December 31, 2001
Adam wrote: Men ni förstår inte. Klart jag vill ha saaben, grejen är bara att min ekonomiska hjärnhalva plus min far (som trots allt hjälpt mig med stålar) tycker det är onödigt och riskfullt med saaben... Golfen är som PaiN säger en mycket mer ekonomisk bil (bättre förstabil).
Då var det väll ingen ide att du ens började välja mellan de 2 och fråga oss om det ? 🙂
Vist den kanske drar 0.2 liter mindre på landsvägen än saaben.
Min drar 0.8-0.9 medans min golf på 1.8l låg på runt 0.6-0.7
Det är så obefintligt.
Skriv bilen på dina föräldrar, så länge du bor i samma stad som dem ska det inte vara några problem och du behöver inte oroa dig för något om du krockar.
January 13, 2003
Gillar ingen av dom. Golf = bläää och farsans saab 93 2.0T -98 (som han desutom funderar på att sälja;) ) är trevlig upp till 120km/h sen känns den otroligt seg med tanke på effekten. (185hk). Över 140km/h så skulle jag tom. vilja säga att den får smisk av en 320 med 150hk. Väghålningen i 93:an är också under all kritik. 150km/h är max sen ligger den som en volvo 240 på vägen.
Jo, 14000mil är långt. Min 306 -95 har rullat 10500mil 😉
Hade jag varit i din sits hade jag letat vidare. För priset för saaben får du lätt en 306 GTI -00 med 167hk och 6växlad låda och 10kkr över till pizza. Tipsade om 306:an innan med. 😉
September 5, 2001
Saaben är onödigt dyr. 14 000 mil är inte mycket, haka inte upp dig på det. Miltalet i klockan säger ingeting om bilens skick. Den lilla lätt-trycks snurran som sitter i har du inte mycket nöje för, dessutom med framhjulsdrift. Reservdelar är dyrare till saab än till vw.
Ta det ekonomiskt självklara valet: Golfen.
Om du nu måste ta nån mellan dessa två.
January 13, 2003
hawkie wrote: Saaben är onödigt dyr. 14 000 mil är inte mycket, haka inte upp dig på det. Miltalet i klockan säger ingeting om bilens skick. Den lilla lätt-trycks snurran som sitter i har du inte mycket nöje för, dessutom med framhjulsdrift. Reservdelar är dyrare till saab än till vw.
Ta det ekonomiskt självklara valet: Golfen.
Om du nu måste ta nån mellan dessa två.
litet "t" = lättryck stort "T" = "vanlig".
lättryck = 155hk
riktig = 185hk.
November 22, 2001
14000 mil på en 7 år gammal bil är inte speciellt mycket, det är 2000mil/år vilket är ganska normalt.
Var ska du köra? Hur långt? Ska du ligga o köra långa sträckor utanför staden hade jag nog övervägt saaben (trots att jag inte gillar saab).
Men är det stadskörning hade jag absolut valt golfen.
January 11, 2002
Skulle helt klart välja golfen.. 1.6 är ju inte jättekul däremot, skulle leta efter en 1.8 eller 2.0 (körde en golf 2.0 turbodiesel för nån månad sen, jävligt trevlig måste jag säga).
Visst saaben kommer vara roligare än en 1.6 golf, men dyrare, och äldre, och gått längre, och.... det är en saab!!! (ok erkänner jag är inte helt objektiv!)
January 13, 2003
Eller BMW´n Joni^ har och tipsade om för någon sida sen. Mer bil än så är omöjligt att få för de pengarna.
dree: Jag har inte varit med om en "standard"-bil som varit i närheten av BMW vad hjäler i komfort, körkänsla osv. Skulle välja en BMW e36 före en volvo v50 any day.
August 7, 2001
beta wrote: Eller BMW´n Joni^ har och tipsade om för någon sida sen. Mer bil än så är omöjligt att få för de pengarna.
dree: Jag har inte varit med om en "standard"-bil som varit i närheten av BMW vad hjäler i komfort, körkänsla osv. Skulle välja en BMW e36 före en volvo v50 any day.
Ok det är en uppfattning som jag inte delar.
Bästa komforten jag har upplevt i en "standard"-bil är nog Audi A6 och Citroen C4.
I lite äldre bilar så ligger väl bmw bra till men jag gillar inte bakhjulsdrift. Det är skoj en liten stund sen tröttnar man.
Citroen Xantia - serien har bra komfort och är hållbara. T.ex. det sas att deras gasfjädring aldrig skulle hålla men det håller bättre än en vanlig fjädring. Xm serien ska man dock undvika... höll på att välta hela citroen men då kom xantierna till räddning. 🙂
Att Xantierna är vrålfula är en annan sak dock. :bgrin:
Så jag gillar Saab´s komfort mer än Bmw´s.
September 5, 2001
beta wrote: [quote=hawkie]Saaben är onödigt dyr. 14 000 mil är inte mycket, haka inte upp dig på det. Miltalet i klockan säger ingeting om bilens skick. Den lilla lätt-trycks snurran som sitter i har du inte mycket nöje för, dessutom med framhjulsdrift. Reservdelar är dyrare till saab än till vw.
Ta det ekonomiskt självklara valet: Golfen.
Om du nu måste ta nån mellan dessa två.
litet "t" = lättryck stort "T" = "vanlig".
lättryck = 155hk
riktig = 185hk.
R som i en stor Rövspricka på avgashuset.
Se bild:
http://img411.imageshack.us/img411/7258/dsc009167zb.jpg
Något med turbo är inte billigt om inte disel är med, även då är det tveksamt. 1.6:ans ekonomiska fördel slår lätt saabens rolighets faktor(som är 0).
June 3, 2001
dree wrote: [quote=Starscream]En BMW 3-serie då?
Dom där bakhjulsdrivna sladdriga jävlarna som massor av ungdomar slirar av vägen med på löpande band?
Sladdriga... har jag aldrig uppleft.
Folk som inte kan köra ska inte ha körkort heller.
När jag körde halkbana så fick jag köra en 318i på manöverbanan innan kommer jag ihåg.
Det var riktigt kul. 😀
Å sladdade jag runt...? Nä!
Däremot höll jag på att snurra med den jäfla Åpeln i S-kurvan. :bgrin:
Edit: Förövrigt så skulle jag ta Golfen.
Varför du inte ska ta saaben behöver du inte fråga om. 😛
1 Guest(s)