EL - Fråga|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EL - Fråga
silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej på er!

Jag har själv gått en del el kurser och där har jag lärt mig att spänningen över 2 lika resistorer fördelar sig jämt.

t.ex. 2 st 1000Ohms motstånd i serie som e kopplade till 5v har en spänning på 2,5v var.

tänkte utöva detta i lite större skala och under mer komplicerade förhållanden.

Tänkte importera 4st effekt förstärkare från USA. där har man 110-120 volt i uttagen i sverige 230. varje förstärkare drar 1200Watt max (1200watt/120V=10Ampere max).
Tänkte serie koppla 2st förstärkare så de får 115V var. så slipper jag köpa en SVINDYR konverterare.

kommer detta gå?

om båda förstärkarna maxxas drar de tillsammas 2400Watt över en spänning på 230Volt. detta ger 10,43Ampere.

alltså borde jag klara mig med 2st / 10A propp.

Har jag rätt, kommer det fungera? eller har jag tänkt helt fel?

vad tror ni?

Elon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
436936
October 15, 2003 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

I USA har de också ett annat hz-antal, du kommer tex inte kunna plugga in dem vanligt i väggen (om inte de har stöd för 50-60hz 110-240v). :bok:

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
436951
October 15, 2003 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan lugnt säga att dom har ett annat Hz antal. Det är väl så att dom kör med likström?

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
436958
October 15, 2003 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Man kan lugnt säga att dom har ett annat Hz antal. Det är väl så att dom kör med likström?

Lol?!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
436963
October 15, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Att seriekoppla dem sådär låter som en ganska dum idé. Det förutsätter att dina förstärkare alltid drar exakt samma effekt från nätet. Och jag kan tänka mig att du inte tänker använda dem till att förstärka samma signaler... Drar de olika mycket effekt så kommer den som går tomgång få bra mycket mer spänning än vad den vill ha, och den andra kommer få för lite. Dvs den ena riskerar brända komponenter och den andra ger inte den effekt den borde...

Vad som däremot borde gå, är att skaffa en transformator. Har du tur, går det att köpa en sådan på någon elfirma i närheten, som kan stoppa in den i ett litet kopplingsskåp eller så åt dig. Men det blir ingen standardtransformator, inte. Risk att det blir dyrt redan här alltså.

Dessutom så, som någon riktigt påpekar, är frekvensen annorlunda på elnätet i USA. 60 Hz mot våra 50 Hz. Det BORDE inte ha någon större betydelse, antagligen är den första kretsen som sitter i förstärkaren en likriktaromformare, men det kan ju påverka spänningskvalitén, exempelvis rippel. Jag skulle kolla med de som säljer förstärkaren om det är ok med den lägre nätfrekvensen.

Alternativet till ovanstående förslag är att du köper förstärkarna, samt bygger om nätdelen.

Finns en fullösning också: Köp två riktigt stora elektriska värmeelement (värmefläkt är inte att rekommendera, motorer brukar gå sönder om spänningen inte är tillräcklig. Även om den håller så kommer den fläkten inte blåsa tillräckligt och du bränner därmed antagligen värmeslingan) också (gissningsvis någon-några kW borde vara rimlig storlek, dvs helst lite större än förstärkarnas effekt). Koppla dem parallellt med respektive förstärkare. Eftersom elementen sinsemellan kommer att ha en så gott som perfekt spänningsdelning, kommer de att stabilisera spänningen till förstärkarna. Naturligtvis innebär den här lösningen att du får skaffa större säkringar - förmodligen 25 A...

Slutsats: Om de inte stöder både 115 och 230 V (en del apparater gör det) så är det mer meck än vad som är kul att köpa från USA...

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
436972
October 15, 2003 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

mistänkte att det inte skulle gå men jag kom bara inte på var problemet låg, självklart är det så att de inte drar lika mycket hela tiden!!!!!

en transformator ligger på ca 2000Kr så det är uteslutet eftersom jag behöver en sådan / förstärkare.

Eftersom jag gärna vill ha förstärkarna som är feeting grymma och bla är THX märkta så blir det nog så att jag får köpa gamla effektförstärkare från skroten och byta nätdelarna. om jag hittar några som har tillräckligt kraftiga nätdelar alltså.

Tack för hjälpen TERdON

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
436989
October 16, 2003 - 5:01 am
sp_Permalink sp_Print

U=R*I
I= U/R
R=U/I

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
437651
October 16, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

silke wrote: en transformator ligger på ca 2000Kr så det är uteslutet eftersom jag behöver en sådan / förstärkare.

Måste väl ändå finnas större trafos än så, dvs en trafo till två förstärkare? Två trafos borde inte innebära några problem mot nätet, om du nu har 10 A-grupper som du säger.

Borde för övrigt finnas större trafos också - eller så kan du kanske hitta en trefastrafo? Förmodligen kommer dock dessa bägge lösningar kräva att du drar kablar i huset du använder, och då kostar det lätt ännu mer pengar...

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
437836
October 16, 2003 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns hur stora som helst men kostar då skjortan. Hur stor trafo sitter det nu i förstärkaren?, byt helt enkelt ut dom mot 230 Voltare. antar att utspäningen ligger på 40-45v så det borde inte vara så svårt att hitta. En ringkärnetrafo på 500VA kostar väl 5-700kr och en 800VA går väl på runt tusenlappen. Kolla ELFA.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL