June 18, 2001
Öwall wrote: har inte funderat så mycket på det. det känns som att det ofta går ut på att man är ambitiös och går in för att tjäna pengar.
det får gärna någon annan göra åt mig.
Man kan ha det som hobby och för att få lite variation.
Jag kan gärna tänka mig att ha två-tre parallella anställningar/företag
May 1, 2005
Json_81 wrote: [quote=maedhros]jag har aldrig fattat det där med avdrag och så. skulle någon kunna förklara närmare på vad man drar av? och hur mycket? om vi tänker att jag har en enskildfirma t.ex. och jag köper en 42" plasma tv som självklart ska användas i jobbet, (då säger folk jämt att man får dra av den) det låter som man slipper betala hela tvn :S vilket det knappast är?
Det du köper för att använda i företaget får du dra av momsen på. Så japp, du slipper betala hela tv'n.
Det sänker även vinsten och därmed skatten. Alltså betalar man i realiteten c:a 54-58% i slutändan jämfört med konsumentpris.
Iaf, för egen del har jag två företag. En egen konsultfirma och en andel i ett aktiebolag inom biotech som jag var med och startade upp. Låter flashigare än vad det är. 😛
July 9, 2006
June 23, 2002
Kommer starta ett vid sidan om när jag får tid och orken för att sedan se om det går bra och om det funkar att jobba med det på heltid(går tillräckligt bra). Blir att brainstorma senare för att komma fram till något vettigt. Tänker dock inte säga upp mig från mitt nuvarande jobb förrens det är väldigt stabilt eller jag har fått några helt andra tankar.
1 Guest(s)