January 13, 2004
En choklad här.
Det klart man kan säga en choklad! Syftandes då på en viss typ. Svensk eller belgisk, mörk eller vit osv. Precis som man säger "ett kaffe" syftandes på zoegas, colombianskt osv, eller "ett vin" syftandes på om det är franskt, italienskt, märke osv osv. "Det här var ett gott vin" "Det här var ett gott kaffe" "Det här var en god choklad" "Det här var en god vit choklad" Annars blir det ju fel grammattiskt. "Det här var god choklad" "Du är snäll pojke" 🙄
June 18, 2001
Boomhauer wrote: En choklad här.
Det klart man kan säga en choklad! Syftandes då på en viss typ. Svensk eller belgisk, mörk eller vit osv. Precis som man säger "ett kaffe" syftandes på zoegas, colombianskt osv, eller "ett vin" syftandes på om det är franskt, italienskt, märke osv osv. "Det här var ett gott vin" "Det här var ett gott kaffe" "Det här var en god choklad" "Det här var en god vit choklad" Annars blir det ju fel grammattiskt. "Det här var god choklad" "Du är snäll pojke" 🙄
Ah, du har rätt. Så kan man nog säga. Men det är absolut inte fel att säga "det här var god choklad."
January 22, 2003
Jerry wrote: [quote=Boomhauer]En choklad här.
Ah, du har rätt. Så kan man nog säga. Men det är absolut inte fel att säga "det här var god choklad."
"Det här var god choklad" Syftar ju på den chokladen man för tillfället äter, men "Det här var en god choklad" kan man säga tillexempel om du är nere och ska köpa ny choklad och delar med dig om dina åsikter kring en viss typ av choklad.
:bok:
September 16, 2002
Choklad...Vad?
En chokladkaka.
En chokladprallin.
En chokladbit.
Ett chokladhus.
Ett chokladtorn.
Ett chokladlejon.
Men det blir även.
En kaka.
En prallin.
En bit.
Ett hus.
Ett torn.
Ett lejon.
See a pattern?
Man (jag i alla fall) säger inte en/ett "choklad". Däremot kan man säga t.ex. "mycket choklad".
Rätta mig om jag har fel.
Xenomorphed wrote: jag har en kompis som säger en vattenfall. alla klagar på honom. vad säger ni? jag tycker Ett Vattenfall är det självklara valet
Ett vattenfall.
1 Guest(s)