Ekonom - bra eller anus?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ekonom - bra eller anus?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1038975
May 5, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Även om du bara har 17.7 i betyg så kanske komvux kan vara ett bättre alternativ om du vill plugga något högre. Uppsala kräver "bara" 18.69 på juris examen.
Den kommer jag gå. 🙂 Vet dock inte vilken sorts jurist det blir, advokat, åklagare, domare? 😕

Mjo... men jag har lite tunga ämnen att få upp, såsom kemi a, fysik a, fysik b, matte d typ... och eng vilket jag inte är så kär i...

Hey... varför finns inte uppsalas juristexamen med på vhs`?
http://www.vhs.se/upload/antag.....gskola.xls

:S

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1038995
May 5, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vet jag inte. Det finns på Uppsala Universitets hemsida iaf. 😀

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1038998
May 5, 2006 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Industriell ekonomi verker riktigt roligt och bra! Har för mig att jag inte kom in eller så fanns det bara på konstiga ställen 🙂

...

Civilingenjör, Verkar inte roligt att plugga pga massa matte och annat... Sedan så känns civilingenjör så luddigt. Vad kan man bli igentligen :S ? Jag vet att det är relativt brett, men ändå.

Industriell ekonomi är en civilingenjör 🙄

17,7 kommer du nog in på Linköping eller Luleå. Lund har 18,7 och 1,5 på HP, jag klarar mig på HP och förhoppningsvis även betyget. Utbildningen finns vid de flesta större universitet/högskolor. Kräver även Matte E, som "alla" andra civilingenjörer.

Men om civilingenjör känns luddigt, tycker du att ekonom känns givet? 😛

MrWeizel
Member
Medlem
1038999
May 5, 2006 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Även om du bara har 17.7 i betyg så kanske komvux kan vara ett bättre alternativ om du vill plugga något högre. Uppsala kräver "bara" 18.69 på juris examen.
Den kommer jag gå. 🙂 Vet dock inte vilken sorts jurist det blir, advokat, åklagare, domare? 😕

Du är medveten om hur svårt det är att få tingsnotering och vilken sjuuuuk betygshets det är på juris just pga tingsnoteringen?

En polares syrra hoppade av juris pga stämningen där. Inför tentor var det vanligt förekommande att böcker på biblioteken gömdes undan, eller att viktiga sidor revs ut, bara för att andra inte skulle få samma chans. Förrutom det var det viktigaste vems pappa som drev vilken advokatbyrå, fast det gillar kanske du? 😉

Callister
Member
Medlem
1039000
May 5, 2006 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Callister]Även om du bara har 17.7 i betyg så kanske komvux kan vara ett bättre alternativ om du vill plugga något högre. Uppsala kräver "bara" 18.69 på juris examen.

Du är medveten om hur svårt det är att få tingsnotering och vilken sjuuuuk betygshets det är på juris just pga tingsnoteringen?

En polares syrra hoppade av juris pga stämningen där. Inför tentor var det vanligt förekommande att böcker på biblioteken gömdes undan, eller att viktiga sidor revs ut, bara för att andra inte skulle få samma chans. Förrutom det var det viktigaste vems pappa som drev vilken advokatbyrå, fast det gillar kanske du? 😉

Ahahah. Jo jag vet hur svårt det är med tingstjänsten, men bara man ligger i så får man väl utmärka sig (som man alltid gjort ;)).
Betyghetset har jag hört talas om, verkar ju helt sjukt om folk verkligen gör sådär. 😕

Jo jag kan ju börja jobba som jurist på en bilverkstad. 😛
Nä, på den punkten blir det systerns kille och hans rika judiska vänner som får vara kontakterna. :blink:

Hursomhelst, jag bestämde mig för att inte skrämmas av någon s.k "stämning" före jag testat det. Det får väl kanske bli medicin annars, eller ica. 🙄

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1039017
May 6, 2006 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips bara: Är du inte jääävligt smart och vass på matte, så välj inte civilingejör ifall du inte är 100% motiverad på just detta. Kommer bara bli pannkaka, då man måste lägga ner grymt mycket tid på plugget.
Var själv en som bara gled igenom gymnasiet utan att behöva anstränga mig (och fick höga betyg), men det fungerar _inte_ här 😉

Så som någon sa, vet du inte riktigt vad du vill göra, börja inte på någon utbildning bara för att se. Det kostar pengar, du förverkar dina csn-veckor och det är bara dumt. Jobba, praktisera, bo hemma, gör vad som helst nåt år, och försök fundera på vad du verkligen vill.

Dry_Ice
Member
Medlem
1039019
May 6, 2006 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Dry_Ice]Industriell ekonomi verker riktigt roligt och bra! Har för mig att jag inte kom in eller så fanns det bara på konstiga ställen 🙂

...

Civilingenjör, Verkar inte roligt att plugga pga massa matte och annat... Sedan så känns civilingenjör så luddigt. Vad kan man bli igentligen :S ? Jag vet att det är relativt brett, men ändå.

Industriell ekonomi är en civilingenjör 🙄

17,7 kommer du nog in på Linköping eller Luleå. Lund har 18,7 och 1,5 på HP, jag klarar mig på HP och förhoppningsvis även betyget. Utbildningen finns vid de flesta större universitet/högskolor. Kräver även Matte E, som "alla" andra civilingenjörer.

