Efter Högskolan, jobb direkt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Efter Högskolan, jobb direkt?
fade.
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2003 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Syftar främst på er som gått någon form av Civil/Högskoleingenjörs utbildning med datainriktning. Har tankar om att läsa det i höst.....vill gärna veta om det är nått att "satsa" på innan, vet att det är grym utbildning, men får man verkligen jobb/arbete ?
Har hört att det är knackigt på den fronten....datajobb/ingengörsjobb alltså...

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
470630
November 28, 2003 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

men skall välja det man e intresserad av... välj det om du känner för att jobba med datorer. jobb finns nästan alltid, kanske inte i sverige men..

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
470638
November 28, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag är det riktigt svårt, svårare än någon gång de sista 10-20 åren. MEN du är inte klar idag utom om minst fem år och då tror jag det ser helt annorlunda ut.

Omöjligt är det inte, jag fick jobb på en gång som doktorand inom en forskargrupp som utvecklar verktyg för högprestandaberäkningar. Sysslar med lastbalansering, dvs hur man ska fördela arbetet på en stor flerprocessormaskin (32 processorer och uppåt).

Som Oxiswoofer säger, man kan också alltid jobba utomlands. I USA är t ex lönerna åtminstone det dubbla för en civilingenjör inom data, ofta ännu mer.

Lycka till!
/Kenrih

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
470644
November 28, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad blir man egentligen efter en civilingenjörsutbildning? Jag vill inte bli nån kontorsråtta som sitter och programmerar hela dagarna.

Datortekniker / support - någon som vet vilken väg man ska gå då?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
470649
November 28, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns datajobb... kanske inte just på din ort, men det finns ganska gott om det.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
470700
November 28, 2003 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, Jag gick en högskoleingenjörutbildning (Telekom) som jag blev klar med i våras.
Går nu magisterår (Elektro, inriktning Signalbehandling) eftersom det inte finns några jobb för tillfället...
men som oxiswoofeer skrev, välj något som du är intresserad av, du ska ändå förhoppningsvis jobba med det i 40 år....

ERx
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
471534
November 30, 2003 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hörde på nyheterna för ca. 2år sden om att det skulle bli brist på civilingenjörer om 10år... ej helt säker dock....

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
471583
November 30, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

själv ska jag läsa till civilingenjör efter gymnasiet inom antingen byggteknik/maskinteknik eller kemteknik och räknar med att det kommer finnas jobb till mig direkt..

pappa är delägare i en firma som jobbar som rådgivande byggingenjörer och han sitter med i Skånes Civilingenjörsförbund, och enligt honom så är det inga problem att få jobb..

men gå inte på allt dom säger om ingångslönerna på universitetet/högskolan, det är aningen kryddat...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
471623
November 30, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om det inte finns jobb direkt efter utbildningen - är det inte värt 2-3 års arbete på ICA för att sedan kunna göra det du vill, istället för att ägna hela livet åt någonting du inte gillar? Plugga det du känner för.

FredrickN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
481427
December 12, 2003 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Sanningen är den att det i dagensläge är ganska så svårt
att få jobb.

Det spelar inte så stor roll om du utbildar till till dataingenjör, civilekonom eller civilingenjör.

För några år sedan var det lätt att få jobb 'direkt' efter man slutade men det är inte så längre.

Dom som toppar listan med flest arbetslösa efter examen är faktiskt just datorrelaterade kurser.

Många företag har idag insett att det är mycket billigare att idag använda sig av ousourcing och te.x använda sig av billig arbetskraft från Asien och Indien, varför anställa egen personal för kanske 140kr/tim när mankan få
samma kompetens från andra länder för kanske 30kr/tim ?

Så datorjobb i framtiden kommer vara mycket svårt att hitta.

Synd men det är den närmaste framtiden helt enkelt.

Tur man har 2 år kvar innan man ger sig ut i arbetsmarkanden igen.

Enligt undersökningar så verkar de mest säkra sektorerna i framtiden vara vård och skolan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL