June 17, 2005
har skrivit ett par trådar angående cross/enduro köp förut och nu har jag äntligen skaffat mig en fräsh KTM 250cc eduro från 97.
dock finns det 2st problem med elen.
1: eftersom den saknar batteri så ger generatorn/spolen ut väldigt ojämn ström till lamporna vilket resulterar i att dessa brinner upp ganska omgående.
2: kan man på ett enkelt sätt sätta in ett batteri med något relä som kopplar ifrån när batteriet är fulladdat? eller är det enklare att sätta in någon kondensator som gör så att man får en fin jämn spänning? ett + med batteri är ju om man tex får soppa torsk mitt ute i skogen en sen natt, då kan man med hjälp av batteri strömmen få hjälp med att hitta hem.
har lödit litegrann, små byggsattser och kan diverse små formler med motstånd och sådant så hellst skall det vara enkla billiga lösningar ni kommer med.
kjell och elfa har jag nära till så jag slipper frakt oxå 🙂
sen vet jag ju inte om enbart ett batteri kan av hjälpa att den bränner lamporna?
tack på förhand// En med höga lamp omkostnader!
October 16, 2004
June 17, 2005
legacy wrote: Trots att den inte har något batteri borde den ha ett laddningsrelä. Det låter som att det har gått sönder.
men laddnings relät gör väll inget om det inte har något batteri?
hur fungerar ett laddnings relä? kan jag köpa ett på tex kjell: art nr:36108?
känner det själv av när det skall slå av eller måste jag ha något mer som sköter det?
sen kan man kanske ha en spännings regulator som kör ut 12 volt 5A även om spänningen varierar litegrann från generatorn/spolen?
kanske man kan åka till en skrot och köpa grejjerna som behövs från någon gammal bil?
October 16, 2004
Laddningsreläet har egentligen ingenting att göra med när batteriet ska laddas. Det reglerar bara spänningen i elsystemet.
generatorn kan producera en större spänning än 12 volt. laddningsreläet tvingar ner det till rätt spänning. jag misstänker att det är därför dina lampor går sönder, generatorn kan leverera så mycket ström att den har sönder dem.
Edit: Det kan funka med vilket relä som helst men det borde inte vara så dyrt att köpa ett som är till din hoj.
June 17, 2005
legacy wrote: Laddningsreläet har egentligen ingenting att göra med när batteriet ska laddas. Det reglerar bara spänningen i elsystemet.
generatorn kan producera en större spänning än 12 volt. laddningsreläet tvingar ner det till rätt spänning. jag misstänker att det är därför dina lampor går sönder, generatorn kan leverera så mycket ström att den har sönder dem.
Edit: Det kan funka med vilket relä som helst men det borde inte vara så dyrt att köpa ett som är till din hoj.
tackar, skall kolla upp det nästa gång man far ut till landet och skall köra den, blir nog i helgen. får plocka bort lite kåpor och kika på hur det ser ut där under.
1 Guest(s)