April 25, 2003
Läste igenom den klistrade tråden om ellära, när jag kom att tänka på ett fysikprov vi hade i gymnasiet. det var 10 år sen. lite drygt 🙄
Iaf så var det en del i provet där det var en stor tabell med rätt många bilder på ett batteri och en glödlampa som var kopplad på alla möjliga och omöjliga sätt, där man skulle kryssa i om glödlampan lyste eller inte. T.ex var det flera som bara var kopplade till ena sidan av batteriet, eller till sidan av batteriet, eller till glödlampans glas... Vi var en NT-klass (naturare och tekniker). Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på att det var många som hade flera fel på den delen! Huga...
Hur kan man t.ex få för sig att denna koppling ska funka?
[Image Can Not Be Found]
July 11, 2002
Såsant..
Kommer ihåg i nian att vi hade en fråga på ett prov: Vad händer om ett kylskåp står öppet? 1. Det blir kallare i rummet. 2.Det blir varmare. 3 oförändrat. Samt att man skulle förklara varför det blev så.
70% av klassen skrev att det blev kallare, medans 30 skrev att det blev varmare.
Och de som skrev att det blev varmare nämde att MOTORN jobbade! WTF det är ju kompressorn.
1 Guest(s)