El-lära B =/|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
El-lära B =/
Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
608037
April 28, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Men trådskaparn tycker jag skulle veta deta.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
608075
April 28, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: alla kurser med innehåll skall finnas på http://www.skoverket.se, men jag hittar det inte.

Testat att kolla på skolverket istället? laugh

Edit:

Mål för kursen
Kursen skall ge kunskaper i mätning, mätvärdesbearbetning och beräkning av elektriska storheter i likströms- och växelströmskretsar med belastningar av olika slag. Kursen skall även utveckla förmågan att välja och använda såväl oscilloskop som andra instrument i olika situationer. Kursen skall också utveckla förmågan att felsöka och analysera mätvärden.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna utföra mätningar i induktiva och kapacitiva kretsar med hjälp av analoga och digitala instrument samt med oscilloskop

kunna utföra beräkningar i induktiva och kapacitiva kretsar med användning av formler och visardiagram

ha kunskap om instrumentens inverkan på mätkretsarna

ha kunskap om på vilka olika sätt elektrisk ström kan alstras

ha kunskap om komponenters egenskaper och användningsområden

ha kunskap om metallers elektriska egenskaper

ha kunskap om den elektriska strömmens verkningar

Stod på http://www.skolverket.se

Pojo
Member
Medlem
608086
April 28, 2004 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade det och det är ju viktiga baskunskaper om du ska lära dig nåt om el eller elektronik.

Så bara att lära sig.

FireStorm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
608128
April 28, 2004 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läser ellära A nu och tycker personligen inte att det är några problem och har inte pluggat till nått prov än. Bara att hänga med på lektionerna så lär man sig mycket bättre än att prata på lektionerna och försöka läsa själv sen.

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 445
608146
April 28, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar

Pojo
Member
Medlem
608157
April 28, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar

Ett tips du ska inte dra förhastade slutsatser om vad som är roligt och inte...

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 445
608167
April 28, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Payroouz]Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar

okej 🙂 Kan du utveckla dej lite? Är jag galen som vill hålla på med sånt på gymnasiet? laugh

FireStorm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
608228
April 28, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

där jag går kan man välja Installation (starkström), Data, Elektronik eller Automation.

1 året för du prova på allt och sedan får du välja. Har hört att det inte är så överallt men här det så =)

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
608244
April 28, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går teknik (TE) och läser Ellära bara för att matten är för svår och vår lärare i matte var en av dom sämsta jag någonsin haft. Men iaf.

Studietekniken är viktig. Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂 Lycka till!

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
608299
April 28, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Skönt att höra att inte alla är supernördar på det här forumet som har mvg i allt 🙂 Hade precis lika problem som dig typ i el-lära och även mer av el ämnena men min lärare hjälpte en iaf att lyckas få G 🙂
Försök prata med läraren och om inte de hjälper prata med andra lärare och även syo konsulenten kan kanske övertala läraren typ med nånting extra som du kan göra för att få G.. aja vet inte ja

Pojo
Member
Medlem
608358
April 28, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: [quote=Pojo][quote=Payroouz]Funderar stark på elprogrammet när jag börjar gymnasiet. Är väldigt intresserad av elektronik. ingår det mkt sånt i elprogrammet?, eler är det bara för dom som ska bli elektriker? Vill hellre pyssla med avancerade kretar osv. än att dra massa kablar i väggar om ni fattar hur jag menar

okej 🙂 Kan du utveckla dej lite? Är jag galen som vill hålla på med sånt på gymnasiet? laugh

jo men efter att du måste börja tänka hexadecimalt/binärt/kod i dom så tror jag du kanske vill gör alite annat.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
608507
April 28, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

El lära A & B Drog vi igenom i 1an, har inte för mig att det ska va så svårt.

30 dagar kvar till studenten ( skoldagar )

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
609048
April 29, 2004 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooh yeah! Imorrn ska jag göra om provet ska få 70 eller 80 % rätt

Det känns fan som jag kan ALLT skitbra nu! Pluggat in allt som kommer

Håll tummarna för mig 🙂

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
609050
April 29, 2004 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Ooh yeah! Imorrn ska jag göra om provet ska får 70 eller 80 % rätt

Det känns fan som jag kan ALLT skitbra nu! Pluggat in allt som kommer

Håll tummarna för mig 🙂

[-o< 😀

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
609547
April 30, 2004 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote:
Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂

Den enda formeln du behöver i de grundläggande elkurserna är Ohms lag (U=R*I). Har du bara den och lite logiskt tänkande kan du lösa de flesta uppgifter. Till sist: Ellära är inte svårt!

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
609593
April 30, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=LorD_Kvadd] Ellära är inte så svårt för det är inte så svåra formler egenltligen. Fast dom är många 🙂 visserligen är ju inte allas minnen lika men har man rätt studie teknik och verkligen gillar ämnet så finns det inget som stoppar 🙂

Den enda formeln du behöver i de grundläggande elkurserna är Ohms lag (U=R*I). Har du bara den och lite logiskt tänkande kan du lösa de flesta uppgifter. Till sist: Ellära är inte svårt!

Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.

Arny
Member
Medlem
609680
April 30, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.

Nepp, men lägg till att personen ifråga ska kunna tänka själv också kommer det att gå hyffsat. Detta var iaf vad min lärare sa till oss när vi började och jag fick MVG i A-kursen, VG i B-kursen och MVG i växeström/tre-fas.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
609694
April 30, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Death On Wings]Du kommer ju inte kalra igenom A eller B kursen med kunnande av endast den formel inte kan ja lova dig.

Nepp, men lägg till att personen ifråga ska kunna tänka själv också kommer det att gå hyffsat. Detta var iaf vad min lärare sa till oss när vi började och jag fick MVG i A-kursen, VG i B-kursen och MVG i växeström/tre-fas.

Du får inte dra alla över en kant, Även ifall vissa har lätt för vissa kurser och kan tänka självständigt så kan vissa personer ha otur. Ta bara Rojne som exempel. Han kan tänka själv och han har ett helt ok teknist kunnande, men i Ellära gick det käpprätt åt *****

Arny
Member
Medlem
609708
April 30, 2004 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Du får inte dra alla över en kant, Även ifall vissa har lätt för vissa kurser och kan tänka självständigt så kan vissa personer ha otur. Ta bara Rojne som exempel. Han kan tänka själv och han har ett helt ok teknist kunnande, men i Ellära gick det käpprätt åt *****

Men det är ju Rojne och han är ju som han är.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL