En lön för mycket! Vad ska jag göra?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En lön för mycket! Vad ska jag göra?
Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
sp_UserOfflineSmall Offline
954712
September 24, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du anmäler felet så kanske de tycker att du är så ärlig så du får behålla pengarna :p

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
954721
September 24, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Om du anmäler felet så kanske de tycker att du är så ärlig så du får behålla pengarna :p

Sånt fungerar bara i sagoböckerna wink

hate_crew
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
954729
September 24, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

*blitz* wrote: Hej
Nu är det såhär att jag har fått en lön för mycket, jag har precis börjat o plugga. Och nu fick jag en lön för denna månaden, när jag inte ha jobbat något. Jag har ju inte sagt upp mig, utan jag är tjänst ledig.
Det jag undrar nu är om man är skyldig att meddela företaget om deras fel?
Kan man bli skyldig att lämna tillbaka pengarna? Det handlar ju ändå om en del pengar runt, 12 000 kr.

/MVH blitz

Detta hände en jobbekompis till mig som oxå börjat plugga och tagigt tjänstledigt. Personalchefen ringde upp honom och sa att han fått en lön för mycket och var tvungen att betala tillbaka. Min vän sa då att att han köpt böcker och annat skolmaterial för dom pengarna så han kunde inte betala tillbaka det och mena på att det får väll för fan ni själva ha koll på. Det hela slutade med att min väns komptimmar samt semster ( tror jag det var) rök all världens väg . Så spara pengarna!!

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
955449
September 26, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: Det är precis som om någon skulle råka föra över pengar till fel konto och de hamnade på ditt. Du har ingen rätt att använda dem och du blir skyldig att betala tillbaka dem om du gör det.

Huruvida du har skyldighet att upplysa de om felet vet jag inte säkert, men är det ett större företag kan du slå dig i backen på att de kommer att upptäcka det förr eller senare. Då är det bättre att förekomma de och säga som det är.

Har du förhoppningar om att jobba där mer så kanske det inte är så lyckat att hålla tyst om det heller, för de lär nog inte bli så glada på dig när det kommer fram. Så gå och säg till, då får du ett plus i kanten! 🙂

Ett bisarrt exempel om man är skyldig att betala tillbaka.
Tänk om typ 100pers skulle "råka" föra över pengar till ens konto.

Jobbigt att själv ha skyldighet att försöka ordna tillbaka allting då.
Det är väll upp till företaget att fixa detta?

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
955455
September 26, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=The_Mayhem]Det är precis som om någon skulle råka föra över pengar till fel konto och de hamnade på ditt. Du har ingen rätt att använda dem och du blir skyldig att betala tillbaka dem om du gör det.

Huruvida du har skyldighet att upplysa de om felet vet jag inte säkert, men är det ett större företag kan du slå dig i backen på att de kommer att upptäcka det förr eller senare. Då är det bättre att förekomma de och säga som det är.

Har du förhoppningar om att jobba där mer så kanske det inte är så lyckat att hålla tyst om det heller, för de lär nog inte bli så glada på dig när det kommer fram. Så gå och säg till, då får du ett plus i kanten! 🙂

Givetvis fixar ju banken och inte du att pengarna kommer tillbaka (eller snarare till det konto det var tänkt från början). Det inressanta i diskussionen är egentligen att bara för att det råkar trilla in pengar på ditt konto betyder det inte att du får använda de hur som helst.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
955523
September 26, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: [quote=Cezar][quote=The_Mayhem]Det är precis som om någon skulle råka föra över pengar till fel konto och de hamnade på ditt. Du har ingen rätt att använda dem och du blir skyldig att betala tillbaka dem om du gör det.

Givetvis fixar ju banken och inte du att pengarna kommer tillbaka (eller snarare till det konto det var tänkt från början). Det inressanta i diskussionen är egentligen att bara för att det råkar trilla in pengar på ditt konto betyder det inte att du får använda de hur som helst.

Nej men det jobbigaste vore väll om man själv får slösa en massa tid och ork på ett misstag från ett företag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL