En monumental framgång för LO (AB)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En monumental framgång för LO (AB)
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1116666
February 6, 2007 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har dragits så många paraleller så att snart kommer vi fram till att det att det är satanistmetoder dom håller på med.

Blockaden tycker jag var onödigt stor.
Men en sak som jag har reagerat på är att hon säger att hennes anställda hade bättre villkor än kollektivavtalet. Finns väl inget som hindrar henne att skriva på och ge hennes anställda bättre villkor?
Känns på något vis att det ligger en hund begraven där med.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1116680
February 6, 2007 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ingen anledning för LO att bry sig om salladsbaren. LO ska skita fullständigt i om ett företag skrivit på kollektvavtal eller inte, så länge inte någon arbetar under dåliga förhållanden.

Fackförbund är jättebra, men inte LO. Det är politiskt bundet och missbrukar sin makt. Usch!

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1116684
February 6, 2007 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: Det finns ingen anledning för LO att bry sig om salladsbaren. LO ska skita fullständigt i om ett företag skrivit på kollektvavtal eller inte, så länge inte någon arbetar under dåliga förhållanden.

Fackförbund är jättebra, men inte LO. Det är politiskt bundet och missbrukar sin makt. Usch!

Jag hittade ingenstans i artikeln att dom anställda hade det bra. Bara ägaren som hävdade det.

Jag måste också säga som jag sa innan, att jag tycker att blockaden var onödigt stor.
Om ens nödvändig, finns väl andra sätt att få folk att skriva kollektivavtalet?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1116685
February 6, 2007 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Jag hittade ingenstans i artikeln att dom anställda hade det bra. Bara ägaren som hävdade det.

Jag måste också säga som jag sa innan, att jag tycker att blockaden var onödigt stor.
Om ens nödvändig, finns väl andra sätt att få folk att skriva kollektivavtalet?

Jag tror man kan vara ganska säker på att LO inte hade skött det här på sättet de gjort om de anställda jobbat under dåliga förhållanden. Sättet de sköter det här på får det att verka som en principsak, om det inte skulle varit det så hade de haft många lagar att åtminstone nämna i sin agumentation för att fortsätta blockaden.

Om Sveriges största och gnälligast fackförund inte säger någonting negativt om hur de anställda behandlas så har man definitivt inte anledning att tro att någon behandlas dåligt.

Hellspawn79
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 528
1116692
February 7, 2007 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Jag hittade ingenstans i artikeln att dom anställda hade det bra. Bara ägaren som hävdade det.

Det är roligt att du nämner detta. För jag har aldrig sett att någon journalist som har frågat de som arbetar där vad de tycker. Men då jag har "inside"-information vet jag att de inte vill skriva avtal själva. De tyckte att de hade fått ett bra avtal med ägarinnan.

Men som saft var. Att slösa 2 månaders blockadpengar på en sådan här sak är ganska ofattbart. Undrar hur det lät på fackens styrelserum när det kom fram att Mona Sahlin inte var med i facket som egen företagare, eftersom hon tyckte inte det var nödvändigt. Lite samma sak här. :bgrin:

Damodred
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1116697
February 7, 2007 - 2:56 am
sp_Permalink sp_Print

SHR har Sveriges sämsta fackavtal. Efter sex års arbete ligger lönen på 101kr/h - vilket är riktigt skabbigt. Den kan heller aldrig bli högre. Bara det gör att jag sympatiserar med henne. Vill man vara med i sveriges sämsta kollektivavtal så ska det vara upp till var och en, de ska inte hålla på att tvinga på sina krav på andra. Jag har jobbat inom Hotell&Restaurang de senaste åtta åren (tror jag det blir) och skulle aldrig någonsin gå med i detta värdelösa fack.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1116722
February 7, 2007 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Nu har dragits så många paraleller så att snart kommer vi fram till att det att det är satanistmetoder dom håller på med.

Blockaden tycker jag var onödigt stor.
Men en sak som jag har reagerat på är att hon säger att hennes anställda hade bättre villkor än kollektivavtalet. Finns väl inget som hindrar henne att skriva på och ge hennes anställda bättre villkor?
Känns på något vis att det ligger en hund begraven där med.

He he, jag har alltid misstänkt att fackombud är djävulens sändebud på jorden 😀
Parallellerna kan jag kanske dämpa ett snäpp men sådant här upprör mej otroligt mycket eftersom jag inte tycker om man skall kunna göra vad man vill bara för att man är större och starkare.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1116728
February 7, 2007 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Den dagen det finns andra organisationer som kämpar för arbetarens rätt till shysst lön och anständiga arbetsvillkor skall jag också sluta upp i leden som biter i handen som delvis hjälper till att föda den stora massan..
När man läser såna här trådar blir man både road och oroad.

*Edit*
Har man anställda och inget kollektivavtal=Blockad..
Tycker man känner igen det här snacket ifrån när man pratar med folk som systematiskt jobbar svart för att dom "tjänar så mycket mer" på det..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116731
February 7, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Den dagen det finns andra organisationer som kämpar för arbetarens rätt till shysst lön och anständiga arbetsvillkor skall jag också sluta upp i leden som biter i handen som delvis hjälper till att föda den stora massan..

*Edit*
Tycker man känner igen det här snacket ifrån när man pratar med folk som systematiskt jobbar svart för att dom "tjänar så mycket mer" på det..

Villkor för arbeten skall lagstiftas av riksdagen inte av en intresseorganisation som rutinmässigt tar lagen i egna händer.

En gång i tiden var facket en organisation som förhandlade om löner och stod på arbetaren sida, idag är facket en koloss på lerfötter som köper löskukar och sprit för medlemmarnas pengar.

Jag är med i facket, dock ett TCO-fack eftersom de har en väldigt bra inkomstförsäkring vid arbetslöshet, ett LO-fack skulle jag inte drömma om att gå med i av flera skäl, både ideologiska och humanitära.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116733
February 7, 2007 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd]Den dagen det finns andra organisationer som kämpar för arbetarens rätt till shysst lön och anständiga arbetsvillkor skall jag också sluta upp i leden som biter i handen som delvis hjälper till att föda den stora massan..

*Edit*

Villkor för arbeten skall lagstiftas av riksdagen inte av en intresseorganisation som rutinmässigt tar lagen i egna händer.

En gång i tiden var facket en organisation som förhandlade om löner och stod på arbetaren sida, idag är facket en koloss på lerfötter som köper löskukar och sprit för medlemmarnas pengar.

Jag är med i facket, dock ett TCO-fack eftersom de har en väldigt bra inkomstförsäkring vid arbetslöshet, ett LO-fack skulle jag inte drömma om att gå med i av flera skäl, både ideologiska och humanitära.

Hahaha, ja, TCO-topparna gör ju som bekant mycket vettigare saker med medlemmarnas pengar.
Vem kan nånsin glömma klassikern ”jag visste inte att det var en porrklubb”??
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116734
February 7, 2007 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Hahaha, ja, TCO-topparna gör ju som bekant mycket vettigare saker med medlemmarnas pengar.
😛

Absolut inte men facket i fråga har en generös inkomstförsäkring, utan den hade jag inte heller varit med i det facket.
En sak som TCO skall ha all heder av är dock att de är partipolitiskt obundna och inte låter sina medlemsbetalda anställda jobba gratis åt ett visst politiskt parti under valrörelser.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116736
February 7, 2007 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd]

😛

Absolut inte men facket i fråga har en generös inkomstförsäkring, utan den hade jag inte heller varit med i det facket.
En sak som TCO skall ha all heder av är dock att de är partipolitiskt obundna och inte låter sina medlemsbetalda anställda jobba gratis åt ett visst politiskt parti under valrörelser.

Varför skrev du då: "En gång i tiden var facket en organisation som förhandlade om löner och stod på arbetaren sida, idag är facket en koloss på lerfötter som köper löskukar och sprit för medlemmarnas pengar."?? Om du nu inte anser TCO-toppen vara bättre?

Du ser väl själv skillnaden?
LO är en arbetarrörelse sprungen ur just arbetarrörelsen på sent 1800-tal, vilken även SAP är.
Det är liksom ingen slump att många LO-anslutna röstar SAP, och att många SAP'are är LO-anslutna.
TCO däremot ,är som du kanske redan vet en centralorganisation för tjänstemän, vilka inte riktigt klassas som arbetare.
Jag kommer gladeligen att gå ut och gratisjobba nästa 1 maj, för jag tror inte det här med alliansen är speciellt lyckat för dom små i samhället.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116744
February 7, 2007 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd]

😛

Varför skrev du då: "En gång i tiden var facket en organisation som förhandlade om löner och stod på arbetaren sida, idag är facket en koloss på lerfötter som köper löskukar och sprit för medlemmarnas pengar."?? Om du nu inte anser TCO-toppen vara bättre?

Du ser väl själv skillnaden?
LO är en arbetarrörelse sprungen ur just arbetarrörelsen på sent 1800-tal, vilken även SAP är.
Det är liksom ingen slump att många LO-anslutna röstar SAP, och att många SAP'are är LO-anslutna.
TCO däremot ,är som du kanske redan vet en centralorganisation för tjänstemän, vilka inte riktigt klassas som arbetare.
Jag kommer gladeligen att gå ut och gratisjobba nästa 1 maj, för jag tror inte det här med alliansen är speciellt lyckat för dom små i samhället.

Arbetare eller tjänstemän känns som en förlegad diskussion. Alla som har ett jobb arbetar väl?
Jag gör i alla fall ingen skillnad på om en person torkar bajs på långvården, bygger hus eller är projektledare. Så länge man har ett jobb så gör man rätt för sej, bidrar till det allmänna väståndet och skall då ha sinarättigheter och skyldigheter fastslagna i Svea rikes lag.

Att gratisjobba denna 1 maj kan jag faktiskt förstå då ni för en gångs skull inte demonstrerar mot era själva, något som ju varit fallet i stort sett alla år utom ett fåtal sedan 2:a världskriget.

Jag gillar alliansens skolpolitik och privata dagis så jag tror att alliansens politik är bra för de små i samhället.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1116746
February 7, 2007 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant att en del argument används här mot LO även används mot APB 😉

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116749
February 7, 2007 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Intressant att en del argument används här mot LO även används mot APB 😉

//Andreas

Jag har inget emot APB eftersom jag anser att det skall vara förbjudet att piratkopiera/fildela.
Så vitt jag förstår så är det en fullt legitim verksamhet som sponsras av parter som drabbas av inkomstbortfall genom att personer utför handlingar som är brottsliga enligt svensk lag.
Så vitt jag vet så opererar APB enligt svensk lag och anmäler sina ärenden till polisen (till skillnad från LO som driver sina egna ärenden utan stöd av lagen).

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116750
February 7, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:
Arbetare eller tjänstemän känns som en förlegad diskussion. Alla som har ett jobb arbetar väl?
Jag gör i alla fall ingen skillnad på om en person torkar bajs på långvården, bygger hus eller är projektledare. Så länge man har ett jobb så gör man rätt för sej, bidrar till det allmänna väståndet och skall då ha sinarättigheter och skyldigheter fastslagna i Svea rikes lag.

Att gratisjobba denna 1 maj kan jag faktiskt förstå då ni för en gångs skull inte demonstrerar mot era själva, något som ju varit fallet i stort sett alla år utom ett fåtal sedan 2:a världskriget.

Jag gillar alliansens skolpolitik och privata dagis så jag tror att alliansens politik är bra för de små i samhället.

Får säga som Stenmark en gång i tiden sa: Hä gå int å förklar fö dom som int begrip".

Demonstrerar mot sej själva? Är du full eller?

Hahaha, jo, så kan man iofs också tolka "dom små i samhället" förstås. Men å andra sidan är jag övertygad om att du förstod vad jag egentligen menade med det.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116753
February 7, 2007 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales] Arbetare eller tjänstemän känns som en förlegad diskussion. Alla som har ett jobb arbetar väl?

Får säga som Stenmark en gång i tiden sa: Hä gå int å förklar fö dom som int begrip".

Hahaha, jo, så kan man iofs också tolka "dom små i samhället" förstås. Men å andra sidan är jag övertygad om att du förstod vad jag egentligen menade med det.

Det är intressant att se att varenda gång en diskussion inte går den väg du vill så ifrågasätter du motpartens intelligens, du tycker inte själv att det tyder på att du har problem med motsatta åsikter snarare än att alla andra skulle vara dumma i huvudet?

Om SAP och LO går ut och demonstrerar mot missförhållanden i samhället den 1 Maj under år då Sverige har en socialdemokratisk regering kan jag inte tolka det som något annat än att man demonstrerar mot sej själv, om jag inte misstar mej så brukar åtminstone demonstrationen i Stockholm sluta utanför riksdagshuset.
Om demonstrationerna på 1 Maj inte riktade sej mot det politiska styret känns det som ett mycket konstigt slutmål.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116758
February 7, 2007 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales] Arbetare eller tjänstemän känns som en förlegad diskussion. Alla som har ett jobb arbetar väl?

