August 13, 2004
Spoilers? Nåväl, antar att folk får ha överseende med det i en tråd som denna. 😛
Spoilervarning:
Apocalypto, i slutet när spanjorerna anländer på stranden. Riktigt ballt, ingenting jag hade förväntat mig. Som grädde på moset liksom. Indianernas reaktion m.m. En av mina absoluta favoritfilmer f.ö.
Black Hawk Down (ja, jag gillar den D; ), scenen där soldaterna skall "utrymma" staden, och Leave No Man Behind av Hans Zimmer [spotify-länk] spelas. Helt sjukt vad ett bra soundtrack kan göra för en film alltså.
Full Metal Jacket, slutet (ni som sett den vet, M-I-C, K-E-Y, M-O-U-S-E). Svårt att säga varför jag gillar slutet just, men det känns som att slutet är nertonat på nåt sätt för att låta tittaren svälja det hela, sammanfattar det hela med voice over. Så att man stänger av rullen smått ställd sådär. Väldigt speciell och bra film i övrigt också.
Gladiator, slutet. Vissa gånger rycks man med, andra inte. Första gången kommer jag inte ihåg men kan tänka mig att det kändes storslaget. :bgrin: Också där gör det grymma soundtracket mycket (Hans Zimmer ofc).
Megaspoilervarning:
Gran Torino, slutet (när kineskillen får bilen). Alltid lika fint i filmer när alla är överens och blir glada (trots att clintan dör). Blir oftast löjligt rörd när rasism och fördomar/hat i allmänhet försvinner hos karaktärerna i en film och alla blir glada på varann.
Och innan dehman börjar hacka på mig ang. att inga gamla filmer nämns (förutom möjligtvis Full Metal Jacket från 1986) kan det bero på att jag inte kommer ihåg just de där ögonblicken lika tydligt som i filmer jag sett nyligen. :eye:
April 20, 2008
wojt wrote:
Full Metal Jacket, slutet (ni som sett den vet, M-I-C, K-E-Y, M-O-U-S-E). Svårt att säga varför jag gillar slutet just, men det känns som att slutet är nertonat på nåt sätt för att låta tittaren svälja det hela, sammanfattar det hela med voice over. Så att man stänger av rullen smått ställd sådär. Väldigt speciell och bra film i övrigt också.
[b] G
Jag har i minnet en scen i början av filmen.. när tjockisen sitter på toaletten den där natten. den har etsat sig fast i mitt minne. =)
August 13, 2004
ProCurve wrote: Jag har i minnet en scen i början av filmen.. när tjockisen sitter på toaletten den där natten. den har etsat sig fast i mitt minne. =)
Haha, ja en väldigt speciell film som sagt. Helt störd musik/vinklar/ljud över huvud taget i den scenen. Därför jag diggar Kubricks filmer. 😎
November 1, 2006
wojt wrote:
Apocalypto, i slutet
Full Metal Jacket, slutet
Gladiator, slutet
Gran Torino, slutet
Någon som har filmsluts-fetish 😛
Älskar själv också Apocalypto. Roligt är att 10'000BC känns som Apocalypto utspelad 10'000BC istället 🙄 , exakt samma story-element, fast då även faktumet att allt är mycket sämre utfört i 10'000BC.
March 10, 2002
wojt wrote:
Och innan dehman börjar hacka på mig ang. att inga gamla filmer nämns (förutom möjligtvis Full Metal Jacket från 1986) kan det bero på att jag inte kommer ihåg just de där ögonblicken lika tydligt som i filmer jag sett nyligen. :eye:
Du kan vara lugn wojt. Jag vet att du har usel filmsmak och att du har 0 koll.
August 22, 2001
Jag vet inte om det finns botemedel för min åkomma, men jag tycker om scenen där Cate Blanchett deklarerar att hon har kissat på sig, i filmen Babel. Jag gillar att man vågar visa verkligheten som den förmodligen är och inte förskönar. Fast shit va jobbigt om man får en minut med Brad Pitt i sitt liv och så har man pinkat i brallan 😛
August 13, 2004
Contiz wrote: Någon som har filmsluts-fetish 😛
Älskar själv också Apocalypto. Roligt är att 10'000BC känns som Apocalypto utspelad 10'000BC istället 🙄 , exakt samma story-element, fast då även faktumet att allt är mycket sämre utfört i 10'000BC.
Mjo, tycker lite som dree. Men om man måste välja blir det oftast slutet.
Dehman wrote: Du kan vara lugn wojt. Jag vet att du har usel filmsmak och att du har 0 koll.
Haha, gth!
2 Guest(s)