November 20, 2003
Syftar främst på er som gått någon form av Civil/Högskoleingenjörs utbildning med datainriktning. Har tankar om att läsa det i höst.....vill gärna veta om det är nått att "satsa" på innan, vet att det är grym utbildning, men får man verkligen jobb/arbete ?
Har hört att det är knackigt på den fronten....datajobb/ingengörsjobb alltså...
December 11, 2002
Idag är det riktigt svårt, svårare än någon gång de sista 10-20 åren. MEN du är inte klar idag utom om minst fem år och då tror jag det ser helt annorlunda ut.
Omöjligt är det inte, jag fick jobb på en gång som doktorand inom en forskargrupp som utvecklar verktyg för högprestandaberäkningar. Sysslar med lastbalansering, dvs hur man ska fördela arbetet på en stor flerprocessormaskin (32 processorer och uppåt).
Som Oxiswoofer säger, man kan också alltid jobba utomlands. I USA är t ex lönerna åtminstone det dubbla för en civilingenjör inom data, ofta ännu mer.
Lycka till!
/Kenrih
January 6, 2002
hehe, Jag gick en högskoleingenjörutbildning (Telekom) som jag blev klar med i våras.
Går nu magisterår (Elektro, inriktning Signalbehandling) eftersom det inte finns några jobb för tillfället...
men som oxiswoofeer skrev, välj något som du är intresserad av, du ska ändå förhoppningsvis jobba med det i 40 år....
January 28, 2003
själv ska jag läsa till civilingenjör efter gymnasiet inom antingen byggteknik/maskinteknik eller kemteknik och räknar med att det kommer finnas jobb till mig direkt..
pappa är delägare i en firma som jobbar som rådgivande byggingenjörer och han sitter med i Skånes Civilingenjörsförbund, och enligt honom så är det inga problem att få jobb..
men gå inte på allt dom säger om ingångslönerna på universitetet/högskolan, det är aningen kryddat...
December 12, 2003
Sanningen är den att det i dagensläge är ganska så svårt
att få jobb.
Det spelar inte så stor roll om du utbildar till till dataingenjör, civilekonom eller civilingenjör.
För några år sedan var det lätt att få jobb 'direkt' efter man slutade men det är inte så längre.
Dom som toppar listan med flest arbetslösa efter examen är faktiskt just datorrelaterade kurser.
Många företag har idag insett att det är mycket billigare att idag använda sig av ousourcing och te.x använda sig av billig arbetskraft från Asien och Indien, varför anställa egen personal för kanske 140kr/tim när mankan få
samma kompetens från andra länder för kanske 30kr/tim ?
Så datorjobb i framtiden kommer vara mycket svårt att hitta.
Synd men det är den närmaste framtiden helt enkelt.
Tur man har 2 år kvar innan man ger sig ut i arbetsmarkanden igen.
Enligt undersökningar så verkar de mest säkra sektorerna i framtiden vara vård och skolan.
1 Guest(s)