[EDIT] Nu har jag två bilar att välja på, sida 3!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EDIT] Nu har jag två bilar att välja på, sida 3!
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
sp_UserOfflineSmall Offline
1027586
March 28, 2006 - 4:31 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja ha en WV Passat ja, vet inte om man hamnar i den prisklassen men annars skulle jag spara.

Har haft en Golf3 och det var det värsta jag kört under min levnadstid.
Jag var livrädd när jag kom upp runt 80-90, fast jag hadde nya dämpare så var den som en gelatin bit på vägen 🙁 och man kände när andra bilar körde om eller förbi.
Aldrig en småbil igen.

Edti: Skulle nog inte tagit några av de valen du skrev upp 😀
I alla fall inte inte en beatle 😛 Då måste du ju skaffa dig en sådan där liten söt vovve och ha iliner.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1027591
March 28, 2006 - 6:06 am
sp_Permalink sp_Print

rilo wrote: Köp ingen bil. Det blir en dyr historia.

Försäkring ca 500-1000 kr/Mån
Bilskatt ca 1200 kr/År
Bensin ca 1500-2000 kr/Mån

Totalt/Mån ca 2100-3100 kr

Busskort: ca 1000 kr
Tidsbesparing per månad om kör bil: 40+ timmar.
Jobba 40 timmar = iaf 3000 i fickan.
Besparad frustration över att behöva sitta trångt tillsammans med massa idioter som väsnas? Nästan ovärderlig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1027595
March 28, 2006 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha ägt och kört en hel del bilar vill jag nog mena att saab 900/9000 är bland dom trevligaste bilar jag kört omkring med..Bra komfort och oftast ganska pigga också..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
1027597
March 28, 2006 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

hur länge ska du studera? Om det endast gäller 3 år så kanske det ändå skulle löna sig med en t.ex toyota corolla från ~90 som inte gått så många mil. Den är då inte speciellt stöldbegärlig, det räcker med halvförsäkring, drar lite bränsle och är grymt driftsäker.

Jag kör själv både bmw och saab under min studietid, anser att det är en viktig del av livet och min frihet att ha minst en bil. Fast jag super inte upp pengarna!

Death On Wings
Member
Medlem
1027598
March 28, 2006 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: rilo:

Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.

Bilskatt: Rätt

Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)

Du kan inte vara alvarlig när du bara tar trafikförsäkring på en bil för runt 50k
Skulle det hända något får du inte ut ett dyft. Och det är inte heller någon ide att gå upp till halvförsäkring då det inte täcker vagnskada. Helförsäkring är det enda rätta, vist det kanske blir lite dyrare men har du otur och det händer något så vill man inte stå där tomhänt.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1027601
March 28, 2006 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Adam]rilo:

Försäkring: Dyraste om man sätter den på mig (kille 20 år) kostar det 5100 för halvförsäkring/år. Billigare om morsan skriver den på sig och endast trafikförsäkrad.

Bensin: Vet du hur mycket jag ska köra? (Visserligen är ditt antagande ganska bra men iaf?)

Du kan inte vara alvarlig när du bara tar trafikförsäkring på en bil för runt 50k
Skulle det hända något får du inte ut ett dyft. Och det är inte heller någon ide att gå upp till halvförsäkring då det inte täcker vagnskada. Helförsäkring är det enda rätta, vist det kanske blir lite dyrare men har du otur och det händer något så vill man inte stå där tomhänt.

Beror ju helt på vad som händer...

Drar av vägen pga dig själv = inte mycket
Påkörd = Lika mycket som vid helförsäkring

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1027617
March 28, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: dree: Tror skroten betalar bäst för den där.. 😉

Tippar på det med. :bgrin:

Death On Wings
Member
Medlem
1027621
March 28, 2006 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Death On Wings][quote=Adam]rilo:

Beror ju helt på vad som händer...

Drar av vägen pga dig själv = inte mycket
Påkörd = Lika mycket som vid helförsäkring

Kör in i en annan bil = Du slipper betala kostnaden för den andra bilen men din egen är skort, alla pengar i skön

Du kör av vägen och in i en stolpe = Du får inte ett skit.

Edit: Har själv set min bil helt demolerad tack vare lite halka, hadde då bara trafikförsäkring och det var bara att ta den till skroten.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
1027625
March 28, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Golf 4 & Audi A3 är snygga bilar. Hoppas valet blir någon av dom två.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1027641
March 28, 2006 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

306 GTI. :>

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1027652
March 28, 2006 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Många upprörda känslor kring det där med val av försäkring. Lugn, jag ska inte ha den enbart trafikförsäkrad, tog bara med det som ett exempel då jag tyckte killen resonerade lite lustigt...

Halvförsäkring lutar det åt. Ca 4500 om man skriver den på mig. Betydligt billigare om morsan hjälper mig. (Och om hon gör det har jag ju råd med en helförsäkring för samma pengar som i mitt namn endast räcker till en halvförsäkring.)

Försäkring och skatt kan man ju räkna och planera ganska mycket på men det som är jobbigt att veta är att den kanske måste in på verkstad helt plötsligt och man vet att man bara måste betala...

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
1027659
March 28, 2006 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

håll dig borta från franska, italienska och baltstatbilar. Amerikanska är inte ens att tänka på.

Audi A3 är det givna valet om du har råd!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1027674
March 28, 2006 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.

Adam
Member
Medlem
1027702
March 28, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.

rappel?

För övrigt håller jag med WmB, jävligt sugen på en A3, men den kostar ju.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1027705
March 28, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.

rappel?

Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1027712
March 28, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Adam][quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.

rappel?

Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..

Citroen XM höll på att välta hela citroen men sen när xantian kom så är dom bland dom pålitligaste bilarna som finns.

Death On Wings
Member
Medlem
1027714
March 28, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Många upprörda känslor kring det där med val av försäkring. Lugn, jag ska inte ha den enbart trafikförsäkrad, tog bara med det som ett exempel då jag tyckte killen resonerade lite lustigt...

Halvförsäkring lutar det åt. Ca 4500 om man skriver den på mig. Betydligt billigare om morsan hjälper mig. (Och om hon gör det har jag ju råd med en helförsäkring för samma pengar som i mitt namn endast räcker till en halvförsäkring.)

Försäkring och skatt kan man ju räkna och planera ganska mycket på men det som är jobbigt att veta är att den kanske måste in på verkstad helt plötsligt och man vet att man bara måste betala...

Lika bra att ta helförsäkring eftersom det viktigaste inte finns med i halv alltså vagnskada. Det är ju det som kostar.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1027725
March 28, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Golf IV

Mest för att jag själv valde det som första bil och var nöjd.

+Bra bil, hade inga fel på min (Golf IV 1,6SR 2000)
+Bra andrahandsvärde (ooja, trust me $) )
+Billig att försäkra (Helförsäkrad - 6000kr/år hos sockenbolagen/dina försäkringar och då var jag 19 år och körde ~2000mil/år)
+Inte jätteful (riktigt snygg enligt mig 😛 )
+Rätt så krocksäker (om du tänker tvärstanna mot ett föremål skulle jag iofs välja en annan bil)

+Finns gott om begagnade fälgar med rätt bultcirkel till den (till skillnad från saabs 5/110)

Adam
Member
Medlem
1027735
March 28, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN: Tack för det inlägget. Riktigt bra saker såsom fälgar och andrahandsvärde.

Du som haft En Golf IV kanske kan redogöra lite för de olika motoralternativen...
1.4
1.6
1.8

Vilken är mest prisvärd?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1027740
March 28, 2006 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: PaiN: Tack för det inlägget. Riktigt bra saker såsom fälgar och andrahandsvärde.

Du som haft En Golf IV kanske kan redogöra lite för de olika motoralternativen...
1.4
1.6
1.8

Vilken är mest prisvärd?

np

Jag har ingen aning om hur 1,4 och 1,8 är. Men det vanligaste motoralternativet verkar vara 1,6 om man kollar snabbt på blocket, det får väl tala för sig själv. 🙂
1,6 är lagom slött som första bil, bra för försäkring och blyfot (man kommer inte upp i farliga hastigheter så snabbt iaf, drar mindre gör den ju inte om man kör med plattan i mattan).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 476
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL