November 5, 2001
Undrar om det finns automatiska dörrstängare som är eluppvärmda för att användas när det är kallt? Om det blir otäckt kallt blir oljan i dörrstängaren trögflytande och den fungerar inte som den ska. Därför kan man tycka att det borde finnas dörrstängare med termostat som reglerar temperaturen på oljan.
May 15, 2005
Delph1 wrote: [quote=Arny][quote=padda]Hur fan skall en datornerd veta det? Fel forum pal 😀
Jag som inbillade mig att NHs medlemmar var allvetande 😛
Ja när det gäller invandrarpolitik och samhällsfrågor är det så, men inte när det gäller saker som kräver kunskap!
//Andreas
Nu var du väll elak?
September 12, 2001
L0rden wrote: [quote=Delph1][quote=Arny][quote=padda]Hur fan skall en datornerd veta det? Fel forum pal 😀
Ja när det gäller invandrarpolitik och samhällsfrågor är det så, men inte när det gäller saker som kräver kunskap!
//Andreas
Nu var du väll elak?
Han har på sätt och vis rätt i detta också. 😉 😀
November 27, 2003
L0rden wrote: [quote=Delph1][quote=Arny][quote=padda]Hur fan skall en datornerd veta det? Fel forum pal 😀
//Andreas
Nu var du väll elak?
Beror på hur man ser det. Sanningen svider många gånger 😉
//Andreas
May 15, 2005
Delph1 wrote: [quote=L0rden][quote=Delph1][quote=Arny][quote=padda]Hur fan skall en datornerd veta det? Fel forum pal 😀
//Andreas
Nu var du väll elak?
Beror på hur man ser det. Sanningen svider många gånger 😉
//Andreas
Alla gånger 😛
July 19, 2001
Arny wrote: Undrar om det finns automatiska dörrstängare som är eluppvärmda för att användas när det är kallt? Om det blir otäckt kallt blir oljan i dörrstängaren trögflytande och den fungerar inte som den ska. Därför kan man tycka att det borde finnas dörrstängare med termostat som reglerar temperaturen på oljan.
Det är väl bättre med en olja som inte blir trögflytande när den är kall?
November 5, 2001
HELIX wrote: [quote=Arny]Undrar om det finns automatiska dörrstängare som är eluppvärmda för att användas när det är kallt? Om det blir otäckt kallt blir oljan i dörrstängaren trögflytande och den fungerar inte som den ska. Därför kan man tycka att det borde finnas dörrstängare med termostat som reglerar temperaturen på oljan.
Jo givetvis men man kommer ju ifrån en del andra problem som kan uppstå om det är kallt om hela stängningsmekanismen har någon form av uppvärmning. Typ att hela skiten fryser ihop.
Men vet du var man får tag i en dörrstängare med olja som klarar många minus utan att oljan ändrar viskositet är ju det ett alternativ.
September 12, 2001
HELIX wrote: [quote=Arny]Undrar om det finns automatiska dörrstängare som är eluppvärmda för att användas när det är kallt? Om det blir otäckt kallt blir oljan i dörrstängaren trögflytande och den fungerar inte som den ska. Därför kan man tycka att det borde finnas dörrstängare med termostat som reglerar temperaturen på oljan.
Absolut.
Oljan i dessa dörrstängare brukar ha en väldigt lättflytande konsistens.
Vad man däremot kan göra är att reglera trycket lite grann efter temperatur eller installera luftvärmare där en dörr är placerad i anslutning till en entré och därmed hålla oljan någorlunda varm.
Det brukar räcka.
September 12, 2001
Arny wrote: [quote=HELIX][quote=Arny]Undrar om det finns automatiska dörrstängare som är eluppvärmda för att användas när det är kallt? Om det blir otäckt kallt blir oljan i dörrstängaren trögflytande och den fungerar inte som den ska. Därför kan man tycka att det borde finnas dörrstängare med termostat som reglerar temperaturen på oljan.
Jo givetvis men man kommer ju ifrån en del andra problem som kan uppstå om det är kallt om hela stängningsmekanismen har någon form av uppvärmning. Typ att hela skiten fryser ihop.
Men vet du var man får tag i en dörrstängare med olja som klarar många minus utan att oljan ändrar viskositet är ju det ett alternativ.
Frågan är...hur pass mycket kyla handlar detta om ?
Vi är för bövelen på väg mot sommar nu. 😉
Eller jobbar du i ett frysrum för närvarande ?
November 5, 2001
skiroy wrote: [quote=HELIX]Det är väl bättre med en olja som inte blir trögflytande när den är kall?
Absolut.
Oljan i dessa dörrstängare brukar ha en väldigt lättflytande konsistens.
Vad man däremot kan göra är att reglera trycket lite grann efter temperatur eller installera luftvärmare där en dörr är placerad i anslutning till en entré och därmed hålla oljan någorlunda varm.
Det brukar räcka.
Nej, inte i detta fallet. Trycket ska inte behöva justeras pga klimatet. Ska räcka med att ställa in en gång. Dessutom får ju inte oljan vara för lättflytande för då stängs dörren för snabbt.
November 5, 2001
skiroy wrote: Frågan är...hur pass mycket kyla handlar detta om ?
Vi är för bövelen på väg mot sommar nu. 😉Eller jobbar du i ett frysrum för närvarande ?
Kanske överdrev där en smula. Ska klara iaf 15-20 minus tycker jag. Det borde räcka gott och väl. Dessutom blir (borde iaf) bli vinter snart igen och då gäller det att vara förberedd.
skiroy wrote: Det är inga problem att ställa in hur dörren ska stängas.
Du ställer lätt som en plätt in dörrstängarens retur just innan den tar emot dörrkarmen.
Nu är inte jag med riktigt. Du menar att man kan ställa in stängaren så att den känner hur hårt den slår i dörkarmen och justerar sig själv till nästa gång? Då skulle man ju kunna köra med en otäckt tunn olja som "aldrig" fryser.
September 12, 2001
15-20 minus ?
Jösses...det klarar alla moderna dörrstängare utan problem.
Det gäller bara att ställa in öppningstrycket och returtrycket rätt samt hålla lederna väl smorda och tröskeln fri från grus och dylikt så är det helt ok.
Jag bor ju ändå en bit upp där det brukar vara lite mer kyla än så och det är inga större problem alls. 🙂
Eller får ni leverat dörrstängare som som fryser från början där nere i söder? 😉
November 5, 2001
Jekyll 3000 wrote: Du har väl monterat dörrstängaren på insidan dörren? Isf borde det inte vara nått problem så länge dörren inte står på vid gavel hela tiden.
Nej, dörren (eller grind kanske man ska kalla det) sitter helt och hållet utomhus.
Man kanske skulle använda sig av någon form av dörrstängare som inte har någon olja alls utan fjäder istället? Visst blir fjädern utjänt efter ett tag men det borde funka. Hur fungerar sådana?
1 Guest(s)