October 18, 2006
Nu kan fackombuden slå sej för bröstet riktigt ordentligt.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....16,00.html
LO kan ju nu också fortsätta det de startat, när det är ställt utom allt tvivel att nassefasoner funkar som maktmedel mot småföretagare så är det bara att löpa linan ut och planera fortsättningen, t.ex. 2000-talets första kristallnatt (det finns ju en manual att tillgå från Tyskland som användes med viss framgång på 30-talet mot obekväma affärsidkare).
Jag undrar hur de arbetsskygga sk. blockadvakterna (har inte de jobb att sköta förresten?) känner sej nu? Man kan nog gissa att mer än en är mer än lovligt hög på en powertrip efter att HRF med sina 100000-tals medlemmar lyckats driva en 24-årig tjej att sälja sitt företag, vilken bedrift!
Med detta har LO visat vad de går för en gång för alla. Så summa sumarum, de kan dra åt helvete.
October 18, 2006
Callister wrote: Man ska inte tro på aftonbladet sådär rakt av. Om de väljer att släppa en nyhet riktat mot facket, gör de såhär. Fallet kunde lika gärna varit tvärtom. Vi vet inte med säkerhet att avtalen på det där jobbet riktigt suger.
Jag anser att facket har betett sej som tvättäkta nazister i det här fallet, det har inget att göra med hur nyheten framställs i Aftonbladet (som f.ö. är sosse- och fackvänlig in absurdum).
Om någon startar ett företag så skall facket enbart skita i vilka avtal den personen skriver eller inte skriver så länge de inte är lagstadgade. Om inte de anställda tycker om det så får de byta jobb, svårare än så är det inte.
Fackets uppdrag kan knappast vara att tvinga småföretagare att avveckla/sälja sina företag. Småföretagare behövs i det här landet.
September 12, 2001
Skärpning nu killen !
Du är i din fulla rätt att tycka som du vill men vissa åsikter är nog klokast att hålla inne.
Jämförelsen med nassar är rent löjlig.
Jag försvarar inte ev dumheter som har gjorts i denna blockad men många glömmer att ägaren av denna salladsbar inte har gjort rätt för sig mot personalen heller.
Löner som inte stämmer, semesterlön som inte betalas ut och ett allt annat än änglalik beteende gentemot personalen. Är det bra det ?
October 18, 2006
skiroy wrote: Skärpning nu killen !
Du är i din fulla rätt att tycka som du vill men vissa åsikter är nog klokast att hålla inne.
Jämförelsen med nassar är rent löjlig.Jag försvarar inte ev dumheter som har gjorts i denna blockad men många glömmer att ägaren av denna salladsbar inte har gjort rätt för sig mot personalen heller.
Löner som inte stämmer, semesterlön som inte betalas ut och ett allt annat än änglalik beteende gentemot personalen. Är det bra det ?
Om jag jobbade på ett ställe där inte löner betalades ut så skulle jag byta jobb.
Vad gäller nazistreferenserna så jämför jag bara med den behandling obekväma affärsidkare utsattes för i Tyskland på 30-talet utan stöd av lagen och den behandling obekväma affärsidkare utsätts för i Sverige på 2000-talet utan stöd av lagen. Då av personer i bruna skjortor, idag av personer i röda jackor. Den behandlingen är ganska snarlik, därmed inte sagt att samtliga delar av nazismen är applicerbar på facket.
Jag kan sträcka mej till att kalla det gansterfasoner om nazistreferenserna ger fel associationer.
Ett riktigt äckligt exempel på den starkes rätt är det iaf.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Så nu duger AB? :)R
//Andreas
Ändamålen helgar medlen
Nej jag tycker fortfarande att AB är en skräptidning men i det här fallet så var det inte det journalistiska innehållet som var intressant utan sakfrågan.
Och det saknas fakta något å det grövsta, som alltid 😉
//Andreas
September 12, 2001
Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Så nu duger AB? :)R
//Andreas
Ändamålen helgar medlen
Nej jag tycker fortfarande att AB är en skräptidning men i det här fallet så var det inte det journalistiska innehållet som var intressant utan sakfrågan.
Ok.
Visst är det en skräptidning kan jag hålla med om. Det finns många till som kan sorteras in i det facket. 🙂
Men sakfrågan var väl inte att dra paralleller med nazister ? :-k
March 11, 2003
skiroy wrote: Skärpning nu killen !
Jämförelsen med nassar är rent löjlig.Jag försvarar inte ev dumheter som har gjorts i denna blockad men många glömmer att ägaren av denna salladsbar inte har gjort rätt för sig mot personalen heller.
Vad bygger du det på? Samtliga intervjuer jag har sett med personalen har visat på en nöjd personal? De har haft lön de varit nöjda med, högre än avtalslönen.
Semesterersättningen som Toivo Öhman pekade på, gällde ersättning på röda helgdagar, alltså dagar som salladsbaren inte har öppet på. Känns det relevant? Som bonus säger Öhman att han har fått informationen från restaurang-facket, och finner ingen anledning till att ifrågasätta till deras tillförlitlighet. Duh?
Sen kan man ju tycka att det hade varit ganska naturligt att kontakta Appelgren om man gör en utredning om hennes ärende, men det sket han visst i också.
När det kommer till nasism, får jag väl hålla med, men det är klart tydliga fascistiska drag i fackets betende här. Man väljer ut en liten salladsbar, som antagligen knappast riktar sig till svensson i förorten, att sätta sig, för att kunna hävda sitt budskap. Varför inte istället ställa sig utanför någon av landets tusentals pizzerior? Jo, för då hade de troligen fått 99% av befolkningen att tycka det är skitlöjligt att kräva av pizzabagaren att han skall följa kollektivavtalet, och debatten hade istället handlat om varför facket ger sig på en hårt arbetande invandrare, som har tagit sig ur arbetslösheten.....
October 18, 2006
skiroy wrote: [quote=Josey Wales][quote=Delph1]Så nu duger AB? :)R
//Andreas
Ändamålen helgar medlen
Ok.
Visst är det en skräptidning kan jag hålla med om. Det finns många till som kan sorteras in i det facket. 🙂
Men sakfrågan var väl inte att dra paralleller med nazister ? :-k
Nej, naturligtvis inte, sakfrågan är om det är rätt att en jätteorganisation som omsätter flera hundra miljoner skall kunna ta folk ifrån deras ordinarie jobb och ställa dem utanför en småföretagare (1000-tals mantimmar måste ha gått till spillo för att kunna ha "blockad"vakterna där) för att genom mer eller mindre förtäckta hot tvångsåtgärder (soptömning etc.) tvinga henne att skriva på ett avtal som inte ens är lagstadgat.
August 2, 2001
Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
October 18, 2006
nXsty wrote: Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
Hells Angels och Bandidos förhandlar nog också och förvarnar innan de tar till tvångsåtgärder och hot, de har inte heller stöd av lagen.
Varför skall facket få tvinga företag att skriva på ett avtal som inte är tvingande enligt lag?
Är det bara jag som tycker det är konstigt?
I så fall kanske någon kan förklara varför det är rätt och logiskt för jag begriper inte dte.
March 23, 2003
Josey Wales wrote: [quote=nXsty]Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
Hells Angels och Bandidos förhandlar nog också och förvarnar innan de tar till tvångsåtgärder och hot, de har inte heller stöd av lagen.
Varför skall facket få tvinga företag att skriva på ett avtal som inte är tvingande enligt lag?
I så fall kanske någon kan förklara varför det är rätt och logiskt för jag begriper inte dte.
Jag håller med dig till 100%.
Det facket har gjort här är ren kommunism. De anser att alla som jobbar inom ett yrke skall ha det exakt likadant. Även om de på salladsbaren har bättre (vilket i sig troligen gjorde facket rosenrasande). Jag vet från personliga källor att personalen i salladsbaren var nöjda och glada med sin lön och avtal. Så om facket med sitt skitsnack om att de gör detta för att de vill att personalen skall få det rättvist nu lyckats få bort salladsbaren / byta ägare på den. Så hoppas jag att de nya ägarna behåller personalen OCH att de fortfarande kommer ha så bra betalt som de har nu, då det är bättre än vad de skulle ha om de hade haft kollektivavtal.
Jag har gått förbi där ett antal ggr under "blockanden" och kan inte förstå hur en människa kan frivilligt ställa sig med en orange väst som det för övrigt står "Strejkvakt" på, (de har bara haft 2-3 månader på sig att skaffa blokadvakts-västar, men som de flesta som förstått nu så är facket inte direkt smarta). De som står där, har de inga jobb själva?, som någon skrev innan. Om de nu inte har jobb, borde de inte vara FÖR att småföretagare öppnar och anställer folk? Har de jobb, gå dit då och ge fan i att slösa fackets/arbetarnas pengar på skitsaker som en liten salladsbar, när det finns storkedjor som, ja har avtal, men de är så dåliga så man vet inte om man skall skratta eller gråta. Men som en av "strejkvakterna" sa...-De är kedjorna är för starka för facket att ge sig på.
Det betyder alltså att de bara ger sig på små svaga. Det är alltså det facket står för.
"Varför ge sig på berg när det finns småsten"
Personligen hoppas jag att facket kommer att försvinna. Iaf som det ser ut nu. Detta är ännu ett bevis på att socialdemokratin/vänstern inte har klarat av att förlora valet.
November 27, 2003
Hellspawn79 wrote: Personligen hoppas jag att facket kommer att försvinna. Iaf som det ser ut nu. Detta är ännu ett bevis på att socialdemokratin/vänstern inte har klarat av att förlora valet.
Det här hade man nog kunnat förutspå i vilket fall som helst. Alltför många avtal som behöver förnyas nu.
//Andreas
August 2, 2001
Josey Wales wrote: [quote=nXsty]Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
Skulle du föredra att de var lagstiftade då?
Ofta är facklig organisation den enda möjligheten man har som arbetare att sätta sig upp mot arbetsgivarna, om man blir illa behandlad tex. Jag är övertygad om att de flesta arbetsgivare menar väl och vill göra rätt för sig men så finns det alltid en grupp som inte vill det, och just de skulle inte skriva under kollektivavtal annars. Så istället för att granska individuella fall har facket ambitionen att alla ska skriva på. Sen kan man ju argumentera att facket är föråldrat precis som en del andra socialdemokratiska ideér men det är en annan femma.
De "tvingar" egentligen ingen, precis som du skriver har de ingen laglig rätt att göra det, istället använder de sin grundlagstadgade rätt till demonstrationer.
October 18, 2006
nXsty wrote: [quote=Josey Wales][quote=nXsty]Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
Skulle du föredra att de var lagstiftade då?
Ofta är facklig organisation den enda möjligheten man har som arbetare att sätta sig upp mot arbetsgivarna, om man blir illa behandlad tex. Jag är övertygad om att de flesta arbetsgivare menar väl och vill göra rätt för sig men så finns det alltid en grupp som inte vill det, och just de skulle inte skriva under kollektivavtal annars. Så istället för att granska individuella fall har facket ambitionen att alla ska skriva på. Sen kan man ju argumentera att facket är föråldrat precis som en del andra socialdemokratiska ideér men det är en annan femma.
De "tvingar" egentligen ingen, precis som du skriver har de ingen laglig rätt att göra det, istället använder de sin grundlagstadgade rätt till demonstrationer.
Jag vet inte om de har sökt tillstånd till "demonstrationen" som man skall isf borde det vara svårt att få tillstånd till en demonstration som räcker i 2 månader.
Vad gäller lagstiftning isf kollektivavtal så skulle det vara en perfekt lösning, främst för idag förfördelde grupper (t.ex hotell- och restauranganställda) som skulle kunna få bättre förhållanden då de skulle jämföras med priviligierade grupper som byggsektorn och verkstadsindustrin istället för att förhandla från en ytterst svag position som de gör idag.
2 Guest(s)