January 28, 2003
Krqagyzzz wrote: alla kurser med innehåll skall finnas på http://www.skoverket.se, men jag hittar det inte.
Testat att kolla på skolverket istället?
Edit:
Mål för kursen
Kursen skall ge kunskaper i mätning, mätvärdesbearbetning och beräkning av elektriska storheter i likströms- och växelströmskretsar med belastningar av olika slag. Kursen skall även utveckla förmågan att välja och använda såväl oscilloskop som andra instrument i olika situationer. Kursen skall också utveckla förmågan att felsöka och analysera mätvärden.Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna utföra mätningar i induktiva och kapacitiva kretsar med hjälp av analoga och digitala instrument samt med oscilloskopkunna utföra beräkningar i induktiva och kapacitiva kretsar med användning av formler och visardiagram
ha kunskap om instrumentens inverkan på mätkretsarna
ha kunskap om på vilka olika sätt elektrisk ström kan alstras
ha kunskap om komponenters egenskaper och användningsområden
ha kunskap om metallers elektriska egenskaper
ha kunskap om den elektriska strömmens verkningar
Stod på http://www.skolverket.se
December 7, 2003
Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar
February 16, 2004
Payroouz wrote: Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar
Ett tips du ska inte dra förhastade slutsatser om vad som är roligt och inte...
December 7, 2003
Pojo wrote: [quote=Payroouz]Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar
okej 🙂 Kan du utveckla dej lite? Är jag galen som vill hålla på med sånt på gymnasiet?
February 3, 2003
Jag går teknik (TE) och läser Ellära bara för att matten är för svår och vår lärare i matte var en av dom sämsta jag någonsin haft. Men iaf.
Studietekniken är viktig. Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂 Lycka till!
December 4, 2002
Skönt att höra att inte alla är supernördar på det här forumet som har mvg i allt 🙂 Hade precis lika problem som dig typ i el-lära och även mer av el ämnena men min lärare hjälpte en iaf att lyckas få G 🙂
Försök prata med läraren och om inte de hjälper prata med andra lärare och även syo konsulenten kan kanske övertala läraren typ med nånting extra som du kan göra för att få G.. aja vet inte ja
February 16, 2004
Payroouz wrote: [quote=Pojo][quote=Payroouz]Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar
okej 🙂 Kan du utveckla dej lite? Är jag galen som vill hålla på med sånt på gymnasiet?
jo men efter att du måste börja tänka hexadecimalt/binärt/kod i dom så tror jag du kanske vill gör alite annat.
November 5, 2001
LorD_Kvadd wrote:
Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂
Den enda formeln du behöver i de grundläggande elkurserna är Ohms lag (U=R*I). Har du bara den och lite logiskt tänkande kan du lösa de flesta uppgifter. Till sist: Ellära är inte svårt!
December 31, 2001
Arny wrote: [quote=LorD_Kvadd] Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂
Den enda formeln du behöver i de grundläggande elkurserna är Ohms lag (U=R*I). Har du bara den och lite logiskt tänkande kan du lösa de flesta uppgifter. Till sist: Ellära är inte svårt!
Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.
November 5, 2001
Death On Wings wrote: Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.
Nepp, men lägg till att personen ifråga ska kunna tänka själv också kommer det att gå hyffsat. Detta var iaf vad min lärare sa till oss när vi började och jag fick MVG i A-kursen, VG i B-kursen och MVG i växeström/tre-fas.
May 17, 2002
Arny wrote: [quote=Death On Wings]Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.
Nepp, men lägg till att personen ifråga ska kunna tänka själv också kommer det att gå hyffsat. Detta var iaf vad min lärare sa till oss när vi började och jag fick MVG i A-kursen, VG i B-kursen och MVG i växeström/tre-fas.
Du får inte dra alla över en kant, Även ifall vissa har lätt för vissa kurser och kan tänka självständigt så kan vissa personer ha otur. Ta bara Rojne som exempel. Han kan tänka själv och han har ett helt ok teknist kunnande, men i Ellära gick det käpprätt åt *****
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: Du får inte dra alla över en kant, Även ifall vissa har lätt för vissa kurser och kan tänka självständigt så kan vissa personer ha otur. Ta bara Rojne som exempel. Han kan tänka själv och han har ett helt ok teknist kunnande, men i Ellära gick det käpprätt åt *****
Men det är ju Rojne och han är ju som han är.
3 Guest(s)