January 17, 2004
hur många kwh ska man använda i ett normalt hushåll på en person?
jobbar heltid a 160 timmar / månad.
*projektor a 300w runt 2-6 filmer / månad. + htpc a 100w (7kwh)
* LEDtv a 44w? a 10-40 timmar / månad. (1-2 kwh)
* "dator" ala amd runt 150-200w surf/idle = xxx timmar / månad. sällan jag startar spel.
(20 arbetsdagar a 6timmar = 120timmar + helger runt 30 timmar x 4 = 120 = 30-48kwh)
* kylskåp/frys a 24/7
* laptop a 90w laddare a 40w konstant. (30kwh) :O:O:O
* tre mobil laddare a 15w ? 24/7 (10kwh?) :O:O:O
* två routers a w?
* spis & vattenkokare, micro.... den stor punkten damsugaren 🙂
* lampor a lågenergi
ligger på jämna 200kwh / månad i snitt.... kommer ihåg när jag bodde med sambon & vi hade 100kwh/månad på två i en stor trea. såg mer på tv & hade "sämre" dator...
räknade lite snabbt o hittade två punkter som drar onödigt med ström... laptopen som används sällan t.ex :/
June 11, 2009
Vad räknas som ett normalt hushåll? 🙂 Villa eller lägenhet?
Uppvärmning av villa/varmvatten när man duschar är det som kostar mest pengar, sedan tillkommer saker som man aldrig tänker på som motor/kupevärmare vintertid.
Januari månad gjorde jag/vi av med 4060 kWh 😀 Men då är vi två vuxna och ett barn.
Ni kommer att få det kämpigt om ni vill kunna komma undan med 200 kWh oavsett hur mkt ni snålar in på saker.
January 17, 2004
Apexi;1297467 wrote: Vad räknas som ett normalt hushåll? 🙂 Villa eller lägenhet?
Uppvärmning av villa/varmvatten när man duschar är det som kostar mest pengar, sedan tillkommer saker som man aldrig tänker på som motor/kupevärmare vintertid.Januari månad gjorde jag/vi av med 4060 kWh 😀 Men då är vi två vuxna och ett barn.
Ni kommer att få det kämpigt om ni vill kunna komma undan med 200 kWh oavsett hur mkt ni snålar in på saker.
problemet är att jag & mitt ex hade 120kwh / månad. dvs mina prylar + en extra dator + två frysar. därav undrar jag om det är skäligt att jag själv ska göra av med 200kwh/månad.
ingen värme eller något annat tjafs. vet dock att ex var en hejare på att slå av saker....
hur dyr elräkning har ni andra? som bor i lgh?
1 Guest(s)