Efter gymnasiet|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Efter gymnasiet
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 3, 2007 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Har börjat fundera på hur jag egentligen ska göra efter gymnasiet.
Studerar just nu till elektriker och kommer antingen ha min lärlingspraktik efter gymnasiet eller nåt annat småjobb. Frågan är bara hur jag ska kunna försörja mig efter gymnasiet tills det att jag får jobb.

För just nu bor jag inte hemma utan jag har flyttat till en egen lägenhet som jag finansierar med barnpension och studiebidrag. samt bostadsbidrag.
Blir ca 5000 kr i månaden varav. 2500 på hyran, och 700 på internet och mobil, så har ca 1800 kvar till mat och nöjen, vilket har funkat hyfsat.

Men när gymnasiet är slut så försvinner barnpensionen och studiebidraget. Då kan jag omöjligen bo kvar om jag inte får nåt annat bidrag fram tills jag skaffar jobb. Känns dumt att flytta hem igen när det bara skulle bli temporärt.

Är det socialen jag ska uppsöka för att få socialbidrag ? eller ska jag ha nåt annat slags bidrag? Om jag ens kan få det?

Tacksam på förslag och synpunkter.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1107070
January 3, 2007 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Har börjat fundera på hur jag egentligen ska göra efter gymnasiet.
Studerar just nu till elektriker och kommer antingen ha min lärlingspraktik efter gymnasiet eller nåt annat småjobb. Frågan är bara hur jag ska kunna försörja mig efter gymnasiet tills det att jag får jobb.

För just nu bor jag inte hemma utan jag har flyttat till en egen lägenhet som jag finansierar med barnpension och studiebidrag. samt bostadsbidrag.
Blir ca 5000 kr i månaden varav. 2500 på hyran, och 700 på internet och mobil, så har ca 1800 kvar till mat och nöjen, vilket har funkat hyfsat.

Men när gymnasiet är slut så försvinner barnpensionen och studiebidraget. Då kan jag omöjligen bo kvar om jag inte får nåt annat bidrag fram tills jag skaffar jobb. Känns dumt att flytta hem igen när det bara skulle bli temporärt.

Är det socialen jag ska uppsöka för att få socialbidrag ? eller ska jag ha nåt annat slags bidrag? Om jag ens kan få det?

Tacksam på förslag och synpunkter.

Min första fråga är: hur kan du av dina 5000kr lägga 700kr på mobil och Internet, har du råd med det?? 🙄

Du ska inte gå till socialen, gå till Arbetsförmedlingen istället. Där kan du få ett bidrag i form av ett minibelopp. Men då måste du ha fyllt 20 år. KAS hette det tidigare nu vete sjutton efter M:s intåg. Typ 320kr/dag. Är du inte 20 så är det nog soc du får gå till.

Levde för ett tag sedan på ca 8000kr i månaden och det var riktigt tufft och trist. Var ju tvungen att vända på slantarna ständigt :-?.

/Dani

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1107074
January 3, 2007 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nog snarare 800 kr för mobil och internet.
Vilket ger mig 1700 kr. ca 700 kr till mat kanske, sen har jag 1000 kr kvar till nöje. har aldrig pengar kvar till slutet av månaden för då är allt slut. så kan ju inte spara nåt.

Men några månader har jag lite extra inkomster. Brukar gå till några krogrundor.

Men eftersom att jag inte kommer fylla 20 utan 19 så blir det nog socialen då.
Men vad får jag av soc då?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1107079
January 3, 2007 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Är nog snarare 800 kr för mobil och internet.
Vilket ger mig 1700 kr. ca 700 kr till mat kanske, sen har jag 1000 kr kvar till nöje. har aldrig pengar kvar till slutet av månaden för då är allt slut. så kan ju inte spara nåt.

Men några månader har jag lite extra inkomster. Brukar gå till några krogrundor.

Soc skickar man med vissa av sina räkningar till (de som de betalar, hyra, tvlicens, telefon, el, hemförsäkring osv), sen utöver pengarna till de räkningarna har de en summa på typ 1500-2000 som enligt dom ska gå till hygien, mat, kläder, ja allt annat. För mig med en hyra på ca 2500 fick jag mellan 4500-6000kr beroende på när elräkning osv kommer. Jag levde så i 10månader pga fittig a-kassa som vägrade att fatta att jag uppfylde studerandevilkoret, de släppte in mig typ 1-2 veckor innan jag fick jobb. 🙄

Se bara till att ha så du kan redovisa sökta arbeten redan vid första ansökan efter gymnasiet. Jag hade inte en aning om hur det fungerade och hade inte sökt något jobb så direkt efter skolan slutade fick jag inga pengar alls pga det. Kul att vänta 2 månader innan man har pengar till mat, hyra osv. Tur man bor nära föräldrarna.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1107082
January 3, 2007 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt tipps är att du söker din lärlingplatts nu när du går i gymnasiet. Har du tur så har du din platts klar direkt efter studenten, det är ju sommar och många som är lediga därav lite ont om folk.

Ska du vänta och börja krånga med div instanser så får du räkna med att allt blir så mycket jobbigare.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1107084
January 3, 2007 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

PaCk wrote: Mitt tipps är att du söker din lärlingplatts nu när du går i gymnasiet. Har du tur så har du din platts klar direkt efter studenten, det är ju sommar och många som är lediga därav lite ont om folk.

Ska du vänta och börja krånga med div instanser så får du räkna med att allt blir så mycket jobbigare.

Låter som en väldigt bra idé, bara det att jag inte har bestämt mig än om jag vill börja direkt med o vara elektriker. Men det är nog bäst jag passar på med tanke på att jag har praktiserat på en firma som jag har kommit in ganska bra på. Så hoppas på en plats där.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1107091
January 3, 2007 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Lumpen?

Då får du ca 2500-3000kr i månaden, samt hyran betald. samt jäkligt kul!
Du får även en muckpremie på ca 25lökar.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1107104
January 3, 2007 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Lumpen?

Hade ju varit trevligt kanske...
Men har tyvärr ganska jobbig tinnitus så jag ska inte göra den. Dessutom är konditionen inte den bästa.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1107107
January 3, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

if all else fails

jag tror Arbetsförmedlingen har något som kallas Kommunala Ungdomsprogrammet. Du letar själv reda på någon praktikplats (ej anställnin), så får du en liten ersättning av Arbetsförmedlingen. Tror det är någonstans runt 3000kr/månad (som ska skattas)

Det är dock högst tillfälligt, och du ska alltid leta fast jobb under tiden. Du får inte heller säga nej till ett arbetstillfälle om det skulle dyka upp.

Jag var inskriven i det programmet i ca 2 mån, eftersom ingen ville anställa mig, ska rycka in om två veckor...

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1107113
January 3, 2007 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Lumpen?

Får man sin lägenhetshyra betald om man gör lumpen? Vad gäller för regler då?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1107115
January 3, 2007 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=Smirnoff]Lumpen?

Att du haft lägenheten minst 6månader innan du rycker in.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1107118
January 3, 2007 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=maedhros]Är nog snarare 800 kr för mobil och internet.

Soc skickar man med vissa av sina räkningar till (de som de betalar, hyra, tvlicens, telefon, el, hemförsäkring osv), sen utöver pengarna till de räkningarna har de en summa på typ 1500-2000 som enligt dom ska gå till hygien, mat, kläder, ja allt annat. För mig med en hyra på ca 2500 fick jag mellan 4500-6000kr beroende på när elräkning osv kommer. Jag levde så i 10månader pga fittig a-kassa som vägrade att fatta att jag uppfylde studerandevilkoret, de släppte in mig typ 1-2 veckor innan jag fick jobb. 🙄

Se bara till att ha så du kan redovisa sökta arbeten redan vid första ansökan efter gymnasiet. Jag hade inte en aning om hur det fungerade och hade inte sökt något jobb så direkt efter skolan slutade fick jag inga pengar alls pga det. Kul att vänta 2 månader innan man har pengar till mat, hyra osv. Tur man bor nära föräldrarna.

Jag fick då alla pengar insatta på mitt konto + hyra när jag gick på soc tidigare i mitt svarta liv..

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1107122
January 3, 2007 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=L0rden][quote=Smirnoff]Lumpen?

Finns det nånn regel på avstånd från där man gör lumpen? Och hur mycket betalar de maximalt ut?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1107123
January 3, 2007 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=beta][quote=L0rden][quote=Smirnoff]Lumpen?

Finns det nånn regel på avstånd från där man gör lumpen? Och hur mycket betalar de maximalt ut?

Tror det finns 3 olika regioner, norr, mitt och syd. Man brukar oftast bli placerad i den man bor. Om man nu inte söker en speciell tjänst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 358
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL