Ekonom - bra eller anus?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ekonom - bra eller anus?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 4, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Då man tar studenten iår måste man tänka på framtiden!
Vad för utbildning man vill gå etc.

Jag har tänkt mycket på ekonomutbildningen eftersom den är såpass bred och det finns relativt mycket jobb, samt att man tjänar rätt okej. En helgo utbildning med andra ord. MEN jag ser inte fram emot att sitta dagarna i ända med att jobba vid ett skrivbord, så finns det några roliga inriktingar man kan ta då man får vara lite mera "praktisk", eller i alla fall träffa folk ^^.

Igentligen vet jag inte om jag vill bli ekonom, då jag vet inte så mycket om någonting 🙂

Dessa är dock mina krav jag har efter jag gått ut och ska få jobb:
* Ska inte tjäna fööör dåligt
* Ska vara lite praktiskt också, helst

Vad för utbildningar skulle stämma in på mig?

Civilingegör skippar jag då jag inte pallar med mer matte, är iofs inte så dålig på matte och fysik men jag orkar bara inte ! Inget intresse kvar

Att jobba vid tullen eller eventuellt polis vore nog passande för mig, men poliserna tjänar lite för lite för att jag ska bli tillfreställd....

Så... Är ekonom bra ella anus för mig`? Vad skulle passa bättre!

Stort tack för alla svar och synpunkter då det är svårt att komma fram till saker själv!

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1038628
May 4, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Konsult åt andra företag så jobbar du oftast vid andras skrivbord
Anställd inom ett företag för fast tjänst så jobbar du vid ditt eget skrivbord

Vad du går för utbildning hänger på vad du vill, både kunskapsmässigt och personlighetsmässigt. Sen så har du alltid möjlighet att variera din utbildning med paus eller parallellstudier.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1038684
May 4, 2006 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

plugga inte till något du inte vill göra.. du kommer ångra dig, tro mig.

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
1038688
May 4, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill avråda fårn ekonomutbildning.

Väldigt många läser ekonomi och enligt mig är många av dem inte alltför kvicktänkta. Min uppfattning kan iofs färgas av att jag bara läst en termin företagsekonomi som komplementämne och att många läser ekonomi utan att vara jätteintresserade eller målmedvetna eller ens redo för studier på högskolenivå. Men om man står vid resultatpärmarna och någon utbrister "vafan 80% underkända, fyfan vilken dålig tenta" så kan man ge sig den på att det är en ekonom.

Men iaf, enormt många utbildas och arbetsmarknaden är inte superbra. Vad gör egentligen alla ekonomer.

Edit: Välj inte utbildning efter den framtida lönen utan efter vad du är intresserad av. Jag tror att du blir lyckligare av det. Men visst är det en fördel om det finns en framtid inom branschen.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1038699
May 5, 2006 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ekonommarknaden är väl nästan lite mättad nu?

Jag har 2 st kompisar som är klara civilekonomer som inte har fått jobb på 1 år nu.

Satsa på något du vill göra. Läs inte något för läsandes skull. Titta dig inte blind på lönen, trivs man inte så spelar det ingen roll om man tjänar massor med pengar. Då är det motigt att gå och jobba och så ska det inte vara.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1038707
May 5, 2006 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

Finns hur mycket ekonomer som helst och de blir bara fler. Mycket jobb är nog att ta i med andra ord. Tycker du inte heller om att sitta vid skrivbord är du verkligen helt fel ute.

Tänk om, tänk rätt 😉

//Andreas

Dry_Ice
Member
Medlem
1038710
May 5, 2006 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Well.... Vad tusan ska man plugga då :S ?

Känns som jag famlar i mörkret!

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1038734
May 5, 2006 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

managment?
räkna lite business-case, se andra jobba och hjälp till lite emellanåt att få deras förtoende.
får dem att växa genom att tjöta lite med dem.
etc etc...

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1038750
May 5, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har du läst på gymnasiet?
Natur?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1038832
May 5, 2006 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Well.... Vad tusan ska man plugga då :S ?

Nu låter det som du "måste" plugga. Om du inte vet vad du vill så tycker jag att du ska göra något annat ett år eller två för att fundera ut vad du vill göra.

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
1038839
May 5, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ekonomer är per definition satans avkomma 😉
har man arbetat på en arbetsplats mer än 2 månader så upptäcker man att ekonomer enbart förstör och gör saker besvärliga, iaf om de har något att säga till om 🙁

satsa på IT... just nu är det enorm brist på systemutvecklare, och det examineras väldigt få pga den svåra marknaden de senaste åren...

kan man tänka sig att bo i fjollträsk är det i princip att välja och vraka jobb, känns nästan som gamla hederliga itbubbla-dagarna.

en kollega till mig sökte ett jobb igår, 15 minuter efter han tryckt skicka på mailet så ville de diskutera lön...

Men som flera sa tidigare, du skall söka dig till det du tycker är kul. skit i pengarna, de gör dig inte lycklig om du inte trivs på jobbet, och det är där du kommer spendera merparten av ditt framtida liv!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1038860
May 5, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Polis är väl ett bra yrke, även om det är låg lön. Men jag ska söka det om något år. Det är inte så lätt komma in i min ålder... Tyvärr 😛 Ska göra lumpen först med.

Jag sökte till någon SJÖ utbildning i Göteborg på Chalmers. Kan du ju läsa om.

http://www.chalmers.se/section.....h_logistik

Verkar faktiskt ganska intressant.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1038872
May 5, 2006 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte lätt att ge dig tips om du kan tänka dig allt från ekonom till polis.

Som jurist kan du tjäna en hel del, om du presterar bra.

Annars vill jag slå ett slag för psykologyrket, om du verkligen vill "träffa folk." Här kan du läsa om några arbetsområden:
http://www.psykologforbundet.s.....C5002C9306

Dry_Ice
Member
Medlem
1038884
May 5, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Vad har du läst på gymnasiet?
Natur?

Har läst It-Gymnasiet med inriktning på natur.
Dvs har läst matte a-d, fysik a-b etc etc.

fisken wrote: [quote=Dry_Ice]Well.... Vad tusan ska man plugga då :S ?

Nu låter det som du "måste" plugga. Om du inte vet vad du vill så tycker jag att du ska göra något annat ett år eller två för att fundera ut vad du vill göra.

Angående att jag "måste plugga" är det inte alls så, har sökt grundläggande retorik 5 poäng och det är den jag ska läsa iår, inget annat 🙂 sökte dock ekonom också...

Jerry wrote: Det är inte lätt att ge dig tips om du kan tänka dig allt från ekonom till polis.

Som jurist kan du tjäna en hel del, om du presterar bra.

Annars vill jag slå ett slag för psykologyrket, om du verkligen vill "träffa folk." Här kan du läsa om några arbetsområden:
http://www.psykologforbundet.se/www/sp/hemsida.nsf/PagesByUNID/2551C429DE3FB94AC1256FC5002C9306

Angående jurist och psykolog har jag inte poängen för det, kommer droppa ner på 17.7 och det är en bit ifårn tyvär 🙁

Att satsa på IT tänker jag definitivt inte göra, har tröttnat rejält på i senaste åren och jag är inte någon naturbegåvning som ofta krävs.

Ge mig mera tips på vad jag kan bli! Jag vet som sagt inte mycket alls och det känns som det inte finns något alls 🙁

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1038897
May 5, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt TCO så är det i dagsläget ett litet överskott på ekonomer, cirka 2010 kommer marknaden vara i balans. För civilingenjörer är det redan nu ett litet underskott, och det kommer bli större och större närmsta åren. Även detta enligt TCO.

Prova att läsa lite olika kurser, du skall läsa retorik nu, vilket kanske inte ger så mycket vägledning, men läs t.ex. företagsekonomisk grundkurs, så ser du om ekonomi är din grej. Är det inte din grej, så är det ju knappast en förlorad termin i alla fall!

Men är du inte motiverad att läsa, så gör du bäst i att göra något annat, annars kommer du bara hysa agg mot fortsatta studier. Själv blir det industriell ekonomi för min del efter sommaren, det känns rätt ur mitt perspektiv att börja läsa direkt, så då sket jag i allas snack om ut och resa och skit 🙂

Dry_Ice
Member
Medlem
1038910
May 5, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Enligt TCO så är det i dagsläget ett litet överskott på ekonomer, cirka 2010 kommer marknaden vara i balans. För civilingenjörer är det redan nu ett litet underskott, och det kommer bli större och större närmsta åren. Även detta enligt TCO.

Prova att läsa lite olika kurser, du skall läsa retorik nu, vilket kanske inte ger så mycket vägledning, men läs t.ex. företagsekonomisk grundkurs, så ser du om ekonomi är din grej. Är det inte din grej, så är det ju knappast en förlorad termin i alla fall!

Men är du inte motiverad att läsa, så gör du bäst i att göra något annat, annars kommer du bara hysa agg mot fortsatta studier. Själv blir det industriell ekonomi för min del efter sommaren, det känns rätt ur mitt perspektiv att börja läsa direkt, så då sket jag i allas snack om ut och resa och skit 🙂

Industriell ekonomi verker riktigt roligt och bra! Har för mig att jag inte kom in eller så fanns det bara på konstiga ställen 🙂

Jag hyser inget agg mot att börja plugga, tvärtom!

Ska hoppa på grundkurs i ekonomi efter julen så får jag se!
Vilka andra kurser är grundläggande innom sitt område?

Jag har tänkt en hel del på mäklare, verkar vara omväxlande och roligt. Dock så är det ett överskott av dem på marknaden och det är inte bra 😐

Civilingenjör, Verkar inte roligt att plugga pga massa matte och annat... Sedan så känns civilingenjör så luddigt. Vad kan man bli igentligen :S ? Jag vet att det är relativt brett, men ändå.

Det jag framförallt söker är ett yrke med okej lön och som skall vara roligt för mig. Med roligt menar jag ett yrke där man träffar människor och jobbar mer kontakter kanske. dock ej grovjobb som plåtslagare etc.

Bra tips på att söka några kurser och testa! Fler tips om yrken, utbildningar mm !

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1038927
May 5, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst hela tråden, men jag vill bara säga att; Utbilda dig inte till något för att det är bra betalt.
Du ska trots allt jobba ganska stor del av livet, så välj ett yrke som du tycker är roligt. 😛

Dry_Ice
Member
Medlem
1038935
May 5, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

cHeNg_Ho wrote: Har inte läst hela tråden, men jag vill bara säga att; Utbilda dig inte till något för att det är bra betalt.
Du ska trots allt jobba ganska stor del av livet, så välj ett yrke som du tycker är roligt. 😛

Det som är knixet 😉 Vet inte vad cry

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1038941
May 5, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=cHeNg_Ho]Har inte läst hela tråden, men jag vill bara säga att; Utbilda dig inte till något för att det är bra betalt.

Det som är knixet 😉 Vet inte vad cry

Du kanske kan få praktikplats på några olika ställen, så du får prova på? 🙄

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1038956
May 5, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om du bara har 17.7 i betyg så kanske komvux kan vara ett bättre alternativ om du vill plugga något högre. Uppsala kräver "bara" 18.69 på juris examen.
Den kommer jag gå. 🙂 Vet dock inte vilken sorts jurist det blir, advokat, åklagare, domare? 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 353
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL