January 12, 2004
vi har rätt så saftiga elräkningar, så vi köpte oss en tocken elmätare.
och när vi mätte allt vi har till datorhörnan kom vi upp till nästan 70KWh/vecka.
Det vi har där är en lampa, en skrivare som används ca 2 ggr per år, två datorer, skärmarna är väl rätt gamla, en router och en telefon.
Finns det någon här som kan ge en fingervisning mo det är mycket eller normalt?
obelix wrote: vi har rätt så saftiga elräkningar, så vi köpte oss en tocken elmätare.
och när vi mätte allt vi har till datorhörnan kom vi upp till nästan 70KWh/vecka.
Det vi har där är en lampa, en skrivare som används ca 2 ggr per år, två datorer, skärmarna är väl rätt gamla, en router och en telefon.
Finns det någon här som kan ge en fingervisning mo det är mycket eller normalt?
Ganska normalt om det är någorlunda moderna maskiner som används ganska ofta. Typ 400watt konstant.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
orsaken till frågan är att vi betalar ca 2-2500 i kvartalet för elen, vilket är helt åt helvete...
och detta är det som drar mest som vi vet, spisen kan vi inte kontrollmäta, och det är det enda jag kan tänka mig kostar en hel del, för vi köpte oss en ny side by side kyl/frys för ett tag sedan som är klass +A
och om man vill ha hit elbolaget och kolla och det är vårt fel att det kostar så mycket, så får vi betala dom ca 1500-2000 spänn, vilket jag inte har lust med...
February 21, 2003
vissa leverantörer tar ut en effektavgift
du saknar massa fakta... är det 2000-2500 / kvartal för allt eller har du en mer specificerad räkning?
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
July 27, 2002
Json_81 wrote: Tycker inte det låter så konstigt om datorerna är på dygnet runt.
Jag tror vi betalar en dryg tusenlapp i månaden.
Du har ju en satana massa maskiner. 🙂
Men det låter som du betalar rätt mycket ändå Obelix.
Jag tror att vi har cirka 900 kr i månaden här med 2 moderna datorer, en laptop och sedan tre 32" som står på ungefär 10h dygn. Torkmaskin, tvättmaskin, diskmaskin.
Vi får elen av OKQ8 .. hehh
April 13, 2007
Min dator drar ca 203w i idle. Då är det inräknat 38w för vattenpumpen och 77w för skärmen, en 19" crt. Routern drar 15w, och skrivbordslampan har en led-lampa på endast 1,2w! Lite för svag dock, ska byta till en 1,5w eller 2w. Rekommenderas istället för lågenergilampor eller stenålders glödlampor.
Skrivaren har jag dragit ut sladdarna på och har för mig jag stängde av något i bios som aktiverar den. Oanvända nätverkskort har jag åxå stängt av i bios. Med en effektivare nätdel (Thermaltake Toughpower 750W) sänkte jag förbrukningen med 15w.
Allt har jag kopplat till ett grenuttag med brytare, så blir det lätt att stänga av helt.
Min årsförbrukning för hela lägenheten är ca 1860kwh.
Tyvärr är nog din elförbrukning helt normal, men det finns nog möjlighet att sänka den.
Hitta en billigare leverantör kan du kanske göra på konsumentverkets sida, ifall du inte redan känner till den. http://www.konsumentverket.se/.....ser_PS.asp
November 22, 2001
Callister wrote: [quote=Json_81]Tycker inte det låter så konstigt om datorerna är på dygnet runt.
Jag tror vi betalar en dryg tusenlapp i månaden.
Du har ju en satana massa maskiner. 🙂
Njae, en dator som står på dygnet runt och så min ibook som är på några timmar om dagen samt min sambos laptop som e på någon gång i veckan.
Projjen drar inte mer än en vanlig tv och surroundanläggningen drar inte heller några större mängder då det e sällan den används på några högre volymer.
1 Guest(s)