En liten allmän tråd om värnplikten.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En liten allmän tråd om värnplikten.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

1 Vad fick ni för betyg, första och sista gången dom sattes? (jag fick veta mitt betyg två gånger)?

2. Vad var bäst, och sämst?

3. Var ni nöjda med den tjänsten ni fick?

4. Tog ni eller någon annan bonnpermis?
Om ja, vad hände?
Och hur länge?

5. Tog ni vara på tillfället och tog körkort, jägarexamen eller nåt annat skoj?

6. Sökte ni FN-tjänst?

*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+

1. Jag sänkte från 10-9-9 till 10-5-5, mest pga att jag hamnade i Lt:s svarta bok, förklaring kommer nedan.

2. Vapentjänst, att panga var kul, tyckte även att vapenvård var kul.
Var Ksp skytt, men hade även Grg, Pansarkott och AK-4:a.

3. Japp, var Närskydd på P-5 i Boden.
hade vi bara haft bättre och smartare befäl.
Jag var tom på väg att bli befodrad till Gb 😮
Vi kallades för ":a pansarstraff kompaniet, våra befäl var placerade hos oss som straff, en för misshandel, en för att han slängde dynamitgubbar på sina stridsvagnar för att göra övningen mer äkta, och en hade sprängt bort halva sig själv. :cy:

4. Japp, jag tog bonnpermis, två ggr tom, på sammanlagt 1 månad.
Det hände inget.
Och första gången var jag borta i tre veckor, komm upp på fredagen kl 12:00, sedan kl 18:00 satt jag på tåget ner till Sthlm igen med helgpermis :bgrin:

detta är orsaken till att jag hamnade i svarta boken, samt sänkte mitt betyg.

5. Började med Jägarexamen, men tröttnade.

6. Japp, sökte, men pga av mitt sänkta betyg sket det sig.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
915245
July 3, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: 1 Vad fick ni för betyg, första och sista gången dom sattes? (jag fick veta mitt betyg två gånger)?

Om ja, vad hände?
Och hur länge?

6. Sökte ni FN-tjänst?

1. Jag sänkte från 10-9-9 till 10-5-5, mest pga att jag hamnade i Lt:s svarta bok, förklaring kommer nedan.

Vi kallades för ":a pansarstraff kompaniet, våra befäl var placerade hos oss som straff, en för misshandel, en för att han slängde dynamitgubbar på sina stridsvagnar för att göra övningen mer äkta, och en hade sprängt bort halva sig själv. :cy:

Det hände inget.
Och första gången var jag borta i tre veckor, komm upp på fredagen kl 12:00, sedan kl 18:00 satt jag på tåget ner till Sthlm igen med helgpermis :bgrin:

1. 10-6-6 och höll det hela vägen till slutet.

2. Sämst var att man alltid var i tjänst, dygnet runt. Alla onödiga saker man fick göra...

3. Kunde varit roligare.

4. Nope, sådant är oacceptabelt.

5. Jo, VU1 (väktar licens)

6. Har ej sökt än, krav är 10-7-7. Ska nog söka när dom sänker (om dom sänker).

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
915247
July 3, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Rycker in snart + att jag har varigt med i FBU och pangat på där.

1. Rycker in snart

2. Slänga iväg några skurar med ksp:n (11.6kg kärlek) är ju aldrig fel. Det var bäst i FBU vet ej vad som är bäst på en korvett.

3. Ska in som vapentekniker (plutonbefäl) 15månader på en kustkorvett (troligtvis en Visby). Kommer även att vara däcksbefäl vis losskastning.

4. Tror ej det

5.

lumpen.nu wrote: Under utbildningen kommer du att få följande utbildning som du kan ha användning för i det civila.
-skepparexamen
-skyddsvakt
-rökdykare (vissa i besättningen)
-sjukvård
-brandsläckning
-ledarskap
-navigation
-sjömanskap
-kranförarutbildning (på vissa fartyg).

6. Tänker söka om jag får nog höga betyg

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
915267
July 3, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

1. X.8.8

2. Bäst: Erfarnheten
Sämst: Tidiga mornar (i fält somnade man ofta inte innan midnatt och gick upp vid 5-tiden för att se att till att kockarna lagade frukost)

3. Inte till en början. Ändrade mig senare när man fick mer ansvar. Blev tillslut ganska bra.

4. Hade en soldat i min tropp som tog ett antal bonnpermissar och blev bl.a anmäld för misshandel av sin grpC. Han fick sänkt betyg (9.4.5 tror jag). En annan hotade folk med kniv och gick på droger. Han blev utkastad efter att jag vägrat gå ut på övning med honom.

5. Tog militärt C-kort och fick massa förplägnadsutb. Fick också 10 högskolepoäng i ledarskap.

6. Sökte till KS13 som bl.a lastbilsförare och stabsassistent men fick "nej tack" i torsdags. Antar att de vill ha någon med mer yrkeserfarenhet. Högst förståligt. Är ju trots allt en skarp situation.

Låg inne som KVM/FörpltrpC (MA600) i 15mån och hade en tropp bestående av 3 kokgrp á 5 man och en livsmgrp på 4 man. Under slutövningen anslöt ytterligare 2 kokgrp och 2 man till livmgrp samt en stf trpC från Boden. Sammanlagt bestod troppen av drygt 30 man. Troppens uppgift var att hämta och tillaga livsmedel till bataljonen (ca 1000 man). Min uppgift var att leda Förpltrp och bistå KVM (YOF) på trosskompaniet med diverse uppgifter.

EDIT: På http://www.pansarsoldat.com finns bilder från min värnplikt.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
915270
July 3, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: 1 Vad fick ni för betyg, första och sista gången dom sattes? (jag fick veta mitt betyg två gånger)?

10-7-7
Fick det bara en gång vid muck.

Det bästa var att man fick se så mycket och åka utomlands. Det sämsta var den tråkiga vakttjänsten.

Japp, hur nöjd som helst. Motormek på robotbåt (GB).

Om ja, vad hände?
Och hur länge?

Inte jag, men några andra. Kom faktiskt inte ihåg vad som hände. Fast en gång tog kocken hem en brud till båten från krogen, lagom uppskattat :bgrin:

Japp, jag tog först förarbevis och sedan kustskepparexamen och eftersom jag var motormek så fick jag båtmekanikerintyg och maskinbefäl klass VI automatiskt.

6. Sökte ni FN-tjänst?

Nej

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
915285
July 3, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ja, vad hände?
Och hur länge?

6. Sökte ni FN-tjänst?

1. Kommer inte ihåg, men det skulle visst räcka för FN-tjänst om jag hade haft intresse för det.

2. Bäst var väl maten och sämst att det ibland var kallt när vi var ute "campade".

3. Jovars, jag var bevakningssoldat på I21 i Sollefteå. Hamnade i kasernvakten som ordonnans efter grundutbildningen. Vaktade 2 dygn och var ledig 6 dygn. Hade nära hem, så det var kul.
wink

4. Se punkt 3, vi hade ledigt så ofta, så nån "bonnpermis" behövdes inte.

5. Nej, men ångrar bittert att man inte tog lastbilskortet på riktigt också när man låg inne..Men å andra sidan kanske man får köra iaf om man tar på sej gröna kläder??
😛

6. Nämen hugaligen, knappast.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
915303
July 3, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ja, vad hände?
Och hur länge?

6. Sökte ni FN-tjänst?

1. 10-7-7 båda gångerna..

2. Bäst: Kamratskap, skjuta och erfarenhet.
Sämst: När det var kallt, sitta på spaning/vakttjänst och få bajsmackor (skitjobb som nån måste göra).

3. Jag var nöjd från början (Signalmekaniker) men blev ännu mer nöjd när jag var bäst i test och fick en tjänst som IS/IT-assistent istället.
Fick GB-utbildning, vilket jag gillade, men hade sedan ingen grupp att leda, fick dock ändå nya grader (Korpral, Furir)..

4. Jag var rätt nöjd med att vara där ändå, så jag höll mig till reglerna.
Det fanns dock en del som gnällde och fixade frisedel, och en som bara stack och inte skulle komma tillbaka. Men honom fick kompanichefen tag på och lovade honom frisedel om han bara kom tillbaka en dag och fixade lite pappersjobb, istället för att han skulle bli polisanmäld då, vilket var sjysst gjort av komp.ch..

5. Jag tog ett C-körkort som jag betalade 0kr för. Så fick jag betyg och grejjer från IT-kurs 200 timmar från S3/I19 Boden inom datoradministration och support.

6. Har inte tänkt att söka. Dock fick jag erbjudande anställning på S1 som BFA och gå som IS/IT driftledare 1 år till sergeantlön, men tackade nej p.g.a studierna (ångrar mig nu).

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
915306
July 3, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote:
4. Hade en soldat i min tropp som tog ett antal bonnpermissar och blev bl.a anmäld för misshandel av sin grpC. Han fick sänkt betyg (9.4.5 tror jag). En annan hotade folk med kniv och gick på droger. Han blev utkastad efter att jag vägrat gå ut på övning med honom.

5. Tog militärt C-kort och fick massa förplägnadsutb. Fick också 10 högskolepoäng i ledarskap.

Låg inne som KVM/FörpltrpC (MA600) i 15mån och hade en tropp bestående av 3 kokgrp á 5 man och en livsmgrp på 4 man. Under slutövningen anslöt ytterligare 2 kokgrp och 2 man till livmgrp samt en stf trpC från Boden. Sammanlagt bestod troppen av drygt 30 man. Troppens uppgift var att hämta och tillaga livsmedel till bataljonen (ca 1000 man). Min uppgift var att leda Förpltrp och bistå KVM (YOF) på trosskompaniet med diverse uppgifter.

Så du låg på Stab/Tross på S1 (listade ut)? Men när muckade du?

SaElEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
915316
July 3, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

1. 10-8-7 fick bara reda på det en gång.

2. Bästa var att få skjuta en 8 skottsalva fullskarpa spränggranater mot en volvo 240.
Sämst: Vagnsutbildningen, den var så jävla seg, man sov nästan hela tiden 😛

3. Ja väldigt nöjd, låg som Stridsfordonsskytt på Strf 9040A, den tjänsten jag ville ha och som jag fick.

4. Hade en kille som helt enkelt stannade hemma i typ 2-3 veckor för att han inte ville va kvar.. Det funkade =)

5. Tyvärr inte hade för många kvällstjänster

6. Ja, får reda på i höst om jag kommer med, sökt som stridsfordonsskytt i Liberia

Arny
Member
Medlem
915317
July 3, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Så du låg på Stab/Tross på S1 (listade ut)? Men när muckade du?

Nänä. Låg på trosskompaniet på P4. Ryckte in 19/1-04 och ryckte ut 8/4-05.

Var får du S1 ifrån?

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
915459
July 4, 2005 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=jarlen]Så du låg på Stab/Tross på S1 (listade ut)? Men när muckade du?

Nänä. Låg på trosskompaniet på P4. Ryckte in 19/1-04 och ryckte ut 8/4-05.

Var får du S1 ifrån?

Samarbetet med Boden och storleken på bat. och sånt, låg själv på S1 och kände precis igen hela KVM-rollen.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
915939
July 5, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=obelix]1 Vad fick ni för betyg, första och sista gången dom sattes? (jag fick veta mitt betyg två gånger)?

Om ja, vad hände?
Och hur länge?

6. Sökte ni FN-tjänst?

Det hände inget.

1. 10-6-6 och höll det hela vägen till slutet.

2. Sämst var att man alltid var i tjänst, dygnet runt. Alla onödiga saker man fick göra...

3. Kunde varit roligare.

4. Nope, sådant är oacceptabelt.

5. Jo, VU1 (väktar licens)

6. Har ej sökt än, krav är 10-7-7. Ska nog söka när dom sänker (om dom sänker).

Du vet väll att det går att läsa upp betygen om man vill det?

obelix
Member
Medlem
915944
July 5, 2005 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Du vet väll att det går att läsa upp betygen om man vill det?

Hur då?

Arny
Member
Medlem
915945
July 5, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner] Du vet väll att det går att läsa upp betygen om man vill det?

Hur då?

Hemvärnet t.ex. Är alltid senaste betyget som gäller.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
915947
July 5, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner] Du vet väll att det går att läsa upp betygen om man vill det?

Hur då?

Om man bor nära ett FBU kontor så kan man fara på några kvällskurser eller någon kväll i veckan och sedan göra något slags prov. Vill man inte det så kan man åka på helg, 1 eller 2 veckors kurser. Det finns bl.a. tolkutbildning, pansarbekämpning, amfibiekurser, sjukvårdsutbildning, en helgkurs om utlänska vapen så klart med tillhörande skytte, kurser i luftvärn, skyttekurser, krypskyttekurser mm.

Kursgårdar finns i Vaxholm, Gbg, Hemavan, Fårö, Falsterbo mf.

Kurskatalog:
http://www.fbu.se/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file=10717

Edit: Det finns även Befordringsutbildning. Vid kurser så betalar FBU resa, mat, logi samt att du får en dagspenning på 66kr per dag.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
916045
July 5, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

1 Vad fick ni för betyg, första och sista gången dom sattes? (jag fick veta mitt betyg två gånger)?
10-8-8, blev också bästa soldat på min pluton (den enda av sitt slag i världen, alltså är jag världsbäst)

bäst var dels att jag fick åka runt i sverige, samt att jag inte bodde i skogen ofta (14 fältnätter på tio månader)

bästa enskilda tillöfället var när vi hade fys i östersund, vita blixten i en 20 meter lång backe på I5's kaserngård. upp och ner, upp och ner =P
allt är tjusigt dokumenterat på film dessutom.

sämst var att vi blev lite tråkigt behandlade av folk på kompaniet där vi bodde, samt att jag inte fick skjuta så mycket kul vapen (fick bara skjuta ak5, pansarskott (både 9 och 20 mm dock) och kasta handgranat.

absolut, jag hade skitkul.

Om ja, vad hände?
Och hur länge?
kanske.
vi skulle åka till P7 en söndag, och alla skulle ha anmält sig i vakten senast 20:00 på lördagen. vet inte om vi hade permissionsförbud dock. jag gick iallafall iväg och lämnade tillbaka lite hyrfilmer.
ingenting hände.

nepp, men hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag kunnat få b-körkort

6. Sökte ni FN-tjänst?
nej. dels vill jag inte hamna i ett skarp läge, dels hade jag redan planer.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
916128
July 5, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån annan som varit ute på ett skarpt uppdrag än jag? 🙂

obelix
Member
Medlem
916137
July 5, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Nån annan som varit ute på ett skarpt uppdrag än jag? 🙂

Halvskarpt.

Jag var vakt åt en föredetta försvarsminister, tror han hette Roine Karlsson eller nåt sånt.

Gick med skarpladdad AK-4:a.

Fick dessutom ett erbjudande av ett par befäl att "om jag rpkade halka och tömma magasinet i den feta jäveln, så skulle dom och ett par befäl till skramla till den bäsat advokaten i Sverige". :bgrin:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
916142
July 5, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Skarpt och skarpt..
Hade alltid skarpladdat i K-Pisten som kasernvakt..
Fick även vara kvar några helger extra på beredskap, eftersom jag låg inne när det var poppis med U-båtar längs kusten..
Vi hade tämligen rejält med vapen/ammunition och spaningsutrustning i kasernvaktstugan..
Jag var ordonnans, och skulle det ha vart nån U-båt vid t.ex XXXön, så skulle jag bums lasta TG30'in och fara dit..
Fast en av de helgerna hade det nog inte gått så bra ifall det hänt nått, typ 95% av beredskapsstyrkan var "smått berusade", det var ju en kille som fyllde år..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
916168
July 5, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Nån annan som varit ute på ett skarpt uppdrag än jag? 🙂

Skulle man kunna säga 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL