August 22, 2005
Behöver hjälp omgående med att koppla in en gammal Cylinda tvättmaskin vi fick av en bekant igår kväll!
Vad är problemet? Jo, istället för en vanlig stickpropp har maskinen fyra lösa kablar som syns på bild 1. På baksidan sitter en liten lapp som bl a specificerar effekten beroende på volten (bild 2). Eluttagen i badrummet ser ut som på bild 3. Vatten och avlopp är förberett och därför är det inga konstigheter här, se bild 4.
Bild 1.
[Image Can Not Be Found]
Bild 2.
[Image Can Not Be Found]
Bild 3.
[Image Can Not Be Found]
Bild 4.
[Image Can Not Be Found]
Tvätttmaskinen levereras kopplad för 2-fasanslutning, med möjlighet att koppla om till 1-fas eller 3-fas. Som jag förstår det är mina väggutag 1-fas och därför behövs det uppenbarligen kopplas om inne i maskinen. Vidare, så är en jordad PVC stickpropp inhandlad.
Hur gör jag för att få det att fungera? Tacksam för vägledning :)!
June 23, 2002
Ringer en behörig elektriker.
Annars får du väl ge dig på att gå in i maskinen och koppla om så du använder en fas(220V), annars byter du ut vägguttaget till en anslutningsdosa och drar fram en till fas så kan du ansluta båda faserna(380V).
Du verkar dock väldigt osäker, så ring en elektriker.
August 7, 2001
Brukar stå hur du ska koppla på locket till kopplingsplinten.
Jag arbetar just med att laga t.ex. tvättmaskiner. Och som du beskriver det så ska du nog betala för en inkoppling än att smälla en elektronik för x antal tusen som du sedan måste betala själv.
Och är den begagnad så lita aldrig på färger.
Eftersom det finns 2 alternativ för 220v så finns det 2 sätt att koppla 220v och kopplar du in den på 16A så smäller proppen för dig när den värmer för jag antar att det är en 10A säkring till stickproppen.
August 7, 2001
Tidsdjuret wrote: Man behöver nog dra in Tre-fasig ledning från elskåpet så det krävs definitivt en behörig elektriker.
[color=red]Högspänning är inget man leker med för det kan få dödlig utgång.[/color]
Nää det går att koppla om till 1-fas det är nog enklare i det här fallet.
Alternativet på den här maskinen är 1-fas eller 2-fas.
Går iofs koppla om maskinen till 3-fas men då behöver han ny sladd till maskinen med. Lite omständigt och krånligt.
Och han tjänar inget i effekt med 3-fas på den här maskinen så dra fram fler faser till den här maskinen känns som bortkastade pengar. Enda han tjänar på det är tid med 2-fas och med 3-fas får han samma effekt som på 2-fas enl typskylten.
August 22, 2005
Cirap wrote: jag skulle kunna hjälpa dig i text, men kort sagt: om man inte är säker på vad man gör med el ska man hålla sig borta.
Jag håller i stora drag med dig om att el är något vanskligt att mixtra med och därför krävs extra försiktighet. Tack för påminnelsen :).
Dock tycker jag, samtidigt, inte att det ska vara en anledning till att jag slår dövörat till och vägrar lära mig något ö h t inom det området. Vidare, jordfelsbrytare är installerad och gör det hela därför avsevärt säkrare.
Bogus wrote: Som sagt, gör det inte själv om du inte vet.
SKA vara såhär...
Gul-grön är alltid jord
Blå bör vara nollan
Faserna är brun och svart...
Tack för omtanken, se svar till Cirap ovan, vet att el kan vara vanskligt... Lysande med tips kring färgkodningen!
macrus wrote: Ringer en behörig elektriker.
Annars får du väl ge dig på att gå in i maskinen och koppla om så du använder en fas(220V), annars byter du ut vägguttaget till en anslutningsdosa och drar fram en till fas så kan du ansluta båda faserna(380V).
Du verkar dock väldigt osäker, så ring en elektriker.
Tack, men i första läget testar jag själv utan elektriker. Nej, det blir inget mixtrande med 380V utan jag håller mig till det som redan finns, d v s 1-fas, 220V.
Ska in i maskinen och kolla lite senare...
dree wrote: Och är den begagnad så lita aldrig på färger.
Eftersom det finns 2 alternativ för 220v så finns det 2 sätt att koppla 220v och kopplar du in den på 16A så smäller proppen för dig när den värmer för jag antar att det är en 10A säkring till stickproppen.
Är medveten om att färgkodningen kan variera på äldre makapärer. Ja, korrekt, det är en 10A säkring till stickproppen med jordfelsbrytare installerad i systemet.
Tidsdjuret wrote: Man behöver nog dra in Tre-fasig ledning från elskåpet så det krävs definitivt en behörig elektriker.
[color=red]Högspänning är inget man leker med för det kan få dödlig utgång.[/color]
Svar nej, 3-fas är inte aktuellt. Se drees kommentar angående anledningen till detta.
Samtliga: verkligen jättetack för era kommentarer! Återkommer med resultat och bilder när jag får tid att öppna maskinen - sannolikt imorgon onsdag :D.
August 22, 2005
Yes, det här lilla omkopplings-projektet är nu avslutat och tvättmaskinen fungerar galant :D.
I grova drag gick jag tillväga enligt nedanstående.
1. Tog försiktigt bort topplocket som satt fast med tre skruvar på baksidan. Då såg det ut så här - ett litet ormbo.
[Image Can Not Be Found]
2. Här är kopplingsplinten som är intressant. Gul/grön=jord, blå=nolla, svart=fas, brun=fas (ej inkopplad).
[Image Can Not Be Found]
3. Kopplingsschemat för 1-2-3-fasinkoppling satt på insidan. Eftersom jag är intresserad av 1-fas 220 volt med en 10A-säkring så är det schemat längst ned till vänster som är aktuellt. Det visar sig att det redan är draget så till kopplingsplinten i förra bilden. Inget mer att göra här utan tillbaks med topplocket. Bra!
[Image Can Not Be Found]
4. Nu till att koppla in stickproppen med kablarna gul/grön, blå och svart.
[Image Can Not Be Found]
5. Testar och.... det fungerade! Så när på att invattenslangen läckte p g a en kass packning, samt att en slangklämma saknades till avloppsvattnet. Kvickt iväg till K-rauta för att inhandla de prylarna, mekka på dem och sedan var det bara att köra :D.
6. Totalkostnad. Den gamla tvättmaskinen fick vi gratis. Stickpropp + packning + slangklämma=95 kr.
Grymt skönt när mekkandet flyter på - så är det verkligen inte alltid! Än en gång, STORT TACK FÖR ER HJÄLP, jag hade inte fixat projektet utan den :D.
June 23, 2002
Ctrl wrote: En sak att amärka på bara som många hemmapulare sällan gör rätt.
Jordkabels skall vara bra mycket längre än nolla och fas kablarna i kontakten.
"Bra mycket längre". Du kan inte få den så "bra mycket längre" i en stickpropp oftast då det är ganska tight med utrymme i den, men lite går.
Jordkabeln ska ALLTID vara längre än nollan och fasen i vad man än kopplar in.
August 7, 2001
macrus wrote: "Bra mycket längre". Du kan inte få den så "bra mycket längre" i en stickpropp oftast då det är ganska tight med utrymme i den, men lite går.
Jordkabeln ska ALLTID vara längre än nollan och fasen i vad man än kopplar in.
Ja längre ska den alltid vara men jag anmärkte på "bra mycket längre" bara att du motiverade det bättre. 🙂
Man lärde sig 7-8cm längre... Good luck i en stickpropp!
1 Guest(s)