August 11, 2001
Jo, nu antar jag att det finns några som faktiskt har haft sin htpc en tid.
Min fråga till er är hur pass nöjda ni är med den?
Då snackar vi funktionalitet, användarvänlighet och hur pass störande den är?
Vad saknas den och vad är toppen med den.
Berätta gärna och övertyga mig att jag vill ha en burk till i v-rummet;)
Ps, visste inte vilket forum denna skulle in i.
November 22, 2001
Jag är jättenöjd.
Det enda jag inte är riktigt nöjd med är ljudnivån, men jag har inte råd att byta hårddiskarna i den (det är bara de som hörs).
Ska stoppa in lite ljudisolering någon dag o se om det hjälper.
Jag har valt ett htpc-chassi så det passar bra in på tv-bänken.
Användarvänlighet är helt upp till dig själv.
Jag har en fjärrkontroll som styr musen (ati wonder) o använder windows som vanligt.
Men man kan ju ha igång t ex media portal hela tiden, då väljer du bara i en enkel meny om du vill se på film, bilder, lyssna på musik osv.
February 22, 2003
jag har nästan en HTPC...saknas dock ett tvkort..men jag har HTPC programvara och fjärrkontroll för att styra allt och stänga av och sätta på maskineriet, nackdelen med mATX moderkaka är att man jag inte får plats med grafikkort, fjärrkontrollskort, ljudkort och ett tvkort
November 22, 2001
Adam wrote: Grymt bra topic.. Jag _ska_ fixa en HTPC under jullovet... (Har inte blivit av sedan sommaren).
Json_81: Tips på bra tysta chassin och andra prylar?
Finns det något smidigt sätt att stänga av skiten via fjärren när man vill sova?
Jag kör med ett Silverstone chassi, gillar deras design.
Om chassiet är tyst eller inte beror ju mest på vilka fläktar du väljer.
Välj så svalt system som möjligt, men snåla inte på processorn om du ska spela HD-film.
Min opteron 144 (klockad till 2.15GHz) klarar inte av 1080p utan att grafikkortet hjälper till (Nvidias purevideo, går säker med ati's motsvarighet oxå).
Ati's remote wonder tycker jag är enda vettiga fjärrkontrollen då det är enda jag sett som använder radiovågor istället för IR. Eftersom min dator e kopplade både till min projektor i vardagsrummet och min lcd i sovrummet så behöver jag något som går genom väggar. Jag vill dessutom kunna sitta i köket, på altanen eller uteplatsen och byta låt.
February 22, 2003
Json_81 wrote: [quote=Adam]Grymt bra topic.. Jag _ska_ fixa en HTPC under jullovet... (Har inte blivit av sedan sommaren).
Json_81: Tips på bra tysta chassin och andra prylar?
Finns det något smidigt sätt att stänga av skiten via fjärren när man vill sova?
Jag kör med ett Silverstone chassi, gillar deras design.
Om chassiet är tyst eller inte beror ju mest på vilka fläktar du väljer.
Välj så svalt system som möjligt, men snåla inte på processorn om du ska spela HD-film.
Min opteron 144 (klockad till 2.15GHz) klarar inte av 1080p utan att grafikkortet hjälper till (Nvidias purevideo, går säker med ati's motsvarighet oxå).
Ati's remote wonder tycker jag är enda vettiga fjärrkontrollen då det är enda jag sett som använder radiovågor istället för IR. Eftersom min dator e kopplade både till min projektor i vardagsrummet och min lcd i sovrummet så behöver jag något som går genom väggar. Jag vill dessutom kunna sitta i köket, på altanen eller uteplatsen och byta låt.
iMon kör jag på, även det är radiovågor istället för IR
March 19, 2003
Jag har en.
Har ingen tv tuner i min lcd så de var en av anledningarna.
har en 3.2'a p4'a
med tv kort och så kör jag ut via dvi till lcd'n.
gf kort med nvidia pure video som hjälper till med avkodningen av filmer.
sen optiskt ut till logitech z-5500 anläggninge.
kör med XP sen media portal som programvara.
Den tuffar på och orkar köra allt HD material 720/1080
Microsofts remote.
Funkar bra när de funkar, men om de knasar sig så blir det lite jobbigt.
January 20, 2002
Jag har en HTPC. Kallas ju det såfort man har hårdvara i ett HTPC skal och använder den till musik och film (bland annat).
Ska så småningom ställas i något typ av vardagsrum och kopplas in till TVn.
Anyway så tycker jag om HTPCn för den e snygg, snabb och tyst (i sängen :S).
Använder den mest till musik,film,web och så.. Kör med dual screens i Win Vista nu och där har vi ju även Media center 😉
March 15, 2004
mediaportal är ett måste. Finns väldigt många bra plugins. t.ex. musikvideor från yahoo. musik motorn är jävligt skön också med övergångseffekter och bra gränssnitt.
Det är lite krångel att få allt att funka men är värt det i slutändan.
Mce har så fruktansvärt dåligt gränssnitt när man lyssnar på musik
January 20, 2002
maedhros wrote: mediaportal är ett måste. Finns väldigt många bra plugins. t.ex. musikvideor från yahoo. musik motorn är jävligt skön också med övergångseffekter och bra gränssnitt.
Är det dära open source crap programmet som hänger sig och buggar sig?
March 19, 2003
Cezar wrote: [quote=maedhros]mediaportal är ett måste. Finns väldigt många bra plugins. t.ex. musikvideor från yahoo. musik motorn är jävligt skön också med övergångseffekter och bra gränssnitt.
Mja mje, buggar ibland men väldigt sällan.
Men har mikklat med tv kort och skit i min och de gjorde det lite bökigt men tycker de funkar bra.
March 15, 2004
Cezar wrote: [quote=maedhros]mediaportal är ett måste. Finns väldigt många bra plugins. t.ex. musikvideor från yahoo. musik motorn är jävligt skön också med övergångseffekter och bra gränssnitt.
Det kan ta ett tag innan man har lyckats att få det stabilt. Gäller att ha rätt version av programmet till olika plugins. Har fått det att funka ganska buggfritt iallafall.
August 11, 2001
Det tipset om att köra fjärr med ljudvågor ist för ir var kanon. Precis sådana grejer jag efterlyste.
Ni snackade om störande ljud från diskarna. Jag har ju en ganska skränande burk redan stående i v-rummet å är van. Dessutom så planeras en projektor så det lär väl låta ändå?
Men vilka funktioner är det som är jättebra?
Köpte mig en d-link mediaspelare innan för att kunna köra film och musik direkt till stereo/tv, men det funkar ju sådär bara. Startar om sig titt som tätt, samt har en taskigt gränssnitt när man är van vid datorns program(typ playlist i winamp osv)
Så lista gärna för och nackdelar nu!
November 22, 2001
Holetaker wrote: Dessutom så planeras en projektor så det lär väl låta ändå?
Min projektor (Hitachi PJ-TX300) hörs i princip bara om du lägger örat mot den.
Sen det här med ljudet från burken, min dator står ju på 24/7 därför hade den gärna fått vara tystare.
Men när man ser på film eller har på musik finns det inte en möjlighet i världen att höra den 🙂
August 2, 2004
bha* wrote: Ingen som använder Mac Mini G4 som HTPC, känns som att den borde passa som handen i handsken för ett sånt ändamål; liten, tyst och med fjärr. Fördelar/Nackdelar med det? Hur bra är den på att spela upp 720p?
Frågan är ju då hur den klarar ett TV-kort? Ett inbyggt sådant är ju att föredra. Grafikkort, Ljudkort? Ja frågorna är många, men som du säger ett klockrent val om man kan få det att funka. Det är väl inte helt lätt att få en Mac att lira i ett i övrigt "windows-nätverk", alla vill vi väl streama?
March 27, 2003
Json_81 wrote:
Sen det här med ljudet från burken, min dator står ju på 24/7 därför hade den gärna fått vara tystare.
Men när man ser på film eller har på musik finns det inte en möjlighet i världen att höra den 🙂
Kan man inte (via fjärren såklart) dra ner datorn i väntläge (alt stänga av men väntläge verkar bäst med tanke på kortare starttid) för att sedan starta den via fjärren igen?
Har man kombinerat sov/vardagsrum kan det vara skönt att kunna stänga av på ett smidigt sätt...
Tips på tysta fläktar och diskar?
March 10, 2003
Tja, går ju oftast att binda knappar till olika saker. Så vänteläge borde inte vara så svårt att fixa.
Tysta fläktar skall visst Cooltek vara, men har du inte en allt för varm burk så dra ner fläktarna till 6-7volt.
Hårddiskar är ganska subjektivt, men samsung är poppis just nu iaf. Själv kör jag en 10gb 5400rpm disk i en Silentdrive låda.
Streamar ändå allt från nätverket.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)