tråkigaste bilen i världen vara perfekt, golv IV 1.6i med AC
August 7, 2001
Köp min gamla!
http://www.blocket.se/vi/76795.....tm?ca=14_s
:bgrin:
March 27, 2003
Arny: Inköpet av bilen rent fysiskt är inget problem. Sen tror jag att det lönar sig i längden då en bil i den prisklassen (förhoppningsvis) rullar ett par mil innan massa fel ploppar upp... Studentgrejen är mest en anledning till att den ska vara billig i drift, dvs skatt, försäkring, däck o service mm.
March 27, 2003
rilo:
Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.
Bilskatt: Rätt
Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)
December 29, 2003
Adam wrote: rilo:
Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.
Bilskatt: Rätt
Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)
Köper du en bil för 50-70 000 är du ju totalt bakom flötet om du inte helförsäkrar den. Tänkt inte ens tanken att köra med bara trafik på en så dyr bil.
February 7, 2006
July 14, 2003
Adam wrote: Calibra köper jag aldrig. Finns det någon bil det lyser mer "jag hade inte råd me nått bättre" om än en sådan?
Jävligt snygga bilar om man sköter om dom lite och inte har dom i risigt orginalskick, det enda ruttna med dom är att det är opel, så dom rostar lätt och har ju inte världens bästa status och kvalitetskänsla hehe. Men däremot så är dom väldigt drifsäkra, speciellt motorerna. Dessutom rätt billiga och går rätt bra också.
Men jag skulle köpa golfen eller a3an för att polo är liten och tjejig och beetlen är det samma med.
September 5, 2001
Ford Focus lägger jag mina pengar på, alt en nyare Fiesta.
Skön interiör, billiga reservdelar, driftsäker och bränslesnål.
Lite dyrare i inköpspris kanske.
Om du verkligen måste ta nån av de du nämde hade jag tagit Golfen. Polon är för liten och Audin är för dyr. Beetle vet jag inte ens varför någon köper frivilligt.. :cy:
Andra billiga mellanbilar:
Seat Ibiza
Seat Leon
Skoda Oktavia
Opel Astra
Opel Vectra
Ovanstående är dock rätt fula, men de fungerar bra och är billiga i drift.
3 Guest(s)