April 10, 2001
Grabbar.
För tusan, nu är det en direkt skärpning som gäller här.
Påhopp på varandra och folkgrupper är inte accepterat här.
Egna erfarenheter, hörsägen eller åsikter är definitivt inte fakta.
Att det i vissa områden i sverige finns problem är inget nytt, har inget med etnisk härkomst att göra, utan är ett samhällsproblem skapat av en långsiktig segregering.
Vill inte se mer idiotiska påståenden, påhopp eller rasistiska kommentarer.
Vill ni lufta dem så får ni vända er till annat forum som är mindre nogräknat.
August 22, 2005
airman wrote: Du ser inte en Svensk "neger" som Svensk!
Detta är att kraftigt betona rasens betydelse för samhället. Sverige är ett land där svenskar bor, man kan betrakta det som ett samhälle eller flera. Att inte betrakta en person som en del av samhället, alltså som Svensk, är att betona rasens betydelse för samhället. Vad du säger är att eftersom han har en annan hudfärg ser du honom inte som svensk, även om han är svensk medborgare. Alltså godkänner du honom inte p.g.a. hans hudfärg att vara en del i samhället sverige...
Missuppfattade jag något? Rätta mig gärna, det var ju trots allt du som skrev ditt uttalande. Tolkar jag det helt fel?
Måste man vara svensk för att vara del av samhället? Då är det du som är rasist.
Jag talar bara om hur jag ser på andra människor, det har inte ETT SKIT att göra med rasism.
Dom får gärna vara med i samhället, även om inte JAG ser på dom som svenskar.
July 27, 2002
airman wrote: Du ser inte en Svensk "neger" som Svensk!
Detta är att kraftigt betona rasens betydelse för samhället. Sverige är ett land där svenskar bor, man kan betrakta det som ett samhälle eller flera. Att inte betrakta en person som en del av samhället, alltså som Svensk, är att betona rasens betydelse för samhället. Vad du säger är att eftersom han har en annan hudfärg ser du honom inte som svensk, även om han är svensk medborgare. Alltså godkänner du honom inte p.g.a. hans hudfärg att vara en del i samhället sverige...
Missuppfattade jag något? Rätta mig gärna, det var ju trots allt du som skrev ditt uttalande. Tolkar jag det helt fel?
Han menar kanske att han ser honom som en invandrar-svensk 😀
July 27, 2002
airman wrote: iochmed att du inte ser dem som Svenskar är du rasist! Du baserar ditt påstående enbart på hudfärg/ras!
Nej, gör det något illa åt svenska-invandrare att han inte ser dom som svenska, e man rasist, ska man väl gå och göra nån skada mot invandrare. 🙂 lr påhopp osv
May 17, 2002
"Det första som bör understrykas när det gäller invandrare och brottslighet är att det inte finns, och heller aldrig har funnits, någon officiell statistik som visar hur det förhåller sig med invandrares brottslighet i Sverige. Den faktakunskap som finns baseras i huvudsak på en omfattande undersökning som avsåg perioden 1985–1989. Ett halvt decennium senare (1993) genomfördes dessutom en mindre undersökning vid Kriminologiska institutionen i Stockholm, vilken i huvudsak visade samma resultat som den första undersökningen. Inget hade således förändrats i sak. Under senare år har det gjorts vissa specialundersökningar rörande, enskilda brottstyper som exempelvis gruppvåldtäkter, personrån och mord. Resultaten från dessa undersökningar har i stort sett givit samma resultat som undersökningen från perioden 1985–1989.
Den faktakunskap som finns att tillgå är således inte färsk. En viktig insikt inför den nu alltmer högljudda debatten om invandrares brottslighet är alltså att ingen människa vet mer i frågan än vad som framkom i dessa snart decenniegamla undersökningar."
April 10, 2001
Catstyle wrote:
Och Svenne, du behöver ju inte fortsätta diskussionen, dessutom med falsk fakta.
Callister wrote: Eller hur svenne, vi vill inte ha med dig o göra längre,
Jag fortsatte aldrig någon diskussion, jag SADE IFRÅN, förstår ni inte den biten killar, utan fortsätter, ja då ligger inte varningarna långt borta.
May 17, 2002
Catstyle
... Jag hoppas innerligt att du är, vad, 16 år? Man har inte utvecklat hela sin kunskap ännu då, och kan ändra uppfattning senare i livet... Hoppas... Jag är själv inte så gammal, bara 22 år, jag bara hoppas att du är ung och förvirrad. Dina anspelningar på min intelligens bekommer mig inte
July 27, 2002
Peter@20ghz wrote: [quote=Catstyle] Och Svenne, du behöver ju inte fortsätta diskussionen, dessutom med falsk fakta.
Callister wrote: Eller hur svenne, vi vill inte ha med dig o göra längre,
Jag fortsatte aldrig någon diskussion, jag SADE IFRÅN, förstår ni inte den biten killar, utan fortsätter, ja då ligger inte varningarna långt borta.
Jag sa inte till dig peter@20ghz. 🙂
Jag sa till Airman svenne för att påpeka min ilska över att man för säga svenne men inte turk.
May 17, 2002
Vad visar då de undersökningar som finns?
Invandrare, med den vedertagna definitionen att man är folkbokförd i Sverige men född i annat land, är överrepresenterade i brottslighet. Det är ett faktum. Utifrån undersökningarna kunde man beräkna (avseende år 1993) att knappt 20 procent av de anmälda brotten i Sverige begicks av invandrare. Mot bakgrund av att de som föll under definitionen invandrare då utgjorde ungefär tio procent av befolkningen (i dag är andelen 11%), handlar det om en överrepresentation på cirka två gånger.
Överrepresentationen till trots når invandrarnas andel av brottsligheten inte på långt när de höjder som i bland framställs. Inte sällan beskrivs det som att en majoritet av brotten begås av invandrare. I realiteten handlar det alltså om en femtedel. Till saken hör också att uppemot hälften av brotten inom denna femtedel kan hänföras till nordiska invandrare, det vill säga invandrare från Danmark, Finland och Norge. Med andra ord inte de grupper som i debatten vanligtvis kallas invandrare. De flesta debattörer, oavsett vilken sida de kommer ifrån, avser – även om det inte sägs rent ut – med termen invandrare främst personer från utomnordiska länder, företrädesvis utomeuropeiska.
1 Guest(s)