July 11, 2003
Oavsett resultat i omröstningen, så blir det Euro valuta här ändå, förrr eller senare.
Men då blir det tidigast 2011-2012 istället för 2006 om vi säger ja nu.
Kronan har mer än halverats nu och vi tjänar på att ha euro, priser kanske höjs lite i början, ja, men sen lär det gå tillbaka till det normala när butiker slutar avrunda UPPÅT på priserna.
July 26, 2003
Jag är rädd att det blir ett nej, folk är alltid rädda för förändringar, det var någon klok som sa "hade vi haft folkomröstning varje gång vi bytt valuta skulle vi fortfarande haft daler i kopparmynt"
Det finns många argument, men jag kommer rösta ja för att jag tycker om idén om en stark europeisk stat, i motstats till nej sidan som tydligen vill ha ett enskilt nationalistiskt sverige.
June 20, 2002
Spaic wrote: Jag är rädd att det blir ett nej, folk är alltid rädda för förändringar, det var någon klok som sa "hade vi haft folkomröstning varje gång vi bytt valuta skulle vi fortfarande haft daler i kopparmynt"
Det finns många argument, men jag kommer rösta ja för att jag tycker om idén om en stark europeisk stat, i motstats till nej sidan som tydligen vill ha ett enskilt nationalistiskt sverige.
nej-sidan är inte intresserade av ett enskilt nationalistiskt sverige, de är bara inte intresserade EU och EMU...
andra och vettigare samarbeten är de däremot mycket intresserade av...
Vill inte bygga in mig i en rikemans-klubb som gör det nästintill omöjligt att visa solidaritet med fattigare länder runt om i världen, och ser dessutom inte hur några gubbar i Bryssel ska kunna sätta en och samma valutakurs och ränta för hela europa samtidigt som den ska vara anpassad efter varje enskilt land... 😕
således blir det ett nej...
9 av 10 nobelpristagare i ekonomi är skeptiska till EMU som projekt... 🙂
edit: btw, vilka pengar jag skall gå och handla med i affären kvittar totalt för mig, skulle faktiskt gärna byta sedlar, men det är allt det andra som det innefattar som gör att jag kommer rösta nej...
Tycker EU har bevisat hur kasst det är nog, och ser inte hur det ska kunna komma någon positiv förändring av att gräva sig djupare ner i dyngan...
June 20, 2002
Mind wrote: [quote=boogey]
9 av 10 nobelpristagare i ekonomi är skeptiska till EMU som projekt... 🙂
Vad är detta baserat på ?
jag har inte hört något sådant.
källa ?
7 av 8 ska det dock vara...
http://www.mmemu.org/material/vad_anser_nobelpristagare.pdf
handlar om en konferens i venedig där dessa 8 herrar befann sig...
killen som ställer sig positiv till emu har tydligen tidigare jobbat som rådgivare åt Europeiska Centralbanken...
Har inte orkat läsa igenom hela skiten än, så jag kan inte tala om det egentliga innehållet, men ska ta mig tid någon gång...
June 28, 2001
chrippaz wrote: Röstar inte Estland om EU+EMU samma dag som vi röstar om EMU?
99% i Estland är fattiga och 1% är rika och dom är _verkligen_ rika! Det är fortf. en bit kvar tills de har samma levnadsstandard som vi.
Hur ska vi kunna dela samma valuta och ha samma ekonomi?
men vadå ? om en säck potatis kostar 1€ där nere och samma sak kostar 10€ , hur påverkar det oss ?
1 Guest(s)