October 22, 2002
Precis som du säger så behövs det bara teori, uppkörnign och halkbana.
Läser nu från mina gamla papper så ingår 1 teoriprov + 1 uppkörningen + körkortstillverkning i körkortstillstånds priset.
På min tid ( nu låter jag gammal )
Körkortstillstånd - 1050kr
Halkbana - 1650kr
Hyra av bil vid uppkörning - 1000kr?!? (vet ej)
Så lägsta kostnad lär bli 2700-3700kr.
Lycka till!
/ Mikael
EDIT:
Glömde bort tårtan för att fira körkortet. +150kr
October 22, 2002
Skummade lite på VV sida vad kostanden blir.
Bevis om körkortstillstånd 220:-
Kunskapsprov 180:-
Körprov för behörighet B 645:-
Tillverkning av körkortet 120:-
Fotografering (på de orter där fotoautomat finns) 80:-
= 1245:-
Hyra av VV bil med dubbelkommando - 400:-
1245 + 400 = 1645:- + halkan (1760) = 3405 ~ 3400kr + 150 (tårtan = 3550kr
Tog priset på halkbanan från Stora Holm Trafikövningsplats eftersom jag tror du kör halkan där?!?
http://www.storaholm.com/
http://www.vv.se/templates/pag.....__108.aspx
March 11, 2003
Något som stör mig fantastiskt är att körskolornas lobbying fungerar så enormt bra. Hela tiden blir det dyrare och dyrare för vanliga människor att skaffa körkort, och det försvaras med nollvision och annat nys. Utan tvekan så är körskolornas roll i folks körkunskaper så vansinnigt överskattad att man nästan blir stum av häpnad. Vilket är bäst? Att sitta brevid en dryg gubbe, som suger dig på några hundra i timmen, för att tala om för dig att du har för lite trafikvana, eller att faktiskt skaffa sig just trafikvanan genom att köra med annan person i ett par år.
Hela systemet är korrumperat av körskolebranchen. Även om deras inverkan på olycksstatistiken knappt är mätbar, så tillåts de fortsätta med sin utsugning av unga blivande bilister. Inför ett grundläggande körtest, som visar att man kan hantera bilen tillräckligt för att komma ut på vägen utan att krocka med soptunnorna, och sätt sedan krav på att man skall köra minst 200 timmar med bisittare. Bisittaren blir medskyldig om uppenbara trafikförseelser begås, och all körning måste loggas med loggbok. Låt sedan personen köra upp som vanligt efter en tvåårsperiod. Billigt och bra.
February 28, 2005
som sagt..åt helvete me Sveriges sjuka regler som denna jävla utbildning där pengarna kunde gått till nåt annat. Det har funkat hur bra som helst utan utbildningen o sen så inför dom det...:/ visst man får lite "kunskap" men tror det räcker med det man lär sig tex av farsan som haft körkortet i över 20år...
March 19, 2003
Tjejen är sugen på att ta körkort nu.
Dock är det lite thight om pengar som det kostar att gå på körskola.
Tror det inte är några problem att hosta upp just basic avgifterna som halkbana osv.
Sen har inte jag bara haft körkort i 2,5år så jag är inte berättigad att ansöka om att övningsköra med henne, surt.
Blir väll att man får dra ut på landet och köra där det inte kryllar av poliser så kan det ge lite körvana till att börja med.
July 13, 2002
denstore wrote: Något som stör mig fantastiskt är att körskolornas lobbying fungerar så enormt bra. Hela tiden blir det dyrare och dyrare för vanliga människor att skaffa körkort, och det försvaras med nollvision och annat nys. Utan tvekan så är körskolornas roll i folks körkunskaper så vansinnigt överskattad att man nästan blir stum av häpnad. Vilket är bäst? Att sitta brevid en dryg gubbe, som suger dig på några hundra i timmen, för att tala om för dig att du har för lite trafikvana, eller att faktiskt skaffa sig just trafikvanan genom att köra med annan person i ett par år.
Hela systemet är korrumperat av körskolebranchen. Även om deras inverkan på olycksstatistiken knappt är mätbar, så tillåts de fortsätta med sin utsugning av unga blivande bilister. Inför ett grundläggande körtest, som visar att man kan hantera bilen tillräckligt för att komma ut på vägen utan att krocka med soptunnorna, och sätt sedan krav på att man skall köra minst 200 timmar med bisittare. Bisittaren blir medskyldig om uppenbara trafikförseelser begås, och all körning måste loggas med loggbok. Låt sedan personen köra upp som vanligt efter en tvåårsperiod. Billigt och bra.
WORD!
February 28, 2005
BarateaU wrote: Tjejen är sugen på att ta körkort nu.
Dock är det lite thight om pengar som det kostar att gå på körskola.
Tror det inte är några problem att hosta upp just basic avgifterna som halkbana osv.
Sen har inte jag bara haft körkort i 2,5år så jag är inte berättigad att ansöka om att övningsköra med henne, surt.
Blir väll att man får dra ut på landet och köra där det inte kryllar av poliser så kan det ge lite körvana till att börja med.
exakt så har jag tänkt..för att slippa utbildningen som man måste göra för att få vara handledare så kan man ju bara köra lite hur som helst där det är tomt bara för att få in "känslan"...
fan dom vill ju att så många ska ha körkort, o ändå gör dom det så svårt...aja sverige...
2 Guest(s)