Det är intressant att se att varenda gång en diskussion inte går den väg du vill så ifrågasätter du motpartens intelligens, du tycker inte själv att det tyder på att du har problem med motsatta åsikter snarare än att alla andra skulle vara dumma i huvudet?

Om SAP och LO går ut och demonstrerar mot missförhållanden i samhället den 1 Maj under år då Sverige har en socialdemokratisk regering kan jag inte tolka det som något annat än att man demonstrerar mot sej själv, om jag inte misstar mej så brukar åtminstone demonstrationen i Stockholm sluta utanför riksdagshuset.
Om demonstrationerna på 1 Maj inte riktade sej mot det politiska styret känns det som ett mycket konstigt slutmål.

Att någon inte vet, eller inte är intresserad av något är inte detsamma som att någon skulle besitta en klenare intelligens.
Om man däremot börjar diskutera något man inte begriper sej på, med inställningen att man visst begriper, då finns det anledning att plocka fram dumstruten.

Jag trodde i min enfald att man fortfarande i skolan undervisade i Svensk historia där även arbetarrörelsens uppbyggnad av det Svenska välfärdssamhället, men tydligen är det inte så.
1 majdemonstrationerna är knappast att betrakta som en demonstration mot sittande regering, snarare att betrakta en motsvarighet till typ Lions och Rotarys ryggdunkeri och "Fan va vi är bra, nu ska vi bli ännu bättre"-attityd. Men för arbetarrörelsen handlar det då om att försöka få några futtiga ören mer från kapitalisternas plånböcker och kanske lite bättre arbetsförhållanden.
Har du öht varit i närheten av en 1 majdemonstration?? Hört vad talarna pratar om?

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116765
February 7, 2007 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

När jag bodde i Gävle hade jag min lägenhet alldeles vid folkets hus så jag kunde njuta av bombasmerna och snömoset varje år den 1 Maj.

Arbetarrörelsens uppbyggnad av välfärdssamhället, pyttsan. Det var ryggkrökeriet i 2 världskrig som lämnade svensk industri orörd och gav oerhörda fördelar för svenskt näringsliv under lång tid, detta gav skatteintäkter som kunde finanisera ett utbyggande av välfärdssystemen. En utbyggnad som idag svällt över alla bredder.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116778
February 7, 2007 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: När jag bodde i Gävle hade jag min lägenhet alldeles vid folkets hus så jag kunde njuta av bombasmerna och snömoset varje år den 1 Maj.

Arbetarrörelsens uppbyggnad av välfärdssamhället, pyttsan. Det var ryggkrökeriet i 2 världskrig som lämnade svensk industri orörd och gav oerhörda fördelar för svenskt näringsliv under lång tid, detta gav skatteintäkter som kunde finanisera ett utbyggande av välfärdssystemen. En utbyggnad som idag svällt över alla bredder.

Du lyssnade således inte på vad som sades, i dina öron var det bara ett irriterande oljud.. 🙄

Jag håller med om, och har aldrig förnekat att Sverige var en ynkedomens rike under andra världskriget. Det att man lät Tysken nyttja både Svenska vägar och järnvägar för att förtrycka broderslandet Norge och att man passivt tillät detta.
Att de högre positionerna i samhället frotterade sej med Hitlar och hans kompanjoner, har ju med tydlighet framkommit senare år. Allt för att främja kapitalet. (Tror du killarna vid Göring är LO-Anslutna?.) 🙂
Att det blev på det där viset under WW2, är knappast att endast lasta SAP för. Det var hårda tider, och SAP ville naturligtvis hålla Sverige utanför kriget och dess kostnader + att kapitalisterna gjorde fina affärer med Tyskarna under denna tid. Så det där ser jag som att båda parter var lika goda kålsupare.
Lite goodwill fick vi iaf tack vare de frivilliga som stred på Finlands sida.

Att du nämner "2 världskrig" gör mej lite fundersam, dels för att Sverige mej veterligen ej var inblandad i det´första, och dels för att Sverige inte kunde dra någon nytta av det vad jag vet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 120
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL