En död USA-soldats sista blogginlägg|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En död USA-soldats sista blogginlägg
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2008 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fann det här länken via Digg så det finns säkert fler här som redan sett det.
Men jag tyckte den var värd att visa för er som missat den.

Det är ett inlägg som skrivits i förhand och som skulle publiceras ifall bloggaren i fråga skulle gå bort

Personligen är jag ganska kritisk mot USA som internationell polis-stat och är inte särskilt imponerad över vad invasionen i Irak har åstakommit.
Jag är också väldigt fördomsfull mot amerikanska soldater och deras syn på dem själva och sin armé.
Det här blogginlägget visar att det just är fördomar jag har och jag hoppas den är läsvärd för er också.

Här är länken till blogginlägget:
http://andrewolmsted.com/archi....._post.html

Länk till fotografi om personen i fråga:
http://blogs.rockymountainnews.....iraqiarmy/

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1173105
January 5, 2008 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket text där. Egentligen inte så mycket att säga om det han skriver, mer än att man önskar att det fanns fler som han.

//Andreas

Gamblor
Member
Medlem
1173116
January 5, 2008 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo. Inte direkt min schablonbild av en major i den amerikanska armén.

Texten fick mig att tänka på vad man själv skulle vilja skriva/säga i ett "efter jag är död"-brev.
Det går ju att skriva hur sentimentalt som helst, men jag vet inte om det skulle trösta dem som eventuellt skulle sörja en.

Samtidigt är det lite skrämmande hur många andra soldater som går/gått i liknande tankar men som aldrig får denna publicitet.
På nyheterna hör man om "10 dödade" här och "1000 omkomna" där i olika olyckor och sammandrabbningar. Jag reflekterar sällan över att varenda människa och deras närstående i sån här statistik går igenom liknande tankar och känslor som det majoren i bloggen skriver.

Det är väl lite av tanken med snubbens inlägg också, att få oss som fortfarande lever att fundera på den faktiska, och inte den monetära (den som oftast nämns), kostnaden av krig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1173186
January 5, 2008 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det var ett tankeväckande inlägg, helt klart.

Skeptikern inom mig säger dock att det inte finns alltför många som den här killen, även om jag hoppas det.

Ska jag vara ärlig skulle det aldrig falla mig in att skriva ett brev som detta av den enkla anledningen att jag vill leva så mycket jag kan nu och låta det vara minnet av mig, inte brevet jag lämnade efter mig. Hans brev är på så vis lite kontraproduktivt, men tanken är fortfarande stor.

//Andreas

Gamblor
Member
Medlem
1173218
January 5, 2008 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

En aning kontraproduktivt kan det kännas, det håller jag med om. Men han medger att han har ett riktigt stort ego så ett sånt här avskedsbrev går nog i linje med hans personlighet. Hans valda yrke spelar nog också roll då det är ganska riskfyllt och inte särskilt hemma-nära.

Det är något kusligt och makabert med tanken att läsa ett brev som är skrivet på det här sättet.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1173233
January 5, 2008 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

But all the tears in the world aren't going to bring me back, so I would prefer that people remember the good things about me rather than mourning my loss. (If it turns out a specific number of tears will, in fact, bring me back to life, then by all means, break out the onions.)

Fullkomligt klockrent.. Innebörden i det han skriver och den lilla slutklämmen.

Tycker att döden nästan är en typ av tabu-belagt ämne idag. Varför? Visst är det tråkigt att någon gått bort, men om man fäster så stor vikt vid att sörja människan i fråga, blir det bara inte svårare att minnas de bättre stunderna i den människans liv då?
Tänker man inte bara på begravningen och hur sorgligt det är/var då?

Den dag då det är dags för min begravning vill jag inte att folk ska vara ledsna. Det ska vara en rolig fest, där alla mina mest pubertala och sämsta skämt spelas upp i högtalare större än en genomsnitts björn. Enda problemet är att jag måste skaffa mig en vänskapskrets lika morbid som mig själv och som dessutom skrattar åt min humor och inte gråter i förtvivlan som Mean_Machine 😉

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1173247
January 5, 2008 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

den får en att tänka till 😀

mycket bra av dig att hitta denna 😀

kolla gärn ain humor tråden, där finns det några av mina favorit videos på youtube!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL