June 28, 2001
Öwall wrote: [quote=Callister]jag är bara 15 så jag får inte rösta 😮
ni kanske kan rösta för mig? :blink:
Själv tycker jag att vi ska införa euro här i sverige om man kan köpa mer godis för mindre pengar. 🙂
Jag är ganska säker på att man kommer kunna köpa mer godis för 10 euro än man kan köpa för 20 kr 🙂
men får du mer godis för 1Euro än 9kr?
May 9, 2001
Om man tänker så var det ju alltid bättre förr. Frågan man ska ställa sig då är: Var det verkligen bättre förr?
Häst och vagn funkade förut. Varför har vi då bil idag?
Se bara på dagens tonåringar som har växt upp med datorer.
För oss som inte haft en dator i tonåren tycker nog att det är en klar förbättring.
Tänk när det var ransonering på bensin, mjölk mm för många många år sedan. Var det verkligen bättre?
Synd att det finns så många bakåtsträvare som inte vill se framåt och är livrädda för förändring.
June 3, 2001
rsastin wrote: Varför då?
Dum fråga kanske men kan du förklara just varför?
Om jag förklarar som jag vill så kommer jag bli bannad..
Så jag håller mig till en kort förklaring..
När jag var i tyskland i sommras så betala vi me euro..
Inge vidare bra...
ALLT kommer gå upp i pris om EMU införs i Sverige.
May 9, 2001
Jag får också vända på pengarna ibland jag också. Tjänar inte så jävla bra. Har under 17,000:- i lön. Jag får 300:- i löneökning i år.
Så har det varit de senaste 5 åren så jag vet hur det är att ha ont ompengar då och då när en massa räkningar kommer på en gång.
Men några kronor hit och dit spelar ändå ingen roll för mig.
March 10, 2003
Finns bättre sidor, men orka leta - detta förklarar lättförståeligt varför EMU är kass i längden:
"Hur mycket får länderna bestämma själva?
Skillnaden jämfört med tidigare är framför allt att inget land kan bestämma sin egen ränta längre. Det går inte heller att försöka få landets varor attraktivare för andra länder genom att sänka värdet på valutan.
Vad betyder det för jobben?
Tanken är att samarbetet ska ge fler jobb. Men arbetsmarknaden ser inte likadan ut i alla länder. Lika lite som det finns lika många jobb i hela Sverige. Om ett land har särskilt hög arbetslöshet och vill sänka räntan för att få fart på investeringarna går inte det."
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....euro2.html
Mao kan vi inte göra ett skvatt åt saken ifall en ny lågkonjunktur kommer, vilket det alltid gör förr eller senare. Jättar som Tyskland, Frankrike osv kommer köra över oss, våra intressen kommer sist.
October 28, 2002
har inte läst på ngt om det...vet inte riktigt vad det är men jag är hitills emot: EURO mynten.
dom är fär många.
När man varit i spanien och handlat med en 10 euro sedel brukar man få en separat kasse med växel mynt tillbaka!!
det e 1euro cents, 5 euro cents, 10 euro cents, 25 euro cents, 50 euro cents, 1 euro, 2 euro. (fler tom eventuellt...)
sen finns det 5, 10, 20 50 lappar.
man orkar inte ha alla dom mynten i plånboken osv, så det är ofta man slänger en näve lr så, och då är det mkt pengar som går bort... jobbigt.
(OBS! kasse - överdrev. OBS! Näve - överdrev inte.)
November 26, 2002
Blue_Moon_ wrote: kommer rösta ja. nu när vi är med i Eu så är de lika bra att löpa linan ut och va med på valuta unionen också.
ot: häftig signatur 🙂
iot(inte off-topic): Av de samhällsvetenskapliga aspekterna i livet är den jag har minst koll på ekonomin... Jag har absolut ingen koll på hur det skulle kunna bli.
De enda fördelarna med EMU som jag kan som är glasklara är att det är smidigt att inte behöva växla när man reser..
October 14, 2002
ne ja vill inte ha euron.. vill ha kvar den gamla hederliga kronan.. det är sverige.
å om man är så lat att rösta ja bara för att slippa växla då ska ni skämmas 🙂
å som sagt en polare i spanien gick bara runt me mynt hela tiden å handla massa saker för de är stora pengar "I" dom där mynten.. för oss tex 500 eur är 5000kr nästan...
1 Guest(s)