March 15, 2004
Tjabba 😛 har fått totalt hjärnsläpp på en av våra hemuppgifter vi har i elektroniken. hoppas någon kunde hjälpa mig lösa den. den borde vara ganska enkel bara att räkna. men jag har totalt glömt bort allt känns det som.
Här är den.
"Du skall beräkna Ic,Ib, Ur1,Ur2,Urc, och Uce i kretsen.
Saker som man vet.
Ure = 2,6 V
Ucc = 12 V
Ube = 0,6 V
R1 = 33k ohm
R2 = 12k ohm
Re = 1.2k ohm
Rc = 2.2k ohm
hFE = 200
[Image Can Not Be Found]
Det jag har problem med är först o främst att räkna ut kollektorströmmen samt emitter strömmen. (dom är ju nästan lika så.) jag har även inte fått ut basströmmen.
U = R*I
hFE = Ic/Ib
vore tacksam för snabb hjälp 😀
December 15, 2002
maedhros wrote: Tjabba 😛 har fått totalt hjärnsläpp på en av våra hemuppgifter vi har i elektroniken. hoppas någon kunde hjälpa mig lösa den. den borde vara ganska enkel bara att räkna. men jag har totalt glömt bort allt känns det som.
Här är den.
"Du skall beräkna Ic,Ib, Ur1,Ur2,Urc, och Uce i kretsen.Saker som man vet.
Ure = 2,6 V
Ucc = 12 V
Ube = 0,6 V
R1 = 33k ohm
R2 = 12k ohm
Re = 1.2k ohm
Rc = 2.2k ohm
hFE = 200[Image Can Not Be Found]
Det jag har problem med är först o främst att räkna ut kollektorströmmen samt emitter strömmen. (dom är ju nästan lika så.) jag har även inte fått ut basströmmen.
U = R*I
hFE = Ic/Ibvore tacksam för snabb hjälp 😀
hmm, kollektorströmmen borde väll bli: Ucc/Rc dvs 12/2200 ---> 5,5mA
och efter som Hfe är ett mått på hur mycket större kollektorströmmen är än basströmmen, så blir ju Ib: 5,5mA/200 ----> 27,5uA (kan ha fel på nån decimal)
Emitterströmmen är om jag inte minns fel Ib+Ic..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att beräkna Ur1,Ur2,Urc, och Uce.
Hoppas det blev rätt nudå 😉
March 15, 2004
Extatic wrote:
hmm, kollektorströmmen borde väll bli: Ucc/Rc dvs 12/2200 ---> 5,5mA
och efter som Hfe är ett mått på hur mycket större kollektorströmmen är än basströmmen, så blir ju Ib: 5,5mA/200 ----> 27,5uA (kan ha fel på nån decimal)Emitterströmmen är om jag inte minns fel Ib+Ic..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att beräkna Ur1,Ur2,Urc, och Uce.
Hoppas det blev rätt nudå 😉
tack för hjälpen. ska testa och använda dom strömmarna tillsammans med det jag har räknat ut.
Är fortfarande tacksam för mer hjälp och åsikter!
1 Guest(s)