November 22, 2001
Adam wrote:
Halvförsäkring lutar det åt. Ca 4500 om man skriver den på mig. Betydligt billigare om morsan hjälper mig. (Och om hon gör det har jag ju råd med en helförsäkring för samma pengar som i mitt namn endast räcker till en halvförsäkring.)
Ska du plugga på samma ort som din mamma bor (eller bor du hemma)?
Annars kan det vara lurigt att ha försäkringen på henne, bolaget kan vägra betala något om de tror att det är din bil.
December 31, 2001
Adam wrote: 1.4 låter bara för dåligt. Det köper jag aldrig 😉
1.6 är kanske det bästa alternativet, om man bara hittar en bil som stämmer i övrigt... Tack iaf!
Så här såg min Golf 3 ut.
1.8 GT
Vist var rolig att köra i i stan och så och den var rätt pigg.
Men att se hastigheten sjunka bara för att det blåser kraftigt ute är inte roligt 😀 fick tamejfan växla ner till 4an då.
May 23, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Adam][quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.
rappel?
För övrigt håller jag med WmB, jävligt sugen på en A3, men den kostar ju.
Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..
har haft 19bilar nu, av äldre årsmodeller och höga miltal, varav 5st Bmw. Kan inte förstå vad som dillas om svårmeckade bilar och problem 🙄
Men, än intressantare är ju vad du skulle välja för bil, inte vad du väljer bort.
Att jag rekommenderar Audi i detta fall är för att pengar inte verkar vara det största problemet, annars går nog just Audi fetbort.
Golf IV måste ju vara det mest ekonomiska, men dock lite tråkigt alternativ
WmB wrote: [quote=ilg@dd][quote=Adam][quote=Starscream]Jag skulle nog inte köpa Audi, tycker det är rappel.. pratar av egen erfarenhet.
rappel?
För övrigt håller jag med WmB, jävligt sugen på en A3, men den kostar ju.
Efter att ha jobbat på en bilverkstad nu sen strax före jul, så kan jag lugnt säga att en Audi, nyare VW eller Citroen kommer jag aldrig köpa..Inte heller någon BMW..
har haft 19bilar nu, av äldre årsmodeller och höga miltal, varav 5st Bmw. Kan inte förstå vad som dillas om svårmeckade bilar och problem 🙄
Men, än intressantare är ju vad du skulle välja för bil, inte vad du väljer bort.
Att jag rekommenderar Audi i detta fall är för att pengar inte verkar vara det största problemet, annars går nog just Audi fetbort.
Golf IV måste ju vara det mest ekonomiska, men dock lite tråkigt alternativ
Jaa du, ska jag vara riktigt ärlig så vore nog en gammal hederlig Cresent trampcykel med ballongdäck det bästa valet ang pålitlighet på fordon..
När nu samhället ser ut som det gör, och att man på glesbygden i princip är tvungen att ha bil, ja då får man välja något som innebär både komfort, hyfsat drag, lättmeckad(För snål för att lämna in på verkstad) Men även billig i inköp, billig försäkring, någorlunda bränslesnål och inte alltför liten räknar jag in..
Saab 9000 (16v) är en trevlig bil, som jag för övrigt snubblade över av en slump, min är en -89.
Drar 0,7-0,8l/mil på långkörning, ~0,9l/mil blandat hemma på byn.
Dock rostar dom ganska friskt..
Jag vill därmed inte påstå att det är världens bästa bil, bara att det är en ganska shysst bil.
Bortser man från bränsleekonomi så är Volvo med bakhjulsdrift bra att ha. Dom nyare med framhjulsdriften är också vanliga besökare på verkstaden.
*Edit*
Har ingen kläm på hur många bilar jag haft genom åren, men ganska många iaf.. Kan kanske gissa 1/år...Blir väl åtminstone 22 st, men antagligen fler än det..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 23, 2005
Saab 9000 16V kan vara en bra bil, som skriver. Men, den är ganska tung. Dvs det sliter på infästningar, bussningar, krängningshämmare. Sen har man stötdämpare, drivknutar + att 2.3 16V är allmännt känd för att ha sämre topplock.
Men ett fint ex är helt klart bra. Det är ungefär som med Bmw. Hittar man rätt bil så är det perfekt, men kan även gå åt skogen!
July 27, 2002
Uppfostrad som man är av en som jobbat med bilar i över 30 år, byggt ett flertal bilar och jobbat med det. Så säger jag att du inte ska köpa en opel, citroen eller fiat. :blink:
Det går mot alla värderingar att inte köpa en bmw, audi och fölksvagen är helt okey alternativ.
January 13, 2003
Hade jag haft pengarna hade jag köpt joni^s 530, 60kkr för en bil som brukar ligga runt 170-200kkr.
Sen är BMW så jäkla bekväma. 🙂
Vill du inte ha så stor bil står jag kvar med 306, mycket snyggare än äckel-golf, ruskigt inspirerande chassi osv. Rena rama gocarten. <3
March 27, 2003
Ser att snacket gått vidare lite medans jag kommit ett par dagar närmre muck! 🙂
Nu har förhållanden förändrats lite och jag har tittat ut två bilar. Jag hade tydligen mer pengar än jag trodde (tack pappa ;P)...
Bil 1:
Golf 1.6 -01
Mätarställning: 5400 mil
Ingen jättecool utr, helt nya sommardäck, silvermet. och friktionsdäck till vintern. Endast radio + band.
Pris: 85000:-
Halvförsäkring i mitt namn: 4900:-
[Image Can Not Be Found]
Bil 2:
Saab 9-3 2.0T (SE?) Coupé -99
Mätarställning: 14000 mil
Näst intill fullutr, skinn, silvermet, alufälg...
Pris: 72000:-
Halvförsäkring i mitt namn: 7200:-
[Image Can Not Be Found]
Nu ska vi väga för- och nackdelar.
Jag tycker såklart saaben skulle va kul, samtidigt som det inte är det mest ekonomiska valet. Far min tycker det är dumt att den gått så långt (långt?) samtidigt som vi är överens om att en saab är en mycket bra bil, allt sitter där det ska och saab är generellt pålitlig. Han hävdar dock att den kommer kosta mig pengar på verkstaden.
Golfen har nya däck, stereo måste köpas. Den är mindre och därmed billigare i drift, men inte lika kul... 🙂
Just de, saaben är ju en säkrare bil också... 😉 (Mamma är rädd om mig)
Så nu får ni antingen övertala mig att ta golfen eller hjälpa mig med argument för saaben! 🙂
March 27, 2003
MULLVADEN wrote: skulle ta SAABen..
dock hatar jag SAAB.. men hatar Golf ännu mer.
Golfen e så förbannat j**la ful.. ^^nä köp en Volvo 850 T5.. =)
Okej, vad fick vi (jag) ut av denna post?
Jag vet redan att saaben är mycket roligare och mer lockande än en golf men samtidigt måste jag va objektiv och tänka över det här ordentligt.
October 27, 2001
Adam wrote: [quote=PaiN]Köp golfen! Då kan du köpa stereo (4x45W), bas (200W) och fälgar (18") av mig. 🙂
Nu va det ju till golfen det fanns helt nya däck (0 m). 🙄
Men du har helt rätt att jag spara lite pengar på driften om jag köper golfen.. 🙂
Kanon, då kan du ju sälja dem och införskaffa ett par större och snyggare. 😉
Oja, golfen sparar du pengar på... Förmodligen även den dagen du säljer den. Bra första bil, sen kan du köpa 9-3 (och då SS inte högbygget ;))
2 Guest(s)