October 22, 2002
obelix wrote: [quote=Bjornstrom]Fegt att begå självmord :E
jisses, det visar hur litet du vet...
Skulle nog säga att dom som tar självmord är rejält starka i psyket för att klara av det. Att ta sitt eget liv krävs det mod för.
Sen att folk slänger sig framför tåg/bilar är ju en annan sak, om man ska ta sitt liv ska man fan inte förstöra någon annans. Att köra på någon som vill ta sig liv lämnar spår hos personen som kör på.
Hoppa från en bro, skjuta sig själv eller hänga sig själv i duschen, dom kan göra vad dom vill så länge dom inte utsätter andra människor för saker.
För 1,5-2 månaders sen vek en självmordskandidat ut på en smal väg just i syfte på att ta sitt liv. Som tur var så hade min kollega sån sinnesnärvaro så han tog en lite sväng i ett dike så det inte blev en frontalkrock. Killen överlevde denna gång men han lär väl pröva igen. Stora skador på lastbil och släp blev det iaf vilket egentligen är skit samma eftersom ingen dog.
October 25, 2003
fisken wrote: [quote=obelix][quote=Bjornstrom]Fegt att begå självmord :E
Skulle nog säga att dom som tar självmord är rejält starka i psyket för att klara av det. Att ta sitt eget liv krävs det mod för.
Men det krävs ännu större mod att våga kämpa när ditt liv verkligen är 110% nerkört i botten.
March 15, 2004
Tindy wrote: [quote=fisken][quote=obelix][quote=Bjornstrom]Fegt att begå självmord :E
Men det krävs ännu större mod att våga kämpa när ditt liv verkligen är 110% nerkört i botten.
word...
December 28, 2004
obelix wrote: [quote=Tindy] Men det krävs ännu större mod att våga kämpa när ditt liv verkligen är 110% nerkört i botten.
Läs på lite om självmord...
Japp, en skitbra idé.
Dom som är psykiskt starka hoppar framför tåget å alla andra som inte vågar får överleva.
FRAMÅT!
Dom som hoppar framför tåget är inte i ett friskt tillstånd att hoppa bara för att hoppa, oftast går dom på droger eller har en stor deprition.
January 12, 2004
Collateral wrote: [quote=obelix][quote=Tindy] Men det krävs ännu större mod att våga kämpa när ditt liv verkligen är 110% nerkört i botten.
Japp, en skitbra idé.
Dom som är psykiskt starka hoppar framför tåget å alla andra som inte vågar får överleva.
FRAMÅT!
Dom som hoppar framför tåget är inte i ett friskt tillstånd att hoppa bara för att hoppa, oftast går dom på droger eller har en stor deprition.
oftast så ser dom det som den enda utvägen, att dom gör alla en stor tjänst genom att göra det.
oftast är det, från deras vinkel, en osjälvisk handling, dom tror att alla får det bättre.
October 25, 2003
obelix wrote: [quote=Tindy] Men det krävs ännu större mod att våga kämpa när ditt liv verkligen är 110% nerkört i botten.
Efter fyra seriösa försök av min mor som resulterat i allvarliga sjukhusvistelser (Senast för en vecka sedan) och ett stort antal som hon klarat sig undan lindrigare så är det det jag blivit inpräntad av min psykolog, psykoterapeut och socionom iaf. Så jag vet inte jag, jag tror att jag har rätt bra koll på det.
June 18, 2001
Har en psykolog sagt att det är modigt att fortsätta leva är det endera ett terapeutiskt grepp eller en personlig uppfattning. Det är nämligen en metafysisk fråga, inte en psykologisk.
Däremot förstår säkert en psykolog ganska bra hur en självmordsbenägens persons uppfattning av sina valmöjligheter kan se ut, och själva utgångsläget kan därför bli ett annat än för någon som aldrig har mött exempelvis en deprimerad människa. Själva domen - "detta är mod" - är dock ingenting denna kan avgöra.
edit: men detta borde ju vara självklart för de flesta.
1 Guest(s)