Men om civilingenjör känns luddigt, tycker du att ekonom känns givet? 😛

Matte E har dem tagit bort som krav, enligt min syo så är det bara chalmers som har kvar det. Vet inte om hon har rätt men så sa hon 🙂

Industriel ekonom är inte civilingenjör. Dock en stor del. Min far jobbar väldigt mycket med nyutgångna Industriela ekonomer och har rätt okej på vad dem gör. Verkar rätt skoj 🙂

Dry_Ice
Member
Medlem
1039021
May 6, 2006 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Ett tips bara: Är du inte jääävligt smart och vass på matte, så välj inte civilingejör ifall du inte är 100% motiverad på just detta. Kommer bara bli pannkaka, då man måste lägga ner grymt mycket tid på plugget.
Var själv en som bara gled igenom gymnasiet utan att behöva anstränga mig (och fick höga betyg), men det fungerar _inte_ här 😉

Så som någon sa, vet du inte riktigt vad du vill göra, börja inte på någon utbildning bara för att se. Det kostar pengar, du förverkar dina csn-veckor och det är bara dumt. Jobba, praktisera, bo hemma, gör vad som helst nåt år, och försök fundera på vad du verkligen vill.

Är inte j*vligt smart men någorlunda 🙂

Som planen har varit så ska jag glida omkring och jobba, resa och ha roligt ett tag. Eventuellt tänkte jag ta ett halvår eller 1.5 års ledighet. Jag har ju en tid på mig att tänkta på det här då. MEN jag tror inte att jag kommer komma så mycket längre i tankebanorna på något sätt... har ju haft 3 år på mig nu att tänka på det och inte har jag gjort det`?

Drömyrke:
*Blandning av praktiskt / teoretiskt (dvs jag vill träffa folk ibland)
*Okej lön, 30k+

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1039179
May 6, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote:

Drömyrke:
*Blandning av praktiskt / teoretiskt (dvs jag vill träffa folk ibland)
*Okej lön, 30k+

Gör som jag, sök till Industriell Ekonomi i Luleå, rätt lågt intagningspoäng ~15-16.0

Sen när du är klar, så drar du till Norge oller UK, om inte arbetsmarknaden har blivit bättre.

En vanlig ekonom i UK tjänare riktigt bra, ungefär 4-5000 pund.
Och inte heller är det långt borta från Sverige.

Vad jag har fattat så spelar det inte så stor roll vart du läser din ekonomiutbildning, förutom på Handels...
Positivia saker med att läsa Ekonomi i en liten stad är sammanhållning och att mer tid läggs ner på elever

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1039198
May 6, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska börja plugga ekonomi våren 2007. Efter att jobbat i ca 2 år ( 3 år våren 2007), så har jag bestämt mig för att jag vill bli ekonom. Nu jobbar jag som försäljare. Jag vill utbilda mig till ekonom för att jag anser att det är något som alltid kommer behövas både privat och i arbetslivet. Jag har också börjat intressera mig för aktier, investeringar och känner att jag vill lära mig mer. Kanske marknaden fortfarande är mättad när jag kommer ut. Men jag har fortfarande läst något som jag verkligen vill läsa. Det är något som jag tror är väldigt viktigt + att ekonomer tjänar bra. Men jag tror också att det är oerhört viktigt att du vill bli ekonom för att du tycker det är ett intressant område än för pengarna.

MrWeizel
Member
Medlem
1039302
May 7, 2006 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Matte E har dem tagit bort som krav, enligt min syo så är det bara chalmers som har kvar det. Vet inte om hon har rätt men så sa hon 🙂

Industriel ekonom är inte civilingenjör. Dock en stor del. Min far jobbar väldigt mycket med nyutgångna Industriela ekonomer och har rätt okej på vad dem gör. Verkar rätt skoj 🙂

http://www.lth.se/utbildning/c.....lingenjor/

Antar att alla universitet/högskolor som har Industriell ekonomi har skrivit fel när de lagt det bland civilingenjörerna då!

Dessutom:
http://www.lth.se/utbildning/a.....hoerighet/
http://www.liu.se/utbildning/p.....gram/TCIII

Vissa universitet har kanske tagit bort MaE som behörighetskrav, om de tycker att de har svårt att fylla platserna. Luleå har inte det, t.ex., men i alla fall Chalmers, Lund och Linköping har det som krav, och det är de tre som är tongivande inom utbildningen.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1039304
May 7, 2006 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Industriel ekonom är inte civilingenjör.

Jag er ert nyet svenskläraret. Industriell ekonomi är en civilingenjörsutbildning.
http://www.chalmers.se/section.....konomi6650

Callister
Member
Medlem
1039314
May 7, 2006 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Varför heter det just industruel?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1039316
May 7, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Varför heter det just industruel?

Det gör det inte. 🙄

MrWeizel
Member
Medlem
1039318
May 7, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Callister]Varför heter det just industruel?

Det gör det inte. 🙄

:)R

Magknipsvarning :bgrin:

Edit: Förresten, Callister, är det på liknande sätt du tänkt utmärka dig på juris? Blir nog tufft med tingsnoteringen då.... 🙄

Callister
Member
Medlem
1039363
May 7, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=dreamweaver][quote=Callister]Varför heter det just industruel?

Det gör det inte. 🙄

:)R

Magknipsvarning :bgrin:

Edit: Förresten, Callister, är det på liknande sätt du tänkt utmärka dig på juris? Blir nog tufft med tingsnoteringen då.... 🙄

Nej jag skulle ju inte tänka på stavningen annars, utöver nätforum. 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 380
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL