January 1, 2003
Smirnoff wrote: En kåk har en förmåga på att leverera 2.3kw, så det lär inte vara några problem alls att koppla allt till 1 samma system/propp.
Prommarna är till t.ex i ditt rum. Om något skulle kortslutas i rummer så skulle just enbart ditt rum att slocka, inte hela huset.
Aiight?
Var får du värdet 2,3kW ifrån?
November 4, 2001
AakeTraak wrote: [quote=Smirnoff]En kåk har en förmåga på att leverera 2.3kw, så det lär inte vara några problem alls att koppla allt till 1 samma system/propp.
Prommarna är till t.ex i ditt rum. Om något skulle kortslutas i rummer så skulle just enbart ditt rum att slocka, inte hela huset.
Aiight?
Var får du värdet 2,3kW ifrån?
min microvågsugn drar 1kW alltså kan vi bara ha två sånna på i vårat hus innan hela huset slocknar 😀
June 28, 2001
men om du har en 16A säkring och sladdarna i väggen inte är gjorda för detta (dvs att elektrikern gjorde fel när han mekade in en 16A utag och har för klena sladdar) så kan sladdarna brinna av.
men det är ju inte så vanligt med 16A i vanliga rum.
btw, ett hus klarar av mkt mer än 2.3kw
det är 10amp säkring som klarar av 2.3kw
230v * 10A = 2,3kw 😮
kolla vad man kommer ihåg från skolan.
May 2, 2003
Mind wrote: men om du har en 16A säkring och sladdarna i väggen inte är gjorda för detta (dvs att elektrikern gjorde fel när han mekade in en 16A utag och har för klena sladdar) så kan sladdarna brinna av.
men det är ju inte så vanligt med 16A i vanliga rum.
btw, ett hus klarar av mkt mer än 2.3kw
det är 10amp säkring som klarar av 2.3kw
230v * 10A = 2,3kw 😮
kolla vad man kommer ihåg från skolan.
Alltså om du har en 10A säkring i gruppcentralen ( i lgh tex) så har du alltid minst ett steg större huvudsäkring i mätartavlan (dom säk som sitter innan gruppcentralen).
Annars skulle huvudsäkringen riskera att ryka varje gång det blir kortis eller överbelastning.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att ngn av mina kollegor skulle dra 1,5mm2 till ett 16A uttag.
Sedan så har jag ännu svårare att tro att killen ska koppla in sin dator på ett 16Amperes uttag, som du sa.
May 2, 2003
chrippaz wrote: killen=jag jag tog ut en av säkringarna, tror den var till badrummet för att inget slocknade 🙂 Den var iaf på 20A 500V...
Dra ur den igen och kolla om spisen funkar, den är säkert till den.
Normala vägguttag har i regel inte mer än 10A säkring (röd plopp)
Men hur som helst så behöver du inte oroa dig, koppla in datorn och se om det håller, det värsta som kan hända är att säkringen går.
Då kanske du ska börja klia dig i huvudet och fundera på vad du ska göra åt saken.
Jag har tv, video, dvd, 3datorer, stereo och en hel hög med lampor på en 10A säkring och det håller fint 🙂
//Tobbe
May 2, 2003
Mind wrote: uhm, vad ligger en 3 fas på ?
men alltså vafan, 500v och 20a är ju ganska mkt för ett vanligt rum.
bor du i en ombyggd fabrik eller nått ?fan mina elektroskillz är ju brutala
500volt=märkspänning
20amp=vad säkringen klarar
Han har säkert en spis hemma som så många andra 🙄
//Tobbe
May 2, 2003
chrippaz wrote: 🙂 ok... Det jag egentligen ville veta har jag fått svar på, om det är lugnt att koppla in allt på samma uttag eller om det är bättre att sprida ut det på fler uttag även om det är samma propp och det har jag ju redan fått svar på.
Ber om spamursäkt 😉
PS:säg inget men jag är elektriker:DS
//Tobbe
June 28, 2001
tobbeviking wrote: [quote=Mind]uhm, vad ligger en 3 fas på ?
500volt=märkspänning
//Tobbe
Påstår du nått :wide:
hmm, 1st 300W 1st 250w Powersuply, 1st slutsteg 500W max, vetefan vad det drar dock. 1 till hemmagjort steg minst 200w iaf, elektroniskt slutsteg 5w , video 5w , TV 100W ? , skärm 50-100w mixerbord 10w, 2st lampor 70w typ. bordslysrörslampa 70w.
totalt hmm... inte 10 amp
May 2, 2003
Mind wrote: [quote=tobbeviking][quote=Mind]uhm, vad ligger en 3 fas på ?
500volt=märkspänning
//Tobbe
Påstår du nått :wide:
hmm, 1st 300W 1st 250w Powersuply, 1st slutsteg 500W max, vetefan vad det drar dock. 1 till hemmagjort steg minst 200w iaf, elektroniskt slutsteg 5w , video 5w , TV 100W ? , skärm 50-100w mixerbord 10w, 2st lampor 70w typ. bordslysrörslampa 70w.
totalt hmm... inte 10 amp
Inget mer än det jag skrivit innan?
Vad påstår du?
//Tobbe
1 Guest(s)