July 18, 2003
För ett halvÄr sedan stod jag inför ett val. Att hoppa pÄ en utbildning (industriell ekonomi i linköping) eller Äka till alperna och fÄ chans pÄ min drömtjej... Jag valde utbildningen.
TrÄd om; det hela: https://www.nordichardware.se/.....ll+ekonomi
Vad gÄr livet ut pÄ, vad vill man? In i ekorrhjulet och vandra? NedastÄende text Àr saxat frÄn ett annat forum av en kille vars liv jag avundas;
"Raderna hÀr nedanför Àr skrivna direkt frÄn hjÀrtat och med mycket tanke pÄ en av mina vÀnner som jag har tÀnkt oerhört mycket pÄ de senaste veckorna, LBJ! Per A finns Àven med i tanken förstÄs.......
MÄnga av oss (mig inkluderat i mitt tidigare liv) förnekar ofta vÄrt eget liv och omgivning, vad jag menar med att förneka Àr att vi inte tar oss tid att umgÄs med barn och bekanta och göra det vi vill. IstÀllet jagar vi arslet av oss för att fÄ ihop till rÀntorna pÄ dyra villan och skrapa ihop stÄlar till en plattskÀrm modell plasma för att hÀnga pÄ vÀggen, och varför inte passa pÄ att byta till en ny bil samtidigt ocksÄ nÀr man ÀndÄ hÄller pÄ?
Man stÀller naturligtvis vissa krav pÄ sitt liv, det gör vi alla men mÄste det verkligen vara sÄ överdrivet, likt Magnus Ugglas underbara lÄt för Kung och fosterland.
I mitt tidigare liv inom finansbranschen hörde jag dagligen folk (kunder)som drömde om att fÄ ihop tillrÀckligt med stÄlar för att sluta arbeta. En kvinna satt med 24miljoner pÄ kontot och var fortfarande inte nöjd......hon var 64 Är och skulle fÄ 80 000kr i mÄnaden i pension resten av sitt liv. Det rÀckte inte, hon skulle arbeta vidare som lÀkare och spara mera pengar....det fanns inte ens ens arvingar!
Naturligtvis Àr hennes exempel vÀldigt speciellt, men det visar ÀndÄ att de flesta av oss aldrig blir nöjda, vi ska bara ha mer o mer pÄ bekostnad av att vi umgÄs mindre och mindre, pengarna mÄste in till ekorrhjulet AB.
Hur mÄnga förÀldrar tror ni med utflugna barn Ängrar i efterhand att man tillbringade mer tid pÄ arbetet Àn med sina smÄ under den korta tid de vÀxte upp? Och för dom surt förvÀrvade stÄlarna köper vi lite prylar till ungarna för att döva vÄrt dÄliga samvete istÀllet för att umgÄs, uppleva saker tillsammans och fÄ tiden! Vilket tror ni kommer att bli den största upplevelsen för ett barn, en dag pÄ Heron city eller en natt i ett vindskydd i skogen tillsammans med pappa, grilla korv och sova bredvid varandra i en sovsÀck? Det ena alternativet kostar mycket pengar, det andra Àr gratis.....ni fattar va?
Hur mÄnga resonerar och menar pÄ att nÀr jag blir pensionÀr ska jag göra allt jag drömt om, dÄ kommer jag och min respektive fÄ tid att göra allt vi alltid tÀnkt göra men aldrig hunnit med........för vi har ju sparat sÄ mycket pengar till den dagen! Ni fattar va?
Jag skulle kunna göra det hÀr inlÀgget hur lÄngt som helst med risk för att trÄka ut er. Men andemeningen med mina ord Àr att de flesta av oss glömt bort vissa vitala delar av vÄrt liv, kanske de delar som verkligen Àr de viktigaste och de absolut mest naturliga för oss.
SÄ, varför inte arbeta mindre, konsumera mindre, umgÄs mera och surfa mera!
Carpe Diem
Nu luktar det nybakat bröd i köket, tror jag ska vÀcka min fantastiskt vackra fru och sedan ska vi umgÄs....det Àr gratis nÀmligen!
Och blÄser gör det ocksÄ, kanske vindsurfa lite....solen skiner, en ny hÀrlig dag att uppleva med andra ord och den kommer definitivt inte tillbringas vare sig pÄ IKEA eller i ett shoppingcentra!"
Jag Àr nu fast i linköping och pluggar i 5 Är, vill jag det? Det enda som jag har tid med Àr att plugga och ev. trÀna. Mer liv har man inte. Försöker komma ut och surfa sÄ ofta jag kan men gÄr tyvÀr inte sÄ ofta som jag vill...
Jag bryr mig inte om jag tjÀnar 100 000 i mÄnaden om 5 Är eller inte, jag vill ha ett liv! Vill tillbringa majoriteten av mitt liv med personer jag gillar och inte pÄ ett jobb.
Vill egentligen bara ha min drömtjej, fick inte sÄ mÄnga dagar med henne men tÀnker pÄ henne för ofta.. Har nog ingen chans pÄ henne lÀngre dÄ hon indirekt har frusit ute mig helt... Kanske ordsprÄket "Det man inte kan fÄ vill man ha, och det man kan fÄ vill man inte ha..." bra in hÀr, hursomhelst... Fick ett 10 tal dagar med henne i sommras, och trots att hon hade pojkvÀn sÄ fick jag kÀnslor för henne... Dum som man Àr.. Men Àr inte kÀrleken blind?
Ska jag hoppa av och resa runt i vÀrlden nÄgra Är? Hoppa pÄ en kortare utbildning/lÀttare utbildning för att fÄ ett flexibelt och roligt jobb? Köra pÄ i 5 Är hÀr?
Vet inte vad som hÀnder lÀngre... För ett Är sedan var mitt liv nÀstintill perfekt. Hade gÄtt ut gymnasiet, hade en flicka som jag Àlskade och reste vÀrlden runt. Livet var lÀtt.. Men nu?
Reflektera gÀrna och kom med tankar!
July 18, 2003
ojdÄ wrote: Hmm... innerst inne tror jag du vet vad du vill göra. Det var dÀrför du infogade berÀttelsen i debatten. För att fÄ de kommentarer du vill ha. Gör det du innerst inne vet kÀnns bÀst.
HjÀlper mig ju inte..: Vet inte vad som Àr bÀst. Har ingen att dela livet / allt det roliga men, Àn... Utbildning Àr ÀndÄ viktigt. Vill ju inte bo i ett studentrum hela livet, men inte heller i ett slott.
Ska sova nu... The National - The Empire pÄ hög volym.. Hoppas jag kommer pÄ nÄgot bra i sömnen..
December 31, 2001
Jadu, livet Àr ju till för att levas till fullo och ha sÄ roligt man bara kan.
SÄ lÀnge man överlever pÄ sin lön utan att man lider av det sÄ anser jag sjÀlv att man har det bra.
NĂ€r man dör sĂ„ försvinner ju allt Ă€ndĂ„ sĂ„ det Ă€r bĂ€st att spendera sĂ„ mycket man kan eller helt enkelt ha roligt med tiden đ
Skulle aldrig falla mig in att plugga i 5 Är för att "kanske" hitta mig ett jobb som ger mig 25.000-28.000 före skatt.
Vill man ha pengar sÄ Äker man till norge och kan dÀr utan utbildning fÄ ungefÀr den samma peng och dÀr kan man köra 3-4 mÄnader och sen resa runt i vÀrlden.
Det lĂ„ter nĂ€stan pĂ„ dig som om du inte vill just plugga utan göra nĂ„got som Ă€r roligt đ
Vet inte om jag skulle ge upp pluggandet för en tjej dÄ de flesta alltid kommer och gÄr.
August 16, 2003
att stÀnga ute möjligheter för en tjej som det kanske bara fungerar i en mÄnad med kan inte vara bra dÄ du sen blir bÄde utan tjej och utbildning/bra jobb, men det hade ju kunnat vara det bÀsta valet i ditt liv om det hade fungerat. men nu Àr det överspelat, du har ingen tidsmaskin eller nÄgot liknande, blicka frammÄt, vad vill du göra?
personligen sÄ Àr jag extremt skoltrött, jag kan inte se mig sjÀlv studera dom nÀrmsta Ären. efter gymnasiet (fick inte dom bÀsta betygen (ett antal IG) dels pÄ grund av betygskreteriekÄta lÀrare och att jag inte hade nÄgon motivation) sen gjorde jag lumpen, var ledig nÄgra mÄnader efter det och sökte sedan jobb, jag fÄr nu runt 30'000kr före skatt för ett jobb som jag trivs med, jag har kul pÄ jobbet, jag fÄr röra pÄ mig, man Àr minst 2 personer sÄ det Àr ganska sÄ socialt. men det jag saknar Àr en tjej, jag har inte anstrÀngt mig för att hitta nÄgon, detta Ängrar jag dÄ jag kÀnner att jag skulle behöva ha lite nÀrhet med nÄgon, senast jag hade en "riktig" tjej, det var pÄ tagis, jag var 6 Är gammal, 21 nu.
June 18, 2001
Death On Wings wrote: Jadu, livet Àr ju till för att levas till fullo och ha sÄ roligt man bara kan.
SĂ„ lĂ€nge man överlever pĂ„ sin lön utan att man lider av det sĂ„ anser jag sjĂ€lv att man har det bra.NĂ€r man dör sĂ„ försvinner ju allt Ă€ndĂ„ sĂ„ det Ă€r bĂ€st att spendera sĂ„ mycket man kan eller helt enkelt ha roligt med tiden đ
Skulle aldrig falla mig in att plugga i 5 Är för att "kanske" hitta mig ett jobb som ger mig 25.000-28.000 före skatt.
Vill man ha pengar sĂ„ Ă„ker man till norge och kan dĂ€r utan utbildning fĂ„ ungefĂ€r den samma peng och dĂ€r kan man köra 3-4 mĂ„nader och sen resa runt i vĂ€rlden.Det lĂ„ter nĂ€stan pĂ„ dig som om du inte vill just plugga utan göra nĂ„got som Ă€r roligt đ
Vet inte om jag skulle ge upp pluggandet för en tjej dÄ de flesta alltid kommer och gÄr.
Man behöver inte studera för pengarna. Att plugga har gett mig sÄ mycket fritid att jag nÀstan skÀms. NÀr jag Àr fÀrdig kommer jag att kunna arbeta med saker som ger mig nÄgonting personligen och som Àr integrerat med hur jag funkar rent generellt. Detta till skillnad frÄn att exempelvis rensa fisk i Norge som inte skulle ge mig nÄgonting.
Samtidigt kan man med innovation skapa sina egna jobb utan utbildning. Det Àr helt sant. Precis lika sant Àr det att det Àr vÀldigt lÀtt att hamna i ekorrhjulet Àven om man sysslar med nÄgonting man inledningsvis tyckte var roligt. Min förestÀllning Àr att det Àr vÀsentligt att man hÄller sig medveten om sina intentioner och inte tillÄta sig att ramla ned i nÄgot slags dvala. Samtidigt gÄr det inte att undkomma leda! Man kan inte reagera instinktivt i varje ögonblick - dÄ blir det ganska meningslöst att fortsÀtta sitt liv.
Men men, det gÄr att leva pÄ mÄnga sÀtt.
Nu blev det djupt...haha.. đ
July 27, 2002
Jag ser problem att hitta ett bra jobb ifall man inte utbildat sig. Visst kan man fÄ in en fot nÄgonstans men alla dessa jobb som inte krÀver utbildning; de Àr sÄ extremt trÄkiga.
Du kÀnner dig rÀtt ensam dÀr antar jag. DÀrav ditt tÀnkande.
Har du inte fÄtt nÄgra nya vÀnner dÀr?
July 18, 2003
God Morgon!
Tack för era reflektioner!
Först.. Tjejen Àr ute ur bilden nu och jag har tyvÀr inte nÄgon tidsmaskin sÄ hon Àr bara att glömma, (gÄr sÄdÀr)..
Jag var skoltrött innan jag började hÀr och inte alls sugen pÄ att plugga, lite dÀrför jag kÀnner som jag gör ocksÄ. Jag hade en chans i livet att komma in pÄ den hÀr utbidlningen, dÀrför jag pluggar nu.
Givetvis har jag kompisar hÀr ocksÄ, men inte samma sak.... Man blir tightare med folk nÀr man Àr ute och reser eller gör saker, dÄ umgÄs man för man trivs. HÀr Àr man tvingad...
Kan sÀkert tror att det Àr roligt att plugga nÄgot mindre seriöst dÀr man fÄr lite fritid, ekonomi verkar rÀtt slappt enligt mina kompisar som gör det..
Som Callister pÄpekade, alla jobb man kan fÄ utan utbildning Àr ofta rÀtt trÄkiga, tyvÀr. Att jobba i Norge fungerar men dÄ Àr jag fast i ett annat hjul, sÀsongar hjulet och det fungerar bara tills man Àr 30-35 av diverse anledningar.
Tack för era tankar om Àmnet! Ska till stads biblioteket nu och plugga ekonomi.
July 27, 2002
Du gör ju som du vill helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet hur mkt man mĂ„ste lida pĂ„ sin utbildning. đ
Jag har gÄtt gymnasiet och haft bra jobb sedan jag var 17; 120 kr i timmen och lager. Det Àr bra för min Älder men inte för mig sjÀlv.
SÄ otroligt trÄkigt.
Nu kom jag inte in pÄ nÄgot program jag ville gÄ i vÄr, men jag satsar pÄ att börja nÀsta höst. För jag vill verkligen inte slava mer.
November 27, 2003
Plugga har inget med pengar att göra för min del, jag skulle heller aldrig ta ett jobb enbart baserat pÄ pengarna.
Dock skulle jag aldrig heller ta ett jobb bara för att det Àr slappt.
Det viktiga Àr att man hittar nÄgot som talar till dig, utvecklar och utmanar dig pÄ rÀtt sÀtt. Det Àr jobbigt att vara skoltrött, men det gÄr att ta studieuppehÄll om man behöver, det Àr det de Àr till för.
//Andreas
December 11, 2002
Det jag ser som intressant i dina inlÀgg(ok jag Àr sÄ sjuukt lat sÄ jag orkade inte lÀsa alla, men första lÀste jag iaf ^^) sÄ drömmer du ju bara.
Vad jag menar Àr att du talar om en vÀrld du vill vara i men du gör ju inget Ät det.
Folk ser hinder hela tiden, aldrig möjligheter. Om du Àr nöjd och glad med ett jobb dÀr du kan fÄ tak över huvudet och mat i magen sÄ kör pÄ det. Vill du tjÀna X antal tusen i mÄnaden sÄ se till att skaffa dig ett sÄdant jobb.
Att avundas andra ger dig absolut inget!!
Nej ta och fundera pÄ vad DU VILL och sen tar du och gör sÄ.
Your life, your choice!
*edit* du kan skibumma med mig nÀsta Är om du har lust ;p *edit*
July 18, 2003
Joni wrote: Det jag ser som intressant i dina inlÀgg(ok jag Àr sÄ sjuukt lat sÄ jag orkade inte lÀsa alla, men första lÀste jag iaf ^^) sÄ drömmer du ju bara.
Vad jag menar Àr att du talar om en vÀrld du vill vara i men du gör ju inget Ät det.
Folk ser hinder hela tiden, aldrig möjligheter. Om du Àr nöjd och glad med ett jobb dÀr du kan fÄ tak över huvudet och mat i magen sÄ kör pÄ det. Vill du tjÀna X antal tusen i mÄnaden sÄ se till att skaffa dig ett sÄdant jobb.Att avundas andra ger dig absolut inget!!
Nej ta och fundera pÄ vad DU VILL och sen tar du och gör sÄ.Your life, your choice!
*edit* du kan skibumma med mig nÀsta Är om du har lust ;p *edit*
Nej... jag har levt mitt liv sĂ„som jag vill leva det. Tror det framkommer i nĂ„gra gamla trĂ„der đ
Levde livet förra Äret och gjorde allt jag tyckte var skoj. Jag framstÀlls som en impulsiv person av mÄnga och gör det jag kÀnner för oavsett andras Äsikter. SÄ tror inte dÀr problemet ligger..
Tror det gĂ„r bli att köra pĂ„ hĂ€r ett Ă„r sĂ„ fĂ„r jag se, om inte annat tar jag studieuppehĂ„ll i 2-3 Ă„r under min 5 Ă„riga utbildning đ
Men vi fÄr se...
à ... Folk tar upp det hÀr med flickan, hon Àr borta: That's it. inte med i bilden lÀngre sÄ det Àr bara att glömma.
December 31, 2001
Jerry wrote: [quote=Death On Wings]Jadu, livet Àr ju till för att levas till fullo och ha sÄ roligt man bara kan.
SĂ„ lĂ€nge man överlever pĂ„ sin lön utan att man lider av det sĂ„ anser jag sjĂ€lv att man har det bra.NĂ€r man dör sĂ„ försvinner ju allt Ă€ndĂ„ sĂ„ det Ă€r bĂ€st att spendera sĂ„ mycket man kan eller helt enkelt ha roligt med tiden đ
Vill man ha pengar sĂ„ Ă„ker man till norge och kan dĂ€r utan utbildning fĂ„ ungefĂ€r den samma peng och dĂ€r kan man köra 3-4 mĂ„nader och sen resa runt i vĂ€rlden.Det lĂ„ter nĂ€stan pĂ„ dig som om du inte vill just plugga utan göra nĂ„got som Ă€r roligt đ
Man behöver inte studera för pengarna. Att plugga har gett mig sÄ mycket fritid att jag nÀstan skÀms. NÀr jag Àr fÀrdig kommer jag att kunna arbeta med saker som ger mig nÄgonting personligen och som Àr integrerat med hur jag funkar rent generellt. Detta till skillnad frÄn att exempelvis rensa fisk i Norge som inte skulle ge mig nÄgonting.
Samtidigt kan man med innovation skapa sina egna jobb utan utbildning. Det Àr helt sant. Precis lika sant Àr det att det Àr vÀldigt lÀtt att hamna i ekorrhjulet Àven om man sysslar med nÄgonting man inledningsvis tyckte var roligt. Min förestÀllning Àr att det Àr vÀsentligt att man hÄller sig medveten om sina intentioner och inte tillÄta sig att ramla ned i nÄgot slags dvala. Samtidigt gÄr det inte att undkomma leda! Man kan inte reagera instinktivt i varje ögonblick - dÄ blir det ganska meningslöst att fortsÀtta sitt liv.
Men men, det gÄr att leva pÄ mÄnga sÀtt.
Nu blev det djupt...haha.. đ
Det Àr nog dÀr vi skiljer oss Ät, sjÀlv bryr jag mig inte om jag "utvecklas" eller om mitt jobb ger mig nÄgot. Det enda jag bryr mig om nÀr jag tar ett jobb Àr hur mycket jag tjÀnar och vilka jag kommer jobba med. Har jag bra arbetskamrater sÄ kan jag skrubba skithus om sÄ vore fallet.
February 17, 2004
Tycker du ska göra det du gillar, och ha kul istÀllet för att jobba. Framförallt nÀr du Àr ung. Varför kasta bort livet pÄ att jobba och tjÀna pengar nÀr man ÀndÄ inte kan köpa sig lycka :roll:. Det Àr ju vad 97% av befolkningen i Sverige tror :P.
DĂ€remot tycker jag du ska skaffa dig en bra grund i livet, dvs en bra utbildning. Du kan ju ha roligt samtidigt som du studerar .
July 18, 2003
Dani wrote: Tycker du ska göra det du gillar, och ha kul istÀllet för att jobba. Framförallt nÀr du Àr ung. Varför kasta bort livet pÄ att jobba och tjÀna pengar nÀr man ÀndÄ inte kan köpa sig lycka :roll:. Det Àr ju vad 97% av befolkningen i Sverige tror :P.
DĂ€remot tycker jag du ska skaffa dig en bra grund i livet, dvs en bra utbildning. Du kan ju ha roligt samtidigt som du studerar .
UngefÀr sÄ jag resonerar... Men det dÀr med grunden Àr ju det svÄra :/...
April 24, 2007
tĂ€nk sĂ„ hĂ€r: du valde utbildnignen, lĂ€s klart o sen Ă€r du fri som en fĂ„gel fÀör det ĂR mycket roligareatt jobba Ă€n plugga.(speciellt det jobbet đ )
5 Är gÄr nog snabbt, förhoppnignsvis. annars kan du alltid bytra till en ann kurs som Àr mindre, 5 Är Àr ena vdemlÀngsta som finns.
klart man kan ha kul samtidigt som man pluggar đ
PS. om ens enda mÄl Àr at bli rik under sitt liv har man inget kvar att leva för nÀr man vÀl blivit rik. tÀnk pÄ att ha kul och koombinera plugget med skoj.
DET GĂ R!
en bra grund i livet Àr utbildningen. du borde nog frÄga nÄgon som du kÀnner mycket bra och samtala om detta. genom dina EGNA svar jÀmtemot denne person blir du mera sÀker i ditt beslut.
lycka till i vilket fall / nvidiaamd
July 18, 2003
Ehm.... Alla problem lösta ?
"Studerande âlyxbummareâ i husvagn "
http://www.ltu.se/edu/d19757/d.....87/1.32197
Samma linje, inte lika högt rankad men va f*n... ? Dock.. MASSA mil hem och att vindsurfa gÄr ju Ät skogen dÀr uppe... Inte alls.
1 Guest(s)