Efter gymnasiet: hur valde ni/är ni nöjda?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Efter gymnasiet: hur valde ni/är ni nöjda?
x-Troop-x
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2003 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hälsade!

Precis som alla andra normala människor har även jag svårt att välja utbildning efter gymnasiet 🙄 . Jag skulle vilja veta vad ni:

* valde (och varför)
* ville (då ni valde) arbeta med/som efter utbildningen
* idag arbetar med/som
* tyckte om utbildningen ni gick
* tycker om det jobb ni har idag

Särskilt ni som pluggat nyligen (eller håller på nu och vill varna/tipsa) får gärna komma med svar!

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
466370
November 22, 2003 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Valde: El > Data, för att jag älskar datorer och ville inte plugga nå annat jävla tjaffs som matte osv.

Idag: Jobbar i Lumpen. Har dock fått erbjudande om ett datajobb, dock så gör jag lumpen så det sket sig.

Tyckte om utbildningen: Var helt underbar, i trean läste vi i princip bara data. I ettan läser du ju grundläggande el också, det va väl ok, dock har man ju gjort roligare saker i sitt liv.

Jobb jag har idag: Haha, http://www.lumpensuger.tk kan ni kolla på bilder 🙂

Men jag vill jobba med data, helst nätverk. Bara jag gjort klart lumpehelvetet....

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
466382
November 22, 2003 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

El > Data här också..

*Valde det för inget annat intresserade mig då..

*Ville jobba med datorer som föregående talare :]

*Idag är jag ledig, men på vardagarna pluggar jag systemteknik

*Jobbigt i ettan, bättre i tvåan o bäst i trean 🙂

*Utbildningen jag går nu är helt ok, lite mer programmering än vad jag hade tänkt bara, men det är rätt kul det med.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
466414
November 22, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter gymnasiet började gick jag ett kompleteringsår på Komvux.
När jag gick i gymnasiet (91 - 93) så fanns det även 2 åriga linjer. Jag gick en sådan.
Det var en födjupningskurs i digitalteknik. Efter det gjorde jag lumpen.
Sedan ville jag jobba och tjäna pengar. Det har jag gjort nu i 8½ år.
Började på Ericsson i produktionen, vilket var kul de första 6 månaderna.
Det var inte som jag tänkt mig. Utvecklingsmöjligheterna var = noll.
Jobbar nu på ett Repair Center som gods administratör.
Har hand om allt gods till och från utländska kunder och all administrering kring detta.
Har även kundkontakt med utländska kunder från USA, Holland, Malaysia och Japan.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
466417
November 22, 2003 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hälsade!

Precis som alla andra normala människor har även jag svårt att välja utbildning efter gymnasiet . Jag skulle vilja veta vad ni:

* valde Handel trodde det skulle va bra för mig men icke.
* ville jobba med människor
* idag utbildar mig till tryckare.
* den var ok men helt fel för mig.
* är mycket nöjd.

Särskilt ni som pluggat nyligen (eller håller på nu och vill varna/tipsa) får gärna komma med svar!

Pwent
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
466471
November 22, 2003 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Valde natur efterson den linjen verkade ha bäst möjligheter till eftergymnasiala studier.

Då hade jag inte den blekaste om vad jag ville göra med livet (har jag fortfarande inte, hehe), men nåt med datorer kanske.

Idag är jag föräldraledig, men har ett fast jobb på en skola där jag jobbar med autistiska barn.

Gymnasiet var riktigt värdelöst, bortkastade år eftersom natur är på tok för omfattande för att skapa riktig förståelse inom dom områden som tas upp. Det märker man när man läser samma saker på universitetet sedan, "är det såhär det är??"

Jodå, jobbet är helt ok.

fade.
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
466473
November 22, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

och alla som satt i nian och berättade vilka fina gymnasium de kom in på för att dom hade MVG i alla sina ämnen! HA , säger jag bara!.....liksom de enda de tittar på när du ska in på en högskola är din BETYG, inte vilken jäla skola du gick på ;)....ville bara säga det 😉

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
466478
November 22, 2003 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

* Barn och Fritid
* Förskolelärare
* Arbetslös.. (eller Arbetssökande som de så fint heter)
* Bra. mycket Apu.. MASSOR med läxor.. Ingen slölinje direkt.
* har ju inget jobb som sagt..

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
466503
November 22, 2003 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm BubbleAng3l min el-lära lärare hotar med att skicka oss till barn och fritid när vi kommer försent 😮

OT: jag går EL i ettan och är grymt nöjd än så länge

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
466535
November 22, 2003 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

- Zalk1n - wrote: Hmm BubbleAng3l min el-lära lärare hotar med att skicka oss till barn och fritid när vi kommer försent 😮

OT: jag går EL i ettan och är grymt nöjd än så länge

mm.. bäst du aktar dig för Barn o Fritid.. om du så nämner ordet slöar där får du dubbla läxor.. 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
466642
November 22, 2003 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Han skrev att han har svårt att välja en ubildning efter gymnasiet. Alla svarar vilken gymnasielinje de gick.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
466668
November 23, 2003 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

fade. wrote: och alla som satt i nian och berättade vilka fina gymnasium de kom in på för att dom hade MVG i alla sina ämnen! HA , säger jag bara!.....liksom de enda de tittar på när du ska in på en högskola är din BETYG, inte vilken jäla skola du gick på ;)....ville bara säga det 😉

w00t? Vad försöker du säga? Att man förlorar på att komma in på ett bra gymnasium?

Jag själv går på Viktor Rydberg Gymnasium Stockholm (högst intagningspoäng i stockholm) och kunde faen inte vara mera nöjd över mitt val. Visst det är lite svårare att få de högre betygen, eftersom alla gör sitt bästa är de generella kraven aningen högre. Men hur underbart är det inte att kunna göra sina projekt med vilka som helst för att alla kommer ändå göra sitt bästa, det kanske är högre krav men vi presterar ändå bättre eftersom vi kan få ut max av våra lektionstider och arbeten 🙄 Går andra ring nu och hitentills har 2 lärare behövt säga till klassen att vara lite tystare, båda gångerna har det varit en kille som säger "abo län" varannan mening (japp vi har EN sån också). Skulle faen ta livet av mig jag skulle behöva stå ut med ett allmänt gymnasium, så jävla mkt oseriösa människor som bara förstör, fick nog av att själv sabba lektioner i högstadiet 😀

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
466701
November 23, 2003 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Teknisk fysik.
Är inne på andra året och jag vill bara varna alla som funderar på fysik att du bör ha MVG i allt som har med fysik och matte att göra.

x-Troop-x
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
466705
November 23, 2003 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

Tack Jerry. Det var alltså studier EFTER gymnasiet som jag ville veta mer om!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
466706
November 23, 2003 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

ojsan.. det såg jag ej, men det ändrar iof inget :]

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
466714
November 23, 2003 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

Segbarn wrote: Teknisk fysik.
Är inne på andra året och jag vill bara varna alla som funderar på fysik att du bör ha MVG i allt som har med fysik och matte att göra.

Är inne på tredje året, instämmer i övrigt med Segbarn.

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
466887
November 23, 2003 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote:
* Arbetslös.. (eller Arbetssökande som de så fint heter)

Mellan två jobb laugh

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
466893
November 23, 2003 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: [quote=BubbleAng3L] * Arbetslös.. (eller Arbetssökande som de så fint heter)

Mellan två jobb laugh

jo.. eller hur.. 🙂

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
466903
November 23, 2003 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: [quote=fade.]och alla som satt i nian och berättade vilka fina gymnasium de kom in på för att dom hade MVG i alla sina ämnen! HA , säger jag bara!.....liksom de enda de tittar på när du ska in på en högskola är din BETYG, inte vilken jäla skola du gick på ;)....ville bara säga det 😉

w00t? Vad försöker du säga? Att man förlorar på att komma in på ett bra gymnasium?

Jag själv går på Viktor Rydberg Gymnasium Stockholm (högst intagningspoäng i stockholm) och kunde faen inte vara mera nöjd över mitt val. Visst det är lite svårare att få de högre betygen, eftersom alla gör sitt bästa är de generella kraven aningen högre. Men hur underbart är det inte att kunna göra sina projekt med vilka som helst för att alla kommer ändå göra sitt bästa, det kanske är högre krav men vi presterar ändå bättre eftersom vi kan få ut max av våra lektionstider och arbeten 🙄 Går andra ring nu och hitentills har 2 lärare behövt säga till klassen att vara lite tystare, båda gångerna har det varit en kille som säger "abo län" varannan mening (japp vi har EN sån också). Skulle faen ta livet av mig jag skulle behöva stå ut med ett allmänt gymnasium, så j**la mkt oseriösa människor som bara förstör, fick nog av att själv sabba lektioner i högstadiet 😀

gymnasiet i allmänhet är mer seriöst än högstadiet, vart man än kommer i princip.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
466908
November 23, 2003 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

De har oftare sagt till oss att vara tysta på Chalmers än de gjorde på mitt gymnasium. Sedan om det säger mest om chalmerister eller om mitt gymnasium kan man fundera på.

X-troop-X:

Jag läste IT under ett år på Chalmers. Jag gillade varken skolan eller utbildningens innehåll (på grund av brist på intresse för ämnet, inte för att utbildningen är dålig.) Nu läser jag engelsk litteratur, och planerar att hoppa på psykolog- eller juridikprogrammet efter sommaren.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 281
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL