June 28, 2001
itbutikken.dk hade fel pris på sina seagate 200gb diskar i 4 jävla dar, stog att dom kostade 990 nånting, och inte ont anande så samlade jag genast ihop 2 till nissar som ville vara med på detta kanonerbjudande.
men eftersom jag har 2st lådor så behövde jag en lång IDE-kabel oxå, lägger till den i shoppingvagnen och är glad i hågen.
Dagen efter så får jag ett mail där dom säjer att dom har haft fel pris på diskarna och dom har tagit bort dom från ordern.
typist tänker jag.
MEN dom lämnade kvar IDEkabeln i ordern ! så någon dag som hellst så kommer det en IDEkabel som kostar mig 220kr nånting ink frakt från danmark.
inte för att jag tänker betala detta men smisk ska dom ha.
självklart har jag mailat dom 2ggr men inget svar.
En nisse berättar att dom uppdaterat priset en gång och då höjt det med 10kr så chansen att det var fel borde ju inte ha existerat.
dom jävlarna hadde troligtvis det priset bara för att få folk som hoppar in på sidan.
Sicka svin med andra ord.
Det er med beklagelse at vi må meddele at der er sket en prisfejl på den Seagate 200GB harddisk som du har bestilt hos os.
Vi har af den årsag desværre måtte slette harddisken fra ordren, jævnfør vores leveringsbetingelser.
Vi skal igen beklage fejlen og sige undskyld.
DANSKJÄVLAR ! ni vet vem som sa det
http://users.cybercity.dk/~bse.....hugo2.jpeg
December 10, 2002
Väldigt fult av dom tycker jag .. smisk på dom 😀
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
December 11, 2002
Kollade upp vad som gäller. Enligt avtalslagen (32§ 1st) blir köpet ogiltigt enbart om köparen är i "ond tro" (:evil:), dvs inser att det står fel. I det här fallet var ni nog i "ond tro" men det rättfärdigar inte itbutikkens handlade. De kan inte känna till vilka som insåg att priset var för lågt, och de som inte gjorde det. De borde i mitt tycke accpeterat att de gjort fel och låtit alla få sina hårddiskar till det lägre priset.
Måste tillägga att det är synnerligen dumt att handla som de gör och tro att man kan komma undan med det. Deras dåliga rykte förbättras ju inte direkt av en sådan här sak.
/Kenrih
September 17, 2003
tråkigt när sånt här händer..har ändå aldrig gillat itbutikken så..
sitter och väntar på ett paket från whynoi.se. Beställde mosfetkylare därifrån den 4:e december eller nåt.. sen tog dom slut i lagret, de fick in nya nu i måndags men har fortfarande inte sett röken av de..
December 5, 2002
En liknnade grej hände mig för 3-4 år sedan.
Jag beställde ett moderkort och en processor osv, sen ett chassi.
Chassit kostade runt 400 spänn, så det blev ett rätt hyfsat pris på alltihop tyckte jag.
Ett tag efter att jag har skickat beställningen så tar de bort moderkortet ur lager. 👿
Jahapp tänkte jag, det blir nog inga grejer då.
En vecka senare kommer chassit med en frakt på 400! 👿 👿
Jag tänker inte köpa mer grejer av dom iaf.
February 4, 2003
Kenrih wrote: Kollade upp vad som gäller. Enligt avtalslagen (32§ 1st) blir köpet ogiltigt enbart om köparen är i "ond tro" (:evil:), dvs inser att det står fel. I det här fallet var ni nog i "ond tro" men det rättfärdigar inte itbutikkens handlade. De kan inte känna till vilka som insåg att priset var för lågt, och de som inte gjorde det. De borde i mitt tycke accpeterat att de gjort fel och låtit alla få sina hårddiskar till det lägre priset.
Måste tillägga att det är synnerligen dumt att handla som de gör och tro att man kan komma undan med det. Deras dåliga rykte förbättras ju inte direkt av en sådan här sak.
/Kenrih
Inte särskillt relevant med den Svenska köplagen i detta fallet.
December 11, 2002
smurfen87 wrote:
Inte särskillt relevant med den Svenska köplagen i detta fallet.
Det är inte köplagen, det är avtalslagen
Hur som helst, de nordiska lagarna är harmoniserade sedan länge varför jag tyckte det var enklare att enbart titta på den svenska. Här kommer dock det relevanta utdraget ur Aftaleloven, Kapitel III: Om ugyldige viljeserklæringer §§ 28-38
§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.
Alltså, om du är i ond tro (indså eller burde indse) så gäller inte felskrivninegn (er ikke bundet ved erklæringens indhold). Det betyder också att om du är i god tro så gäller priset. Motsvarande svenska paragraf ser ut på precis samma sätt.
Det jag skrev i min post ovan gäller därför fortfarande.
BarateaU wrote:
Heh mailade de och frågade om deras pris stämde får nån vecka sen eller så, *tror nån att man fick svar* ?
Detta skulle betyda att vi rör från felskrivning till avsiktlig vilseledning. Vad det rent praktiskt innebär orkar jag inte kolla upp just nu.
/Kenrih
Edit: pinsamt stavfel
October 9, 2002
2 Guest(s)