December 31, 2001
Skulle vilja ha en WV Passat ja, vet inte om man hamnar i den prisklassen men annars skulle jag spara.
Har haft en Golf3 och det var det värsta jag kört under min levnadstid.
Jag var livrädd när jag kom upp runt 80-90, fast jag hadde nya dämpare så var den som en gelatin bit på vägen 🙁 och man kände när andra bilar körde om eller förbi.
Aldrig en småbil igen.
Edti: Skulle nog inte tagit några av de valen du skrev upp 😀
I alla fall inte inte en beatle 😛 Då måste du ju skaffa dig en sådan där liten söt vovve och ha iliner.
November 22, 2001
rilo wrote: Köp ingen bil. Det blir en dyr historia.
Försäkring ca 500-1000 kr/Mån
Bilskatt ca 1200 kr/År
Bensin ca 1500-2000 kr/MånTotalt/Mån ca 2100-3100 kr
Busskort: ca 1000 kr
Tidsbesparing per månad om kör bil: 40+ timmar.
Jobba 40 timmar = iaf 3000 i fickan.
Besparad frustration över att behöva sitta trångt tillsammans med massa idioter som väsnas? Nästan ovärderlig.
Efter att ha ägt och kört en hel del bilar vill jag nog mena att saab 900/9000 är bland dom trevligaste bilar jag kört omkring med..Bra komfort och oftast ganska pigga också..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 23, 2005
hur länge ska du studera? Om det endast gäller 3 år så kanske det ändå skulle löna sig med en t.ex toyota corolla från ~90 som inte gått så många mil. Den är då inte speciellt stöldbegärlig, det räcker med halvförsäkring, drar lite bränsle och är grymt driftsäker.
Jag kör själv både bmw och saab under min studietid, anser att det är en viktig del av livet och min frihet att ha minst en bil. Fast jag super inte upp pengarna!
December 31, 2001
Adam wrote: rilo:
Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.
Bilskatt: Rätt
Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)
Du kan inte vara alvarlig när du bara tar trafikförsäkring på en bil för runt 50k
Skulle det hända något får du inte ut ett dyft. Och det är inte heller någon ide att gå upp till halvförsäkring då det inte täcker vagnskada. Helförsäkring är det enda rätta, vist det kanske blir lite dyrare men har du otur och det händer något så vill man inte stå där tomhänt.
October 22, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Adam]rilo:
Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.
Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)
Du kan inte vara alvarlig när du bara tar trafikförsäkring på en bil för runt 50k
Skulle det hända något får du inte ut ett dyft. Och det är inte heller någon ide att gå upp till halvförsäkring då det inte täcker vagnskada. Helförsäkring är det enda rätta, vist det kanske blir lite dyrare men har du otur och det händer något så vill man inte stå där tomhänt.
Beror ju helt på vad som händer...
Drar av vägen pga dig själv = inte mycket
Påkörd = Lika mycket som vid helförsäkring
December 31, 2001
fisken wrote: [quote=Death On Wings][quote=Adam]rilo:
Beror ju helt på vad som händer...
Drar av vägen pga dig själv = inte mycket
Påkörd = Lika mycket som vid helförsäkring
Kör in i en annan bil = Du slipper betala kostnaden för den andra bilen men din egen är skort, alla pengar i skön
Du kör av vägen och in i en stolpe = Du får inte ett skit.
Edit: Har själv set min bil helt demolerad tack vare lite halka, hadde då bara trafikförsäkring och det var bara att ta den till skroten.
March 27, 2003
Många upprörda känslor kring det där med val av försäkring. Lugn, jag ska inte ha den enbart trafikförsäkrad, tog bara med det som ett exempel då jag tyckte killen resonerade lite lustigt...
Halvförsäkring lutar det åt. Ca 4500 om man skriver den på mig. Betydligt billigare om morsan hjälper mig. (Och om hon gör det har jag ju råd med en helförsäkring för samma pengar som i mitt namn endast räcker till en halvförsäkring.)
Försäkring och skatt kan man ju räkna och planera ganska mycket på men det som är jobbigt att veta är att den kanske måste in på verkstad helt plötsligt och man vet att man bara måste betala...
Adam wrote: [quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.
rappel?
För övrigt håller jag med WmB, jävligt sugen på en A3, men den kostar ju.
Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Adam][quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.
rappel?
För övrigt håller jag med WmB, jävligt sugen på en A3, men den kostar ju.
Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..
Citroen XM höll på att välta hela citroen men sen när xantian kom så är dom bland dom pålitligaste bilarna som finns.
December 31, 2001
Adam wrote: Många upprörda känslor kring det där med val av försäkring. Lugn, jag ska inte ha den enbart trafikförsäkrad, tog bara med det som ett exempel då jag tyckte killen resonerade lite lustigt...
Halvförsäkring lutar det åt. Ca 4500 om man skriver den på mig. Betydligt billigare om morsan hjälper mig. (Och om hon gör det har jag ju råd med en helförsäkring för samma pengar som i mitt namn endast räcker till en halvförsäkring.)
Försäkring och skatt kan man ju räkna och planera ganska mycket på men det som är jobbigt att veta är att den kanske måste in på verkstad helt plötsligt och man vet att man bara måste betala...
Lika bra att ta helförsäkring eftersom det viktigaste inte finns med i halv alltså vagnskada. Det är ju det som kostar.
October 27, 2001
Golf IV
Mest för att jag själv valde det som första bil och var nöjd.
+Bra bil, hade inga fel på min (Golf IV 1,6SR 2000)
+Bra andrahandsvärde (ooja, trust me $) )
+Billig att försäkra (Helförsäkrad - 6000kr/år hos sockenbolagen/dina försäkringar och då var jag 19 år och körde ~2000mil/år)
+Inte jätteful (riktigt snygg enligt mig 😛 )
+Rätt så krocksäker (om du tänker tvärstanna mot ett föremål skulle jag iofs välja en annan bil)
+Finns gott om begagnade fälgar med rätt bultcirkel till den (till skillnad från saabs 5/110)
October 27, 2001
Adam wrote: PaiN: Tack för det inlägget. Riktigt bra saker såsom fälgar och andrahandsvärde.
Du som haft En Golf IV kanske kan redogöra lite för de olika motoralternativen...
1.4
1.6
1.8Vilken är mest prisvärd?
np
Jag har ingen aning om hur 1,4 och 1,8 är. Men det vanligaste motoralternativet verkar vara 1,6 om man kollar snabbt på blocket, det får väl tala för sig själv. 🙂
1,6 är lagom slött som första bil, bra för försäkring och blyfot (man kommer inte upp i farliga hastigheter så snabbt iaf, drar mindre gör den ju inte om man kör med plattan i mattan).
1 Guest(s)